Volvo S60 MY2002 svårstartad, går på 3 cylindrar

Ilya
31 juli 2019 · 13 Inlägg

Bilmodell
Volvo S60 2002 140hk

• Årsmodell
2002

• Miltal
~25000

• Hur yttrar sig felet?
Bilen slutade fungera på riksväg och fick bärgas. Sedan dess är den svårstartad och man får "pumpa" med gaspedalen. När den väl är igång så låter sen som ett tröskverk och skakar mycket. Ibland så självdör den efter några sekunder. Det "puffar" även ur avgasröret.

• Är felet permanent eller uppstår det bara ibland? 
Felet är permanent oberoende av väderförhållanden.

• Vilken felsökning har redan gjorts? 
Felkoder lästa med biltemas felkodsläsare för volvo. Den säger bara att en eller fler cylindrar misständer. Tändstift bytta igår då dom gamla var bra sotiga. Ett par hade en film av olja på sig. Jag kopplat ut en tändspole itaget under tomgång och konstaterat att det är cylinder 1 och 2 som inte går. Har även testat att flytta fungerande tändspolar till dom felande cylindrarna utan resultat. Misstänker soppapump eller spridare

Ilya
31 juli 2019 · 13 Inlägg

Ingen som kan nått? Vet inte hur jag ska fortsätta.

Marlboroman
31 juli 2019 · 8 229 Inlägg

Kollat kablaget till tändspolarna?

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Utmarks-Loke
31 juli 2019 · 5 833 Inlägg

Det är ju märkligt att två cylindrar dör samtidigt. Eller hur fungerar det på femcylindriga, är det "wasted spark" med två cylindrar som delar på en spole?

Ilya
31 juli 2019 · 13 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Det är ju märkligt att två cylindrar dör samtidigt. Eller hur fungerar det på femcylindriga, är det "wasted spark" med två cylindrar som delar på en spole?

Nej det är en tändspole per cylinder.

Ilya
31 juli 2019 · 13 Inlägg

Marlboroman skrev:
Kollat kablaget till tändspolarna?

Ska titta på det efter jobbet. Räcker det med att inspektera det som är vid tändspolarna eller finns det flera som bör undersökas?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
31 juli 2019 · 14 039 Inlägg

Ilya skrev:
Bilmodell
Volvo S60 2002 140hk

• Årsmodell
2002

• Miltal
~25000

• Hur yttrar sig felet?
Bilen slutade fungera på riksväg och fick bärgas. Sedan dess är den svårstartad och man får "pumpa" med gaspedalen. När den väl är igång så låter sen som ett tröskverk och skakar mycket. Ibland så självdör den efter några sekunder. Det "puffar" även ur avgasröret.

• Är felet permanent eller uppstår det bara ibland? 
Felet är permanent oberoende av väderförhållanden.

• Vilken felsökning har redan gjorts? 
Felkoder lästa med biltemas felkodsläsare för volvo. Den säger bara att en eller fler cylindrar misständer. Tändstift bytta igår då dom gamla var bra sotiga. Ett par hade en film av olja på sig. Jag kopplat ut en tändspole itaget under tomgång och konstaterat att det är cylinder 1 och 2 som inte går. Har även testat att flytta fungerande tändspolar till dom felande cylindrarna utan resultat. Misstänker soppapump eller spridare

Tror nog inte det för då skulle nog ingen cylinder fungera.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Ilya
31 juli 2019 · 13 Inlägg

Vettemannen skrev:

Ilya skrev:
Bilmodell
Volvo S60 2002 140hk

• Årsmodell
2002

• Miltal
~25000

• Hur yttrar sig felet?
Bilen slutade fungera på riksväg och fick bärgas. Sedan dess är den svårstartad och man får "pumpa" med gaspedalen. När den väl är igång så låter sen som ett tröskverk och skakar mycket. Ibland så självdör den efter några sekunder. Det "puffar" även ur avgasröret.

• Är felet permanent eller uppstår det bara ibland? 
Felet är permanent oberoende av väderförhållanden.

• Vilken felsökning har redan gjorts? 
Felkoder lästa med biltemas felkodsläsare för volvo. Den säger bara att en eller fler cylindrar misständer. Tändstift bytta igår då dom gamla var bra sotiga. Ett par hade en film av olja på sig. Jag kopplat ut en tändspole itaget under tomgång och konstaterat att det är cylinder 1 och 2 som inte går. Har även testat att flytta fungerande tändspolar till dom felande cylindrarna utan resultat. Misstänker soppapump eller spridare

Tror nog inte det för då skulle nog ingen cylinder fungera.

/Benny

Ok. Då kan man stryka det.

Marlboroman
31 juli 2019 · 8 229 Inlägg

Ilya skrev:

Marlboroman skrev:
Kollat kablaget till tändspolarna?

Ska titta på det efter jobbet. Räcker det med att inspektera det som är vid tändspolarna eller finns det flera som bör undersökas?

Kolla allt som är under kåpan. Plaströret som kablarna ligger i från fabrik går sönder med åren och då kan det bli skador på kablarna.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
turbodeath
31 juli 2019 · 2 452 Inlägg

tror fortfarande på tändspolar eller lmm

döden kommer tillbaka
Ilya
31 juli 2019 · 13 Inlägg

turbodeath skrev:
tror fortfarande på tändspolar eller lmm

Testade att dra ur kontakten till lmm under tomgång och motorn la av. Tror inte det är felet. Men om det vore trasiga tändspolar så borde väll dom felande cylindrarna flytta med tändspolarna?

Ilya
31 juli 2019 · 13 Inlägg

Har tagit bort alla rören och kan inte hitta några skadade kablar.

Testade att kolla resistansen på tändspolarna med multimetern. Fick ungefär samma värden på alla förutom cylinder två där jag inte fick något motstånd alls. Så jag bytte ut den mot en ny tändspole från mekonomen men multimetern visar samma.

Ilya
31 juli 2019 · 13 Inlägg

Jag kan efter en jävla massa flyttande konstatera att alla tändstift och alla tändspolar fungerar. Mina tankar går nu till att flytta på spridare för att se om felet flyttar på sig. Vet någon hur man gör? Måste man tappa ur bensin?

M123
31 juli 2019 · 962 Inlägg

Du har inte låtit någon kört diagnos på den och kollat efter felkoder och om den ser konstig ut i värdena?

Rent konkret kan det likväl vara kabelbrott före spridaren och då kan jag tycka att utesluta just detta före man börjar riva ur den och skruva i onödan, eller byta delar på måfå.

Edit.
Såg nu i efterhand att koder redan är kollade.

Senast redigerat av M123 (31 juli 2019)

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Ilya
10 augusti 2019 · 13 Inlägg

Gjorde ett kompressionstest idag och fick resultatet(bar):
Cylinder torr
1 : 0
2 : 0
3 : 14,5
4 : 0
5 : 14

Cylinder blöt
1 : 0
2 : 0
3 : 15
4 : 0
5 : 16

Så tre cylindrar är helt utan kompression. Topplockspackning? trasig kolv?
Vad är nästa steg? Börja riva i toppen? Uppskattar all hjälp..

Utmarks-Loke
10 augusti 2019 · 5 833 Inlägg

Skumt, så där ser det ut när kamremmen gått av. Hur är det med kamdreven, det är väl två på en sådan motor? Det är inte så att kilen är kass i den ena så hjulet bara snurrar på den kamaxeln?

turbodeath
11 augusti 2019 · 2 452 Inlägg

troligt spricka i kolvarna...allternativ kolvringar gått av....

döden kommer tillbaka
Utmarks-Loke
11 augusti 2019 · 5 833 Inlägg

Men tre samtidigt?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
11 augusti 2019 · 13 734 Inlägg

låter som kamremen hoppat..  det är vad jag tror..    gör ett leakdowntest och lyssna var det pyser så vet du om det ens är någon mening att öppna på motorn eller byta den mot en ny

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Ilya
11 augusti 2019 · 13 Inlägg

Growe skrev:
låter som kamremen hoppat..  det är vad jag tror..    gör ett leakdowntest och lyssna var det pyser så vet du om det ens är någon mening att öppna på motorn eller byta den mot en ny

Leakdowntest verkar svårt då jag inte har tillgång till tryckluft. Och köpa både kompressor och en testare blir nästan lika dyrt som en begagnad motor. Finns det andra alternativ?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang