Växelspaken fastnar halvvägs på 1ans växel , VW GOLF - 17 MKVII

esafesa
2 augusti 2019 · 4 Inlägg

Har fått ett problem som nästan eskalerat.

För ungefär 7 månader sedan började växeln fastna på första växeln halvvägs upp. Det man fick göra då var att trycka ner gasen, så släppte det. Så inget större problem så sätt.

Det skedde sporadiskt, kunde fungera bra i flera dagar, men ibland fastna flera gånger per dag.

Dock senaste 2 månaderna så har den börjat fastna oftare, och alla gånger hjälper det inte med att gasa. Utan man får ruska runt ordentligt med spaken, eller köra på 2an istället.

Detta har inneburit att jag fastnat flera gånger vid rödljus och inte kommit därifrån, då växeln helt enkelt inte kommer in, det är ok med 2an på plant underlag, men i uppförsbacke är det värre.

Jag har varit i kontakt med VW, och de testar lite och säger det är inget fel, 2 gånger har jag varit där. Men som sagt felet är sporadiskt. Jag har även spelat in där man ser att den sitter rejält fast.

De på VW säger att de inte har någon aning om vad felet kan vara samt om man ska öppna hela bilen där är det väldigt dyrt.

Jag personligen har problem att varje gång man stannar ute i trafiken så blir man enormt nervös att den ska fastna. Är man på en parkering är det lugnt, då är man ju still.

Känner någon här till vad detta kan vara? Eller vad man kan göra? Även om det inte går på garantin, så får jag betala självrisken för maskinskada, men känner mest att jag behöver förstå mer vad det kan vara. Då Volkswagen inte har någon aning själva.

----

----

Video när gasen funkar

Video när gasen inte funkar

https://youtu.be/AyNjKTojGBI

https://youtu.be/TQErghzP7JY

Senast redigerat av esafesa (2 augusti 2019)

Utmarks-Loke
2 augusti 2019 · 5 809 Inlägg

Risken är väl stor att det är ett internt fel i växellådan. Om du har någon form av nybilsgaranti eller liknande bör du ligga på för att få utnyttja den medan den gäller, för växellådor är dyra grejer

Xebers76
2 augusti 2019 · 2 250 Inlägg

Växellänkaget och spakstället är nog rätt ställe att börja med, såklart kan det vara lådan också men man kan ju börja med dem enklare grejerna, smile

Utmarks-Loke
2 augusti 2019 · 5 809 Inlägg

Jo fast jag tycker ju att verkstaden skulle ha sett om det var problem med länkaget. Fast man vet aldrig nu för tiden...

Cuefa Ain't no place like home...
2 augusti 2019 · 4 628 Inlägg

Har du testat att lägga i backen först, o sen försöka lägga i 1:an igen?
Det är verkligen inte lätt att se länkaget på dessa bilar, bl.a batteriet och luftburken sitter mer eller mindre rakt ovanför växellänkaget.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
esafesa
2 augusti 2019 · 4 Inlägg

Den låser sig även när bilen är avstängd.

Går det inte på garantin så har jag en motorförsäkring som hoppar in.

har lagt upp 2 videos där man kan se båda scenarion, båda gångerna är bilen av. Ena gången hoppar den fram när man trycker ner gaspedalen, andra gången funkar inget och man måste ruska om den.

----

När den låser sig och sätter i backen, så är det väldigt trögt men det går, efter det kan 1an gå att sätta in enkelt, men i enstaka fall hjälper det inte heller, utan man får ruska runt och hålla på tills det ger med sig.

Jag brukar om man är vid ett rödljus starta på 2an. Problemet är i uppförsbacke, då är man sjukt nervös varje gång.

----

Det enda verkstaden har gjort är att testa att växla med den lite grann, och att det fungerar. De har inte gått in och kollat någonstans, det kostar tydligen väldigt mycket. Men nu skiter jag i vilket, utan det ska fixas bara, kosta vad det kosta vill.

Saken är som sagt, detta problem kan ske 6 gånger per dag, eller en gång i veckan, väldigt sporadiskt.

----

Video när gasen funkar

Video när gasen inte funkar

https://youtu.be/AyNjKTojGBI

https://youtu.be/TQErghzP7JY

Senast redigerat av esafesa (2 augusti 2019)

esafesa
2 augusti 2019 · 4 Inlägg

Ivel skrev:
Går det att få i ettan lätt när motorn är avstängd?
Jag tänker att kopplingen inte kopplar ut ordentligt.
Har du en tidning eller under gummimattan (på det viset som en del har vintertid för att säkerställa att så mycket fukt som möjligt stannar kvar i bilen) eller åker mattan fram och blockerar pedalens rörelse?
Sitter du halvliggandes och inte når fram riktigt?
Ja det kan tyckas vara idiotiska frågor men jag har otroligt nog varit med om bägge tingen när jag felsökt bilar med samma problem.

---

Nej, det är ingenting sådant.

Ingen tidning samt pedalerna ligger helt fria.

När väl gör jag också då jag är skapligt lång smile

Som sagt innan med, samma problem sker om bilen är av samt ,man är ute och kör, det sker hipp som happ.

Utmarks-Loke
2 augusti 2019 · 5 809 Inlägg

Som sagt, jag tror det är internt i växellådan. Att det kan hjälpa att gasa är för att ingående axeln snurrar lite även om kopplingen är nedtryckt, när delarna i lådan snurrar så hoppar någonting iväg dit det skall.

esafesa
2 augusti 2019 · 4 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Som sagt, jag tror det är internt i växellådan. Att det kan hjälpa att gasa är för att ingående axeln snurrar lite även om kopplingen är nedtryckt, när delarna i lådan snurrar så hoppar någonting iväg dit det skall.

Ja, det är något sådant jag som lekman tänkt själv.. Att något rör ju sig så den åker upp. Sedan ibland blir det ändå inte rätt då den so, sagt fortfarande är fast när jag trycker ner gasen.

När jag börjar ruska runt hårt sen åt alla håll så släpper det med tillslut, men det är väl samma där. Saker rör sig så det blir rätt tillslut.

-----

Det jag hoppas är bara att om och när dom öppnar upp och tittar att de kan se något fel, och inte bara säger "det är inget fel vad vi kan se"

Cuefa Ain't no place like home...
4 augusti 2019 · 4 628 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Som sagt, jag tror det är internt i växellådan. Att det kan hjälpa att gasa är för att ingående axeln snurrar lite även om kopplingen är nedtryckt, när delarna i lådan snurrar så hoppar någonting iväg dit det skall.

+1 på den tanken.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Larskub
24 september 2020 · 1 Inlägg

Har liknande fenomen på min golf, hur har det gått för dig? Hittat vad felet beror på?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang