Vinterdäcken har smält :p

bjorn1988
2 augusti 2019 · 171 Inlägg

Hej

Nu har jag varit ett riktigt jävla praktarsle och inte tänkt mig för. Jag ställde upp mina nyköpta vinterdäck som rullat 2-3 månader i vinter på  vindsförrådet i vår byggnad. Flyttade dit förra vintern så första sommaren där. Nu när jag var upp med lite saker ser jag att däcken har smält, där varje dubb sitter har däcken smält och gummit har lagt sig över dubben och sedan stelnat när de blivit svalare.

Jag hade ju inte en tanke om detta och trodde då fan inte att det blev sahara där uppe på vinden.
Är däcken helt förstörda nu? vad fan ska jag göra, surt när de är sprillans nya däck och kostade en slant hmm Hur varmt måste det ens bli för att detta ska hända?

M123
2 augusti 2019 · 962 Inlägg

Det var enormt tråkigt.
Jag har aldrig sett något sådant hänt så man blir nyfiken hur det kan se ut.

Du har ingen försäkring som kan täcka upp det där någorlunda? Typ av drulle, nu är jag inte alls insatt i hur värme ställer sig hos bolagen, inte heller om hemförsäkring kan gå in och gälla. Men absolut värt att kolla på.

Låter av det du beskriver och hur jag tolkar det att däcken har gjort sitt, formen  lär vara tappad och gummit medtaget.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Utmarks-Loke
2 augusti 2019 · 5 833 Inlägg

Risken är väl att dubben sitter löst nu, och försvinner på en gång efter att du sätter på däcken och börjar köra. Men se det från den ljusa sidan, utan dubb har du en uppsättning nästan nya sommardäck, som visserligen är riktigt kassa på varm asfalt men ändå lär funka en säsong eller två big_smile

bjorn1988
3 augusti 2019 · 171 Inlägg

Ivel skrev:
Jag tror snarare att du kört de nya dubbdäcken på barmark i motorvägsfart i några mil i vårvärmen och såg inte hur dom såg ut när du lade upp dom på vinden.

Då jag studerar och bor mitt i Uppsala så har bilen stått parkerad till 90% medan vinterdäcken varit på. Däcken var fina när jag ställde upp dem https://www1.garaget.org/gallery/images/150/149020/149020-6195c3bba27cad2b205399721453ffb9.jpg

Hade bara denna bild och man ser på flera ställen att gummit liksom smält och på golvet ser ni flera små pölar där det droppat ner. Ska ordna en bättre bild men är ju inte varje dubb men bra många när jag kollade.

bjorn1988
3 augusti 2019 · 171 Inlägg

M123 skrev:
Det var enormt tråkigt.
Jag har aldrig sett något sådant hänt så man blir nyfiken hur det kan se ut.

Du har ingen försäkring som kan täcka upp det där någorlunda? Typ av drulle, nu är jag inte alls insatt i hur värme ställer sig hos bolagen, inte heller om hemförsäkring kan gå in och gälla. Men absolut värt att kolla på.

Låter av det du beskriver och hur jag tolkar det att däcken har gjort sitt, formen  lär vara tappad och gummit medtaget.

Finns en bild i tråden nu, dock ganska dålig men man ser att gummit smält på vissa ställen och det har droppat ner på golvet. Detta däck var ändå relativt lindrigt.

Jag har försäkring på Folksam så ska prata med dem men vill kolla upp lite saker först innan. Tycker det är helt sjukt och jag undrar egentligen hur varmt det måste bli på vinden för att detta ska kunna hända. Jag har varit på vinden när det varit 30+ ute och visst har det varit varmt på vinden då men inte smälta däck varmt.

Surt då de knappt rullat något eftersom bilen mest står parkerad hmm som student skiter man inte pengar heller direkt.

Senast redigerat av bjorn1988 (3 augusti 2019)

Utmarks-Loke
3 augusti 2019 · 5 833 Inlägg

Provkör däcken några mil innan du kasserar dom. Till vintern då, inte nu för då blir de förstörda på riktigt.

EmsAnders
3 augusti 2019 · 151 Inlägg

Skulle gissa att du kört på rätt nyassfalterad väg, och att det är lite oljebindmedel som kommit in mellan dubb å däck ,sen i värmen så blir det mjukt och rinner fram. En teori iaf.

Eller om de kanske limmar fast dubben vid tillverkning? Och det är lim som rinner fram?

candyweiss
3 augusti 2019 · 875 Inlägg

bjorn1988 skrev:

M123 skrev:
Det var enormt tråkigt.
Jag har aldrig sett något sådant hänt så man blir nyfiken hur det kan se ut.

Du har ingen försäkring som kan täcka upp det där någorlunda? Typ av drulle, nu är jag inte alls insatt i hur värme ställer sig hos bolagen, inte heller om hemförsäkring kan gå in och gälla. Men absolut värt att kolla på.

Låter av det du beskriver och hur jag tolkar det att däcken har gjort sitt, formen  lär vara tappad och gummit medtaget.

Finns en bild i tråden nu, dock ganska dålig men man ser att gummit smält på vissa ställen och det har droppat ner på golvet. Detta däck var ändå relativt lindrigt.

Jag har försäkring på Folksam så ska prata med dem men vill kolla upp lite saker först innan. Tycker det är helt sjukt och jag undrar egentligen hur varmt det måste bli på vinden för att detta ska kunna hända. Jag har varit på vinden när det varit 30+ ute och visst har det varit varmt på vinden då men inte smälta däck varmt.

Surt då de knappt rullat något eftersom bilen mest står parkerad hmm som student skiter man inte pengar heller direkt.

Ta kontakt med Nokian och hör vad de säger. Eventuellt är de själva intresserade av fenomenet?

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Marcus_89 Biltokig elektriker
3 augusti 2019 · 3 352 Inlägg

Jag tror det är dubben som är limmade och att limmet har börjat smälta. Däcken och däckmönstret ser intakt ut, så skulle gissa på det. Nya dubbdäck ska man köra på torr asfalt i några mil, så sätter sig dubben. Kanske funkar lika bra i detta fallet smile

bjorn1988
3 augusti 2019 · 171 Inlägg

Tack för alla svar, ska kolla med nokian vad de säger om det hela. Att det skulle vara lim som smält låter ju faktiskt rimligt nu när jag hör det.

Kollar med dem först sen kolla med inköpsställen  (inte för jag tror på något där men ändå). Sen Folksam, å sist ut och köra för att se.

Jädra drygt, som man inte hade nog med saker på tallriken 😂

Senast redigerat av bjorn1988 (3 augusti 2019)

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
3 augusti 2019 · 14 039 Inlägg

Hör av dig här i tråden när och om du får en lösning på problemet!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
candyweiss
3 augusti 2019 · 875 Inlägg

Marcus_89 skrev:
Jag tror det är dubben som är limmade och att limmet har börjat smälta. Däcken och däckmönstret ser intakt ut, så skulle gissa på det. Nya dubbdäck ska man köra på torr asfalt i några mil, så sätter sig dubben. Kanske funkar lika bra i detta fallet smile

Men dubben är väl inte limmade?

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Marcus_89 Biltokig elektriker
3 augusti 2019 · 3 352 Inlägg

candyweiss skrev:

Marcus_89 skrev:
Jag tror det är dubben som är limmade och att limmet har börjat smälta. Däcken och däckmönstret ser intakt ut, så skulle gissa på det. Nya dubbdäck ska man köra på torr asfalt i några mil, så sätter sig dubben. Kanske funkar lika bra i detta fallet smile

Men dubben är väl inte limmade?

Det var den enda logiska förklaringen jag kunde komma på. Vanligtvis är de ju inte limmade, utan bara inpressade. Googlade lite på det och det verkar finnas dubbdäck som har limmade dubbar, så det är inte helt omöjligt att det är så smile

Senast redigerat av Marcus_89 (3 augusti 2019)

bjorn1988
3 augusti 2019 · 171 Inlägg

Vettemannen skrev:
Hör av dig här i tråden när och om du får en lösning på problemet!

/Benny

Absolut, ska hojta till här sen hur det gick. Måste byta signalhorn på bilen och lite först innan jag tar itu med detta. Har tutat för mycket på alla idioter i Uppsala :p

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
3 augusti 2019 · 14 039 Inlägg

bjorn1988 skrev:

Vettemannen skrev:
Hör av dig här i tråden när och om du får en lösning på problemet!

/Benny

Absolut, ska hojta till här sen hur det gick. Måste byta signalhorn på bilen och lite först innan jag tar itu med detta. Har tutat för mycket på alla idioter i Uppsala :p

Är det så här? smile
Anyone driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
bjorn1988
3 augusti 2019 · 171 Inlägg

Vettemannen skrev:

bjorn1988 skrev:

Vettemannen skrev:
Hör av dig här i tråden när och om du får en lösning på problemet!

/Benny

Absolut, ska hojta till här sen hur det gick. Måste byta signalhorn på bilen och lite först innan jag tar itu med detta. Har tutat för mycket på alla idioter i Uppsala :p

Är det så här? smile
Anyone driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac.

/Benny

Hahaha jag tycker det är hemskt, folk som slänger sig ut i rondeller så man får tvärnita och har ingen koll på när de gör filbyten etc. Blivit påkörd en gång häromåret och kan inte räkna på mina händer längre hur nära det varit iår. Finns inget samarbete i trafiken här i Uppsala :p

Utmarks-Loke
3 augusti 2019 · 5 833 Inlägg

bjorn1988 skrev:

Vettemannen skrev:
Hör av dig här i tråden när och om du får en lösning på problemet!

/Benny

Absolut, ska hojta till här sen hur det gick. Måste byta signalhorn på bilen och lite först innan jag tar itu med detta. Har tutat för mycket på alla idioter i Uppsala :p

Har hört talas om cykeltrafiken i den staden, förstår att du vill ha en tuta att använda på dom. Egentligen skulle du skaffa ett stort kompressormatat lastbilshorn big_smile

n_andersson
3 augusti 2019 · 689 Inlägg

Jag tror också att det kan va limmet som smält. Sen så skall ju däcken försvaras svalt och mörkt.

Senast redigerat av n_andersson (3 augusti 2019)

bjorn1988
3 augusti 2019 · 171 Inlägg

Hanzeman skrev:
Så märkligt, kolla med Hakkapelitta hur hög temperatur gummit tål. Det vill nog många veta.som läst det här.
Varm oventilerad vind kanske med fönster och drivhuseffekt, direkt sol på däcken kan ha gett att dubbarna blivit för varma och smält lite gummi intill.

Ah ska höra av mig till dem och höra. Köpte lägenheten förra hösten så var första sommaren där nu, har därmed inte reflekterat över eventuell värme på vinden. Inga fönster och är mörkt så den biten är ju schysst.


Jäkla miss från min sida, men samtidigt förvånad ändå eftersom jag varit på vinden under sommaren och har inte tyckt det varit så galet varmt.

candyweiss
4 augusti 2019 · 875 Inlägg

Marcus_89 skrev:

candyweiss skrev:

Marcus_89 skrev:
Jag tror det är dubben som är limmade och att limmet har börjat smälta. Däcken och däckmönstret ser intakt ut, så skulle gissa på det. Nya dubbdäck ska man köra på torr asfalt i några mil, så sätter sig dubben. Kanske funkar lika bra i detta fallet smile

Men dubben är väl inte limmade?

Det var den enda logiska förklaringen jag kunde komma på. Vanligtvis är de ju inte limmade, utan bara inpressade. Googlade lite på det och det verkar finnas dubbdäck som har limmade dubbar, så det är inte helt omöjligt att det är så smile

Du har säkert rätt. Men ändå märkligt att ett lim skulle smälta av lite värme.

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang