Audi 80 b2

Remi87
3 augusti 2019 · 15 Inlägg

Tjena ! Var och köpte en Audi 80 b2 i Gotland. Jag vill bygga om den till quattro och installera en turbo. Jag körde hem bilen från Nynäshamn idag, på vägen hem så tänkte jag om det inte går att bara sätta in en växellåda med bakhjulsdrift och sen installera en turbo istället för att byta hela motorn. Jag vill trots allt ha bilen så orginal som möjligt. Jag vill också tillägga att jag är långt ifrån en expert på det mekaniska. Har ni några förslag på växellåda eller någon motor som passar denna modell. Jag är tacksam för er råd

Utmarks-Loke
3 augusti 2019 · 5 813 Inlägg

Köp en likadan med quattro och plocka över delarna. I värsta fall, köp en audi 100 eller nyare 80 och plocka över delarna, men då kommer du ändå få tillverka kardanaxel, kanske växellådsfästen och en del annat. Det blir vansinnigt mycket jobb, mer än man tror.

Remi87
3 augusti 2019 · 15 Inlägg

Jo men en likadan med quattro hade jag inte behövt flytta saker på. Dem är svin dyra. Men jag funderar på någon bil som har typ samma fästen så jag kan flytta över delar relativt lätt. Men helst av allt vill jag behålla motorn. Undrar om det finns någon växellåda som har driv bak?

Utmarks-Loke
3 augusti 2019 · 5 813 Inlägg

Vad är det för motor du har, en femcylindrig? Du måste ju ha en växellåda från en quattro, sedan kanske du kan ta från en nyare audi 80 eller 100 men det måste vara en femcylindrig om det är vad du har. Är den fyrcylindrig måste den vara från det. Sedan finns det svagare och starkare lådor, jag vet inte om de klena tål vridet från en turbomotor?

Remi87
3 augusti 2019 · 15 Inlägg

Jag har en 1.8 4 c på 90 hk. Jävligt pigg måste jag säga. Jag vill bara ha en låda så att jag kan ha 4 hjulsdrift. Turbon tänkte jag bygga till vid ett annat tillfälle, men det kommer jag betala någon för att göra för den kunskapen har inte jag tyvärr. Min fråga kanske var väldigt otydlig. Men jag undrar om det är någon som vet vilken växellåda som passar till min bil.

fish Allfixare
4 augusti 2019 · 1 475 Inlägg

Du får byta hela golvet bak, skaffa en låda, bakvagn, diff, kardan axel, drivaxlar, kanske byta tank. Sen kommer den INTE vara pigg med 90hk och quattro. Köp rätt bil från början, det blir billigare och garanterat bättre då. Hur ska du göra med besiktning tänkte du?

caromania Forummoderator
4 augusti 2019 · 9 296 Inlägg

Jag är nog tveksam till att det kommer bli görbart. Eventuellt skulle det gå att registrera kalaset som amatörbyggt fordon men annars är det ju totalt kört med ett dylikt bygge. Och i slutändan kommer det bli mycket dyrare än det hade varit att köpa en annan bil från början.

Jag har två förslag: behåll den som den är, återställ den i ett fint originalskick. Det kommer bli en jättefin retrobil!

Eller sälj den och skaffa en annan (rätt) bil.

Edit: har du kollat marknaden i Tyskland? Där borde du kunna hitta en quattro.

Senast redigerat av caromania (4 augusti 2019)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Remi87
4 augusti 2019 · 15 Inlägg

caromania skrev:
Jag är nog tveksam till att det kommer bli görbart. Eventuellt skulle det gå att registrera kalaset som amatörbyggt fordon men annars är det ju totalt kört med ett dylikt bygge. Och i slutändan kommer det bli mycket dyrare än det hade varit att köpa en annan bil från början.

Jag har två förslag: behåll den som den är, återställ den i ett fint originalskick. Det kommer bli en jättefin retrobil!

Eller sälj den och skaffa en annan (rätt) bil.

Edit: har du kollat marknaden i Tyskland? Där borde du kunna hitta en quattro.

Remi87
4 augusti 2019 · 15 Inlägg

Ja du har nog rätt. Jag är lite inne på samma spår. Den är ju rostfri och ganska pigg för att ha ändas 90 hk. Men jag blev bra sugen när jag tittade på några video på Youtube där dem hade tagit motor och diverse delar från en b4 och satt in i en b2. Men samtidigt vill man inte förstöra en så fin bil som den faktiskt är. Tack för rådet jag tror att jag kommer att gå på den linjen.

Senast redigerat av Remi87 (4 augusti 2019)

Remi87
4 augusti 2019 · 15 Inlägg

fish skrev:
Du får byta hela golvet bak, skaffa en låda, bakvagn, diff, kardan axel, drivaxlar, kanske byta tank. Sen kommer den INTE vara pigg med 90hk och quattro. Köp rätt bil från början, det blir billigare och garanterat bättre då. Hur ska du göra med besiktning tänkte du?

Jo da du har rätt, får göra nåt annat med den. Är så jävla sugen på b2 quattro bara. Men jag får bara göra iordning den till orginal look. Kan man trimma den lite då?  Det ju ingen turbo. Hur isåfall?

caromania Forummoderator
4 augusti 2019 · 9 296 Inlägg

Remi87 skrev:

fish skrev:
Du får byta hela golvet bak, skaffa en låda, bakvagn, diff, kardan axel, drivaxlar, kanske byta tank. Sen kommer den INTE vara pigg med 90hk och quattro. Köp rätt bil från början, det blir billigare och garanterat bättre då. Hur ska du göra med besiktning tänkte du?

Jo da du har rätt, får göra nåt annat med den. Är så jävla sugen på b2 quattro bara. Men jag får bara göra iordning den till orginal look. Kan man trimma den lite då?  Det ju ingen turbo. Hur isåfall?

Du kan såklart byta motor till en från en Audi 80GTE. Den var på 112hk. Men återigen så blir bilen på pappret olaglig och kanske omöjlig att besiktiga. Annars är det ju fetare förgasare som gäller. En Weber 36/36 lär passa på ditt insug med adapterplatta. Med lite omsorg kan du säkert få till det riktigt bra. Sedan är ju detta mer eller mindre samma motor som i Golfen vilket gör att hela världen öppnar sig vad gäller kamaxlar och annat smått och gott. Du bör med en förgasare och kam kunna hitta 120-130 hästar utan problem.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Remi87
4 augusti 2019 · 15 Inlägg

caromania skrev:

Remi87 skrev:

fish skrev:
Du får byta hela golvet bak, skaffa en låda, bakvagn, diff, kardan axel, drivaxlar, kanske byta tank. Sen kommer den INTE vara pigg med 90hk och quattro. Köp rätt bil från början, det blir billigare och garanterat bättre då. Hur ska du göra med besiktning tänkte du?

Jo da du har rätt, får göra nåt annat med den. Är så jävla sugen på b2 quattro bara. Men jag får bara göra iordning den till orginal look. Kan man trimma den lite då?  Det ju ingen turbo. Hur isåfall?

Du kan såklart byta motor till en från en Audi 80GTE. Den var på 112hk. Men återigen så blir bilen på pappret olaglig och kanske omöjlig att besiktiga. Annars är det ju fetare förgasare som gäller. En Weber 36/36 lär passa på ditt insug med adapterplatta. Med lite omsorg kan du säkert få till det riktigt bra. Sedan är ju detta mer eller mindre samma motor som i Golfen vilket gör att hela världen öppnar sig vad gäller kamaxlar och annat smått och gott. Du bör med en förgasare och kam kunna hitta 120-130 hästar utan problem.

Wow !!! Det låter bra ju ! Men den där kamaxln, vilken tar jag då har du någon länk? Föresten kan jag få ut några hästar av ett sportavgassystem ?

Utmarks-Loke
4 augusti 2019 · 5 813 Inlägg

Sportavgas kanske kan ge någon häst, om man inkluderar ett extraktorgrenrör, men det blir dyra hästar.

Skulle en 1,8t från passat eller A4 runt år 2000 passa på växellådan? Det vore i såna fall den billigaste och enklaste uppgraderingen. Men fortfarande mängder av jobb förstås.

Remi87
4 augusti 2019 · 15 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Sportavgas kanske kan ge någon häst, om man inkluderar ett extraktorgrenrör, men det blir dyra hästar.

Skulle en 1,8t från passat eller A4 runt år 2000 passa på växellådan? Det vore i såna fall den billigaste och enklaste uppgraderingen. Men fortfarande mängder av jobb förstås.

Ja men hur är det med besiktningen då ? Går den igenom?  Sen vet i fan om det är värt allt slit med elen. Kanske smidigast att bara byta kam och sätta in en större förgasare. 120-130 hk är rätt ok för en bil som väger runt 1000 kilo. Sen tänkte jag bara göra den snygg med ny lack i samma färg. Det bästa med denna bil är att den inte rost nånstans. Jag har tittat överallt. Sätta på ett par snygga fälgar och byta ut skivor och trummor till ihåliga bromsskivor med röda bromsok. Tror den kommer gå och se ut som en dröm efter det.

Cuefa Ain't no place like home...
5 augusti 2019 · 4 628 Inlägg

Edit:

Sorry för min något sura inlägg, vill inte göra någon arg eller irriterad.
Lite synd med så många fina bilar som bara skruvas sönder dock.

Skönt att trådskaparen har beslutat låta bilen vara original!

Åter igen sorry för tråkig attityd... Måndagar, vad kan man säga... sad

Senast redigerat av Cuefa (5 augusti 2019)

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
KSI-Garage Platschef på Hedin Däckdepå i Bålsta
5 augusti 2019 · 1 366 Inlägg

ett alternativ som jag hade som plan för min GTE som jagh klörde bara med var ett 2.0 l block från Audi 80 B4 / audi 100 och en crossflowtopp från usa golf. då kan man köra med 4 st mc förgasare och du har insug på ena sidan och avgas på andra = svalare insugsluft. Det finns ett golf bygge med en liknande setup och han fick ut 170 Hk ur den motorn :-)
Jag har crossflowtoppen kvar för det bygget blev aldrig av, då jag fick tag i en GTE quattro istället

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen BYD Atto 3 BYD Atto 3
caromania Forummoderator
5 augusti 2019 · 9 296 Inlägg

Remi87 skrev:

caromania skrev:

Remi87 skrev:

Jo da du har rätt, får göra nåt annat med den. Är så jävla sugen på b2 quattro bara. Men jag får bara göra iordning den till orginal look. Kan man trimma den lite då?  Det ju ingen turbo. Hur isåfall?

Du kan såklart byta motor till en från en Audi 80GTE. Den var på 112hk. Men återigen så blir bilen på pappret olaglig och kanske omöjlig att besiktiga. Annars är det ju fetare förgasare som gäller. En Weber 36/36 lär passa på ditt insug med adapterplatta. Med lite omsorg kan du säkert få till det riktigt bra. Sedan är ju detta mer eller mindre samma motor som i Golfen vilket gör att hela världen öppnar sig vad gäller kamaxlar och annat smått och gott. Du bör med en förgasare och kam kunna hitta 120-130 hästar utan problem.

Wow !!! Det låter bra ju ! Men den där kamaxln, vilken tar jag då har du någon länk? Föresten kan jag få ut några hästar av ett sportavgassystem ?

vw_audi skrev:
ett alternativ som jag hade som plan för min GTE som jagh klörde bara med var ett 2.0 l block från Audi 80 B4 / audi 100 och en crossflowtopp från usa golf. då kan man köra med 4 st mc förgasare och du har insug på ena sidan och avgas på andra = svalare insugsluft. Det finns ett golf bygge med en liknande setup och han fick ut 170 Hk ur den motorn :-)
Jag har crossflowtoppen kvar för det bygget blev aldrig av, då jag fick tag i en GTE quattro istället

Ang kamaxel så finns det en uppsjö. Du måste själv sätta dig in i vad du vill ha och vad du söker. Jag skulle rekommendera att du söker dig in på ett specificerat VW-Audiforum där det garanterat finns mer kunskap. Finns ENEM i Nacka kvar? De kanske kan och vet en del om kammar till Audi?

Ang att byta block etc så ska TS minnas att alla sådana här ingrepp gör bilen olaglig och omöjlig att besiktiga (om man inte har tur!) Jag skulle tro att det är lättare att komma undan med en annan förgasare under luftburken, om inte annat så är bilarna så gamla att de kan ha ett moraliskt överseende, men att rulla in med en annan motor med en massa liggande förgasarhalsar (mums!!) skulle nog inte passera obemärkt.

Sedan är allt relativt. Du kan ösa in 20.000kr i den här bilen utan problem, och då kommer den bli mycket piggare än den var, men den kommer ändå aldrig bli snabbare än grannens V70 D5. Men det är inte det det handlar om. Det handlar om att få till sin egen bil som man själv vill ha den. En försiktig modifikation med förgasare, kamaxel och eventuellt planad topp och i övrigt att bra skick kommer få bilen att må mycket bättre, bli mer körbar och roligare för föraren. Men "snabb" kommer den inte bli och det måste men vara medveten om.

Jag har trimmat en Austin Seven från kanske 12hk till 20. Är den snabb för det? Nej, men 1935 hade alla höjt på ögonbrynen.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Remi87
5 augusti 2019 · 15 Inlägg

vw_audi skrev:
ett alternativ som jag hade som plan för min GTE som jagh klörde bara med var ett 2.0 l block från Audi 80 B4 / audi 100 och en crossflowtopp från usa golf. då kan man köra med 4 st mc förgasare och du har insug på ena sidan och avgas på andra = svalare insugsluft. Det finns ett golf bygge med en liknande setup och han fick ut 170 Hk ur den motorn :-)
Jag har crossflowtoppen kvar för det bygget blev aldrig av, då jag fick tag i en GTE quattro istället

Jag är som sakt en amatör när det gäller motor kunskap. Dem brukar säga att det kostar 1000 kr för 1 hk på sugmotor, det kan jag bekräfta. Tittade på  mc förgasare igår. Kostar 7000kr typ. Kam kunde jag inte hitta alls. Jag vill göra detta så lätt som möjligt, jag vill inte ge mig in i något som ja inte kan avsluta sen. Tack för rådet

Remi87
5 augusti 2019 · 15 Inlägg

caromania skrev:

Remi87 skrev:

caromania skrev:

Du kan såklart byta motor till en från en Audi 80GTE. Den var på 112hk. Men återigen så blir bilen på pappret olaglig och kanske omöjlig att besiktiga. Annars är det ju fetare förgasare som gäller. En Weber 36/36 lär passa på ditt insug med adapterplatta. Med lite omsorg kan du säkert få till det riktigt bra. Sedan är ju detta mer eller mindre samma motor som i Golfen vilket gör att hela världen öppnar sig vad gäller kamaxlar och annat smått och gott. Du bör med en förgasare och kam kunna hitta 120-130 hästar utan problem.

Wow !!! Det låter bra ju ! Men den där kamaxln, vilken tar jag då har du någon länk? Föresten kan jag få ut några hästar av ett sportavgassystem ?

vw_audi skrev:
ett alternativ som jag hade som plan för min GTE som jagh klörde bara med var ett 2.0 l block från Audi 80 B4 / audi 100 och en crossflowtopp från usa golf. då kan man köra med 4 st mc förgasare och du har insug på ena sidan och avgas på andra = svalare insugsluft. Det finns ett golf bygge med en liknande setup och han fick ut 170 Hk ur den motorn :-)
Jag har crossflowtoppen kvar för det bygget blev aldrig av, då jag fick tag i en GTE quattro istället

Ang kamaxel så finns det en uppsjö. Du måste själv sätta dig in i vad du vill ha och vad du söker. Jag skulle rekommendera att du söker dig in på ett specificerat VW-Audiforum där det garanterat finns mer kunskap. Finns ENEM i Nacka kvar? De kanske kan och vet en del om kammar till Audi?

Ang att byta block etc så ska TS minnas att alla sådana här ingrepp gör bilen olaglig och omöjlig att besiktiga (om man inte har tur!) Jag skulle tro att det är lättare att komma undan med en annan förgasare under luftburken, om inte annat så är bilarna så gamla att de kan ha ett moraliskt överseende, men att rulla in med en annan motor med en massa liggande förgasarhalsar (mums!!) skulle nog inte passera obemärkt.

Sedan är allt relativt. Du kan ösa in 20.000kr i den här bilen utan problem, och då kommer den bli mycket piggare än den var, men den kommer ändå aldrig bli snabbare än grannens V70 D5. Men det är inte det det handlar om. Det handlar om att få till sin egen bil som man själv vill ha den. En försiktig modifikation med förgasare, kamaxel och eventuellt planad topp och i övrigt att bra skick kommer få bilen att må mycket bättre, bli mer körbar och roligare för föraren. Men "snabb" kommer den inte bli och det måste men vara medveten om.

Jag har trimmat en Austin Seven från kanske 12hk till 20. Är den snabb för det? Nej, men 1935 hade alla höjt på ögonbrynen.

Nä det är klart att med en motor på 90 hk är den inte snabb. Men det är precis så jag tänkte. Kan jag inte byta motor relativt lätt från skruv till skruv, då gör jag det bästa av vad den har. 130 hk för en bil som väger 1000 kilo är inte dåligt. Den piggnar till. Jag tänkte uppgradera bromsarna till skivor runt dock och sen vill jag bara ha han så orginal som möjligt. Tack för dina tips !

Remi87
5 augusti 2019 · 15 Inlägg

Cuefa skrev:
Edit:

Sorry för min något sura inlägg, vill inte göra någon arg eller irriterad.
Lite synd med så många fina bilar som bara skruvas sönder dock.

Skönt att trådskaparen har beslutat låta bilen vara original!

Åter igen sorry för tråkig attityd... Måndagar, vad kan man säga... sad

Ta en kaffe så blir du på bra humör igen ;D

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang