Motorn rycker och är svårstartad

Mrnurse
28 juli 2019 · 41 Inlägg

Tjena grabbar
Hoppas att nån kan hjälpa mig.
Bilen är en volvo s60 01 t5
När jag startar den hörs det ett konstigt ljud o bilen typ rycker/skakar. Har bytt tändstift för ca 2 månader sen, bytt startmotor o tändspole (begagnade) för 4 dagar sen men hjälpte inte... kan säga att ac kompressor har ”bränt” fast o bilen har varit omöjlig att starta bara om man bogserar igång den... drivremmen gick av så både rem o ac kompressor är bytta. Bilen startar o går... länkar till videon så kan man bättre se vad jag menar

https://youtu.be/V90dFjDwUoE

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
28 juli 2019 · 4 917 Inlägg

Kanske det är 2 fel här..
Men till att börja med måste batteriet vara tipptopp FÖRST innan man går vidare..
Gnista på alla  stiften och att man får fram bränsle, i den ordningen..
Kanske ett kompprov efter detta.

Senast redigerat av insidan (28 juli 2019)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Utmarks-Loke
28 juli 2019 · 5 813 Inlägg

Väldigt var varvräknarnålen rycker. Får mig att fundera på vevaxelsensor/kamaxelsensor, vad nu den bilen har. Och hur är det med felkoder, du har väl läst ut dom?

Mrnurse
28 juli 2019 · 41 Inlägg

insidan skrev:
Kanske det är 2 fel här..
Men till att börja med måste batteriet vara tipptopp FÖRST innan man går vidare..
Gnista på alla 4 stiften och att man får fram bränsle, i den ordningen..
Kanske ett kompprov efter detta.

Batteriet är full laddat
Tändstiften är 2 månader gamla, bytt tändspole o startmotor... har inte gjort kompprov men borde vara bra att göra det...dock visar den normalt oljetryck

Mrnurse
28 juli 2019 · 41 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Väldigt var varvräknarnålen rycker. Får mig att fundera på vevaxelsensor/kamaxelsensor, vad nu den bilen har. Och hur är det med felkoder, du har väl läst ut dom?

Vart sitter kamaxelsensoren? Är det vid sidan om tändspolen på vänster sida? Har rensat vevaxelsensoren men ingen skillnad, ska sätta på från en annan bil o se om det är skillnad. Har läst av med bsr ppc felkoder
Ger inga felkoder som är relaterade till motorn... bara psm, lsm, aum som är passenger door module, light switch module o audio module...

zzr94092
28 juli 2019 · 4 378 Inlägg

Bör vara gnista på det femte stiftet åxxå...kunde inte låta bli.....sen skriver TS "tändspole"men kanske menar alla fem....

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 juli 2019 · 17 379 Inlägg

zzr94092 skrev:
Bör vara gnista på det femte stiftet åxxå...kunde inte låta bli.....sen skriver TS "tändspole"men kanske menar alla fem....

Du hann före mig (och Ivel...)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
zzr94092
28 juli 2019 · 4 378 Inlägg

Gäller att hänga på låset,hehe..

Mrnurse
29 juli 2019 · 41 Inlägg

Mrnurse skrev:

Svarte_Orm skrev:
Väldigt var varvräknarnålen rycker. Får mig att fundera på vevaxelsensor/kamaxelsensor, vad nu den bilen har. Och hur är det med felkoder, du har väl läst ut dom?

Vart sitter kamaxelsensoren? Är det vid sidan om tändspolen på vänster sida? Har rensat vevaxelsensoren men ingen skillnad, ska sätta på från en annan bil o se om det är skillnad. Har läst av med bsr ppc felkoder
Ger inga felkoder som är relaterade till motorn... bara psm, lsm, aum som är passenger door module, light switch module o audio module...

Bytt vevaxelgivaren, skruvade av en kamaxelpositionssensor från en 2.4t men var fel artikel nr...

Mrnurse
15 augusti 2019 · 41 Inlägg

Uppdatering
Bilen drogs igång o funkade, som tur var skulle jag till en verkstad på vägen började det lukta bränt o ryka
Stannar bilen o det ryker som fan vid motorn men var svårt att se vart röken kom ifrån, bogserades till en verkstad. Testade att starta bilen o den gick igång utan problem (efter röken hade försvunnit) o drivremmen hade gått av. Dom konstaterade att ac pumpen hade bränt fast. Bytte ut den o bilen funkar

Mrnurse
4 juli 2020 · 41 Inlägg

Hej alla
Tack för hjälpen
Bilen har stått några månader o en fick hjälp av 2 mekaniker för att felsöka bilen

Första mekanikern kom fram till att det finns inget tryck i motorn efter kompprov, han sa att toppackningen har gått o säkert nån kolv oxå. Efter att han drog ut på tiden o svikna löften fick jag hjälp av en annan som jag bogserade bilen till

Den andra försökte att dra runt motorn för hand o sa att nåt tar emot, förmodligen nån ventil, fanns ingen kompression i motorn. Kugghjulen på kamremmen stod inte rätt, nån har pillat sa han o det är osannolikt att dom skulle flytta sig så mkt
Han gick med på att fixa det o efter att ha skruvat av toppen skickade han bild på kolvarna, samtliga ventiler på insug+avgas hade blivit krökta. Nya ventiler gick på ca 6000 för 24 st. För att göra historien kort hittades en på skroten för 1000
Den monterades med ny topppackning o när han skulle sätta kamremmen på plats upptäckte han att kamdrevet på avgassidan  var defekt, den var fastlåst o förmodligen är det den som har gjort att ventilera har blivit körda. Snabbt som fan till skroten o plocka samma kamdrev från samma bil med toppen, den var defekt så fick hitta en annan som äntligen funka

Kalaset gick på 4500 för jobbet, 1600 för toppsats+olja+filter, 1000 för toppen, 150+150 för kamdreven

Nu går bilen som en klocka
Hoppas det kan ge svar till nån med samma problem

husseman
4 juli 2020 · 1 577 Inlägg

Hehe, grattis- du har definitivt kommit billigt undan. Lite svartskruvning där va? Gött att de fixade sig.

mvh/husse

Mrnurse
5 juli 2020 · 41 Inlägg

husseman skrev:
Hehe, grattis- du har definitivt kommit billigt undan. Lite svartskruvning där va? Gött att de fixade sig.

mvh/husse

Tack så mkt
Ja hehe nu går den som ett skott med en td04hl-20t turbo big_smile

Senast redigerat av Mrnurse (5 juli 2020)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang