Dags för elbil?

panda666
10 augusti 2019 · 4 250 Inlägg

Ivel skrev:

panda666 skrev:
Intressant och bra artikel med att elbilen till slut är bättre för miljön ifall man byter in/skrotar sin bil och kör el. Artikeln som ivel postade här precis.

Min fråga är för mig som kommer inte ha råd/eller vill inte slänga ut 300k för en helt ny elbil, kan ja köpa en begagnad elbil som är mellan 5-10 år gammal och ha fortfarande bra kapacitet eller kommer batteri kapaciteten krympa som fan? För mig gör det inget att köra el gör det gladeligen bara jag får en ladd station på min parkering, Hsb borde fixa det åt mig hoppas ja i framtiden, och eftersom jag inte kör några superlånga sträckor typ semester o sånt så borde en bil som klarar 500-600km räcka, men vore kul me en elbil som klarar minst 600+km per laddning. Frågan är alltså hur pass bra håller kapacitet på batteri på en 5-10 år gammal elbil?

De undersökningar som gjorts på Tesla S visar att batteriet tappar cirka 15% på 250000km.
Jämför med hur mycket förbrukningen ökar i en ottomotor som rullat samma sträcka.

https://www.greencarreports.com/news/11 … how-so-far

inte så farligt som ja trodde. speciellt om man väntar på en billigare modell än tesla som inte kostar en miljon vid inköp. får bara vänta o se. Väntar bara på att min förening, fastighetsägare ska installera ladd stationer.

panda666
10 augusti 2019 · 4 250 Inlägg

Ivel skrev:

panda666 skrev:

Ivel skrev:

De undersökningar som gjorts på Tesla S visar att batteriet tappar cirka 15% på 250000km.
Jämför med hur mycket förbrukningen ökar i en ottomotor som rullat samma sträcka.

https://www.greencarreports.com/news/11 … how-so-far

inte så farligt som ja trodde. speciellt om man väntar på en billigare modell än tesla som inte kostar en miljon vid inköp. får bara vänta o se. Väntar bara på att min förening, fastighetsägare ska installera ladd stationer.

Tappar den lika mycket i värde som en AUDI A8 gör på 10år kan du köpa en för 50.000kr. big_smile
Min 1998 kostade 1085000kr ny och köptes av mig 2008 för 50000kr.

HSB har som policy centralt att det ska inrättas laddmöjligheter, prata med din fastighetsvärd eller styrelsen efter ni flyttat in, dom har säkert en framtagen plan. Min förening ligger fortfarande i startgroparna med ursäkten "ingen har någon laddbar bil" och det är ju inte så konstigt när det inte färdigställts laddplatser...moment 22.

lol det där är galenskap, extrem värdeminskning^ Helt onödig bil att färdas med tycker ja, vem behöver en bil som a8? Ja tror att Hsb kommer att fixa nått i framtiden, säkert som du sa att inte så många kör elbil just nu att dom kommer ha bråttom att bygga ladd till alla men så småningom och då kommer ja säkert vara redo. Vad kommer regeringen att göra för oss som har dinosarie bilar? Kommer vi få bidrag eller hjälp att kunna byta in mot el? hoppas ja.

panda666
11 augusti 2019 · 4 250 Inlägg

Ivel skrev:

panda666 skrev:

Ivel skrev:

Tappar den lika mycket i värde som en AUDI A8 gör på 10år kan du köpa en för 50.000kr. big_smile
Min 1998 kostade 1085000kr ny och köptes av mig 2008 för 50000kr.

HSB har som policy centralt att det ska inrättas laddmöjligheter, prata med din fastighetsvärd eller styrelsen efter ni flyttat in, dom har säkert en framtagen plan. Min förening ligger fortfarande i startgroparna med ursäkten "ingen har någon laddbar bil" och det är ju inte så konstigt när det inte färdigställts laddplatser...moment 22.

lol det där är galenskap, extrem värdeminskning^ Helt onödig bil att färdas med tycker ja, vem behöver en bil som a8? Ja tror att Hsb kommer att fixa nått i framtiden, säkert som du sa att inte så många kör elbil just nu att dom kommer ha bråttom att bygga ladd till alla men så småningom och då kommer ja säkert vara redo. Vad kommer regeringen att göra för oss som har dinosarie bilar? Kommer vi få bidrag eller hjälp att kunna byta in mot el? hoppas ja.

Men AUDIS värdetapp ovan beskrivet är svårslaget, knappt en BMW 750 från 1988 slår det.
Du kan köpa en Bumseitre i dagsläget för strax under 200000kr eller en Leif för 150000kr, räknat till driftkostnaden och hur ny bil det är så är det en bra ekonomi i en elbil. Finns givetvis även trillingarna från Citroen, Peugeot och Mitsubishi för strax under 100000kr. Coola små bilar för transport av 4-5 personer.
Det finns strax över 88.000 laddbara fordon i Sverige varav en tredjedel är rena elfordon. Alltså nästan 30.000 elfordon.
Det finns nästan 9000 publika laddplatser för dom att dela på. Det är ganska hög procentsats tycker jag 10 bilar i snitt per laddplats, speciellt med tanke på att det bara är 30.000 som måste ha externt tillförd elektricitet för att framföras. I statistiken ingår inte alla hemmaladdare eller företagsladdplatser.

https://www.elbilsstatistik.se

Supermiljöbilspremien om 60000kr finns kvar. Då tänker någon korttänkt givetvis "Men jag har inte råd att köpa en ny bil för 400000kr,  helt meningslös premie!"
Nej svarar jag, det är ett effektivt sätt att få ut elbilar på marknaden, att låta äldre bilar i andra änden av kedjan fasas ut och framöver få en mängd begagnade elbilar på marknaden som även individer som inte kan eller vill lägga 400000kr på en ny bil kan köpa, på det viset som Leif är nere i pris och fortsätter bli billigare med tiden.
Tyvärr blev det inte ett nytt elcykelbidrag som det var tänkt, vilket var ett utmärkt stöd för personer med lägre inkomst att kunna ställa bilen och cykla till jobbet och aktiviteter istället, ioch med den nya stramare budgeten.

om alla stora märken börjar skapa nya elbilar kan det kanske i framtiden komma nått snyggt. Gillar sedaner så hoppas på nån fin sedan rwd/4wd. Det blir att burna och göra donuts me elbil istället. Som sagt har absolut inget emot en elbil men vill bara ha en station^^ Tror att nästa parkering för mig kommer att vara inomhus och då blir det eprfekt ifall ja hade en ladd station på min parkering. bmw i3 är typ de fulaste o tråkigaste ja sett o kört^^ är ute efter cool design rwd/4wd. Skönt också att man behöver inte vara orolig om att bilen blir ett par år gammal då man tappar inte så mke i kapacitet. Frågan sen är hur pass dyrt blir det att ladda när alla börjar ladda? håller den sig i samma pris som bensin o diesel nu så är det inga problem.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
11 augusti 2019 · 14 037 Inlägg

panda666 skrev:

Ivel skrev:

panda666 skrev:

lol det där är galenskap, extrem värdeminskning^ Helt onödig bil att färdas med tycker ja, vem behöver en bil som a8? Ja tror att Hsb kommer att fixa nått i framtiden, säkert som du sa att inte så många kör elbil just nu att dom kommer ha bråttom att bygga ladd till alla men så småningom och då kommer ja säkert vara redo. Vad kommer regeringen att göra för oss som har dinosarie bilar? Kommer vi få bidrag eller hjälp att kunna byta in mot el? hoppas ja.

Men AUDIS värdetapp ovan beskrivet är svårslaget, knappt en BMW 750 från 1988 slår det.
Du kan köpa en Bumseitre i dagsläget för strax under 200000kr eller en Leif för 150000kr, räknat till driftkostnaden och hur ny bil det är så är det en bra ekonomi i en elbil. Finns givetvis även trillingarna från Citroen, Peugeot och Mitsubishi för strax under 100000kr. Coola små bilar för transport av 4-5 personer.
Det finns strax över 88.000 laddbara fordon i Sverige varav en tredjedel är rena elfordon. Alltså nästan 30.000 elfordon.
Det finns nästan 9000 publika laddplatser för dom att dela på. Det är ganska hög procentsats tycker jag 10 bilar i snitt per laddplats, speciellt med tanke på att det bara är 30.000 som måste ha externt tillförd elektricitet för att framföras. I statistiken ingår inte alla hemmaladdare eller företagsladdplatser.

https://www.elbilsstatistik.se

Supermiljöbilspremien om 60000kr finns kvar. Då tänker någon korttänkt givetvis "Men jag har inte råd att köpa en ny bil för 400000kr,  helt meningslös premie!"
Nej svarar jag, det är ett effektivt sätt att få ut elbilar på marknaden, att låta äldre bilar i andra änden av kedjan fasas ut och framöver få en mängd begagnade elbilar på marknaden som även individer som inte kan eller vill lägga 400000kr på en ny bil kan köpa, på det viset som Leif är nere i pris och fortsätter bli billigare med tiden.
Tyvärr blev det inte ett nytt elcykelbidrag som det var tänkt, vilket var ett utmärkt stöd för personer med lägre inkomst att kunna ställa bilen och cykla till jobbet och aktiviteter istället, ioch med den nya stramare budgeten.

om alla stora märken börjar skapa nya elbilar kan det kanske i framtiden komma nått snyggt. Gillar sedaner så hoppas på nån fin sedan rwd/4wd. Det blir att burna och göra donuts me elbil istället. Som sagt har absolut inget emot en elbil men vill bara ha en station^^ Tror att nästa parkering för mig kommer att vara inomhus och då blir det eprfekt ifall ja hade en ladd station på min parkering. bmw i3 är typ de fulaste o tråkigaste ja sett o kört^^ är ute efter cool design rwd/4wd. Skönt också att man behöver inte vara orolig om att bilen blir ett par år gammal då man tappar inte så mke i kapacitet. Frågan sen är hur pass dyrt blir det att ladda när alla börjar ladda? håller den sig i samma pris som bensin o diesel nu så är det inga problem.

Jag tror inte att det blir några elbilar so har RWD och 4WD kommer med all sannolikhet att priotera FWD. Så då blir det att göra donuts med framhjulen.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
11 augusti 2019 · 17 448 Inlägg

Det är väl knappast någon större gissning att hybrid och laddhybrider kan komma att rasa i pris framöver.  I synnerhet de modeller som saknar värmepump och lik förbannat drar igång tröskan för att hålla kupétemp uppe.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
11 augusti 2019 · 13 729 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Det är väl knappast någon större gissning att hybrid och laddhybrider kan komma att rasa i pris framöver.  I synnerhet de modeller som saknar värmepump och lik förbannat drar igång tröskan för att hålla kupétemp uppe.

fördelen är att det går ju alltid att instalera en dieselvärmare i alla fordon.  då får man värmen hela tiden utan motorns hjälp smile

tror inte att priserna kommer rasa av den anledningen men att ett stundande batteribyte som kostar mer än bilens värde stundar. och då blir det som på gasbilarna  en skrothög som står ivägen. 


lite av problemet som med dyra lyxbilar som audi s8 bmw 750 osv..   kostar flis att underhålla och värdet sjunker som en sten.    sätt grymt billiga toyota hybrider men skulle personligen aldrig våga köpa en sån när jag vet att batterierna dör när dom är cirka 10år hur välskötta dom än är.  dom första 5-7åren är en sån bil ett rätt säkert köp men sen blir det en ekonomiskundergång som väntar runt hörnet.   problemet blir då att dessa bilar aldrig hamnar på marknaden för folk med dålig ekonomi eller inte vill ha allt ägt av banken

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
11 augusti 2019 · 17 448 Inlägg

Growe skrev:

Hybrid_ skrev:
Det är väl knappast någon större gissning att hybrid och laddhybrider kan komma att rasa i pris framöver.  I synnerhet de modeller som saknar värmepump och lik förbannat drar igång tröskan för att hålla kupétemp uppe.

fördelen är att det går ju alltid att instalera en dieselvärmare i alla fordon.  då får man värmen hela tiden utan motorns hjälp smile

tror inte att priserna kommer rasa av den anledningen men att ett stundande batteribyte som kostar mer än bilens värde stundar. och då blir det som på gasbilarna  en skrothög som står ivägen. 


lite av problemet som med dyra lyxbilar som audi s8 bmw 750 osv..   kostar flis att underhålla och värdet sjunker som en sten.    sätt grymt billiga toyota hybrider men skulle personligen aldrig våga köpa en sån när jag vet att batterierna dör när dom är cirka 10år hur välskötta dom än är.  dom första 5-7åren är en sån bil ett rätt säkert köp men sen blir det en ekonomiskundergång som väntar runt hörnet.   problemet blir då att dessa bilar aldrig hamnar på marknaden för folk med dålig ekonomi eller inte vill ha allt ägt av banken

Har installerat bensinvärmare i hybrider. Men undrar om inte en värmepump är snålare med energin? Då slipper dessutom hela motorpaketet hållas varmt.

Jadu, vår Prius är inne på sitt 13:e brukanderår och har rullat över 20k mil. Inga tecken på avmattning när det gäller batterikapacitet. Den går lka långt på el som den gjorde förr.

Att du VET att batteripacken tappar kraft vid 10 års ålder skulle jag vilja ha underlag på.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
11 augusti 2019 · 13 729 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Growe skrev:

Hybrid_ skrev:
Det är väl knappast någon större gissning att hybrid och laddhybrider kan komma att rasa i pris framöver.  I synnerhet de modeller som saknar värmepump och lik förbannat drar igång tröskan för att hålla kupétemp uppe.

fördelen är att det går ju alltid att instalera en dieselvärmare i alla fordon.  då får man värmen hela tiden utan motorns hjälp smile

tror inte att priserna kommer rasa av den anledningen men att ett stundande batteribyte som kostar mer än bilens värde stundar. och då blir det som på gasbilarna  en skrothög som står ivägen. 


lite av problemet som med dyra lyxbilar som audi s8 bmw 750 osv..   kostar flis att underhålla och värdet sjunker som en sten.    sätt grymt billiga toyota hybrider men skulle personligen aldrig våga köpa en sån när jag vet att batterierna dör när dom är cirka 10år hur välskötta dom än är.  dom första 5-7åren är en sån bil ett rätt säkert köp men sen blir det en ekonomiskundergång som väntar runt hörnet.   problemet blir då att dessa bilar aldrig hamnar på marknaden för folk med dålig ekonomi eller inte vill ha allt ägt av banken

Har installerat bensinvärmare i hybrider. Men undrar om inte en värmepump är snålare med energin? Då slipper dessutom hela motorpaketet hållas varmt.

Jadu, vår Prius är inne på sitt 13:e brukanderår och har rullat över 20k mil. Inga tecken på avmattning när det gäller batterikapacitet. Den går lka långt på el som den gjorde förr.

Att du VET att batteripacken tappar kraft vid 10 års ålder skulle jag vilja ha underlag på.

livslängden är 10år  det betyder så klart inte att dom pajar när det gått 10år och 1dag.    dom kan hålla 15år..       några som hållts på med battericeller väldigt länge påstår att 10år är livslängden..  många verkar hålla med.    men 10år är ju vad toyota garanterar om man servar dom hos dom..  inte annars.   så det bör väll ligga något vetenskapligt bakon det hela antar jag

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
11 augusti 2019 · 17 448 Inlägg

Growe skrev:

Hybrid_ skrev:

Growe skrev:

fördelen är att det går ju alltid att instalera en dieselvärmare i alla fordon.  då får man värmen hela tiden utan motorns hjälp smile

tror inte att priserna kommer rasa av den anledningen men att ett stundande batteribyte som kostar mer än bilens värde stundar. och då blir det som på gasbilarna  en skrothög som står ivägen. 


lite av problemet som med dyra lyxbilar som audi s8 bmw 750 osv..   kostar flis att underhålla och värdet sjunker som en sten.    sätt grymt billiga toyota hybrider men skulle personligen aldrig våga köpa en sån när jag vet att batterierna dör när dom är cirka 10år hur välskötta dom än är.  dom första 5-7åren är en sån bil ett rätt säkert köp men sen blir det en ekonomiskundergång som väntar runt hörnet.   problemet blir då att dessa bilar aldrig hamnar på marknaden för folk med dålig ekonomi eller inte vill ha allt ägt av banken

Har installerat bensinvärmare i hybrider. Men undrar om inte en värmepump är snålare med energin? Då slipper dessutom hela motorpaketet hållas varmt.

Jadu, vår Prius är inne på sitt 13:e brukanderår och har rullat över 20k mil. Inga tecken på avmattning när det gäller batterikapacitet. Den går lka långt på el som den gjorde förr.

Att du VET att batteripacken tappar kraft vid 10 års ålder skulle jag vilja ha underlag på.

livslängden är 10år  det betyder så klart inte att dom pajar när det gått 10år och 1dag.    dom kan hålla 15år..       några som hållts på med battericeller väldigt länge påstår att 10år är livslängden..  många verkar hålla med.    men 10år är ju vad toyota garanterar om man servar dom hos dom..  inte annars.   så det bör väll ligga något vetenskapligt bakon det hela antar jag

Ja, vissa biltillverkare lämnar bara 3 års garanti på hela bilen. Så de garanterar att den håller i 3 år...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
caromania Forummoderator
11 augusti 2019 · 9 296 Inlägg

Finns ju en herrans massa Priusar med mer än 10-15år i ryggen som rullar vidare obehindrat. Dessutom så är väl inte batterierna så dyra som folk tror? Det finns dyrare eller lika dyra komponenter i många gamla stötar med kortare livslängd.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
11 augusti 2019 · 14 037 Inlägg

I denna tråd pratar man om bensinvärmare eller dieselvärmare för att hålla varmt i kupén men hur går det ihop med att vi ska vara fossilfritt framöver. Man får nog ta fram ett annat bränsle än el till våra bilar.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
candyweiss
11 augusti 2019 · 875 Inlägg

Hybrid_ skrev:
fördelen är att det går ju alltid att instalera en dieselvärmare i alla fordon.

Tappar man inte hela grejen med miljötänket då?

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
M123
11 augusti 2019 · 962 Inlägg

Ivel skrev:

Vettemannen skrev:
I denna tråd pratar man om bensinvärmare eller dieselvärmare för att hålla varmt i kupén men hur går det ihop med att vi ska vara fossilfritt framöver. Man får nog ta fram ett annat bränsle än el till våra bilar.

/Benny

Bensinvärmaren kan man driva med etanol.
Dieselvärmaren med HVO.
Det finns alltså redan klimatneutrala bränslen sett till CO2 utsläpp.

Hur många liter diesel går det åt nu igen när man ska ta fram en liter etanol?

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
11 augusti 2019 · 17 448 Inlägg

candyweiss skrev:

Hybrid_ skrev:
fördelen är att det går ju alltid att instalera en dieselvärmare i alla fordon.

Tappar man inte hela grejen med miljötänket då?

Det var inte jag som skrev det. Däremot skrev jag att har installerat bensinvärmare.
Miljön? Vi vill åka billigt. Ju mindre energi fordonet kräver, ju gladare blir miljön. Så en ren bonus för vår skull.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
11 augusti 2019 · 17 448 Inlägg

Ska åka och titta på en båt imorgon med en gammal 6-cylindrig turbodiesel från 00-talet på 200hk. Bör väl väga upp vår klimatpåverkan big_smile

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
KenthIJ
11 augusti 2019 · 1 442 Inlägg

candyweiss skrev:
De få laddstationer som finns idag på tex hotell, stormarknader och restauranger, hur betalar man? Är det  per kilowattimme eller enbart tid, eller det är kanske fast pris? Vad ligger en laddning på prismässigt, ungefär?

I vår lilla stad (ca 35.000 i stan och det dubbla i kommunen) finns det minst 20 ladduttag (ca 10 stolpar med två uttag på vardera) som är helt gratis (än så länge) och garanterat "ren el" inom en radie på ca 5 km. De är dock på 7,5 kw 11kw eller 22kw så till rena elbilar är de kanske något långsamma men till plug In lär de ju funka (funkar iaf finfint till vår Prius Plug In  2015 (gen 1 PHEV).

I större städer verkar det vanligt med någon typ av betalningssystem typ " InCharge" (finns  även i vår stad)

Senast redigerat av KenthIJ (11 augusti 2019)

KenthIJ
11 augusti 2019 · 1 442 Inlägg

Vår Prius Plug In  2015 (gen 1 PHEV) har motorvärmare och uttag för kupevärmare och jag antar att det påverkar gynnsamt om jag använder dem innan färd från vårt hyrda garage och andra platser med motorvärmaruttag

KenthIJ
11 augusti 2019 · 1 442 Inlägg

På den här sidan https://www.uppladdning.nu/List.aspx#SE

kan man hitta info. om laddplatser, även priser på en del stationer samt lite kommentarer ang. hur de funkar

M123
11 augusti 2019 · 962 Inlägg

Ivel skrev:

M123 skrev:

Ivel skrev:

Bensinvärmaren kan man driva med etanol.
Dieselvärmaren med HVO.
Det finns alltså redan klimatneutrala bränslen sett till CO2 utsläpp.

Hur många liter diesel går det åt nu igen när man ska ta fram en liter etanol?

Berätta gärna och hur det ligger till med dieseltillverkning och bensintillverkning, länka även källorna.

Jag hinner inte leta på artikeln just nu, har lite bråttom, återkommer om jag hittar den sen.

Här är iaf en om den lovordade etanolen i samma anda som min fråga.
Källa: Svenska Dagbladet.
https://www.svd.se/etanol-storre-miljobov-an-bensin

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Growe Fri fart för ett fritt folk!
11 augusti 2019 · 13 729 Inlägg

candyweiss skrev:

Hybrid_ skrev:
fördelen är att det går ju alltid att instalera en dieselvärmare i alla fordon.

Tappar man inte hela grejen med miljötänket då?

miljö? går det att äta.. om vi ska prata om miljö så skulle vi spara mer av miljön att helt sonikt förinta hälften av alla på jorden det skulle påverka miljön..  vade vi i sverige kör för bilar spelar ingen som helst roll

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang