Mercedes benz e350 AMG batteri problem

stoltosmart
25 juli 2019 · 884 Inlägg

Hoppas detta hamna rätt frågar åt en kollega.

Har en arbetskollega som äger en Mercedes benz e350 AMG 15 års, 9300  mil disel, han var på en resa nu I 3månader innan sommaren, på den tiden hade hans mercas batteri dragit ur sig precis helt tomt.

Han bärgade bilen  till en märkesverkstad dom felsökte batteriet men påstår nu att nån styrbox är trasig också och att hela bilen måste startas om? (Ingen aning vad dom menar med det)

Detta vill dom ha 20 000 kr för.

Alltså är detta ens möjligt kan det hända? Och är detta kostnadsförslag rimligt kan min kollega komma billigare undan någon annanstans?

Jag tycker att han ska köpa ett batteri på biltema o slänga i o testa och se om det verkligen är trasigt.

Senast redigerat av stoltosmart (25 juli 2019)

Det är mycket enkelt att verka dum, men varför envisas folk ändå med att verka smarta.
Saab 9-3 tx "Ttid" (2011)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
25 juli 2019 · 14 007 Inlägg

stoltosmart skrev:
Hoppas detta hamna rätt frågar åt en kollega.

Har en arbetskollega som äger en Mercedes benz e350 AMG års 15 9300  mil disel, han var på en resa nu I 3månader innan sommaren, på den tiden hade hans mercas batteri dragit ur sig precis helt tomt.

Han bärgade bilen  till en märkesverkstad dom felsökte batteriet men påstår nu att nån styrbox är trasig också och att hela bilen måste startas om? (Ingen aning vad dom menar med det)

Detta vill dom ha 20 000 kr för.

Alltså är detta ens möjligt kan det hända? Och är detta kostnadsförslag rimligt kan min kollega komma billigare undan någon annanstans?

Jag tycker att han ska köpa ett batteri på biltema o slänga i o testa och se om det verkligen är trasigt.

Du har väl skrivit fel, inte har den väl gått 159300 mil? Du menar väl 15930 mil?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
stoltosmart
25 juli 2019 · 884 Inlägg

Vettemannen skrev:

stoltosmart skrev:
Hoppas detta hamna rätt frågar åt en kollega.

Har en arbetskollega som äger en Mercedes benz e350 AMG års 15 9300  mil disel, han var på en resa nu I 3månader innan sommaren, på den tiden hade hans mercas batteri dragit ur sig precis helt tomt.

Han bärgade bilen  till en märkesverkstad dom felsökte batteriet men påstår nu att nån styrbox är trasig också och att hela bilen måste startas om? (Ingen aning vad dom menar med det)

Detta vill dom ha 20 000 kr för.

Alltså är detta ens möjligt kan det hända? Och är detta kostnadsförslag rimligt kan min kollega komma billigare undan någon annanstans?

Jag tycker att han ska köpa ett batteri på biltema o slänga i o testa och se om det verkligen är trasigt.

Du har väl skrivit fel, inte har den väl gått 159300 mil? Du menar väl 15930 mil?

/Benny

Lite fel där ja 9300 mil ska de va

Det är mycket enkelt att verka dum, men varför envisas folk ändå med att verka smarta.
Saab 9-3 tx "Ttid" (2011)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
25 juli 2019 · 14 007 Inlägg

stoltosmart skrev:

Vettemannen skrev:

stoltosmart skrev:
Hoppas detta hamna rätt frågar åt en kollega.

Har en arbetskollega som äger en Mercedes benz e350 AMG års 15 9300  mil disel, han var på en resa nu I 3månader innan sommaren, på den tiden hade hans mercas batteri dragit ur sig precis helt tomt.

Han bärgade bilen  till en märkesverkstad dom felsökte batteriet men påstår nu att nån styrbox är trasig också och att hela bilen måste startas om? (Ingen aning vad dom menar med det)

Detta vill dom ha 20 000 kr för.

Alltså är detta ens möjligt kan det hända? Och är detta kostnadsförslag rimligt kan min kollega komma billigare undan någon annanstans?

Jag tycker att han ska köpa ett batteri på biltema o slänga i o testa och se om det verkligen är trasigt.

Du har väl skrivit fel, inte har den väl gått 159300 mil? Du menar väl 15930 mil?

/Benny

Lite fel där ja 9300 mil ska de va

....och jag läste nog också fel! Haha!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
panda666
25 juli 2019 · 4 228 Inlägg

stoltosmart skrev:
Hoppas detta hamna rätt frågar åt en kollega.

Har en arbetskollega som äger en Mercedes benz e350 AMG 15 års, 9300  mil disel, han var på en resa nu I 3månader innan sommaren, på den tiden hade hans mercas batteri dragit ur sig precis helt tomt.

Han bärgade bilen  till en märkesverkstad dom felsökte batteriet men påstår nu att nån styrbox är trasig också och att hela bilen måste startas om? (Ingen aning vad dom menar med det)

Detta vill dom ha 20 000 kr för.

Alltså är detta ens möjligt kan det hända? Och är detta kostnadsförslag rimligt kan min kollega komma billigare undan någon annanstans?

Jag tycker att han ska köpa ett batteri på biltema o slänga i o testa och se om det verkligen är trasigt.

Har du inge mer info? prövade han ens att boosta den på nått sett? alltså me startkablar eller nått liknande, prövat ladda batteriet hemma? ringde han direkt bärgare? och bärgare försökte inte starta den på nått sett?? om han va borta från bilen i 3 månader kan ett dåligt batteri bara dött helt. vadå 20.000...

stoltosmart
26 juli 2019 · 884 Inlägg

panda666 skrev:

stoltosmart skrev:
Hoppas detta hamna rätt frågar åt en kollega.

Har en arbetskollega som äger en Mercedes benz e350 AMG 15 års, 9300  mil disel, han var på en resa nu I 3månader innan sommaren, på den tiden hade hans mercas batteri dragit ur sig precis helt tomt.

Han bärgade bilen  till en märkesverkstad dom felsökte batteriet men påstår nu att nån styrbox är trasig också och att hela bilen måste startas om? (Ingen aning vad dom menar med det)

Detta vill dom ha 20 000 kr för.

Alltså är detta ens möjligt kan det hända? Och är detta kostnadsförslag rimligt kan min kollega komma billigare undan någon annanstans?

Jag tycker att han ska köpa ett batteri på biltema o slänga i o testa och se om det verkligen är trasigt.

Har du inge mer info? prövade han ens att boosta den på nått sett? alltså me startkablar eller nått liknande, prövat ladda batteriet hemma? ringde han direkt bärgare? och bärgare försökte inte starta den på nått sett?? om han va borta från bilen i 3 månader kan ett dåligt batteri bara dött helt. vadå 20.000...

Startkablar funkade inte, bärgaren provade och han själv provade, vet inte om han provade att ladda batteriet får frågahonom om det.

Ja märkesverkstan vill ha 20 000 kr för att byta batteri styrbox och starta om bilen som dom sa.
Verkstan säger även att batteriet inte går att rädda.

Det är mycket enkelt att verka dum, men varför envisas folk ändå med att verka smarta.
Saab 9-3 tx "Ttid" (2011)
Lockwood
26 juli 2019 · 394 Inlägg

Borde inte försäkringen täcka då en 5 år gammal bil borde vara helförsäkrad?

stoltosmart
26 juli 2019 · 884 Inlägg

Lockwood skrev:
Borde inte försäkringen täcka då en 5 år gammal bil borde vara helförsäkrad?

Avställd och oförsäkrad
Ställde av den när han åkte på semestern och sa ifrån försäkringen

Det är mycket enkelt att verka dum, men varför envisas folk ändå med att verka smarta.
Saab 9-3 tx "Ttid" (2011)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
26 juli 2019 · 14 007 Inlägg

stoltosmart skrev:

Lockwood skrev:
Borde inte försäkringen täcka då en 5 år gammal bil borde vara helförsäkrad?

Avställd och oförsäkrad
Ställde av den när han åkte på semestern och sa ifrån försäkringen

Stod den bara på "gatan"? Hade han den i garage kanske det hade kunnat gå att underhållsladda batteriet. 3 månader är jävligt lång tid när det gäller moderna bilar med all elektronik som ligger och drar ström hela tiden.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Lockwood
26 juli 2019 · 394 Inlägg

Ställer man av en helförsäkrad bil så blir den "automatiskt" garageförsäkrad. Skadan uppstod rent tekniskt när bilen skulle startas, och då vid just det tillfället så borde bilen ha varit försäkrad?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
26 juli 2019 · 14 007 Inlägg

Lockwood skrev:
Ställer man av en helförsäkrad bil så blir den "automatiskt" garageförsäkrad. Skadan uppstod rent tekniskt när bilen skulle startas, och då vid just det tillfället så borde bilen ha varit försäkrad?

Han säger ju att kompisen sa ifrån försäkringen så bilen verkar vara helt oförsäkrad!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
stoltosmart
26 juli 2019 · 884 Inlägg

Bilen stod i hans garage under denna tiden, han har gjort det ett par gånger tidigare utan problem,

Nej bilen är fortfarande oförsäkrad och avställd han skulle flytta på den lite bara och då starta den inte.

Ja helt oförsäkrad sa ifrån allt så ingen garage försäkring häller:

Det är mycket enkelt att verka dum, men varför envisas folk ändå med att verka smarta.
Saab 9-3 tx "Ttid" (2011)
stoltosmart
26 juli 2019 · 884 Inlägg

Ivel skrev:

stoltosmart skrev:

panda666 skrev:

Har du inge mer info? prövade han ens att boosta den på nått sett? alltså me startkablar eller nått liknande, prövat ladda batteriet hemma? ringde han direkt bärgare? och bärgare försökte inte starta den på nått sett?? om han va borta från bilen i 3 månader kan ett dåligt batteri bara dött helt. vadå 20.000...

Startkablar funkade inte, bärgaren provade och han själv provade, vet inte om han provade att ladda batteriet får frågahonom om det.

Ja märkesverkstan vill ha 20 000 kr för att byta batteri styrbox och starta om bilen som dom sa.
Verkstan säger även att batteriet inte går att rädda.

Det kan vara så att styrboxen gick sönder vid kablingen, det är inte vanligt men heller inte ovanligt att elektroniska komponenter kring laddningen havererar vid brukande av booster pga strömrusningen som blir.
Då batteriet var helt urdraget fanns ingen dämpande buffert för all den ström som matades in.

Okej tråkigt för han nu om så är fallet, men kan han åka och köpa ett batteri o stoppa och testa själv och se om bilen startar eller är det helt o hållet bortkastade pengar.

Jag tycker att han ska testa det först men kollegan är osäker på den idén.

Det är mycket enkelt att verka dum, men varför envisas folk ändå med att verka smarta.
Saab 9-3 tx "Ttid" (2011)
Utmarks-Loke
26 juli 2019 · 5 809 Inlägg

stoltosmart skrev:
Ja helt oförsäkrad sa ifrån allt så ingen garage försäkring häller:

På en AMG som bara är några år gammal? Det är alltså inte han som är "stolt och smart", snarare "dum och snål".

Men hur som helst, har dom sagt vilken box det är som skall bytas? Det behöver ju inte vara till laddningen, det kan vara vilken som helst som är sönder och drar tjuvström. Och i en såpass ny MB finns det väl 100+ elektroniska styrboxar...

stoltosmart
26 juli 2019 · 884 Inlägg

Svarte_Orm skrev:

stoltosmart skrev:
Ja helt oförsäkrad sa ifrån allt så ingen garage försäkring häller:

På en AMG som bara är några år gammal? Det är alltså inte han som är "stolt och smart", snarare "dum och snål".

Men hur som helst, har dom sagt vilken box det är som skall bytas? Det behöver ju inte vara till laddningen, det kan vara vilken som helst som är sönder och drar tjuvström. Och i en såpass ny MB finns det väl 100+ elektroniska styrboxar...

Ja dum snål verkligen men han har gjort är gjort för han nu i alla fall och han kommer nog aldrig göra om det.

Nej verkstan sa inte vilken box, men det får kollegan ringa och fråga helt enkelt.

Det är mycket enkelt att verka dum, men varför envisas folk ändå med att verka smarta.
Saab 9-3 tx "Ttid" (2011)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
26 juli 2019 · 4 917 Inlägg

"Verkstan säger även att batteriet inte går att rädda.
Det kan vara så att styrboxen gick sönder vid kablingen, det är inte vanligt men heller inte ovanligt att elektroniska komponenter kring laddningen havererar vid brukande av booster pga strömrusningen som blir.
Då batteriet var helt urdraget fanns ingen dämpande buffert för all den ström som matades in."

Nej, det är väl ingen tvekan att det är just detta ovan som hänt och därför behövs såklart nytt batteri, styrbox och programmering..
Men det var verkligen ett hiskeligt pris för att åtgärda detta..
Undrar hur stor chansen är att fixa en box från skroten, den chansen är väl minimal..
Mercaägare tillhör väl den  skötsammare sorten i trafikhänseende, eller har jag fel..?smile

Senast redigerat av insidan (26 juli 2019)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 juli 2019 · 17 379 Inlägg

AMG-kälkarna kräver mycket batterikraft även när de är avstänga. 12:an har till och med dubbla batterier men kan stå max 7-8 dagar innan problemet är ett faktum. De får heller inte kablas igång pga elektroniken. De ska stå på underhållsladdning om man är borta längre än 7 dagar.

De vi känner har permanent monterade underhållsladdare med DEFA-uttag i fronten som pluggas i oavsett hur länge bilarna ska stå. Vis av erfarenhet kan tilläggas.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
stoltosmart
26 juli 2019 · 884 Inlägg

Många svar nu.

Men verkstan satt det är boxen som styr tändning/start och nyckelkäningspogrammet som gått sönder.
Verkstan rekommendera även att inte köpa ett batteri och testa då detta kunde ta sönder än mer saker.

Tycker det är märkligt att bärgaren inte visste om att dessa bilar ej kunde boostas igång.
Måste ju nästa gå för kollegan att driva ett fall mot bärgningsbolaget så att de får betala repration?

Som jag skrev tidigare så har kollegan gjort exakt samma procedur  med avställning 2 gånger tidigare utan underhållsladd utan problem konstigt att det inte gick denna gång.

Det är mycket enkelt att verka dum, men varför envisas folk ändå med att verka smarta.
Saab 9-3 tx "Ttid" (2011)
stoltosmart
26 juli 2019 · 884 Inlägg

Men det jag tänker på åt kollegan är kan man inte gå tag på den boxen på någon skrot och sen kan Kalle på hörnet programmera in den?
Borde jo i alla fall komma undan med minst hälften då eller?

Det är mycket enkelt att verka dum, men varför envisas folk ändå med att verka smarta.
Saab 9-3 tx "Ttid" (2011)
mb_pucken
26 juli 2019 · 5 083 Inlägg

Skulle tro att dom flesta boxarna i en så pass ny Mercedes är låsta till chassinummret så tror inte det är så bara. Risken är att det låser ännu mera. Speciellt om det har med nycklar osv att göra.

Angående att batteriet blev urladdat kan helt enkelt bero på att batteriet börjar bli några år och inte håller laddning lika bra längre. Batteriet slits relativt fort i en modern bil med mycket krävande elektronik och start/stopp

Kablades bilen på batteriet eller på polerna under huven?

Senast redigerat av mb_pucken (26 juli 2019)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang