Hot Rod projekt

Denna rullande hälsofara till projekt har fått sin slutgiltiga plan. Var från början tänkt att bli en pickup men av många anledningar funkade det inte. Slutgiltiga planen är en -31 tudor fortfarande en mer modern stil på bygget. Enjoy :) ska även tilläggas att detta är ett amatörbygge.
  • 40 Följare
  • 27 224 Visningar
  • Uppdaterades senast 24 oktober 2021
Hotdoggen19
10 november 2019 · 39 Inlägg

Efter en lång dag av mycket rensande och städande så är vi äntligen klara. Efter att ”bilen” kom på plats konstaterade vi att det blir att måla om motorn då perfektionisten i mig får damp på vissa små fix som borde ändrats från första början m.m.
Samt att nu när nya platsen är i en lada med minimalt av verktyg och bråte så har vi fått ta hjälp för att bygga ny ram och kaross, tackar farbror min för det! big_smile så tyvärr kommer det inte komma så mycket bilder på det då de inte byggs i ladan. Men kommer lägga upp det som går samt att han till ramen bara fixar själva ”boxen” fästena och allt sånt kommer vi fixa så det kommer förhoppningsvis bilder på det. smile

Undertiden så ska vi som sagt måla om motorn men också försöka skaffa massa delar och förbereda så mycket som vi kan tills ramen och karossen kommer smile

Tror det var allt nu pladdrar ja bara så det får räcka nu big_smile

Senast redigerat av Hotdoggen19 (10 november 2019)

Hotdoggen19
16 januari 2020 · 39 Inlägg

Äntligen rullar det lite framåt och jag har något att uppdatera med! big_smile

Vi blev sponsrade med en startmotor utav underbara människor på double a Custom

Ramen är snart klar efter lite kurvor på vägen och kan även dela med mig en liten sneak peak.

Igår var vi och kollade på en donator bil till rodden så idag måste det bestämmas om det blir den eller leta vidare, vilket alltid är svårt
https://www1.garaget.org/gallery/images/233/232773/232773-65ab1d8903253231a983db87c1fc5191.jpg

Senast redigerat av Hotdoggen19 (16 januari 2020)

Cuefa Ain't no place like home...
16 januari 2020 · 4 628 Inlägg

Kul!
Vad kan det tänkas vara för donator då? ^^

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Hotdoggen19
16 januari 2020 · 39 Inlägg

Cuefa skrev:
Kul!
Vad kan det tänkas vara för donator då? ^^

Det lutar mot en duett smile

Hotdoggen19
7 februari 2020 · 39 Inlägg

Nu har en genomgång av bakaxeln påbörjats, än så länge har vi hunnit öppna göra rent tagit alla behövliga mått för att ta reda på vad det är för bakaxel då vi inte vet det.
I början fruktade vi det värsta då det bara fanns några droppar olja i hela axeln men allt ser förvånansvärt bra ut och konstigt nog saknades det även en packning. Men som sagt det ser bra ut big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/233/232773/232773-be443139e101172de17bf7f41faee709.jpg

Vi har även börjat demontera framvagnen och hittade cheva märket stämplat när vi tog bort skivbromsarna fram.

Även beställt lite delar till nya ramen, lite nya stötdämparfästen övre och nedre.

Sist men inte minst så hämtas donator bilen på lördag och sen kommer nya ramen nästa vecka smile

Hotdoggen19
21 februari 2020 · 39 Inlägg

Nu är ramen hämtad! smilehttps://www1.garaget.org/gallery/images/233/232773/232773-d9ed947b16d2e45694da0c077c85544d.jpg

Cuefa Ain't no place like home...
22 februari 2020 · 4 628 Inlägg

Nice! big_smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Hotdoggen19
27 mars 2020 · 39 Inlägg

Då man inte själv sitter på så mycket kontakter inom bilvärlden är jag grovt tacksam över de få man lyckats få.
Tack vare dessa har vi kunnat ta reda på att det är någon form av gammal truck bakaxel som kom med bygget när det köptes.
Fick rekommendationen att lägga den åt sidan och leta på något annat, så nu letas det Axel. Lutar mot en Ford 8” meen måste leta lite till 😂
Lite demontering av donatorbilen som står har även gjorts men det är inte mycket.
Långsamt framåt eller va säger man?

Rostens-garage
27 mars 2020 · 545 Inlägg

Hotdoggen19 skrev:
konstigt nog saknades det även en packning)

Om du tänker på packningen runt stora kåpan så är det många amerikanska fordon som inte har den utan man har bara klistrat.

Volkswagen 1200 "Lilla grodan" (1960)
Ford T-23 "Lillebror" (2002)
Mazda MX-5 Miata "Gubbräsern" (2006)
Hotdoggen19
27 mars 2020 · 39 Inlägg

rosten1000 skrev:

Hotdoggen19 skrev:
konstigt nog saknades det även en packning)

Om du tänker på packningen runt stora kåpan så är det många amerikanska fordon som inte har den utan man har bara klistrat.

Aah tackar! Desto mer man vet big_smile
det fanns små rester av någon packning/klister som varit där när vi öppnade den

Rostens-garage
27 mars 2020 · 545 Inlägg

Oftast är det bara klister. Då är det viktigt att man får bort all gammal olja med bromsrengöring eller liknade för att klistret skall bita.

Du är inte intresserad av en T23 kaross med lågt tak och litet flak?
Har det till salu för 6000:- Finns utanför Fjugesta.

Goggla The Two “Low Blow” T-Buckets Så ser du hur det blir.
Men min är inte sänkt över ramen.

Hotdoggen19
27 mars 2020 · 39 Inlägg

rosten1000 skrev:
Oftast är det bara klister. Då är det viktigt att man får bort all gammal olja med bromsrengöring eller liknade för att klistret skall bita.

Du är inte intresserad av en T23 kaross med lågt tak och litet flak?
Har det till salu för 6000:- Finns utanför Fjugesta.

Goggla The Two “Low Blow” T-Buckets Så ser du hur det blir.
Men min är inte sänkt över ramen.

Ska inte ha den axeln så det spelar inte så stor roll längre, blir nog till skroten med den. smile

Tack men har precis köpt och hämtat hem två st duetter som får bli grunden till karossen smile

Hotdoggen19
12 december 2020 · 39 Inlägg

Länge sen man uppdaterade denna tråd men nu sker det äntligen!
Har inte hänt så mycket sen i somras ärligt. Mest planerat och diskuterat med min besiktningsman om hur jag tänkt så man inte bygger bränner massa pengar och sen inser att det blir fel.
Plockade hem en ”ny” axel i september, slutade med att jag valde en volvo 240 bakaxel.
Den har sedan dess tagits isär och fått sig en genomgång, allt såg förvånansvärt fint ut. (smart som man är har man inte tagit några bilder) idag skulle det sista sättas ihop bara för att inse att jag glömt köpa en hel del bultar som fattades 😂 så det får bli på måndag istället.
Har landat i att jag tänker hänga axeln i ladderbars (invinklade mot kardan) och coilovers bak. Fram hade jag hoppats kunna använda den axeln som satt när jag köpte bygget men besiktningsmannen sa aj aj. Så blir förmodligen att köpa ny vilket svider till i plånkan. Sen 4-link fram på det och unisteer då jag börjar inse att jag inte kommer få till det bra med en snäcka.
Jag vet ju att det finns en hel del duktiga och extreeeemt mycket mer erfarna byggare här än vad jag är, så är det någon som sitter på några tips eller bra lösningar är jag inte sen att ta emot de 😄

Cuefa Ain't no place like home...
14 december 2020 · 4 628 Inlägg

Framsteg är alltid framsteg! 👍🏼

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Hotdoggen19
18 januari 2021 · 39 Inlägg

Ja det är väll dags för en till tråkig uppdatering. Suck..
Det enda roliga som hände i december var att jag hämtade hem den nya framaxeln. Sen skulle jag beställa allt annat bök som behövs till framvagnen. Visade sig att 80% av det jag behövde inte fanns i lager.. ska komma in i slutet av januari. Jippiee
Så vart ett jäkla moment 22 nu.
Pillar väll vidare på något annat smått så länge men surt som fan.
Det gör även att jag kommer behöva skjuta fram byggbes ännu mer då jag måste vänta på delarna. Men men sånt är livet 🙃

Cuefa Ain't no place like home...
18 januari 2021 · 4 628 Inlägg

Bättre det tar tid och blir ordentligt!
Den som väntar på något gott... wink

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Hotdoggen19
18 januari 2021 · 39 Inlägg

Cuefa skrev:
Bättre det tar tid och blir ordentligt!
Den som väntar på något gott... wink

Ja jo men väntat sen mellandagarna, börjar bli tråkigt att rulla tummarna nu wink

konsp
20 januari 2021 · 120 Inlägg

Spännande projekt!
Hur ser registrerings/besiktningsplanerna ut?
Är själv sugen på att skaffa en plastkaross o sätta igång o bygga mig en Rod!

Hotdoggen19
23 januari 2021 · 39 Inlägg

konsp skrev:
Spännande projekt!
Hur ser registrerings/besiktningsplanerna ut?
Är själv sugen på att skaffa en plastkaross o sätta igång o bygga mig en Rod!

Planen var att få till en byggbes i februari alt mars. Men jag har väntat på delar i en månad nu så det är tveksamt om jag hinner till dess.
Februari alltså. 
Annars blir byggbes i mars och förhoppningsvis slutbes till sommaren.

Ja alltså riktigt glad att jag faktiskt tog modet att börja bygga min rod. Sen kan jag i efterhand se att jag skulle behövt ha lite mer kontakter redan innan jag började. Det är många misstag som jag lärt mig av andra som jag annars skulle gått på själv. Visst har jag stött på några tabbar själv men inte i närheten av vad jag skulle gått på utan de kontakter jag har som hjälpt mig på vägen.

Vad för typ av rod tänkte du bygga?

konsp
25 januari 2021 · 120 Inlägg

Hotdoggen19 skrev:

konsp skrev:
Spännande projekt!
Hur ser registrerings/besiktningsplanerna ut?
Är själv sugen på att skaffa en plastkaross o sätta igång o bygga mig en Rod!

Planen var att få till en byggbes i februari alt mars. Men jag har väntat på delar i en månad nu så det är tveksamt om jag hinner till dess.
Februari alltså. 
Annars blir byggbes i mars och förhoppningsvis slutbes till sommaren.

Ja alltså riktigt glad att jag faktiskt tog modet att börja bygga min rod. Sen kan jag i efterhand se att jag skulle behövt ha lite mer kontakter redan innan jag började. Det är många misstag som jag lärt mig av andra som jag annars skulle gått på själv. Visst har jag stött på några tabbar själv men inte i närheten av vad jag skulle gått på utan de kontakter jag har som hjälpt mig på vägen.

Vad för typ av rod tänkte du bygga?

Ja man lär sig alltid på vägen med étt bygge, men huvudsaken är att det går framåt!

Min tanke är en avskalad Rod med plastkaross typ t23/t27
Egenbyggd ram med gammaldags lösningar typ framvagn med tvärställd bladfjäder o hairpins osv.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang