Egr ventil E220cdi w212 2013

Micke19
1 augusti 2019 · 9 Inlägg
#1

Hej
Är det någon som kan säga var egr ventilen på en e220 cdi 2013 sitter.
Jag har googlat men inte hittat något, kan den sitta under luftrenaren vid turbon.
Tacksam för svar.

//Micke

Senast redigerat av Micke19 (1 augusti 2019)

mb_pucken
1 augusti 2019 · 4 423 Inlägg
#2

Bör sitta vid insuget. Googla egr OM651. Din motor bör heta just om651.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Micke19
1 augusti 2019 · 9 Inlägg
#3

Yep tack har hittat den, en del saker att skruva bort ser jag.

panda666
1 augusti 2019 · 3 295 Inlägg
#4

är det nått fel på ventilen? ska du rensa/byta den?

Micke19
2 augusti 2019 · 9 Inlägg
#5

Hade tänkt rengöra eller byta, har bla den felkoden.
Bilen har tappat kraft då och då, med följden att motorlampan har tänts, sen har den gått bra ett tag men nu går den i limp mode hela tiden. Så misstänker egr ventilen, jag har bytt map sensorer och tryckreglerings ventil, men det var det inte, ser att det sitter en till i anslutning till egr ventilen, man testar det först för det är ingen lek att demontera egr ventilen ser jag. smile

panda666
2 augusti 2019 · 3 295 Inlägg
#6

Micke19 skrev:
Hade tänkt rengöra eller byta, har bla den felkoden.
Bilen har tappat kraft då och då, med följden att motorlampan har tänts, sen har den gått bra ett tag men nu går den i limp mode hela tiden. Så misstänker egr ventilen, jag har bytt map sensorer och tryckreglerings ventil, men det var det inte, ser att det sitter en till i anslutning till egr ventilen, man testar det först för det är ingen lek att demontera egr ventilen ser jag. smile

kör du för korta sträckor? hur långt kör du per gång? häll i sån där smörja wynns dpf grej som regenererar och kör en lång bit. Men är nyfiken på hur långt du kör-

Micke19
2 augusti 2019 · 9 Inlägg
#7

Jag kör 12 mil per dag tur och retur till jobbet. Sen lite privat också, ca 3500 mil per år.
Bilen har nu gått 12000 mil så 🤔

Senast redigerat av Micke19 (2 augusti 2019)

panda666
2 augusti 2019 · 3 295 Inlägg
#8

Micke19 skrev:
Jag kör 12 mil per dag tur och retur till jobbet. Sen lite privat också, ca 3500 mil per år.
Bilen har nu gått 12000 mil så 🤔

antar att dessa är förbruknings vara då. för de spelar kanske inge roll hur mke man kör utan dom pajar endå. men ser på skroten att en sån ligger på typ en tusing. så bara o byta? eller ska man som du sa tvätta? hur ser din dpf ut? antar att den mår bra eftersom du kör ordentligt.

Ivel
2 augusti 2019 · 1 340 Inlägg
#9

Har bilen original mjukvara eller är den "optimerad"?

Skratta inte åt de som tror på tomten utan förundras över de som tror på Gud.
Micke19
3 augusti 2019 · 9 Inlägg
#10

Ivel skrev:
Har bilen original mjukvara eller är den "optimerad"?

Den är ej optimerad.

Presidento Of World
3 augusti 2019 · 2 701 Inlägg
#11

Farsans gjorde så när partikelfilter var mongo. Kolla det.

Presidento saknar signatur
panda666
3 augusti 2019 · 3 295 Inlägg
#12

Presidento skrev:
Farsans gjorde så när partikelfilter var mongo. Kolla det.

partikel filter jävlas när han kör så långa sträckor? måste vara isf nån givare som krånglar, men ja tror mera på egr som ts säger, felkoder osv vore intressant.

Presidento Of World
3 augusti 2019 · 2 701 Inlägg
#13

panda666 skrev:

Presidento skrev:
Farsans gjorde så när partikelfilter var mongo. Kolla det.

partikel filter jävlas när han kör så långa sträckor? måste vara isf nån givare som krånglar, men ja tror mera på egr som ts säger, felkoder osv vore intressant.

Våran hade felkod på allt. Egr partikelfilter givare osv tryckgivare verkar vara standard.

Fast samtidigt var Våran fulmekad innan så.. Kanske inte ens bilens fel :p

Presidento saknar signatur
panda666
3 augusti 2019 · 3 295 Inlägg
#14

Presidento skrev:

panda666 skrev:

Presidento skrev:
Farsans gjorde så när partikelfilter var mongo. Kolla det.

partikel filter jävlas när han kör så långa sträckor? måste vara isf nån givare som krånglar, men ja tror mera på egr som ts säger, felkoder osv vore intressant.

Våran hade felkod på allt. Egr partikelfilter givare osv tryckgivare verkar vara standard.

Fast samtidigt var Våran fulmekad innan så.. Kanske inte ens bilens fel :p

ne när det gäller den bilen..undrar vad för idiot hade den innan? dom måste ha trixat me den som fan, trimmat den? trixat me den. har annars inte hört om några problem me dom bilarna förrutom tidiga dieslar har haft problem me spridare, 7g lådan kan växla ryckigt/vissa har behövt byta lådan. Annars inga problem vad jag kan läsa och hitta. kollar ibland på autoscout och liknande och ser tex 220cdi med 70.000+mil

Micke19
3 augusti 2019 · 9 Inlägg
#15

Återkommer med resultatet och vilka felkoder som visas.

panda666
3 augusti 2019 · 3 295 Inlägg
#16

Micke19 skrev:
Återkommer med resultatet och vilka felkoder som visas.

ja gör det, väldigt nyfiken. när ska du in på verkstad? eller har du egen felkodsläsare??

Micke19
4 augusti 2019 · 9 Inlägg
#17

Jag har en felkodsläsare.
Egr a flow excessive detekted.
Turbocharger A overboost condition.
Turbocharger boost sensor A circuit range performance.

panda666
4 augusti 2019 · 3 295 Inlägg
#18

Micke19 skrev:
Jag har en felkodsläsare.
Egr a flow excessive detekted.
Turbocharger A overboost condition.
Turbocharger boost sensor A circuit range performance.

så vadå egren skickar för mke avgaser eller nått? o turbo kör för hårt också? vad kan vi säga om detta? är egr det är fel på som ger dom andra felkoder också eller?

mb_pucken
4 augusti 2019 · 4 423 Inlägg
#19

Vad för felkodsläsare använder du?
Jag fick felkoder på bla egr, tempgivare m.m enligt min billiga läsare.
Mercedes egna dator sa differanstrycksgivare i stället.. gissa vilken felkod som stämde :-p

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Micke19
4 augusti 2019 · 9 Inlägg
#20

Då den betett sig som den gjort ett tag så gissar, hoppas, jag att det är egr ventilen.
Jag har en lite billigare felkodläsare.

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang