Broms uppgradering

Robin1022
30 juli 2019 · 21 Inlägg

Hej, Jag har tänkt uppgradera mina bromsar på min bil från 1 kolvs ok till 2 kolvs ok. Min frågade är: måste man sätta större bromsskivor på samma gång eller går det med original skivor? Bromsklossar måste man naturligtvis uppgradera och bromsoks "hållaren" big_smile big_smile

M123
31 juli 2019 · 962 Inlägg

Är enormt svårt att svara på den här frågan.
Vad för bil gäller det?
Vad har bilen för diameter på skivorna idag.
Vad vill du åstadkomma med nya ok?

Om jag ska svara generellt och då kan detta naturligtvis inte stämma in i alla lägen.

Ett ok är konstruerat efter diametern på en skiva, att byta ok kräver oftast att man lär kliva upp samtidigt i diameter på skivan då geometrin mellan dessa inte stämmer.

Sen är inte heller bara antalet kolvar något man ska kolla efter, tex kan din huvudbromscylinder leverera nog med tryck och bromsvätska för dom nya oken? Du får mer att fylla med fler kolvar och kolvstorlek spelar här också en naturlig roll i ekvationen.

Tyvärr inget konkret svar.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
torsen
31 juli 2019 · 7 234 Inlägg

Du skriver inte vad det är för bilfabrikat, modell, variant och årsmodell.
Om det är så att du har en "snik" och vill uppdatera till "top of the line" av samma bil kan du kanske kolla vilka nya delar som är "bolt on".
I stället för att vilt hålla på och komponera ett bromssystem som inte "lirar" ihop.
I värsta fall kanske tvingas byta även till andra fälgar med större diameter eller mindre inpressningsdjup.

Varför vill du byta till 2-kolvsok?
Vad är det för fel på dina (förmodligen "flytande") 1-kolvsok?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang