Dags för elbil?

lekman
9 augusti 2019 · 148 Inlägg

Och alternativa bränslen till de bilar vi redan har!

caromania Forummoderator
9 augusti 2019 · 9 296 Inlägg

Jag har sagt det förr och jag säger det igen. Jag skulle verkligen kunna tänka mig elbil. Utan tvekan. Däremot behöver räckvidden förbättras på de ”billigare” elbilarna, men det är nog bara en fråga om ett par tre år. Ser man på hur Nissan Leaf utvecklats så inser man ju.

Det skulle inte förvåna mig om det finns elbilar inom 10år som kommer över 100mil. Laddningstiden är aldrig ett problem för mig eftersom jag bor som jag bor.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Lockwood
9 augusti 2019 · 394 Inlägg

Jag killgissar inte. Om 50 - 100 år vet med stor sannolikhet att vi ”inte kunde göra något åt uppvärmningen”. Då hittar man nya (marknadsutvecklande) vägar. Klimatforskningen är bara i sin linda, ungefär som utforskningen av rymden. Vissa har verkar ha gått på allt med hull och hår. Jag tillhör inte den skaran. Vargen kommer men när den väl kommer så har den bytt skepnad från hur vi trodde att den skulle se ut, då kommer fokus att skifta igen. Det enda vi vet med säkerhet är att vi kan inte veta nånting om framtiden mer än att den inte blir exakt som vi tror.

Jag är 100% säker på att det kommer bli mycket varmare klimat i framtiden. Ett ”tag”. Sen kommer det bli mycket kallare igen. Ett ”tag” räknas i 1000 tals år. Jag är lika säker på att vår inverkan på klimatet är definitivt mätbar, men inte avgörande för den globala uppvärmningen, för den hade skett ändå. Därmed inte sagt att man inte kan/skall/bör göra det som göras kan, även om effekterna blir knappt mätbara i praktiken.

Senast redigerat av Lockwood (9 augusti 2019)

lekman
9 augusti 2019 · 148 Inlägg

Ivel skrev:

lekman skrev:
Och alternativa bränslen till de bilar vi redan har!

Det finns redan, som jag innan beskrivit för dig.

Jo, absolut, om det är E85 till bensinare du menar. gäller ju att folk kostar på sej merkostnaden, om det är en sån, och använder bränslet. Ingen blir gladare än jag om E85 kommer att finnas kvar

Low
9 augusti 2019 · 3 296 Inlägg

Ivel skrev:

Low skrev:

Lockwood skrev:
Man är ju långt ifrån säker på att den förmodade uppvärmning som sker nu är enkom pga människans inverkan och inte en uppvärmning som hade skett ändå. Det har tidigare varit varmare på jorden än idag, o då fanns det inga bilar osv.

Exakt... Istiden har kommit och gått i många måånga miljontalsår men tydligen kan några somrar och greta och några forskare som börjar säga "tror" ska veta allt. Man tar fram forskare till det man vill höra.

Vänta 10 år, tills det kommer en ny miljöbränsle så kommer elbilarna vara smutsiga för man kommit på ett o annat.

En genomsnittlig uppvärmning är inte förmodad, den är uppmätt under ca hundra år.
Det är inte "några" forskare utan en bred majoritet som påstår detta.
När automobilen kom ansågs den vara renare än hästen eftersom den inte orsakade bajs på vägarna eller en massa avfall efter mockning, elbilarna i sin nuvarande form kommer gissningsvis dom också fasas ut till förmån för modernare framdrivning. Ni vet väl att forskningen går framåt och att jorden inte är platt längre?
Lite nyttig läsning nedan.

https://www.wwf.se/klimat/konsekvenser/

https://m.naturskyddsforeningen.se/globaluppvarmning

https://www.so-rummet.se/kategorier/geo … ppvarmning

https://www.aktuellhallbarhet.se/tag/gl … ng/page/2/

"Bara under de senaste 300000 åren har det norra halvklotet varit djupfruset tre gånger. Den senaste istiden slutade för cirka 11500 år sedan, efter att ha varat i omkring 100000 år"

100 år säger inte mycket.. Jag bryr mig inte om jag kör elbil om 20 år. Men att kalla dem för miljövänligt gillar jag inte..

Kör någon sen 10 år tillbaka en ett dinosaurie monster som du påstår och köper en helt ny elbil med en ECO logga på.

Blev jorden bättre? Nej.
Nu finns både en dinosaurie monster och en elbil med en ECO logga på vägarna som släppt massa dinosaurie utsläpp vid tillverkning.

Skulle agda 80 som ägt sin 240 sedan ny kan tanka sin dinosaurie med ett miljövänligt bränsle så har agda troligen varit den mest miljövänliga.

Än bertil som köpt det senaste var 5e år för miljönskull.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
9 augusti 2019 · 13 669 Inlägg

Low skrev:

Ivel skrev:

Low skrev:

Exakt... Istiden har kommit och gått i många måånga miljontalsår men tydligen kan några somrar och greta och några forskare som börjar säga "tror" ska veta allt. Man tar fram forskare till det man vill höra.

Vänta 10 år, tills det kommer en ny miljöbränsle så kommer elbilarna vara smutsiga för man kommit på ett o annat.

En genomsnittlig uppvärmning är inte förmodad, den är uppmätt under ca hundra år.
Det är inte "några" forskare utan en bred majoritet som påstår detta.
När automobilen kom ansågs den vara renare än hästen eftersom den inte orsakade bajs på vägarna eller en massa avfall efter mockning, elbilarna i sin nuvarande form kommer gissningsvis dom också fasas ut till förmån för modernare framdrivning. Ni vet väl att forskningen går framåt och att jorden inte är platt längre?
Lite nyttig läsning nedan.

https://www.wwf.se/klimat/konsekvenser/

https://m.naturskyddsforeningen.se/globaluppvarmning

https://www.so-rummet.se/kategorier/geo … ppvarmning

https://www.aktuellhallbarhet.se/tag/gl … ng/page/2/

"Bara under de senaste 300000 åren har det norra halvklotet varit djupfruset tre gånger. Den senaste istiden slutade för cirka 11500 år sedan, efter att ha varat i omkring 100000 år"

100 år säger inte mycket.. Jag bryr mig inte om jag kör elbil om 20 år. Men att kalla dem för miljövänligt gillar jag inte..

Kör någon sen 10 år tillbaka en ett dinosaurie monster som du påstår och köper en helt ny elbil med en ECO logga på.

Blev jorden bättre? Nej.
Nu finns både en dinosaurie monster och en elbil med en ECO logga på vägarna som släppt massa dinosaurie utsläpp vid tillverkning.

Skulle agda 80 som ägt sin 240 sedan ny kan tanka sin dinosaurie med ett miljövänligt bränsle så har agda troligen varit den mest miljövänliga.

Än bertil som köpt det senaste var 5e år för miljönskull.

där är en stor poäng..  att köpa en ny bil för miljöns skull är verkligen att skjuta sig i foten.  men ska man köpa en ny bil endå är det en annan sak.    Men det stora problemet är att vi köper för mykcet nya saker i onödan  bilar telfoner tv tvspel datorer osv.. där ligger nog mer problem. man är betydligt mycket mer mån om miljön när man kör sin 30år gamla bil har en tv som fungerar men är gammal som gatan har en telfon som går att ringa på men inte mer som är 15år gammal.. den slår ju vilken miljötomte som helst på fingrarna när det gäller att vara rädd om miljön.   Men tyvärr förstår många inte att det är ett stort problem att kasta saker för att dom är gamla snarare än att dom slutat fungera.     jag lagar allt här hemma.. bilen tvättmaskinen diskmasken osv..  t.o.m kaffebryggaren gav jag 2års längre livslängd tills jag tyvärr var tvungen att ge upp..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Low
9 augusti 2019 · 3 296 Inlägg

Ivel skrev:
En elbil liknande Nisse Leif eller Bumseitre kör snabbt in de extra utsläpp den genererat vid tillverkningen, det har jag mfl påvisat flertalet gånger i en annan tråd med uträkningar tillika länkar.

Jag måste få fråga, vad är det som är så förbenat svårt med detta faktum att ta in?
Varför ältas samma uttjatade felaktiga spår om och om igen likt det förekommit en hjärntvätt av oljeindustrin?

vad är det som är så förbenat svårt med detta även om du kör in dessa utsläpp med en nissa leif,

SÅ är din gamla dinosaurie ute på vägen fortfarande och "smutsar" ner.
Även om manskulle vara tvungen att skrota sin gamla bil innan man får köpa en ny bil så skulle man behöva räkna vad man förlorar på en bil som redan finns på jorden. Skulle det vara lönsamt? Troligen inte.

Skulle varit bättre för miljön om man skulle fortsätta köra sin 10 år gamla bil än att ta in en ny bil på jorden. 1 är väl bättre än 2?



Bränsle som ersätter fossila bränslen. ..... Ja..

candyweiss
9 augusti 2019 · 863 Inlägg

De få laddstationer som finns idag på tex hotell, stormarknader och restauranger, hur betalar man? Är det  per kilowattimme eller enbart tid, eller det är kanske fast pris? Vad ligger en laddning på prismässigt, ungefär?

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Low
9 augusti 2019 · 3 296 Inlägg

Ivel skrev:

Low skrev:

Ivel skrev:
En elbil liknande Nisse Leif eller Bumseitre kör snabbt in de extra utsläpp den genererat vid tillverkningen, det har jag mfl påvisat flertalet gånger i en annan tråd med uträkningar tillika länkar.

Jag måste få fråga, vad är det som är så förbenat svårt med detta faktum att ta in?
Varför ältas samma uttjatade felaktiga spår om och om igen likt det förekommit en hjärntvätt av oljeindustrin?

vad är det som är så förbenat svårt med detta även om du kör in dessa utsläpp med en nissa leif,

SÅ är din gamla dinosaurie ute på vägen fortfarande och "smutsar" ner.
Även om manskulle vara tvungen att skrota sin gamla bil innan man får köpa en ny bil så skulle man behöva räkna vad man förlorar på en bil som redan finns på jorden. Skulle det vara lönsamt? Troligen inte.

Skulle varit bättre för miljön om man skulle fortsätta köra sin 10 år gamla bil än att ta in en ny bil på jorden. 1 är väl bättre än 2?



Bränsle som ersätter fossila bränslen. ..... Ja..

Läs den här:

http://teslaclubsweden.se/gammalt-eller-nytt/

Återkom sedan och berätta hur det ligger till med gamla bilars utsläpp kontra nytillverkade elbilar.

Vid:  Senaste numret av Teknikens Värld tar också upp ämnet, där de jämför att behålla en tio år gammal Volvo XC90 V8 mot att skaffa en ny elbil.

Hur många xc90 med v8 ser man på maxi parkeringen?......

Men okej... Jag kör en xc90 med v8 och köper en elbil och lämnar min xc90 v8 på inbyte.

Nu finns det både en xc90 v8 och en elbil på maxi parkeringen, vad har miljön vunnit på det?

Bil antalen ökar?

https://teknikensvarld.se/nu-finns-det- … en-122180/


Hitta något som ersätter fossila.., så kan man använda de bilar som redan finns på jorden..

Nog med detta kvittar vad som sägs, måste bara ta 10 år.

Lockwood
9 augusti 2019 · 394 Inlägg

Om nu klimatet mm verkligen var prio 1 för politikerna och alla andra som "bestämmer" så skulle de för länge sedan infört en biffig skrotningspremie så de "miljöovänliga" bilarna skrotas ut. Sätt en premie på 100k per 100% bränsledriven bil med en ålder om lägst 7 år, men då under förutsättning att man måste köpa en ny (ny!) bil, minst en hybrid med ett högsta koldioxid utsläpp om XX g/km. Eller så (vet) tror de trots allt att svaret på klimatfrågan är inte så enkel som att byta till elbilar.

I framtiden kommer de "som har råd" att fortsätta att kunna "skita ner i vanlig ordning", medans Svensson får betala priset genom begränsad  rörelsefrihet osv. Lite som med flyktingar, klart man skall hjälpa de att integreras i vårt samhälle, men de skall INTE bosätta sig i vårt fina bostadsområde, de kan bo "nån annanstans". Hyckleri.

Low
9 augusti 2019 · 3 296 Inlägg

Lockwood skrev:
Om nu klimatet mm verkligen var prio 1 för politikerna och alla andra som "bestämmer" så skulle de för länge sedan infört en biffig skrotningspremie så de "miljöovänliga" bilarna skrotas ut. Sätt en premie på 100k per 100% bränsledriven bil med en ålder om lägst 7 år, men då under förutsättning att man måste köpa en ny (ny!) bil, minst en hybrid med ett högsta koldioxid utsläpp om XX g/km. Eller så (vet) tror de trots allt att svaret på klimatfrågan är inte så enkel som att byta till elbilar.

I framtiden kommer de "som har råd" att fortsätta att kunna "skita ner i vanlig ordning", medans Svensson får betala priset genom begränsad  rörelsefrihet osv. Lite som med flyktingar, klart man skall hjälpa de att integreras i vårt samhälle, men de skall INTE bosätta sig i vårt fina bostadsområde, de kan bo "nån annanstans". Hyckleri.

Kul att någon tänker likadant.

Low
9 augusti 2019 · 3 296 Inlägg

Ivel skrev:

Low skrev:

Ivel skrev:

Läs den här:

http://teslaclubsweden.se/gammalt-eller-nytt/

Återkom sedan och berätta hur det ligger till med gamla bilars utsläpp kontra nytillverkade elbilar.

Vid:  Senaste numret av Teknikens Värld tar också upp ämnet, där de jämför att behålla en tio år gammal Volvo XC90 V8 mot att skaffa en ny elbil.

Hur många xc90 med v8 ser man på maxi parkeringen?......

Men okej... Jag kör en xc90 med v8 och köper en elbil och lämnar min xc90 v8 på inbyte.

Nu finns det både en xc90 v8 och en elbil på maxi parkeringen, vad har miljön vunnit på det?

Bil antalen ökar?

https://teknikensvarld.se/nu-finns-det- … en-122180/


Hitta något som ersätter fossila.., så kan man använda de bilar som redan finns på jorden..

Nog med detta kvittar vad som sägs, måste bara ta 10 år.

Hur var det med utsläppen?

Givetvis kan man räkna på en annan bil, exempelvis din Van eller varför inte den där Volvo 240 som drar litern och se hur snart elbilen kört in det.

Blind.... ?

Lockwood
9 augusti 2019 · 394 Inlägg

Jag kommer iaf fortsätta att låta min C200
”EQ Boost” att låta släppa ut den för växter så nödvändiga koldioxiden. Man är långt ifrån säker på om koldioxiden är den gas som påverkar klimatet mest. Vattenånga, metan o säkert mycket annat har säkert en förr oss oanad roll i klimatet. Som sagt nu är det koldioxid, sen om det visar sig att man hade fel så skyller man allt på ”Det komplexa i klimatet”. Jag köper inte koldioxid snacket, men att klimatet blir varmare o varmare är fakta. Orsakerna till detta råder det delade meningar om. Och återigen dagens sanning kan mycket väl vara lögner i framtiden.

panda666
9 augusti 2019 · 4 228 Inlägg

Intressant och bra artikel med att elbilen till slut är bättre för miljön ifall man byter in/skrotar sin bil och kör el. Artikeln som ivel postade här precis.

Min fråga är för mig som kommer inte ha råd/eller vill inte slänga ut 300k för en helt ny elbil, kan ja köpa en begagnad elbil som är mellan 5-10 år gammal och ha fortfarande bra kapacitet eller kommer batteri kapaciteten krympa som fan? För mig gör det inget att köra el gör det gladeligen bara jag får en ladd station på min parkering, Hsb borde fixa det åt mig hoppas ja i framtiden, och eftersom jag inte kör några superlånga sträckor typ semester o sånt så borde en bil som klarar 500-600km räcka, men vore kul me en elbil som klarar minst 600+km per laddning. Frågan är alltså hur pass bra håller kapacitet på batteri på en 5-10 år gammal elbil?

M123
9 augusti 2019 · 962 Inlägg

40% av vår elproduktion kommer ifrån kärnkraften.
Hur lång halveringstid är det på detta bränsle och är det inräknat i dom här nya elbilarnas faktiska miljöpåverkan?

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
9 augusti 2019 · 17 376 Inlägg

Joråsåatt...

https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-41d5cb941fd54a5574ea51784f741f26.jpg

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Low
9 augusti 2019 · 3 296 Inlägg

Ivel skrev:

Low skrev:

Ivel skrev:

Hur var det med utsläppen?

Givetvis kan man räkna på en annan bil, exempelvis din Van eller varför inte den där Volvo 240 som drar litern och se hur snart elbilen kört in det.

Blind.... ?

En XC90 V8 förbrukar enligt körcykeln 13.3l/100km och släpper då ut 315g co2 per km.
Det är en ganska törstig bil det medger jag.
Vi kan jämföra med nämnda Agdas 240 som släpper ut 217g co2 på 100km. (1liter milen)
Skillnaden är alltså 98g co2 per 100km eller 45% avrundat.
Eftersom det tar 2900mil att köra in utsläppet från elbilen gentemot XC90 V8 kommer det att ta 45% längre sträcka för Agda att gå break even vilket då är 4200mil, eller 420mil på tio år.
Nu är inte ens co2 utsläppen från bensintillvetkningen inräknade, dom är avrundat nedåt 80g co2 per 100km när bilen förbrukar 1liter.

Så, enkel fråga.
Är det bättre för miljön att fortsätta köra sin 240 i 10 år? Ja om du kör under 310 mil om året är den gamla enlitersbilen bättre ur co2 synpunkt. Nu är ändock inte transport av bränslet inräknat eller övriga utsläpp från en äldre bil.
Kör du längre än 310 mil om året är den skitigare.
Är vi klara nu och du har insett hur det ligger till med utsläppen?

Gällande det där med gamla bilar om någon köper nytt, det blir ju så att nedåt fasas en äldre bil ut då det blir en "byteskedja" på samma vis som när allmännyttan bygger nya dyra lägenheter, någon flyttar från en mindre dyr och någon flyttar in i den billiga och någon ungdom eller låginkomsttagare flyttar in i den mycket billiga i det trista bostadsområdet.
Så fungerar även bilbyteskedjan med skillnaden att längst ned på stegen skrotas det bort ett skitigt lik alternativt brukas som hobbyfordon efter renovering några få mil om året.
Det är dock inte hobbyfordonen som är "problemet" utan alla dagligdagsfordon som släpper ut en stor majoritet av föroreningarna.

Ska vi nu återgå, igen, till att diskutera ämnet?

Det blir jättebra du... :-) nu till ämnet.

Utmarks-Loke
9 augusti 2019 · 5 809 Inlägg

torsen skrev:
B t w 2 så har jag flera gånger senaste månaden stannat och rastat hunden strax norr om Gävle.
Inte vid något tillfälle har där funnits mer än en TESLA som laddat vid någon av de 18(?) tankställena som finns där.
Hur ser det ut vid andra "TESLA-tankställen"?

De har en station på Torp köpcenter utanför Uddevalla och där är ofta alla laddare upptagna med lång kö utanför. Smart av Max att lägga sin restaurang just där. Men även om man ser allt flera svenska Teslor har de flesta regskyltar som börjar på EL eller EK

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
9 augusti 2019 · 17 376 Inlägg

Svarte_Orm skrev:

torsen skrev:
B t w 2 så har jag flera gånger senaste månaden stannat och rastat hunden strax norr om Gävle.
Inte vid något tillfälle har där funnits mer än en TESLA som laddat vid någon av de 18(?) tankställena som finns där.
Hur ser det ut vid andra "TESLA-tankställen"?

De har en station på Torp köpcenter utanför Uddevalla och där är ofta alla laddare upptagna med lång kö utanför. Smart av Max att lägga sin restaurang just där. Men även om man ser allt flera svenska Teslor har de flesta regskyltar som börjar på EL eller EK

Vi är där ibland med. Japp, mycket teslor. I stort sett bara norrmän. Har man lånat en elbil så åks det bort till IKEA. Där är det gott om plats på laddstationer. Dessutom så är lunchen billigare där. Och laddning är gratis.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Utmarks-Loke
9 augusti 2019 · 5 809 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Svarte_Orm skrev:

torsen skrev:
B t w 2 så har jag flera gånger senaste månaden stannat och rastat hunden strax norr om Gävle.
Inte vid något tillfälle har där funnits mer än en TESLA som laddat vid någon av de 18(?) tankställena som finns där.
Hur ser det ut vid andra "TESLA-tankställen"?

De har en station på Torp köpcenter utanför Uddevalla och där är ofta alla laddare upptagna med lång kö utanför. Smart av Max att lägga sin restaurang just där. Men även om man ser allt flera svenska Teslor har de flesta regskyltar som börjar på EL eller EK

Vi är där ibland med. Japp, mycket teslor. I stort sett bara norrmän. Har man lånat en elbil så åks det bort till IKEA. Där är det gott om plats på laddstationer. Dessutom så är lunchen billigare där. Och laddning är gratis.

Annars kan man åka till Mcdonalds i Håby, de har satt upp en stor skylt med laddpriser ungefär som bensinstationeras med bränslepriser. Där kostar det just nu 2,50kr per minut att ladda.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang