BMW Cab E93 2007 Varnar för lågt oljetryck.

Livelene
21 juli 2019 · 27 Inlägg

Bilen har larmat på samma sätt när jag köpte den

Marcus_89 Biltokig elektriker
21 juli 2019 · 3 352 Inlägg

Låter som fel olja, skit i oljesilen eller att oljepumpen strular. Det sitter variabel oljepump i de motorerna, ger inte ett konstant tryck utan reglerar det efter motorns varvtal/behov. Men helt klart intressant att veta vad oljetrycket är, borde verkstaden har tagit reda på med. Många bilar med N52-motorn hade problem med oljetryck upp till toppen pga för trång kanal för oljetillförseln. Så många fick byta topp och kamaxlar, men då lät motorn också allt annat än bra.

Livelene
21 juli 2019 · 27 Inlägg

Ok. Tack för jättebra svar . Vågar jag körs med den ? Ska självklart boka in den igen

Utmarks-Loke
21 juli 2019 · 5 809 Inlägg

Risken är väl att den ligger bara precis över godkänt tryck normalt sett, så jag vet inte om man borde köra med den.

Livelene
21 juli 2019 · 27 Inlägg

Ivel skrev:

Livelene skrev:
Bilen har larmat på samma sätt när jag köpte den

Då har du lärt dig något inför framtida bilköp.

Livelene skrev:
Ok. Tack för jättebra svar . Vågar jag körs med den ? Ska självklart boka in den igen

Den larmade inte på en gång men när jag var på väg hem från affären . Då var bilen redan köpt. Larmade inte vid provkörning. Så det var inte lätt att veta innan det var för sent.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 juli 2019 · 17 379 Inlägg

Livelene skrev:
Ok. Tack för jättebra svar . Vågar jag körs med den ? Ska självklart boka in den igen

kör som folk så är det nog inga problem.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Livelene
21 juli 2019 · 27 Inlägg

Tack! Brukar inte köra som en dåre. Även om jag gillar fart så är jag inte galen. Bara tjej .

Livelene
23 juli 2019 · 27 Inlägg

De har kollat kamkjedjan, tagit bort smuts, bytt olja och filter med originalfilter. De jag köpte bilen av hade inte bytt den som de sa. Det var smuts i oljan . De rengjorde det de kom åt. Plockade bort kamkjedjan osv.  Mätte trycket men har problem att reglera . De vet inte om det var pga smuts eller annat . Så vi ska köra den normalt och inte som en tok så klart, men det gör jag inte heller. Verkar som den larmar pga att den har problem med att reglera trycket och att det är därför den larmar. Trycket var bra. Troligen pga smuts i oljan . Hoppas problemet är löst.

Lockwood
23 juli 2019 · 394 Inlägg

Det är djävulskt mycket jobb att plocka bort kamkedjan. Gör man det så monterar man en ny inkl styrskenor mm. Tippar på ca 7-10 arbetstid.

Livelene
23 juli 2019 · 27 Inlägg

Kamkjedjan sa de var bytt så där har säljaren talat sanning. Hämtar bilen från verkstad i morgon

Livelene
23 juli 2019 · 27 Inlägg

Omg. Det skrev jag för inte att ni ska missuppfatta mig och tro att jag kör som en galning. Men detta var inte poängen

Livelene
23 juli 2019 · 27 Inlägg

Tror inte du läst hela inlägget . Den var nu i veckan på BMW verkstad . De sa inte det . Men fick ju kommentarer tidigare om att jag kört bilen för hårt.

Livelene
23 juli 2019 · 27 Inlägg

Jag har haft den på verkstad igen . Och ska hämta den i morgon. Ja BMW verkstad . Så om de har löst problemet vet jag inte ännu så klart .

Livelene
23 juli 2019 · 27 Inlägg

Jag har inte köpt den av BMW

Livelene
23 juli 2019 · 27 Inlägg

De jag köpte den av sa de hade löst problemet och bytt olja men problemet kvarstod. De hade tydligen bara bytt en pakning. Problemet uppkom igen . Då lämnade jag in den till BMW verkstad .

Livelene
24 juli 2019 · 27 Inlägg

Jag gjorde det. Ska gå till Arn . Opålitlig bilfirma.

Livelene
24 juli 2019 · 27 Inlägg

Bilfirman jag köpte den av påstod tom att det inte var ngn oljeläcka. Sa de bytte olja men tydligen inte. De sa de hade åtgärdat problemet med oljetrycket och bytt givare men de hade bara bytt en pakning. När problemet med oljetrycket uppstod igen sa de att det hade uppkommit efteråt och inte deras ansvar. Skulle fått en blootooth med streaming som jag inte fått ännu . Så därför skickade jag den inte dit igen då de inte går att lita på.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 juli 2019 · 17 379 Inlägg

Livelene skrev:
Bilfirman jag köpte den av påstod tom att det inte var ngn oljeläcka. Sa de bytte olja men tydligen inte. De sa de hade åtgärdat problemet med oljetrycket och bytt givare men de hade bara bytt en pakning. När problemet med oljetrycket uppstod igen sa de att det hade uppkommit efteråt och inte deras ansvar. Skulle fått en blootooth med streaming som jag inte fått ännu . Så därför skickade jag den inte dit igen då de inte går att lita på.

Så de visste om problemet med oljetryck och bytte en packning? Och sen är det inte deras problem? Nja, så enkelt kommer de nog inte undan. Men å andra sidan kan du gå till ARN och få ett fällade mot bilfirman och de behöver inte följa ARNS:s rekommendation. De får då en prick i ARN:s register men de kanske finns redan. De får inga böter eller påföljder.

Skicka registreringsnummer till mig via PM (meddelande) så ska jag kolla upp bilen. Givetvis utan att nämna vare sig firma eller personuppgifter på forumet.

Tror du köpt en problembil som kräver en del åtgärder för att fungera. Kyler den bra? Inga problem med att temp sticker iväg vid kökörning?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Marcus_89 Biltokig elektriker
24 juli 2019 · 3 352 Inlägg

Läste lite om motorn som sitter i din bil, det är en n43 motor. 2 liters 4:a. De har tyvärr haft problem med kamkedjespännarna och glidskenorna. Skenorna är i plast och kan sätta igen oljekanaler i motorn, tyvärr inte helt ovanligt problem verkar det som.

Nämns tom på wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/BMW_N43

Söker man på google får man också upp fler resultat.

Gå till ARN, bilfirman du köpte den av verkar allt annat än seriös. Jag tror tyvär att antingen en oljekanal eller oljesilen är lite igensatt.

Livelene
25 juli 2019 · 27 Inlägg

Vem som gjort vad är inte relevant för frågan jag ställde i forumet

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang