Sannolikhet att båda nycklar är trasiga? Seat Leon 2014

Hampus83
29 juli 2019 · 7 Inlägg

Hej. Jag har haft problem att låsa och låsa upp min Seat Leon, 2014 med fjärrkontrollen på nycklarna.

I det sista har huvudnyckeln varit helt död medan resernyckeln har fungerat sporadiskt. Dessa nycklar är gamla hederliga nycklar som man stoppar in i tändningslåset och vrider om, inte sådana i plast.

Lämnade in bilen och bägge nyckelpar hos en certifierad verkstad. Där konstaterades att bägge nycklar är trasiga, ingen felkod hittades på bilen.

Hur sannolikt är det att bägge mina nycklar är trasiga? Borde inte felet ändå sitta i bilen? Fick förklarat att jag måste köpa nya nycklar, för när batterierna tar helt slut kan jag inte ens starta bilen. Det var en lögn, för idag tog jag ut batterierna ur båda nycklar och bilen startade fint ändå. Börjar känna mig lurad, att felsökningen gjordes halvdant och de valde att ta den enkla vägen och säga att nycklarna inte fungerar. Så nu sitter jag här med några alternativ, och det absolut billigaste alternativet är att betala en dryg tusenlapp för en felsökning som ändå känns undermålig...

simlar
30 juli 2019 · 5 516 Inlägg

Endast fjärrkontrollen som inte fungerar utan batteri i nycklarna.
Eftersom startspärren funkar så är det enbart fjärren som inte fungerar.

Antar att du provat byta batteri i båda nycklarna?

Ovanligt att nycklar går sönder och att båda går sönder känns märkligt.
Har det felsökts något eller är det endast avläst felkoder?

Hade jag felsökt och det inte finns felkoder eller verkstadsinfo från Seat så skulle jag börja med att prova koda in fjärrkontrollerna igen.
Funkar inte det måste man kolla säkringar, är alla dom hela och sitter på rätt plats får man gå vidare och läsa av mätvärden med diagnosdatorn så att antennerna fungerar.
Fungerar antennerna för fjärrlåsning så är då bilens sida kontrollerad och OK vilket då betyder att felet ligger i fjärrnycklarna.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
30 juli 2019 · 4 917 Inlägg

Kan han ha ett jobb där nyckelelektroniken fördärvas ?
En avlägsen tanke, men ändå..
Alternativt 2 st måndagsexemplar..sad

Senast redigerat av insidan (30 juli 2019)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Hampus83
30 juli 2019 · 7 Inlägg

Batteriet till huvudnyckeln byttes vid senaste service som var för nästan exakt ett år sedan. På under ett år har alltså den nyckeln slutat fungera. Reservnyckeln bytte jag batteri på för kanske 3-5 månader sedan, minns inte riktigt. Den har sedan dess fungerat bra. När jag hade bil och nycklar inne för felsökning i förra veckan byttes batterierna till båda nycklar igen och nu fungerar båda nycklar. Men mekanikern säger att båda nycklarna är trasiga; att batteriet ”dräneras” i nycklarna. Har ingen aning vad för slags felsökning som gjordes, bara att bilen inte hade nån felkod och att nycklarna konstaterats trasiga

Hampus83
30 juli 2019 · 7 Inlägg

insidan skrev:
Kan han ha ett jobb där nyckelelektroniken fördärvas ?
En avlägsen tanke, men ändå..
Alternativt 2 st måndagsexemplar..sad

Hehe, en god tanke. Men när nycklarna började krångla hade jag inget jobb,  och hade inte haft ett på ett bra tag. Och jobbet jag hade långt innan hade inga skumma maskiner som kan misstänkas orsaka något elektronikförstörande

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
30 juli 2019 · 17 376 Inlägg

Prova sätta i ett dyrt batteri av känt märke.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
SvarreE
30 juli 2019 · 239 Inlägg

Kan du öppna nyckeln och komma åt elektroniken eller är det bara batteriet du kommer åt?
Kan du öppna hade jag tagit en tandborste eller liknande, t-röd och "skrubbat" rent kretskortet.
Något har väl börjat ärga och tjuvdrar lite ström där det blivit en kortslutning, förklarar varför det funkar sporadiskt på den ena och inte alls på den andra. Att det händer båda samtidigt får väl vara för att båda förvarats likt och är lika gamla.

Funkar också bra om man råkat köra en nyckel i tvättmaskinen kan jag meddela från väldigt säkra källor.....

Men ta ur batteriet först såklart.

simlar
30 juli 2019 · 5 516 Inlägg

Hampus83 skrev:
Batteriet till huvudnyckeln byttes vid senaste service som var för nästan exakt ett år sedan. På under ett år har alltså den nyckeln slutat fungera. Reservnyckeln bytte jag batteri på för kanske 3-5 månader sedan, minns inte riktigt. Den har sedan dess fungerat bra. När jag hade bil och nycklar inne för felsökning i förra veckan byttes batterierna till båda nycklar igen och nu fungerar båda nycklar. Men mekanikern säger att båda nycklarna är trasiga; att batteriet ”dräneras” i nycklarna. Har ingen aning vad för slags felsökning som gjordes, bara att bilen inte hade nån felkod och att nycklarna konstaterats trasiga

Ja där har du ju felet, båda nycklarna har en intern kortslutning som gör att nycklarna dränerar batterierna.
Eftersom dom funkar efter batteribyte så stämmer ju verkstadens konstaterande att nycklarna är defekt.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
30 juli 2019 · 17 376 Inlägg

Blev dock en smula rädd över att verkstaden påstår att bilen inte går att starta om batterierna i nycklarna tar slut. Vad var det för verkstad?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Hampus83
30 juli 2019 · 7 Inlägg

simlar skrev:

Hampus83 skrev:
Batteriet till huvudnyckeln byttes vid senaste service som var för nästan exakt ett år sedan. På under ett år har alltså den nyckeln slutat fungera. Reservnyckeln bytte jag batteri på för kanske 3-5 månader sedan, minns inte riktigt. Den har sedan dess fungerat bra. När jag hade bil och nycklar inne för felsökning i förra veckan byttes batterierna till båda nycklar igen och nu fungerar båda nycklar. Men mekanikern säger att båda nycklarna är trasiga; att batteriet ”dräneras” i nycklarna. Har ingen aning vad för slags felsökning som gjordes, bara att bilen inte hade nån felkod och att nycklarna konstaterats trasiga

Ja där har du ju felet, båda nycklarna har en intern kortslutning som gör att nycklarna dränerar batterierna.
Eftersom dom funkar efter batteribyte så stämmer ju verkstadens konstaterande att nycklarna är defekt.

Ja, OK, trots att det känns extremt osannolikt så är det väl kanske ändå så att båda nycklar är defekta, och bilen är det inget fel på. Men resultatet av felsökningen, och rådet jag fick var att jag behöver fixa nya nycklar, vilket ju inte stämmer.

Jag behöver inte nya nycklar för att få bilen att starta, och att fortsätta att använda mina nuvarande nycklar utan fjärrfunktion var något jag tog upp för mekanikern, som då varnade mig för att jag en vacker dag inte kommer kunna starta bilen. Det känns oseriöst, som att felsökningen därför varit bristande. Eller iallafall resultatet av felsökningen stämmer inte.

zzr94092
30 juli 2019 · 4 378 Inlägg

Bilen ska starta utan batt,i nyckeln..

Hampus83
1 augusti 2019 · 7 Inlägg

Hanzeman skrev:
Har man otur så väljer elektroniken i bilen att larma när man försöker starta och batteriet i nyckeln sinar.
I det läget går det inte att starta på annat sätt än med nytt batteri i nyckeln eller att ge sig i kast med att avaktivera larmet helt i bilen.
Om inte det enerverande larmet upphör efter ett tag så får man koppla bort bilbatteriet tills man har fixat transponderns batteri.
Ren kortslutning i två nycklar samtidigt är bara dumheter. Ren kortslutning tömmer knappcellerna snabbt. Helt osannolikt. Hur skulle det uppstå?

Jag ska lämna in bilen på service i nästa vecka (detta är på en annan verkstad än den som servade bilen i fjol, och som gjorde felsökning på mitt problem med nycklarna). Kanske jag tar upp problemet med nycklarna samtidigt som de gör servicen och ser vad de kommer fram till... Sen får jag väl i värsta fall bara bita i det sura äpplet och betala för felsökningen hos den verkstaden som menar att bägge nycklarna är defekta.

Hampus83
1 augusti 2019 · 7 Inlägg

Hanzeman skrev:
Men bilen hade startat med nyckel utan batteri läste jag nu, fast bara med ena nyckeln?

Bilen startar med båda nycklar utan batteri utan problem. Jag har nog en faktura på servicen som gjordes i fjol som jag kan leta upp hemma, men felsökningen på nyckelproblemet som verkstaden gjorde i förra veckan har jag inte betalat ännu och heller inte fått någon faktura på.

Hampus83
1 augusti 2019 · 7 Inlägg

Hanzeman skrev:
Jaha, då är det ju bara att bestrida ifall du får faktura på det senaste famlandet.
Du kan då också vända dig till ARN om fakturan  är på minst 1000 kr.

Jo, men samtidigt ska väl batteriet i en nyckel hålla längre än max 1 år..? Så det är ju ändå inte uteslutet att det är nåt fel på nyckeln/nycklarnas fjärrfunktion... det är lite knepigt, framförallt att bestrida att det inte är fel på nycklarna

Cuefa Ain't no place like home...
2 augusti 2019 · 4 628 Inlägg

Jag har en hel del erfarenhet av detta.

Den typ av nycklar som TS har, verkar ha en något högre felprocent än genomsnittet.
Dessa nycklar är limmade och enda sättet att öppna dem är att bryta upp dem.
Har gjort detta på ett flertal nycklar av denna sort och det finns som regel ingenting som "ser" tokigt ut på insidan.

Så här ser en dylik nyckel ut när man brutit upp den:

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-039a8485d9e34be1c05cea1bd03b36bb.jpg

Det här är själva kretskortet:

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-cf83e5a8c020268e8026f521d97be7df.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-510faf1b42f88391c64724c137628f07.jpg

En sak jag däremot lagt märke till är att knappsatsen blir sliten väldigt fort på dessa. Byte till ny knappsats (finns såklart inte att köpa löst, men går att ta från en annan nyckel om man har en i bättre skick) minskar batteridränaget betydligt. När knappsatsen blir sliten så blir det "lättare" att trycka ner knappen, dvs lättare att oavsiktligt komma åt den. Det drar ut batteriet ganska fort om man har nyckeln i fickan o den ligger o "fick-trycker" hela tiden.

Här kan ni se en "frisk" knappsats, vs en väldigt sliten sådan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-235f7a16bf5698f540e22d404911cb57.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-ae6ecbaf4b8324a8c2ba5f5e95a4cb8e.jpg

Ju djupare "gropar" knappsatsen har på framsidan, desto snedare blir dessa piggar på baksidan som trycker på brytaren på kretskortet.
Och ju "längre" dessa piggar blir, desto mindre kraft krävs för att trycka ner knappen.
De mest slitna knappsatserna kan t.om bli så deformerade att knappen hålls "intryckt" hela tiden!

Förutom detta lagras dessutom data i nyckeln, varje gång man startar bilen o kör en kortare sträcka över en viss hastighet, samt varje gång man stänger av bilen. Denna data-överföring drar också lite batteri.
För er som är nyfikna, de data som lagras är förutom bilens identitet (chassi-nr) även färg, aktuellt miltal, aktuell tid/sträcka till service, vätskenivåer i bilen (bränsle, spolarvätska, Adblue) samt i vissa fall felkoder (dåligt nyckelbatteri, slitna bromsbelägg, låg kylarvätskenivå etc)

Vore jag TS skulle jag se om jag kunde hitta en ny knappsats o byta ut den på en av nycklarna, o sen se om det påverkar batteriets livslängd.

Jag har som sagt gjort detta på rätt många nycklar av denna typ.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-ab3a86a6e12dd825f921de9941f75619.jpg

Tycker det är intressant med dessa saker och dessutom är det ju roligt att kunna hjälpa kunder som har problem med sina nycklar, att eventuellt kunna spara lite pengar smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-65fe358714e2d1ef2432457d7becb552.jpg


Edit:

Som redan påpekats kan Du alltid starta bilen med nyckeln i tändningslåset så länge transpondern i den (som inte behöver batteri för att fungera) inte har avkodats eller skadats på något sätt.
Det går även att låsa upp bilen med nyckeln, det finns en låscylinder på förardörren.

Den verkstad som påstår att detta inte går tänker antagligen på bilar med "Keyless Entry/Kessy", i vissa fall kan det bli svårt att starta dylika bilar med ett tomt/urladdat nyckelbatteri, även om man håller nyckeln mot för ändamålet avsedd plats (oftast rattstången på Seat/Skoda/VW) och trycker på start-knappen.

Senast redigerat av Cuefa (2 augusti 2019)

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
M123
2 augusti 2019 · 962 Inlägg

Cuefa skrev:
Jag har en hel del erfarenhet av detta.

Den typ av nycklar som TS har, verkar ha en något högre felprocent än genomsnittet.
Dessa nycklar är limmade och enda sättet att öppna dem är att bryta upp dem.
Har gjort detta på ett flertal nycklar av denna sort och det finns som regel ingenting som "ser" tokigt ut på insidan.

Så här ser en dylik nyckel ut när man brutit upp den:

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-039a8485d9e34be1c05cea1bd03b36bb.jpg

Det här är själva kretskortet:

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-cf83e5a8c020268e8026f521d97be7df.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-510faf1b42f88391c64724c137628f07.jpg

En sak jag däremot lagt märke till är att knappsatsen blir sliten väldigt fort på dessa. Byte till ny knappsats (finns såklart inte att köpa löst, men går att ta från en annan nyckel om man har en i bättre skick) minskar batteridränaget betydligt. När knappsatsen blir sliten så blir det "lättare" att trycka ner knappen, dvs lättare att oavsiktligt komma åt den. Det drar ut batteriet ganska fort om man har nyckeln i fickan o den ligger o "fick-trycker" hela tiden.

Här kan ni se en "frisk" knappsats, vs en väldigt sliten sådan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-235f7a16bf5698f540e22d404911cb57.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-ae6ecbaf4b8324a8c2ba5f5e95a4cb8e.jpg

Ju djupare "gropar" knappsatsen har på framsidan, desto snedare blir dessa piggar på baksidan som trycker på brytaren på kretskortet.
Och ju "längre" dessa piggar blir, desto mindre kraft krävs för att trycka ner knappen.
De mest slitna knappsatserna kan t.om bli så deformerade att knappen hålls "intryckt" hela tiden!

Förutom detta lagras dessutom data i nyckeln, varje gång man startar bilen o kör en kortare sträcka över en viss hastighet, samt varje gång man stänger av bilen. Denna data-överföring drar också lite batteri.
För er som är nyfikna, de data som lagras är förutom bilens identitet (chassi-nr) även färg, aktuellt miltal, aktuell tid/sträcka till service, vätskenivåer i bilen (bränsle, spolarvätska, Adblue) samt i vissa fall felkoder (dåligt nyckelbatteri, slitna bromsbelägg, låg kylarvätskenivå etc)

Vore jag TS skulle jag se om jag kunde hitta en ny knappsats o byta ut den på en av nycklarna, o sen se om det påverkar batteriets livslängd.

Jag har som sagt gjort detta på rätt många nycklar av denna typ.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-ab3a86a6e12dd825f921de9941f75619.jpg

Tycker det är intressant med dessa saker och dessutom är det ju roligt att kunna hjälpa kunder som har problem med sina nycklar, att eventuellt kunna spara lite pengar smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-65fe358714e2d1ef2432457d7becb552.jpg


Edit:

Som redan påpekats kan Du alltid starta bilen med nyckeln i tändningslåset så länge transpondern i den (som inte behöver batteri för att fungera) inte har avkodats eller skadats på något sätt.
Det går även att låsa upp bilen med nyckeln, det finns en låscylinder på förardörren.

Den verkstad som påstår att detta inte går tänker antagligen på bilar med "Keyless Entry/Kessy", i vissa fall kan det bli svårt att starta dylika bilar med ett tomt/urladdat nyckelbatteri, även om man håller nyckeln mot för ändamålet avsedd plats (oftast rattstången på Seat/Skoda/VW) och trycker på start-knappen.

Fy fan vilken bra guide eller vad man ska kalla det du har gjort!
Sådant här lyfter forumet på riktigt mellan alla jävla inlägg där folk inte ens orkar kolla säkringen till ytterligheter där folk blir sura på åsikter som inte stämmer med dom svar dom vill ha.
Mer av sådant här!

Nej hatten av. smile

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Cuefa Ain't no place like home...
2 augusti 2019 · 4 628 Inlägg

Jag bugar och bockar smile
Tycker det är kul att kunna sprida kunskap och erfarenhet, alltid roligt om det hjälper någon smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
M123
2 augusti 2019 · 962 Inlägg

Cuefa skrev:
Jag bugar och bockar smile
Tycker det är kul att kunna sprida kunskap och erfarenhet, alltid roligt om det hjälper någon smile

Är helt säker det kommer hjälpa bilägare mellan olika märken. smile

Jag hade önskat jag hade lite ro/tid eller någon annan driftig här gjort en enkel guide till hur man enkelt felsöker elsystem som ovan. Hade varit guld för dom som behöver hjälp att få mer inblick i hur man mäter upp osv.

Eller andra enklare guider för generellt mekande. Så som att lufta bromsar, byta kulleder.

Senast redigerat av M123 (2 augusti 2019)

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang