Dags för elbil?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 augusti 2019 · 17 380 Inlägg

insidan skrev:
Nu har den trådstartarn fått oss att råka i luven på varann. .
Undrar om det var DET som var meningen..

Tycker diskussionen är intressant. Jaka lovordar vätgasdrift. Low undrar om kylning på elbilar.
Jaka har en poäng med att bilen kan tankas som vilken fossilbil som helst. Men det finns baksidor.
Low tar upp frågan om kylning. Ja, det är ett problem om man kör som en mupp. Lösningar finns.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Greenhorn
6 augusti 2019 · 399 Inlägg

Low skrev:
Jag väntar hellre på miljöbränsle så blir dinosauriekrematoriumfordon "miljövänliga're" än elbilen?

Jag håller med till 101% med dig, finns det något sätt än att återvinna batterier?
Vanliga batterier grävs väll fortfarande ner i plasttunnor i marken, och om det är samma
med el-drivna bilars batterier... hur fasiken är det ett bättre miljöval än vätgasbilar, som man kan nästan återvinna hela bilfan. En annan sak... vart produceras strömmingen, kolkraftverk, vattenkraft mm.

Nä, det hära med el-bilar låter mera som något som kommer att komma tillbaka och bita oss
i röva om 20-30 år för att vi måste köpa upp så mycket strömming från andra länder som inte är så noga med miljötänkande. Peace

Low
6 augusti 2019 · 3 296 Inlägg

Denna tråd kommer bli/är lika bra som dagens regering:-)

Low
6 augusti 2019 · 3 296 Inlägg

Ivel skrev:

Low skrev:
Denna tråd kommer bli/är lika bra som dagens regering:-)

Hur menar du?

Typ oavsett vad som sägs, kommer det inte direkt leda till något vettigt, blir oftas påhopp som är ot.

jompazx
6 augusti 2019 · 291 Inlägg

Jag tror det miljövänligaste vore om alla bara hade en 940 som de skötte och laga för all framtid.

panda666
6 augusti 2019 · 4 228 Inlägg

Low skrev:
Denna tråd kommer bli/är lika bra som dagens regering:-)

Man röstar och sen så händer det inget? pajkastning överallt?
Vi behöver ingen tesla som klarar 0-100 på 2 sekunder. Vi behöver  en tesla som klarar 1000km på en laddning och som klarar dagens motorvägs hastigheter. Ska inte kosta 1mille att köpa utan räcker me 300-350k som ny. Tex som en ny 520d runt 400k max, folk har råd att köpa den om 2-3 år dvs.

Streetfreak
7 augusti 2019 · 693 Inlägg

Greenhorn skrev:

Low skrev:
Jag väntar hellre på miljöbränsle så blir dinosauriekrematoriumfordon "miljövänliga're" än elbilen?

Jag håller med till 101% med dig, finns det något sätt än att återvinna batterier?
Vanliga batterier grävs väll fortfarande ner i plasttunnor i marken, och om det är samma
med el-drivna bilars batterier... hur fasiken är det ett bättre miljöval än vätgasbilar, som man kan nästan återvinna hela bilfan. En annan sak... vart produceras strömmingen, kolkraftverk, vattenkraft mm.

Nä, det hära med el-bilar låter mera som något som kommer att komma tillbaka och bita oss
i röva om 20-30 år för att vi måste köpa upp så mycket strömming från andra länder som inte är så noga med miljötänkande. Peace

Håller med och tror inte batteritillverkning ,utvinna metaller till batterier, eltillverkning för laddning och ta hand om gamla batterier är miljövänligt. Dom samlas in och deponeras som miljöfarligt och nu ska ALLT va eldrivet med batterier som cyklar, gräsklippare,bilar.
Bättre hitta nya drivmedel till nuvarande motorer

Ford Thunderbird "Bullet Bird" (1962)
Streetfreak
7 augusti 2019 · 693 Inlägg

Christer Forsgren från återvinningsjätten Stena Metall menade att det i dagsläget inte är ekonomiskt lönsamt att sätta upp en större återvinningsanläggning för litiumjonbatterier eftersom volymerna ännu är för små och inga andra löst detta heller. Alltså läggs alla batterier till elbilar, elcyklar, elgräsklippare på hög såsom uttjänt kärnbränsle från kärnkraftverk som heller inte fått nån lösning ännu. Hur går det ihop med miljövänligt ?

Ford Thunderbird "Bullet Bird" (1962)
lekman
7 augusti 2019 · 148 Inlägg

Vet inte, jag kanske inte har lästa alla inläggen fullt, men alltså, har jag missat nåt här? Finns inte E85 kvar på mackarna? Vaffa, ett rejsbränsle som finns på de flesta mackar, väl. Bara att E85 konvertera och fortsätta vara elbilsskeptiker, i min värld

Streetfreak
7 augusti 2019 · 693 Inlägg

Jag är elbilsskeptiker till jag blivit bevisad ha fel. Men hur fungerar utvinningen utav litium metallen i afrika?

Ford Thunderbird "Bullet Bird" (1962)
lekman
8 augusti 2019 · 148 Inlägg

Ivel skrev:

lekman skrev:
Vet inte, jag kanske inte har lästa alla inläggen fullt, men alltså, har jag missat nåt här? Finns inte E85 kvar på mackarna? Vaffa, ett rejsbränsle som finns på de flesta mackar, väl. Bara att E85 konvertera och fortsätta vara elbilsskeptiker, i min värld

E85 är som tydligt beskrivs av namnet inte fullt ut koldioxidneutralt även om det är ett betydligt bättre alternativ än enbart dinojuice ur miljösynpunkt, om det inte framställs av orangutangers habitat givetvis utan av bi och spillprodukter.
E85 säljs inte på alla mackar, inte ens på den nybyggda OKQ8 med HVO i Eskilstuna Folkesta.

Att E85 är på väg bort ororar mej. Kan tycka att både HVO och E85 kommer att behövas i framtiden. Har egenintressen i att E85 stannar på marknaden. Kör sen många år en audi 200 -87, 10V turbo q med megasquirt och E85. Bilen är mappad med bara butt-dyno och jag skulle inte ha en chans att få den att gå lika bra på bensin 98. Helt kört att fortsätta ha lika kul med den om E85 försvinner

Utmarks-Loke
8 augusti 2019 · 5 813 Inlägg

Annars kan man köpa tidiga Nissan Leaf med många mil och halvslitna batterier för runt 50k i Norge. Duger fortfarande bra att åka till jobbet i, eller till ica för att handla.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
8 augusti 2019 · 13 674 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Annars kan man köpa tidiga Nissan Leaf med många mil och halvslitna batterier för runt 50k i Norge. Duger fortfarande bra att åka till jobbet i, eller till ica för att handla.

haha såg en tomte stå utanför en mack och laddade sin Leaf..    jag stog där 1timme.. då stog han redan när jag kom dit.    kändes som en bra deal att köpa elbil ;-)   vem har så mycket fritid att man kan ladda i över 1timme för att ta sig någonstans..    tar mig 2-3min och jag kan köra 1-1.5vecka till och från jobbet innan jag måste lägga samma tid igen..  och endå drar jag mig från att tanka..   jag gör det när det är typ så tomt att jag redan chansat på att ta mig hem från jobbet dagen innan..   skulle aldrig klara en elbil skulle dampa loss vid första laddningen

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Utmarks-Loke
8 augusti 2019 · 5 813 Inlägg

Growe skrev:

Svarte_Orm skrev:
Annars kan man köpa tidiga Nissan Leaf med många mil och halvslitna batterier för runt 50k i Norge. Duger fortfarande bra att åka till jobbet i, eller till ica för att handla.

haha såg en tomte stå utanför en mack och laddade sin Leaf..    jag stog där 1timme.. då stog han redan när jag kom dit.    kändes som en bra deal att köpa elbil ;-)   vem har så mycket fritid att man kan ladda i över 1timme för att ta sig någonstans..    tar mig 2-3min och jag kan köra 1-1.5vecka till och från jobbet innan jag måste lägga samma tid igen..  och endå drar jag mig från att tanka..   jag gör det när det är typ så tomt att jag redan chansat på att ta mig hem från jobbet dagen innan..   skulle aldrig klara en elbil skulle dampa loss vid första laddningen

Är inte klimatet värt en timme av ditt liv yikes Tänk på Greta och isbjörnarna

Growe Fri fart för ett fritt folk!
8 augusti 2019 · 13 674 Inlägg

Svarte_Orm skrev:

Growe skrev:

Svarte_Orm skrev:
Annars kan man köpa tidiga Nissan Leaf med många mil och halvslitna batterier för runt 50k i Norge. Duger fortfarande bra att åka till jobbet i, eller till ica för att handla.

haha såg en tomte stå utanför en mack och laddade sin Leaf..    jag stog där 1timme.. då stog han redan när jag kom dit.    kändes som en bra deal att köpa elbil ;-)   vem har så mycket fritid att man kan ladda i över 1timme för att ta sig någonstans..    tar mig 2-3min och jag kan köra 1-1.5vecka till och från jobbet innan jag måste lägga samma tid igen..  och endå drar jag mig från att tanka..   jag gör det när det är typ så tomt att jag redan chansat på att ta mig hem från jobbet dagen innan..   skulle aldrig klara en elbil skulle dampa loss vid första laddningen

Är inte klimatet värt en timme av ditt liv yikes Tänk på Greta och isbjörnarna

gör mig bara mer sugen att inte ens stänga av bilen..      trodde faktist inte att det skulle vara så illa.. men det var en typisk elbilsägare så han stog och tittade på elstationen under större delen av tiden smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Lockwood
9 augusti 2019 · 394 Inlägg

Man är ju långt ifrån säker på att den förmodade uppvärmning som sker nu är enkom pga människans inverkan och inte en uppvärmning som hade skett ändå. Det har tidigare varit varmare på jorden än idag, o då fanns det inga bilar osv.

Low
9 augusti 2019 · 3 296 Inlägg

Lockwood skrev:
Man är ju långt ifrån säker på att den förmodade uppvärmning som sker nu är enkom pga människans inverkan och inte en uppvärmning som hade skett ändå. Det har tidigare varit varmare på jorden än idag, o då fanns det inga bilar osv.

Exakt... Istiden har kommit och gått i många måånga miljontalsår men tydligen kan några somrar och greta och några forskare som börjar säga "tror" ska veta allt. Man tar fram forskare till det man vill höra.

Vänta 10 år, tills det kommer en ny miljöbränsle så kommer elbilarna vara smutsiga för man kommit på ett o annat.

torsen
9 augusti 2019 · 7 198 Inlägg

Som rubriken - om någon minns den?
Ser med spänning fram mot HONDA EV(eller kanske bara E?).
Tilltalande storlek.
Tilltalande design(med fönster bakom B-stolparna värda namnet).
Lagom prestanda.
Saknar endast 4x4(så  den kan användas året runt på alla underlag, inte bara på belagda vägar).
Men jag har endast sett den på bild och läst om den på nätet(samt en tarvlig artikel i en svensk motortidning skriven av en, i mitt tycke, omogen fjortis, som hånar allt som inte klarar "Ringen" på en viss tid).

Tacksam för åsikter om HONDA E(V) av någon som äger, eller i alla fall har provkört en.
Lär redan förkomma i Norge och en del länder i Europa, förutom Asien.

B t w - hur många här på forumet Garaget äger och kör (hel-)elbil?
Hur bor ni och hur har ni ordnat laddningen?

B t w 2 så har jag flera gånger senaste månaden stannat och rastat hunden strax norr om Gävle.
Inte vid något tillfälle har där funnits mer än en TESLA som laddat vid någon av de 18(?) tankställena som finns där.
Hur ser det ut vid andra "TESLA-tankställen"?

Lockwood
9 augusti 2019 · 394 Inlägg

Hundra år är en droppe i havet. Dessa hundra år är som att säga att en viss bil drar 0.4 liter/mil bara för att någon lyckats komma ner i den förbrukningen en enda gång, trots att den annars drar 0.6 liter/mil. Skall man titta på uppvärmning/nedkylning så är det nog snarare över 1000 tals år man skall titta, om inte 10000 tals. Utöver detta har vi egentligen bara haft ”säker temperaturdata” i drygt 300 år. Jag är övertygad om att det kommer bli varmare, men inte alls övertygad om att detta beror enkom på människan. Om forskningen kan jag säga så mycket att dagens ”sanning” kan mycket väl vara framtidens ”lögn”, man kommer som vanligt säg ”Data pekad på att bla-bla, men vi visste inte då att bla-bla har en så stor inverkan”. Dessutom så har det tagits fram ett antal olika klimatmodeller där man kan se hur varmt det blir om säg 70 år. Men en tillförlitlig klimatmodell bör oxå fungera från tidigare startpunkter, säg 1980 o visa rätt på någon enstaka 10-dels grad idag, gör modellerna verkligen det? Jag är tveksam. Så om de inte visar ”rätt” med startpunkt säg 1980 så kan man ju inte säga mer än att modellen är lika bra som en grov gissning, så jag gissar att temperaturen om 70 år kan vara 0.5 - 2 grader varmare än idag.

Senast redigerat av Lockwood (9 augusti 2019)

Lockwood
9 augusti 2019 · 394 Inlägg

Forskare får ofta anslag för att komma fram till något förutbestämt, som passar finansiärens syfte. IPCC i all ära men vilka har finansierat forskarna o i vad har för underliggande agenda? Man kan göra stora ekonomiska vinster om man ”satsat” rätt idag o lyckas styra världen i den önskade riktningen, med klimatet som maskering. Det är alltid, alltid, pengar, affärsmöjligheter och politisk makt som styr. Den saken kommer inte ändras de närmsta 100 åren var så säker, oavsett vad som händer med miljön eller klimatet

Senast redigerat av Lockwood (9 augusti 2019)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang