Volvo v50 helt utslitet höger framdäck efter hjulinställning

martin355
28 juli 2019 · 28 Inlägg

Hej.

Jag lämnade in bilen för hjulinställning av framdäcken  för 9.månafetr sedan.
Efter att ha kört typ 1000 km så fick jag igår kväll punktering av att högre framdäcket var helt utslitet på insidan på framdäcket..

Har det något med hjulinställningen att göra? Alla 4 däck var nya.

Utmarks-Loke
28 juli 2019 · 5 833 Inlägg

Det låter ju onekligen som en mycket dåligt utförd hjulinställning. Har bilen uppfört sig bra på vägen? Typ gått rakt fram och inte dragit iväg åt ena hållet?

zzr94092
28 juli 2019 · 4 383 Inlägg

Man gör en fyrhjulsinställning, men du kanske menade det...

martin355
28 juli 2019 · 28 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Det låter ju onekligen som en mycket dåligt utförd hjulinställning. Har bilen uppfört sig bra på vägen? Typ gått rakt fram och inte dragit iväg åt ena hållet?

Ibland har bilen dragit till vänster och ibland har bilen velat "ta eget spår" bilen har kännst instabil.


zzr94092 skrev:
Man gör en fyrhjulsinställning, men du kanske menade det...

Han gjorde inställning på framdäcken, om han kollade alla fyra däcken för o justera vet jag inte.

Ska tilläggas att hjulinställningen  gjorde han när han bytte hjullagret på högra framdäcket.

Senast redigerat av martin355 (28 juli 2019)

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
28 juli 2019 · 4 917 Inlägg

Kan man köra tebaks med däcket och kolla om det fanns nån garanti på jobbet eller om det var enbart RH. .

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
zzr94092
28 juli 2019 · 4 383 Inlägg

Man börjar en hjulinställning med att justera bakvagnen,om den är justerbar, vilket så är fallet med din bil....bara att åka tillbaka...

martin355
29 juli 2019 · 28 Inlägg

Menborde inte vinterdäcken också blivit utslitna också. Hjulinställningen gjordes förra sommaren.

Utmarks-Loke
29 juli 2019 · 5 833 Inlägg

Hur är hjullagret nu då, om de bytte till ett av dålig kvalitet kanske det är dåligt igen

martin355
29 juli 2019 · 28 Inlägg

Hej.

Var hos mekaniker idag. Han sa att det är bussring/länkarm som det är problem med. Han var väldig säker på det.
Han hade inte tid och kolla bilen idag. Kollar upp det imorgon.

Passade på att åka till en annan mekaniker som jag känner för att se vad han tyckte. Fick samma svar av honom. Han sa att det är länkarmen utan att kolla under bilen. Räckte med att se det slitna däcket för hans del.

Märkte idag att vänster framdäck också börjar slitas.

Kan jag lägga upp bilder på det punkterade däcket.

Kan jag lägga upp bilder på däcket?

martin355
30 juli 2019 · 28 Inlägg

Hej var hos mekaniker senare under dagen för att han skulle kolla mer grundligt. Det är inte länkarmen/bussningen. Han kollade den o båda såg bra ut.

Han sa att det är den inre styrleden som är glapp.

Kan det stämma?. Vill inte köpa nya däck o dem slits ut o så visar det sig att det är länkarmen iallafall.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
31 juli 2019 · 4 917 Inlägg

Mekisarna har väl sina knep för att kolla var det är glapp.
Får man samma besked av 2 st så BÖR det förmodligen vara rätt..smile

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang