Kopplingspedal fastnar i botten - Volvo 940 Med M90 Växellåda

tewo22
24 juli 2019 · 118 Inlägg

• Bilmodell
945 LTT - B230FK (M90 Växellåda)

• Årsmodell
1997

• Miltal
29 000

• Modifikationer på bilen 
Uppställt ladd, chip

• Hur yttrar sig felet? 
Kopplingspedalen fastnar ibland i botten och fastnar där tills dess att den trycker ut sig själv långsamt.
I detta läge så slirar kopplingen något men inte tillräckligt för att kunna komma ur växeln.

• Är felet permanent eller uppstår det bara ibland? 
Felet är inte permanent, jag har inte upptäckt något speciellt mönster och men jag har endast upplevt problemet om jag kör lugnt. (Kör kanske inte aggressivt tillräckligt ofta big_smile)

• Vilken felsökning har redan gjorts? 
Jag har inte gjort någon felsökning på problemet.

- Jag har läst på i olika inlägg men ser olika anledningar till problemet och tyvärr oftast inte en tydlig beskrivning vilket gör det svårt att gissa sig fram.

Utmarks-Loke
24 juli 2019 · 5 809 Inlägg

Det har varit mycket prat på forumet om fastnande golvmattor på sistone, det är väl inte så att din pedal fastnar i golvmattan ibland?

torsen
25 juli 2019 · 7 198 Inlägg

Är lamellcentrumet av membrantyp?
I så fall kan det vara utmattade "fingrar", fabrikationsfel eller feljusterad koppling.
Kännetecknade första utgåvan av saab 900.
Hyrde 2 st olika med samma fel.
Man fick hjälpa kopplingspedalen upp medels fotbladet under pedalen.
(samtidigt växellådorna felaktiga/feljusterade så att endast vissa höga växlar var nåbara med spaken - tyvärr saknades mest backväxeln)

tewo22
26 juli 2019 · 118 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Det har varit mycket prat på forumet om fastnande golvmattor på sistone, det är väl inte så att din pedal fastnar i golvmattan ibland?

Nej, jag såg något inlägg om det förut. Men den fastnar inte i mattan och som jag försökte förklara innan så biter fortfarande kopplingen när pedalen är längst ned. Den tar sig uppåt igen utan att jag behöver hjälpa den att lyfta, men den är slö på vägen upp. Jag tänker mig att det kanske inte finns så mycket tryck i systemet av någon anledning.

Jag börjar fundera på om det händer när jag trycker snabbt på kopplingspedalen, men jag är lite osäker.


Funderar på att byta ut tryckplatta och koppling då den har en tendens att slira när jag gasar på och växlar upp.

tewo22
26 juli 2019 · 118 Inlägg

torsen skrev:
Är lamellcentrumet av membrantyp?
I så fall kan det vara utmattade "fingrar", fabrikationsfel eller feljusterad koppling.
Kännetecknade första utgåvan av saab 900.
Hyrde 2 st olika med samma fel.
Man fick hjälpa kopplingspedalen upp medels fotbladet under pedalen.
(samtidigt växellådorna felaktiga/feljusterade så att endast vissa höga växlar var nåbara med spaken - tyvärr saknades mest backväxeln)

Lamellcentrumet? tänker du på urtrampningslagret?

Jag kan inte svara på frågan men rent instinktivt känns det inte som att det stämmer in med mina symptom

uhlin
26 juli 2019 · 2 831 Inlägg

Är det hydraulisk koppling på en sån?

I så fall tror jag på slavcylindern som sitter nere vid växellådan i första hand.

Är det wire så ta en titt på hur den ser ut så den inte är på väg att gå av och fransat upp sig just där den går in i ytterhöljet.

tewo22
27 juli 2019 · 118 Inlägg

uhlin skrev:
Är det hydraulisk koppling på en sån?

I så fall tror jag på slavcylindern som sitter nere vid växellådan i första hand.

Är det wire så ta en titt på hur den ser ut så den inte är på väg att gå av och fransat upp sig just där den går in i ytterhöljet.

Det är hydrauliskt. Kan vara den. Vad är skillnaden på om den felar och om huvudcylindern?

jompazx
27 juli 2019 · 291 Inlägg

Leta läckage

tewo22
28 juli 2019 · 118 Inlägg

jompazx skrev:
Leta läckage

Var är det mest troligt att det läcker?

Ska jag kolla slangen och cylindrarna?

Utmarks-Loke
28 juli 2019 · 5 809 Inlägg

tewo22 skrev:

jompazx skrev:
Leta läckage

Var är det mest troligt att det läcker?

Ska jag kolla slangen och cylindrarna?

Börja med att kolla ena cylindern, är den inte oljig så kolla den andra. Slangen är ju ansluten så den kan du lämpligen kolla samtidigt.

uhlin
28 juli 2019 · 2 831 Inlägg

tewo22 skrev:

uhlin skrev:
Är det hydraulisk koppling på en sån?

I så fall tror jag på slavcylindern som sitter nere vid växellådan i första hand.

Är det wire så ta en titt på hur den ser ut så den inte är på väg att gå av och fransat upp sig just där den går in i ytterhöljet.

Det är hydrauliskt. Kan vara den. Vad är skillnaden på om den felar och om huvudcylindern?

jompazx skrev:
Leta läckage

Svarte_Orm skrev:

tewo22 skrev:

jompazx skrev:
Leta läckage

Var är det mest troligt att det läcker?

Ska jag kolla slangen och cylindrarna?

Börja med att kolla ena cylindern, är den inte oljig så kolla den andra. Slangen är ju ansluten så den kan du lämpligen kolla samtidigt.

Behöver nödvändigtvis inte va läckage. Det kan va packningarna som svällt inuti cylindern men ändå hålla tätt utåt.

Fast ser du om nån cylinder fuktar och är kladdig så är det med all sannolikhet den.

Fast det borde ju synas på vätskan till kopplingen om det försvinner ur behållaren.

tewo22
28 juli 2019 · 118 Inlägg

uhlin skrev:

tewo22 skrev:

uhlin skrev:
Är det hydraulisk koppling på en sån?

I så fall tror jag på slavcylindern som sitter nere vid växellådan i första hand.

Är det wire så ta en titt på hur den ser ut så den inte är på väg att gå av och fransat upp sig just där den går in i ytterhöljet.

Det är hydrauliskt. Kan vara den. Vad är skillnaden på om den felar och om huvudcylindern?

jompazx skrev:
Leta läckage

Svarte_Orm skrev:

tewo22 skrev:

Var är det mest troligt att det läcker?

Ska jag kolla slangen och cylindrarna?

Börja med att kolla ena cylindern, är den inte oljig så kolla den andra. Slangen är ju ansluten så den kan du lämpligen kolla samtidigt.

Behöver nödvändigtvis inte va läckage. Det kan va packningarna som svällt inuti cylindern men ändå hålla tätt utåt.

Fast ser du om nån cylinder fuktar och är kladdig så är det med all sannolikhet den.

Fast det borde ju synas på vätskan till kopplingen om det försvinner ur behållaren.

Jag har för mig att det är samma behållare till bromsar och koppling, vilket gör att hela projektet blir lite jobbigare

uhlin
28 juli 2019 · 2 831 Inlägg

tewo22 skrev:

uhlin skrev:

tewo22 skrev:

uhlin skrev:
Är det hydraulisk koppling på en sån?

I så fall tror jag på slavcylindern som sitter nere vid växellådan i första hand.

Är det wire så ta en titt på hur den ser ut så den inte är på väg att gå av och fransat upp sig just där den går in i ytterhöljet.

Det är hydrauliskt. Kan vara den. Vad är skillnaden på om den felar och om huvudcylindern?

jompazx skrev:
Leta läckage

Svarte_Orm skrev:

Börja med att kolla ena cylindern, är den inte oljig så kolla den andra. Slangen är ju ansluten så den kan du lämpligen kolla samtidigt.

Behöver nödvändigtvis inte va läckage. Det kan va packningarna som svällt inuti cylindern men ändå hålla tätt utåt.

Fast ser du om nån cylinder fuktar och är kladdig så är det med all sannolikhet den.

Fast det borde ju synas på vätskan till kopplingen om det försvinner ur behållaren.

Jag har för mig att det är samma behållare till bromsar och koppling, vilket gör att hela projektet blir lite jobbigare

Inget jobbigare för den sakens skull. Kolla bara om det försvunnit bromsvätska från behållaren.

Skulle du behöva byta slav/huvudcylinder till kopplingen så rör inte bromspedalen för då har du luft i bromssystemet.

tewo22
28 juli 2019 · 118 Inlägg

uhlin skrev:

tewo22 skrev:

uhlin skrev:

tewo22 skrev:

uhlin skrev:
Är det hydraulisk koppling på en sån?

I så fall tror jag på slavcylindern som sitter nere vid växellådan i första hand.

Är det wire så ta en titt på hur den ser ut så den inte är på väg att gå av och fransat upp sig just där den går in i ytterhöljet.

Det är hydrauliskt. Kan vara den. Vad är skillnaden på om den felar och om huvudcylindern?

jompazx skrev:
Leta läckage

Behöver nödvändigtvis inte va läckage. Det kan va packningarna som svällt inuti cylindern men ändå hålla tätt utåt.

Fast ser du om nån cylinder fuktar och är kladdig så är det med all sannolikhet den.

Fast det borde ju synas på vätskan till kopplingen om det försvinner ur behållaren.

Jag har för mig att det är samma behållare till bromsar och koppling, vilket gör att hela projektet blir lite jobbigare

Inget jobbigare för den sakens skull. Kolla bara om det försvunnit bromsvätska från behållaren.

Skulle du behöva byta slav/huvudcylinder till kopplingen så rör inte bromspedalen för då har du luft i bromssystemet.

Du menar medan jag byter ut cylindern? Men jag hade inte fått problemet på grund av att bromssystemet läcker isåfall? fast då kanske jag hade märkt en stor påverkan på bromsverkan?

uhlin
28 juli 2019 · 2 831 Inlägg

Det jag menar är om du har läckage så försvinner ju vätskan från behållaren, är den full så är det inte läckage utåt, även om nu slav/huvudcylinder är def så behöver det inte läcka!

Jag skulle iallafall börja med att kolla slavcylindern nere vid växellådan.
Lättare det än riva ner hela lådan och det inte är där felet sitter.

I regel är det slavcylindern som packningarna svällt i och blir att gå tungt.

Aronson
29 juli 2019 · 912 Inlägg

Ja precis,vanligast att slavcylindern är feletmen  hjälper inte det så gå på huvudcylindern,har varit med om att den tunna fjädern som ligger inuti huvudcylinder gått av och lägger sig snett och hindrar tillbakagång.Och det är absolut ingen risk att få luft i bromssystemet då koppling tar vätska högre upp än bromsarna.kolla på anslutningen på behållarn så ser du vad jag menar.

Volvo 780 bertone "GT-Vagnen B6304" (1990)
tewo22
29 juli 2019 · 118 Inlägg

uhlin skrev:
Det jag menar är om du har läckage så försvinner ju vätskan från behållaren, är den full så är det inte läckage utåt, även om nu slav/huvudcylinder är def så behöver det inte läcka!

Jag skulle iallafall börja med att kolla slavcylindern nere vid växellådan.
Lättare det än riva ner hela lådan och det inte är där felet sitter.

I regel är det slavcylindern som packningarna svällt i och blir att gå tungt.

Sitter slavcylindern utvändigt alltså? Kan man felsöka den eller är det ett byte som gäller?


Aronson skrev:
Ja precis,vanligast att slavcylindern är feletmen  hjälper inte det så gå på huvudcylindern,har varit med om att den tunna fjädern som ligger inuti huvudcylinder gått av och lägger sig snett och hindrar tillbakagång.Och det är absolut ingen risk att få luft i bromssystemet då koppling tar vätska högre upp än bromsarna.kolla på anslutningen på behållarn så ser du vad jag menar.

Jag ser inget läckage runt kåpan som sitter över styrpinnen och ingen vätska har försvunnit ur behållaren.



En annan sak jag såg nu är att jag har för mycket bromsvätska efter att jag bytt bromsbelägg (pressade ihop bromsoken och behållaren är väldigt full efter montaget). Mina förra belägg var ganska dåliga och kanske kan förklara varför det blev sån skillnad i nivån. Kan det vara övertryck i systemet? Ska försöka tömma ur lite vätska imorgon med hjälp av en trasa. När jag tänker efter så tror jag att problemet uppstod först ett par veckor efter bytet av bromsbeläggen.

uhlin
30 juli 2019 · 2 831 Inlägg

Då du tryckt in kolvarna så har ju bromsvätskan pressats tillbaka till behållaren.

Nåt övertryck blir det inte av det. Det som händer är att bromsvätska sprutar ut ur behållaren.

Du (eller nån annan) har säkert fyllt på bromsvätska då beläggen var slitna. Ingen fara som så, om nu du inte hittat nåt annat läckage.

tewo22
31 juli 2019 · 118 Inlägg

uhlin skrev:
Då du tryckt in kolvarna så har ju bromsvätskan pressats tillbaka till behållaren.

Nåt övertryck blir det inte av det. Det som händer är att bromsvätska sprutar ut ur behållaren.

Du (eller nån annan) har säkert fyllt på bromsvätska då beläggen var slitna. Ingen fara som så, om nu du inte hittat nåt annat läckage.

Kan vara så, men jag tror att det var i samband med att jag luftade bromsarna när jag fick hjälp med att byta mina handbromsbackar. Mina extra händer lyckades öppna luftnippeln till ena bromsoket...

tewo22
2 september 2019 · 118 Inlägg

Jag upplevde inte riktigt att problemet försvann. Kopplingen har slirat en gång efter det här. Värt att tillägga är kanske att kopplingen har varit extreeeemt lätt att trycka in under ett längre tag.

När kopplingen slirade så kändes det som att den fastnade i "öppet" läge när jag släppte på den för att accelerera efter att ha lagt i tvåans växel. När jag växlade upp från tvåan så slutade den slira... Vad tror ni? Börjar vi hitta något som tyder på någon speciell del som felar?

Kanske ska tillägga att det inte ser ut att läcka någonstans

Senast redigerat av tewo22 (2 september 2019)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang