Skoda pickup diesel knackar hårt efter kamremsbyte

vietcongsurfer
24 juli 2019 · 30 Inlägg

Bytte kamremmen och nu kört 35 mil och märker att den knackar ovanligt hårt vid gaspådrag. Misstänker att den kom en kugg fel på nedre runda grejjimojj "glömt namnet"
Är det normalt att de knackar hårt då? Pump och kam va enligt markeringar. Kan bilen ha tagit skada av detta? Hade hörlurar på därför jag inte hörde något och den lät normalt den första milen jag körde utan hörlurar. Möjligtvis lite lite slöare.

Tacksam för tips.

zzr94092
24 juli 2019 · 4 378 Inlägg

"misstänker" Men varför kollar du inte ????

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 juli 2019 · 17 379 Inlägg

vietcongsurfer skrev:
Bytte kamremmen och nu kört 35 mil och märker att den knackar ovanligt hårt vid gaspådrag. Misstänker att den kom en kugg fel på nedre runda grejjimojj "glömt namnet"
Är det normalt att de knackar hårt då? Pump och kam va enligt markeringar. Kan bilen ha tagit skada av detta? Hade hörlurar på därför jag inte hörde något och den lät normalt den första milen jag körde utan hörlurar. Möjligtvis lite lite slöare.

Tacksam för tips.

Hehe. Tur inte polisen såg dig med dessa i.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
fax110
24 juli 2019 · 344 Inlägg

Har du låst kamaxeln i bakkant och lossat på kamaxeldrevet så att det snurrat fritt när remmen hängts på? Och sen justerat in pumpen efteråt?

vietcongsurfer
24 juli 2019 · 30 Inlägg

zzr94092 skrev:
"misstänker" Men varför kollar du inte ????

Misstänker på så vis att när jag och polaren satte dit den att den skulle aningen fram lite men vi tyckte att den då skulle kommit ett hack för mycket isf. Vi prövade och den starta som den skulle. Men troligen skulle den fram lite till så markeringen stod som jag ristade den. Inte orkat rivit i detta då det är parkeringsplats mek som gäller men får göra detta, ville bara ha input innan jag river ner allt.

vietcongsurfer
24 juli 2019 · 30 Inlägg

fax110 skrev:
Har du låst kamaxeln i bakkant och lossat på kamaxeldrevet så att det snurrat fritt när remmen hängts på? Och sen justerat in pumpen efteråt?

Inget låstes, gick efter markeringarna som va ristade, men troligen ska den fram lite på nedre drevet eller vad man ska kalla det. Får ta bort remmen igen och se om jag kan få alla att ligga exakt lika efter markeringarna. Skulle man lossat och låst som du skrev?
Första gången jag gjort detta men polaren är erfaren så litade på att allt va ok.

vietcongsurfer
24 juli 2019 · 30 Inlägg

Ivel skrev:

Hybrid_ skrev:

vietcongsurfer skrev:
Bytte kamremmen och nu kört 35 mil och märker att den knackar ovanligt hårt vid gaspådrag. Misstänker att den kom en kugg fel på nedre runda grejjimojj "glömt namnet"
Är det normalt att de knackar hårt då? Pump och kam va enligt markeringar. Kan bilen ha tagit skada av detta? Hade hörlurar på därför jag inte hörde något och den lät normalt den första milen jag körde utan hörlurar. Möjligtvis lite lite slöare.

Tacksam för tips.

Hehe. Tur inte polisen såg dig med dessa i.

Kör man en akustisk skolådapickis ser dom mellan fingrarna med det. wink

Gissningsvis har TS missat ett kugg på piddimojjen där nere och därav levs det extra mycket jävlar under huven.
Om dinosauriekramatoriet tagit skada märks när hopprepet kuggas rätt.

Haha ja det dånar rätt bra, aldrig hört att man inte får ha hörlurar på sig 🤷‍♂️ Ska riva ner remmen igen å sätta så som jag tror den ska sitta. Förhoppningsvis mår motorn bra, om inte, tja, sånt är livet. Återkommer hur resultatet blev.

caromania Forummoderator
24 juli 2019 · 9 296 Inlägg

Ivel skrev:
Fasiken vad snabba ni var att stänga av nakenbildsanvändaren. Snyggt jobbat!

Alltid redo.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Growe Fri fart för ett fritt folk!
24 juli 2019 · 13 669 Inlägg

du lär ju göra en pump inställning efter bytet..nog det som är felet

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
vietcongsurfer
24 juli 2019 · 30 Inlägg

Growe skrev:
du lär ju göra en pump inställning efter bytet..nog det som är felet

Nåt man kan göra själv och isåfall hur?
Renoverar en Bosch ve pump som ska på bilen senare tillfälle men aldrig skruvat med Lucas-pumpen.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
25 juli 2019 · 13 669 Inlägg

vietcongsurfer skrev:

Growe skrev:
du lär ju göra en pump inställning efter bytet..nog det som är felet

Nåt man kan göra själv och isåfall hur?
Renoverar en Bosch ve pump som ska på bilen senare tillfälle men aldrig skruvat med Lucas-pumpen.

det får du nog söka på stora vida webben.    min kunskap när det gäller dom där motorerna sträcker sig till att jag tyvärr kört en pickup med en sån motor..     men alla med mekanisk pump måste ställas in efter rembyte.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
fax110
26 juli 2019 · 344 Inlägg

Kamaxeln måste låsas i bakkant och lossas på drevet för att det ska bli rätt. Ni är nu en halv kugg fel och det kommer inte hjälpa att flytta remmen

vietcongsurfer
27 juli 2019 · 30 Inlägg

fax110 skrev:
Kamaxeln måste låsas i bakkant och lossas på drevet för att det ska bli rätt. Ni är nu en halv kugg fel och det kommer inte hjälpa att flytta remmen

Tror du är nåt på spåret. Kollade allt idag med en kunnig vän och han tyckte som jag att allt stod rätt till. Möjligtvis det inte allierar sig helt mellan alla 3 hjul men samtidigt vet jag inte hur pass korrekt personen gjort markeringarna. Ska markeringen på "flywheel" stå centrerat i hålet tro? Justerade pumpen något och nu startar den som en dröm men knackandet kvarstår, dock inte riktigt lika hårt.
Kan det skada pumpen att flytta fram den för mycket? Om jag tar den några millimeter till startar den ännu snabbare. Upplevde att bilen gick rappare också, men fega ur å satte den lite bakåt då jag inte vet om det är bra för pumpen.

vietcongsurfer
1 augusti 2019 · 30 Inlägg

Uppdatering. Knacket borta. Justerade pumpen med några millimeter och den går som den ska igen.

vietcongsurfer
1 augusti 2019 · 30 Inlägg

vietcongsurfer skrev:

Growe skrev:
du lär ju göra en pump inställning efter bytet..nog det som är felet

Nåt man kan göra själv och isåfall hur?
Renoverar en Bosch ve pump som ska på bilen senare tillfälle men aldrig skruvat med Lucas-pumpen.

Mycket riktigt det som felade. Justerade några millimeter och nu går
Pärlan bra

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang