Tips på jurist?

d-b
26 juli 2019 · 504 Inlägg

Någon som behövt få hjälp av en jurist pga misslyckad bilaffär här och kan föreslå något namn? Hellre jurist än advokat. Egentligen söker jag ju tips på vilken bra civilrättare som helst men det är ju ändå en fördel om det är någon som är specifikt intresserad av bilar.

M123
26 juli 2019 · 962 Inlägg

Här är världens fallgrop och jag måste ropa NEEEEJJJJJ! Snällt rop då da, en Jurist behöver inte ha utövat något juridiskt, inta ha utbildning för att kunna ta titeln, vilken klåpare som helst kan kalla sig Jurist, ja vem som helst.
Således kan det gå helt åt helvete med en tvist.
Ta ingen Jurist i fråga utan här får du vad du betalar för.

Här finns en seriös länk från advokatsamfundet gällande vad en Jurist kan vara och inte.

Varsågod.

https://www.advokatsamfundet.se/Behover … n-advokat/

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
M123
26 juli 2019 · 962 Inlägg

Ivel skrev:

M123 skrev:
Här är världens fallgrop och jag måste ropa NEEEEJJJJJ! Snällt rop då da, en Jurist behöver inte ha utövat något juridiskt, inta ha utbildning för att kunna ta titeln, vilken klåpare som helst kan kalla sig Jurist, ja vem som helst.
Således kan det gå helt åt helvete med en tvist.
Ta ingen Jurist i fråga utan här får du vad du betalar för.

Här finns en seriös länk från advokatsamfundet gällande vad en Jurist kan vara och inte.

Varsågod.

https://www.advokatsamfundet.se/Behover … n-advokat/

Jag brukade titulera mig åklagare när jag var klar med min bilskadereparatörutbildning.

Sensmoralen är även om jag ser det komiska i inlägget att familjer krossas och egendomar glider folk ur händerna bara för att några måste hävda sig i en självbetitlad titel.
Är enormt egendomligt att man ens får bedriva en form av medveten missledande.
Är ju som att se en väktare som en slags Polis eller sjuksköterska som hjärnkirurg  fast dessa har en utbildning av någon sort mot vad en jurist behöver ha.
Nej är fan tragiskt på riktigt.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
torsen
26 juli 2019 · 7 198 Inlägg

Är du medlem i "Motormännen" har du fri hjälp av advokat vid tvist med bilföretag.
Har jag utnyttjat mot bl a Volvo.
Har du helförsäkring har du hos en del försäkringsbolag rätt till advokathjälp mot bilföretag.
Har för mig att även vissa bensinkort renderar viss hjälp.
ARN kan du försöka utnyttja, om bilföretaget är MRF-anslutet.
Mot Mekonomen är du chanslös. Har ARN-anmält, men Mekonomen bryr sig inte, inte ens på deras HK.

d-b
27 juli 2019 · 504 Inlägg

M123 skrev:
Här är världens fallgrop och jag måste ropa NEEEEJJJJJ! Snällt rop då da, en Jurist behöver inte ha utövat något juridiskt, inta ha utbildning för att kunna ta titeln, vilken klåpare som helst kan kalla sig Jurist, ja vem som helst.
Således kan det gå helt åt helvete med en tvist.
Ta ingen Jurist i fråga utan här får du vad du betalar för.

Här finns en seriös länk från advokatsamfundet gällande vad en Jurist kan vara och inte.

Varsågod.

https://www.advokatsamfundet.se/Behover … n-advokat/

Varför tror du jag startade den här tråden?

Advokattiteln är på inget sätt en garanti för skicklighet eller engagemang. En jurist kan man ge bonus, en sådan ersättning strider mot de etiska reglern en advokat måste följa.

Det finns en hög "skurkfaktor" hos advokater. De gör bara vad de måste och försöker hela tiden krångla sig ur åtaganden om de inte får betalt extra.

d-b
27 juli 2019 · 504 Inlägg

torsen skrev:
Är du medlem i "Motormännen" har du fri hjälp av advokat vid tvist med bilföretag.
Har jag utnyttjat mot bl a Volvo.
Har du helförsäkring har du hos en del försäkringsbolag rätt till advokathjälp mot bilföretag.
Har för mig att även vissa bensinkort renderar viss hjälp.
ARN kan du försöka utnyttja, om bilföretaget är MRF-anslutet.
Mot Mekonomen är du chanslös. Har ARN-anmält, men Mekonomen bryr sig inte, inte ens på deras HK.

Rättsskyddet i hemförsäkringen kräver oftast inte att ombudet är advokat utan de räcker med att det är någon som är kvalificerad, skicklig och med goda vitsord (typ, alltså en hederlig person som vet vad hon gör).

jaka54
27 juli 2019 · 5 680 Inlägg

Hej!
Det skulle vara intressant att få reda på vad det är för bilaffär det handlar om?!

d-b
28 juli 2019 · 504 Inlägg

Ivel skrev:
Vad vill du ha hjälp med?
Jag kan ta uppdraget.

Har du någon presentation/CV någonstans?

spillolja
28 juli 2019 · 4 014 Inlägg

Vad var det som misslyckades i bilaffären ?

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
d-b
28 juli 2019 · 504 Inlägg

Ivel skrev:

d-b skrev:

Ivel skrev:
Vad vill du ha hjälp med?
Jag kan ta uppdraget.

Har du någon presentation/CV någonstans?

Nej, jag blir i regel anlitad per rekommendation.

Din egen rekommendation då eller?

d-b
29 juli 2019 · 504 Inlägg

Ivel skrev:

d-b skrev:

Ivel skrev:

Nej, jag blir i regel anlitad per rekommendation.

Din egen rekommendation då eller?

Den väger alltid tyngst.
Jag håller hårt på sekretessen och kan därav inte hänga ut mina tidigare uppdragsgivare eller hänvisa till de uppdrag jag utfört.
Det vore fruktansvärt oetiskt att annonsera ut "jag hjälpte x med y och ditt och datt" då detta förfarande bygger på ett ömsesidigt förtroende.

Om du drivit några mål i rätten är ju allt offentligt. För övrigt är det väl bara att fråga dina klienter om de kan tänka sig att vara referenser.

d-b
30 juli 2019 · 504 Inlägg

Ivel skrev:

d-b skrev:

Ivel skrev:

Den väger alltid tyngst.
Jag håller hårt på sekretessen och kan därav inte hänga ut mina tidigare uppdragsgivare eller hänvisa till de uppdrag jag utfört.
Det vore fruktansvärt oetiskt att annonsera ut "jag hjälpte x med y och ditt och datt" då detta förfarande bygger på ett ömsesidigt förtroende.

Om du drivit några mål i rätten är ju allt offentligt. För övrigt är det väl bara att fråga dina klienter om de kan tänka sig att vara referenser.

1. Ja det är det.
2. Den biten har jag redan förklarat.

Jag tror du snackar skit.

panda666
30 juli 2019 · 4 228 Inlägg

d-b skrev:

Ivel skrev:

d-b skrev:

Om du drivit några mål i rätten är ju allt offentligt. För övrigt är det väl bara att fråga dina klienter om de kan tänka sig att vara referenser.

1. Ja det är det.
2. Den biten har jag redan förklarat.

Jag tror du snackar skit.

av all tid jag spenderat på detta forum och följt tusentals trådar osv där ja sett ivel ge råd o tips mellan allt om himmel o jord kan ja säga att han ej snackar skit. Han verkar vara en karl där som har erfarenhet om ganska mycket om bilar, allmänt om regler osv och livet. Personligen har ja frågat om råd från massor med folk från detta forum och fått bra med vägledning och ivel har hjälpt mig med vissa frågor som ja vart osäker på. Så fråga på och anställ eller nått och rådfråga, vad kan du förlora än bara lite tid? Tror att ivel och flera här kan vara jävligt bra att ha i många fall när det gäller allmänt om bilar och livet.

d-b
31 juli 2019 · 504 Inlägg

Ivel skrev:

d-b skrev:

Ivel skrev:

1. Ja det är det.
2. Den biten har jag redan förklarat.

Jag tror du snackar skit.

På vilket vis menar du att jag snackar skit?

Det finns ingen som helst anledning att vara hemlig med dylikt. Jag har hjälpt ett flertal personer att driva olika civilmål (typ andrahandsgäster som inte betalat hyra, privatlån och liknande) i tingsrätt. Skulle någon be mig om referenser skulle det inte vara några som helst problem: jag skulle fråga de 2-3 vars mål mest liknar det som är aktuellt och jag är övertygad om att de skulle vara bekväma med att bli kontaktade som referens.

Har man varit inblandad i civilmål vet man att de sällan är "skamliga" utan handlar om två parter som, oftast på ganska goda grunder, båda två, tolkar ett otydligt avtal olika. Det är sådant som händer och då behövs det en opartisk utomstående (domstol) som medlar.

Allt detta skulle du veta om du var den du påstår att du är men eftersom du inte vet det så är du bara ett fånigt troll som borde växa upp.

Hamilton
31 juli 2019 · 8 864 Inlägg

Trådskaparen får nog anses som troll-light om man kollar tidigare trådar.

Fotograf på tierpidag.se
panda666
1 augusti 2019 · 4 228 Inlägg

Ivel skrev:

panda666 skrev:

d-b skrev:

Jag tror du snackar skit.

av all tid jag spenderat på detta forum och följt tusentals trådar osv där ja sett ivel ge råd o tips mellan allt om himmel o jord kan ja säga att han ej snackar skit. Han verkar vara en karl där som har erfarenhet om ganska mycket om bilar, allmänt om regler osv och livet. Personligen har ja frågat om råd från massor med folk från detta forum och fått bra med vägledning och ivel har hjälpt mig med vissa frågor som ja vart osäker på. Så fråga på och anställ eller nått och rådfråga, vad kan du förlora än bara lite tid? Tror att ivel och flera här kan vara jävligt bra att ha i många fall när det gäller allmänt om bilar och livet.

Tack pandan, vi har ju dryftat en del både om juridik och ekonomi genom åren du och jag, ofta roligt ibland trist, när vi inte kunnat komma någonstans med krav på garantier eller dylikt, men alltid trevligt.

Jag lämnar härmed tråden och TS för vinden.

Tack du med^^ hoppas på lika rolig tid framöver. Istället för att folk ska vara tacksamma när man erbjuder hjälp så blir dom dryga istället. Så skit i det.

d-b
2 augusti 2019 · 504 Inlägg

Ivel skrev:

d-b skrev:

Ivel skrev:

På vilket vis menar du att jag snackar skit?

Det finns ingen som helst anledning att vara hemlig med dylikt. Jag har hjälpt ett flertal personer att driva olika civilmål (typ andrahandsgäster som inte betalat hyra, privatlån och liknande) i tingsrätt. Skulle någon be mig om referenser skulle det inte vara några som helst problem: jag skulle fråga de 2-3 vars mål mest liknar det som är aktuellt och jag är övertygad om att de skulle vara bekväma med att bli kontaktade som referens.

Har man varit inblandad i civilmål vet man att de sällan är "skamliga" utan handlar om två parter som, oftast på ganska goda grunder, båda två, tolkar ett otydligt avtal olika. Det är sådant som händer och då behövs det en opartisk utomstående (domstol) som medlar.

Allt detta skulle du veta om du var den du påstår att du är men eftersom du inte vet det så är du bara ett fånigt troll som borde växa upp.

1. Jag har inte sagt ett ord till dig, detta är ett textbaserat forum.

2. Jag har inte påstått något annat än det du påstår att jag inte vet.

3. Du har ingen aning om vad jag har för erfarenhet av rättsligt arbete eller huruvida det varit "skamligt" eller inte.

4. Det är du som kommer med olika påståenden, inte jag.

5. Erbjudandet om hjälp drar jag härmed tillbaka, det du behöver hjälp med saknar jag adekvat kunskap om.

6. Troll? Det är du som återkommer i forumet med det än mer självframkallade intrikata problemet efter det andra och sällan blir nöjd med de svar du får och fortsätter älta in absurdum.

7. Skärp till dig!

8. Lämnar tråden och dig framöver åt ödet.

Är din autism diagnosticerad eller är det ett projekt för framtiden?

Mack Forum- och sitemoderator
2 augusti 2019 · 26 111 Inlägg

Tror inte den här tråden kommer att komma så mycket längre.

Låser den härmed.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang