Vinterdäcken har smält :p

Growe Fri fart för ett fritt folk!
4 augusti 2019 · 13 669 Inlägg

Nokian är väll en av få dubbdäck som istora drag inte släpper dubben ur däcken. så dom är säkert limmade.   har testat mycket däck och en del är ju dubbfria efter en vinter medans Nokian kanske kan tappa 1-3dubb på sin livstid.  körde med Hakka 5or har jag för mig på en 855:A jag hade.  trotts att jag legat i 245km/h så fattades det totalt 3dubbar totalt i alla 4däcken när dom var under 3mm kvar.  dom slets rätt ordenkligt men när dom fick vara med rätt hårda mil med hård belastning.     Men tycker dock det är märkligt att dom skulle smälta. men sen blir det rätt varmt uppe på ett tak. däck ska helst ligga nere i en mörk källare för att må bra.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
bjorn1988
4 augusti 2019 · 171 Inlägg

Hanzeman skrev:
Loctite 480 som ska höra till det bästa inom dubblimning har tempområde -40 => +100 grader. Om gummigubben använt sämre/billigare  lim kan det vara ett fel begånget beroende på hur dåligt. En liten tub 480 kostar väl ca 400 kr. Det kanske avskräcker vissa gummigubbar? Eller råkade han bara ha nåt dåligt lim tillgängligt kanske.
Högre temp kan väl uteslutas på en vind även om solen ligger på hela dagen.
Det lär krävas brännspeglar för att koka vatten av solsken men fullt möjligt iofs.

Okej, ja 100+ har det då inte varit haha. Jag var upp på vinden när det var 31 grader i skuggan och då var det varmt såklart men inte så varmt :p

Cuefa Ain't no place like home...
5 augusti 2019 · 4 628 Inlägg

Verkar ju helt galet det där! Friktionen av däcken mot vår-varm asfalt skapar troligen mer värme så det känns ju som något knas med däcken. Kolla med Nokian!

Edit:
Trafiken i Uppsala är unik... cyklister och fotgängare som tror dom är odödliga bara för att dom har rätten på sin sida, samt trafikanter som verkligen inte förstår frasen "ömsesidig hänsyn"
Jag har totalt ca 45-60 minuters vansinne per dag, av mina 4 timmar pendlande. Det är när jag ska in i/ ut ur Uppsala centrum... :-|

Senast redigerat av Cuefa (5 augusti 2019)

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
MikeStone
25 november 2020 · 10 Inlägg

Jag upptäckte samma sak på mina nya Strial-däck i helgen.
De har lagrats på samma sätt som de andra däcken, och som jag gjort i 10 år: mörkt, i magasinet. Kanske inte källarsvalt, men inte i solgass i alla fall.

Min första tanke var att det är asfalt, för det känns ganska mjukt.
Vissa dubbar ser man inte alls längre, medan andra dubbar inte är påverkade alls.
Jag får väl hålla ett öga på hur de beter sig nu när de sitter på bilen.

jaka54
25 november 2020 · 5 680 Inlägg

Hej!
Har du bild på däcken!?
Gummidäck kan inte smälta av den lilla värme som skapas solljus och att de ligger inomhus!

MikeStone
25 november 2020 · 10 Inlägg

Här kommer bilden.https://www1.garaget.org/gallery/images/238/237927/237927-139f2abbaa4953738f9d57db2768845f.jpg

Utmarks-Loke
25 november 2020 · 5 809 Inlägg

Kör du några mil med dom där på mjukt underlag som snö, is eller grus så kommer de se ut som nya igen

jaka54
25 november 2020 · 5 680 Inlägg

Hej!
De där dubbarna  har väl bara ärgat!? På grund av att du inte tvättat av däcken innan du la upp dem för förvaring. Hur känns "sörjan" runt dubbarna?? Är det klibbigt  eller bara kladdigt?

candyweiss
25 november 2020 · 863 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
De där dubbarna  har väl bara ärgat!? På grund av att du inte tvättat av däcken innan du la upp dem för förvaring. Hur känns "sörjan" runt dubbarna?? Är det klibbigt  eller bara kladdigt?

Exakt, de har ärgat av "saltet".

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
MikeStone
26 november 2020 · 10 Inlägg

Det känns lite klibbigt.
Jag tvättar alltid av hjulen när jag tar bort dem, med såpvatten.
Men har det kommit in salt under dubbarna, så... SÅ noga är jag inte ;-)

bjorn1988
2 december 2020 · 171 Inlägg

Glömde uppdatera vad som hände med mina däck. Hade lång fejd med tillverkaren Nokian samt återförsäljaren men efter mycket tjafs pallade jag inte med de längre. Har inga bilder kvar då de låg på gamla mobilen som jag tappade i sjön när jag fiskade.

Däcken såg inte ut som den som lades upp här nu av en annan medlem. På mina däck var de 9 av 10 dubbar och det var kolsvart sörja som låg över dubbarna samt runnit ut på golvet etc. Svårt att få bort utan starka medel från golven samt halvsvårt att få bort från däcken. Skulle nästan jämföra de med tjära faktiskt.

Jag slumpade iväg däcken och valde att bojkotta tillverkaren samt återförsäljaren då de både skött det hela väldigt oprofessionellt och varit väldigt otrevliga i svaren jag fått från dem.

De kan ju inte bry sig mindre om en person väljer bort dem men i mina ögonen är jag förvånad över  hur otrevliga de varit både Nokian samt däck365.

Cuefa Ain't no place like home...
2 december 2020 · 4 628 Inlägg

Tråkigt att höra att Du fått det intrycket av Nokian, de har alltid varit väldigt proffessionella när jag har haft kontakt med dem hmm

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
candyweiss
2 december 2020 · 863 Inlägg

bjorn1988 skrev:
Glömde uppdatera vad som hände med mina däck. Hade lång fejd med tillverkaren Nokian samt återförsäljaren men efter mycket tjafs pallade jag inte med de längre. Har inga bilder kvar då de låg på gamla mobilen som jag tappade i sjön när jag fiskade.

Däcken såg inte ut som den som lades upp här nu av en annan medlem. På mina däck var de 9 av 10 dubbar och det var kolsvart sörja som låg över dubbarna samt runnit ut på golvet etc. Svårt att få bort utan starka medel från golven samt halvsvårt att få bort från däcken. Skulle nästan jämföra de med tjära faktiskt.

Jag slumpade iväg däcken och valde att bojkotta tillverkaren samt återförsäljaren då de både skött det hela väldigt oprofessionellt och varit väldigt otrevliga i svaren jag fått från dem.

De kan ju inte bry sig mindre om en person väljer bort dem men i mina ögonen är jag förvånad över  hur otrevliga de varit både Nokian samt däck365.

Tack for att du återkopplar, intressant att läsa smile

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
bjorn1988
3 december 2020 · 171 Inlägg

Cuefa skrev:
Tråkigt att höra att Du fått det intrycket av Nokian, de har alltid varit väldigt proffessionella när jag har haft kontakt med dem hmm

Riktigt tråkigt då jag verkligen gillat deras däck. De frågade mig arrogant "är det du eller vi som är experter" bl.a.
Men men finns massor av däcktillverkare samt butiker att köpa från så smile

johanbrolin
3 december 2020 · 108 Inlägg

bjorn1988 skrev:

Cuefa skrev:
Tråkigt att höra att Du fått det intrycket av Nokian, de har alltid varit väldigt proffessionella när jag har haft kontakt med dem hmm

Riktigt tråkigt då jag verkligen gillat deras däck. De frågade mig arrogant "är det du eller vi som är experter" bl.a.
Men men finns massor av däcktillverkare samt butiker att köpa från så smile

Tråkigt, Hade dock varit intressant att se hur däcken såg ut. Om du haft mailkontakt med dem kanske de finns kvar i din mailbox? smile

Stora fötter - Stora skor
bjorn1988
5 december 2020 · 171 Inlägg

johanbrolin skrev:

bjorn1988 skrev:

Cuefa skrev:
Tråkigt att höra att Du fått det intrycket av Nokian, de har alltid varit väldigt proffessionella när jag har haft kontakt med dem hmm

Riktigt tråkigt då jag verkligen gillat deras däck. De frågade mig arrogant "är det du eller vi som är experter" bl.a.
Men men finns massor av däcktillverkare samt butiker att köpa från så smile

Tråkigt, Hade dock varit intressant att se hur däcken såg ut. Om du haft mailkontakt med dem kanske de finns kvar i din mailbox? smile

Ska kolla om jag kan hitta något på mejlen men var rätt länge sen och då jag kastat alla mejl i papperskorgen har de nog gått för långt för att återfå dem.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
5 december 2020 · 13 669 Inlägg

bjorn1988 skrev:

johanbrolin skrev:

bjorn1988 skrev:

Riktigt tråkigt då jag verkligen gillat deras däck. De frågade mig arrogant "är det du eller vi som är experter" bl.a.
Men men finns massor av däcktillverkare samt butiker att köpa från så smile

Tråkigt, Hade dock varit intressant att se hur däcken såg ut. Om du haft mailkontakt med dem kanske de finns kvar i din mailbox? smile

Ska kolla om jag kan hitta något på mejlen men var rätt länge sen och då jag kastat alla mejl i papperskorgen har de nog gått för långt för att återfå dem.

kasta mail?    har mail från 2008 t.o.m körordrar från min chef  smile  enda mail jag kastar är reklam mail smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
bjorn1988
5 december 2020 · 171 Inlägg

Growe skrev:

bjorn1988 skrev:

johanbrolin skrev:

Tråkigt, Hade dock varit intressant att se hur däcken såg ut. Om du haft mailkontakt med dem kanske de finns kvar i din mailbox? smile

Ska kolla om jag kan hitta något på mejlen men var rätt länge sen och då jag kastat alla mejl i papperskorgen har de nog gått för långt för att återfå dem.

kasta mail?    har mail från 2008 t.o.m körordrar från min chef  smile  enda mail jag kastar är reklam mail smile

haha satan :p Nej jag har en släng av ocd och behöver ha det rent överallt. Allt som inte fyller något syfte längre tar jag bort, de som fortfarande kan vara aktuellt kategoriseras.
Jag rensar min samtalslista, sms, messenger etc etc 1 gång i veckan för att det är "stökigt" annars.

Låter som man är helt dum i huvudet haha :p jag kunde inte hitta några bilder tyvärr hmm

Brådhis * Voff voff *
5 december 2020 · 10 244 Inlägg

bjorn1988 skrev:

johanbrolin skrev:

bjorn1988 skrev:

Riktigt tråkigt då jag verkligen gillat deras däck. De frågade mig arrogant "är det du eller vi som är experter" bl.a.
Men men finns massor av däcktillverkare samt butiker att köpa från så smile

Tråkigt, Hade dock varit intressant att se hur däcken såg ut. Om du haft mailkontakt med dem kanske de finns kvar i din mailbox? smile

Ska kolla om jag kan hitta något på mejlen men var rätt länge sen och då jag kastat alla mejl i papperskorgen har de nog gått för långt för att återfå dem.

Kolla även "Skickat"-mappen. Den brukar man ju inte rensa lika frekvent... smile Vi är nog många som är nyfikna här.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
5 december 2020 · 13 669 Inlägg

bjorn1988 skrev:

Growe skrev:

bjorn1988 skrev:

Ska kolla om jag kan hitta något på mejlen men var rätt länge sen och då jag kastat alla mejl i papperskorgen har de nog gått för långt för att återfå dem.

kasta mail?    har mail från 2008 t.o.m körordrar från min chef  smile  enda mail jag kastar är reklam mail smile

haha satan :p Nej jag har en släng av ocd och behöver ha det rent överallt. Allt som inte fyller något syfte längre tar jag bort, de som fortfarande kan vara aktuellt kategoriseras.
Jag rensar min samtalslista, sms, messenger etc etc 1 gång i veckan för att det är "stökigt" annars.

Låter som man är helt dum i huvudet haha :p jag kunde inte hitta några bilder tyvärr hmm

får så mycket saker jag behöver  både på mail sms osv..

har ju tex koder till olika bussgarage till ett antal olika företag runt i landet  så man kan tvätta bussen när man är borta några veckor och  telfon nummer till olika chafförer kunder m.m      men har så mycket sparade telfonnummer så jag måste skriva vilket företag alla jobbar annars har jag för många med samma namn så man inte vet vem som är vem smile

mer än 1gång jag blivit räddad av allt skit jag sparar smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang