BMW Cab E93 2007 Varnar för lågt oljetryck.

Livelene
20 juli 2019 · 27 Inlägg

Har en BMW Cab E93 2007. Varnar för lågt oljetryck på höga varvtal när bilen är varm. Slocknar vid omstart.
Har haft den på verkstad 3 gånger. Första lågt oljetryck. Bytte en pakning . Problemet kom tillbaka efter ett tag. Sedan en omjeläcka. Åtgärdades av BMW och bytte olja samt filter. Efter 2 veckors långkörning kom problemet tillbaka. Lämnade in den på BMW igen som bytte hydralventil och  Oljetrycksgivare. Fick bilen i går . Inga varningar på vägen hem. I dag efter en runda till Växjö varnar den igen på vägen hem vid högt varvtal. Någon idé om vad det kan vara?

/// Rubrik redigerad av moderator

M123
20 juli 2019 · 962 Inlägg

Dåliga lager, felande oljepump, fel olja eller en oljesump som sitter fel.
Bara att välja, helt omöjligt att ge bättre svar än så.
Sen att varva på en motor där man har liknande fel du har är ju som bara att be om att den rasar.

Sen kan jag tycka rubriken är väl lite för mycket blocket och inte värst trevligt att bemötas av.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Livelene
20 juli 2019 · 27 Inlägg

Varva gjorde vi då den kom direkt från verkstad så jag ber om att få släppa sådan kommentar.

Marlboroman
20 juli 2019 · 8 228 Inlägg

Vad sitter det för motor i bilen? Min gissning är att oljesilen eller vevhusventilationen börjar bli igensatt.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Utmarks-Loke
20 juli 2019 · 5 809 Inlägg

Marlboroman skrev:
Vad sitter det för motor i bilen? Min gissning är att oljesilen eller vevhusventilationen börjar bli igensatt.

Det är ju det första man tänker på, men det borde också varit det första verkstaden tänkte på så jag räknar med/hoppas det är kollat.

Livelene
20 juli 2019 · 27 Inlägg

Det är en 320 . Ok ska prata med verkstaden på måndag.

Livelene
20 juli 2019 · 27 Inlägg

De fixade en oljelöcka så det borde de ha kollat tycker jag med. Detta var för ca 1.5 / 2 månader sedan.

Livelene
20 juli 2019 · 27 Inlägg

Den har varit ut och in på verkstad för detta sedan jag köpte den i mars. I mellantiden har den gått jättebra. Efter förra verkstads besöket gick det två veckor innan den larmade . Bärgade bilen direkt in på verkstad . Fortfarande inga oljud i motorn och det är det inte nu heller.

M123
20 juli 2019 · 962 Inlägg

Livelene skrev:
Varva gjorde vi då den kom direkt från verkstad så jag ber om att få släppa sådan kommentar.

Gör man dumma saker och dessutom erkänner dom publikt får man nog vara förberedd att inte alla har bomullshandskar på sig.
Står dig fullt fritt att anmäla inlägget eller någon moderator rättar mig. smile Jag är inte ofelbar.
Iaf jag har många gånger läst igenom reglerna på forumet och man kan väl inte skapa egna regler för att man inte klarar av att höra något negativt.
Den sortens forum finns redan på Instagram och Facebook. smile

Men lycka till med ditt varvande.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Livelene
20 juli 2019 · 27 Inlägg

Så du menar att jag gjorde fel när bilen kom från verkstad och bilen var fixad?

Livelene
20 juli 2019 · 27 Inlägg

Med varva menar jag att den kom upp i hastighet när vi var ute och körde på motorväg. Inget annat .

Utmarks-Loke
20 juli 2019 · 5 809 Inlägg

Livelene skrev:
Med varva menar jag att den kom upp i hastighet när vi var ute och körde på motorväg. Inget annat .

Då kanske vi missförstått hela grejen. Är det vid höga motorvarv felet uppkommer eller när du kör fort på motorvägen?

Livelene
20 juli 2019 · 27 Inlägg

Ja jag skrev visst lite fel där. Det är på motorväg över 100 km /t

Nybergrobin
20 juli 2019 · 2 377 Inlägg

Är det bara jag som tänker på oljepumpen då lågt oljetryck enbart uppstår när motorn är varm?

caromania Forummoderator
20 juli 2019 · 9 296 Inlägg

Min bil varvar 1500 vid 100km/h på motorväg. Din beskrivning är inte helt solklar.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
M123
20 juli 2019 · 962 Inlägg

Ivel skrev:

caromania skrev:
Min bil varvar 1500 vid 100km/h på motorväg. Din beskrivning är inte helt solklar.

Min varvar cirka 1600rpm i 100km/h oavsett om det är motorväg eller motortrafikled. tongue
Men jo precis, det säger inte ett smack med "motorväg och varvade upp" utan angivna varvtal det handlar om.
Oljan är nybytt men jag tänker att den kanske är för tunn för en sliten tufft körd bilmotor (om den nu är det) och därav tappas trycket vid "höga varvtal".

"I dag efter en runda till Växjö varnar den igen på vägen hem vid högt varvtal. Någon idé om vad det kan vara?"

"Varva gjorde vi då den kom direkt från verkstad så jag ber om att få släppa sådan kommentar."

Förhåller man sig till det först skrivna angående detta ämne från TS kan jag omöjligt tolka det som man pyser fram i motorvägsfart utan man har betydligt belastat motorn.

Sen är nog du och jag inne lite på samma här anges felet.
Hur tycker du, ska man låta en sådan här motor få smaka eller vänta tills man helt sett till att felet är åtgärdat?

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Livelene
20 juli 2019 · 27 Inlägg

Vi körde i 120km varvtal på ca 2500. Inte kört dom en tok

Livelene
20 juli 2019 · 27 Inlägg

Givaren är nyss bytt innan jag körde den i dag. Jag har inte kört speciellt hårt med den i dag . Vad de mätte trycket till vet jag inte.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
20 juli 2019 · 17 376 Inlägg

TS kan ju köpa en billig ELM327 och ta hem Torque-appen gratis. Då kan man lägga upp en mätare med just oljetrycket på mobilen under körning.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Livelene
21 juli 2019 · 27 Inlägg

Tack ! Det hår ju att testa

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang