Dags för elbil?

Dennis_mx
6 augusti 2019 · 3 Inlägg

https://i.ytimg.com/vi/ARzujfRiQ3c/maxresdefault.jpg
Som alla andra så blev jag helt såld när jag fick läsa om bygget av The Gutted Tesla Model S P100D.

Känns som när man ser videos från strippen så ser de ut som framtidne har anländit till en tid som stått stilla.

Ser man på effekten så blir man inte utråkad heller
https://cdn.motor1.com/images/mgl/1vrYM/s3/watch-how-quick-a-gutted-tesla-model-s-p100d-goes-0-to-60-mph-source-tesla-racing-channel.jpg

Men nu kommer det till detta med att sätta drömmen till verklighet med tanke på dagens energipriser för bränsle kontra till elpriser så behöver man först investera 800 tkr för en P100 (mobile.de) och sen ytterligare 200 tkr i modifieringar. Går man därefter och ser till vad de skulle kosta att ladda en sån värsting med dagens elpriser så går det se att det skulle kosta mot det extrema med även dagens elpriser. Går man till http://spotpriset.se och tittar på strömmen just nu med high charge så är det 200 kr full laddning.... skönt med lite fria parkeringar , men kalkylen blir inte helt bra. Trotts att ett billigare elavtal hjälper. Hur går era tankar?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
6 augusti 2019 · 4 917 Inlägg

Mina tanke är att behålla min fosillkärra sålänge det bara går!
Inte fasen lägger jag ner en endaste sekin på en elektrondriven DYR kärra, när jag kan ha min egen tills den rostar upp..
Hårda ord förvisso, men stålarna kan man lägga på annat tillsvidare..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
6 augusti 2019 · 4 917 Inlägg

Du har helt rätt!
Men man kan inte pracka på en gammal gubbe, som ut, en dyr kärra för vardagskörning.
Ut ska ju BARA ta sig från a till b och då är det absolut inte värt priset..
Och sen måste man ha elektronkärran helförsäkrad hela tiden, medans fosillen enbart kräver trafikförsäkring..

Senast redigerat av insidan (6 augusti 2019)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Low
6 augusti 2019 · 3 296 Inlägg

Jag väntar hellre på miljöbränsle så blir dinosauriekrematoriumfordon "miljövänliga're" än elbilen?

amazinjoey
6 augusti 2019 · 1 138 Inlägg

insidan skrev:
Mina tanke är att behålla min fosillkärra sålänge det bara går!
Inte fasen lägger jag ner en endaste sekin på en elektrondriven DYR kärra, när jag kan ha min egen tills den rostar upp..
Hårda ord förvisso, men stålarna kan man lägga på annat tillsvidare..

Bränsle kostar, de stålarna kan man lägga på annat smile

M123
6 augusti 2019 · 962 Inlägg

Du kan köpa en bil från 60-talet med samma prestanda för 80-100 000 kr som billigast.
Hur många liter bensin får man för 900 000 kr?

Ungefär 53 000 liter 98 oktan och om bilen då drar 1 liter milen vilket är många gånger i verkligheten, om man kör som folk kommer man 53 000 mil.

Elavtalen har på löpande gått ur och höjts 10-20 gånger innan man ens hinner ikapp med det ekonomiska mot en gammal jänkare. Dessutom bibehåller den bilen sitt värde och är rätt säker att en parkbänk på fyra hjul med en padda i mitten inte gör.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
TyskKvalite
6 augusti 2019 · 17 Inlägg

M123 skrev:
Du kan köpa en bil från 60-talet med samma prestanda för 80-100 000 kr som billigast.
Hur många liter bensin får man för 900 000 kr?

Ungefär 53 000 liter 98 oktan och om bilen då drar 1 liter milen vilket är många gånger i verkligheten, om man kör som folk kommer man 53 000 mil.

Elavtalen har på löpande gått ur och höjts 10-20 gånger innan man ens hinner ikapp med det ekonomiska mot en gammal jänkare. Dessutom bibehåller den bilen sitt värde och är rätt säker att en parkbänk på fyra hjul med en padda i mitten inte gör.

Länka gärna en bil som kostar runt 100k som är lika snabb som en Tesla.
Du får räkna med alla tusentals reparationer du lär få göra på en snart 60-årig gammal bil som du kommer köra hårt.

Nej, det där var ett konstigt resonemang.

M123
6 augusti 2019 · 962 Inlägg

TyskKvalite skrev:

M123 skrev:
Du kan köpa en bil från 60-talet med samma prestanda för 80-100 000 kr som billigast.
Hur många liter bensin får man för 900 000 kr?

Ungefär 53 000 liter 98 oktan och om bilen då drar 1 liter milen vilket är många gånger i verkligheten, om man kör som folk kommer man 53 000 mil.

Elavtalen har på löpande gått ur och höjts 10-20 gånger innan man ens hinner ikapp med det ekonomiska mot en gammal jänkare. Dessutom bibehåller den bilen sitt värde och är rätt säker att en parkbänk på fyra hjul med en padda i mitten inte gör.

Länka gärna en bil som kostar runt 100k som är lika snabb som en Tesla.
Du får räkna med alla tusentals reparationer du lär få göra på en snart 60-årig gammal bil som du kommer köra hårt.

Nej, det där var ett konstigt resonemang.

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Buick electra 225 1963 https://www.blocket.se/vi/86451105.htm

7.9 sekunder 0-100 km/h original för 79 900 kr.
Lägger du i ny kam, ny förgasare och headers är du nere på dom där siffrorna.
Således är du inom 100 000 kr.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
amazinjoey
6 augusti 2019 · 1 138 Inlägg

M123 skrev:

TyskKvalite skrev:

M123 skrev:
Du kan köpa en bil från 60-talet med samma prestanda för 80-100 000 kr som billigast.
Hur många liter bensin får man för 900 000 kr?

Ungefär 53 000 liter 98 oktan och om bilen då drar 1 liter milen vilket är många gånger i verkligheten, om man kör som folk kommer man 53 000 mil.

Elavtalen har på löpande gått ur och höjts 10-20 gånger innan man ens hinner ikapp med det ekonomiska mot en gammal jänkare. Dessutom bibehåller den bilen sitt värde och är rätt säker att en parkbänk på fyra hjul med en padda i mitten inte gör.

Länka gärna en bil som kostar runt 100k som är lika snabb som en Tesla.
Du får räkna med alla tusentals reparationer du lär få göra på en snart 60-årig gammal bil som du kommer köra hårt.

Nej, det där var ett konstigt resonemang.

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Buick electra 225 1963 https://www.blocket.se/vi/86451105.htm

7.9 sekunder 0-100 km/h original för 79 900 kr.
Lägger du i ny kam, ny förgasare och headers är du nere på dom där siffrorna.
Således är du inom 100 000 kr.

Tesla gjorde 0-100 på 2.2 sekunder...

M123
6 augusti 2019 · 962 Inlägg

amazinjoey skrev:

M123 skrev:

TyskKvalite skrev:

Länka gärna en bil som kostar runt 100k som är lika snabb som en Tesla.
Du får räkna med alla tusentals reparationer du lär få göra på en snart 60-årig gammal bil som du kommer köra hårt.

Nej, det där var ett konstigt resonemang.

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Buick electra 225 1963 https://www.blocket.se/vi/86451105.htm

7.9 sekunder 0-100 km/h original för 79 900 kr.
Lägger du i ny kam, ny förgasare och headers är du nere på dom där siffrorna.
Således är du inom 100 000 kr.

Tesla gjorde 0-100 på 2.2 sekunder...

Ja då får jag pudla.
Såg 0-100 på 5.8 någonting.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Growe Fri fart för ett fritt folk!
6 augusti 2019 · 13 669 Inlägg

Vad gör tesla 0-200 4.4sec finns det en golf mk2 som klarar det på. Tror inte den har ens har kostat 200k att bygga.  4wd dsg 1200hk.. Skulle ju välja den lätt mot vilken Supersport bil som finns.. Gillar när det låter lite

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
caromania Forummoderator
6 augusti 2019 · 9 296 Inlägg

En bil för 500-1000.000kr lär man köpa via sitt bolån/banklån. Räntan blir säkerligen lägre än bensinkostnaden per månad. Vi pröjsar lika mycket för vårt hus som vi pröjsar för bensinen. Om man då kan ladda utanför hemmet ex på jobbet kan det i slutändan bli billigare att köpa en tesla.

Personligen kan jag inte ladda utanför hemmet förutom vid offentliga laddare så det går bort för mig.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
amazinjoey
6 augusti 2019 · 1 138 Inlägg

M123 skrev:

amazinjoey skrev:

M123 skrev:

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Buick electra 225 1963 https://www.blocket.se/vi/86451105.htm

7.9 sekunder 0-100 km/h original för 79 900 kr.
Lägger du i ny kam, ny förgasare och headers är du nere på dom där siffrorna.
Således är du inom 100 000 kr.

Tesla gjorde 0-100 på 2.2 sekunder...

Ja då får jag pudla.
Såg 0-100 på 5.8 någonting.

0-100mph = 0-160km/h

Low
6 augusti 2019 · 3 296 Inlägg

caromania skrev:
En bil för 500-1000.000kr lär man köpa via sitt bolån/banklån. Räntan blir säkerligen lägre än bensinkostnaden per månad. Vi pröjsar lika mycket för vårt hus som vi pröjsar för bensinen. Om man då kan ladda utanför hemmet ex på jobbet kan det i slutändan bli billigare att köpa en tesla.

Personligen kan jag inte ladda utanför hemmet förutom vid offentliga laddare så det går bort för mig.

Ränta plus värde minskning.

Low
6 augusti 2019 · 3 296 Inlägg

Hur länge kan man plåga en tesla innan övethettning av batterier och behöver en laddning? Typ runt nurburgh kanske nån har koll?

Snabba bilar men hur mkt drar dem :-)

jaka54
6 augusti 2019 · 5 677 Inlägg

Hej!
Jag säger det ingen! Rena elbilar är en återvändsgränd!  Framtiden är bränslecellsbilar. Man tankar på samma tid som på en vanlig bensinbil och räckvidden är ca 70 mil.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 augusti 2019 · 17 376 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Jag säger det ingen! Rena elbilar är en återvändsgränd!  Framtiden är bränslecellsbilar. Man tankar på samma tid som på en vanlig bensinbil och räckvidden är ca 70 mil.

Du får väldigt gärna utveckla detta påstående Jaka. Och ja, jag har kört bränslecellsbilar och vi har en bränslecell i husbilen. Men även dessa bilar har ett batteripack i sig.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
6 augusti 2019 · 4 917 Inlägg

Nu har den trådstartarn fått oss att råka i luven på varann. .
Undrar om det var DET som var meningen..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
panda666
6 augusti 2019 · 4 228 Inlägg

för mig som inte har en miljon liggandes under soffan, kan ja köpa en tesla om 15 år då som kanske ligger i min budget runt 200k? och kommer batteriet leva då? eller kommer batteriet att klara max 100km och kommer behöva bytas? ser fortfarande inte en enda laddningsstation på min parkering. Hör mycket snack om elbilar men ser fortfarande inga stationer. Tro mig om några 100 år om elbilen tar över så kommer elpriser kosta ungefär som bensinpriser:) kan inte vänta på att få tag i en tesla om 15 år när den hamnar i min budget^^

M123
6 augusti 2019 · 962 Inlägg

Ivel skrev:

M123 skrev:

amazinjoey skrev:

Tesla gjorde 0-100 på 2.2 sekunder...

Ja då får jag pudla.
Såg 0-100 på 5.8 någonting.

Du såg rätt, den där Teslan i första inlägget gör 0-100 på 5.8s.
Menar du att den där buicken med höglyftande kamaxel och tillräckligt stor förgasare förbrukar en liter milen?
Eller vilken bil tänker du på från sextiotalet för den av dig nämnda summan med den av dig nämnda prestandan 0-100 på 8s?

Det efterfrågades en länk på något från 60-talet med det priset, jag nöp första bästa som ex för en tvivlande.

Nej absolut med ny kam i den bilen så raseras förbrukningen sönder.

Jag har själv däremot en bil från 60-talet, manuell med V8 och den drar runt litern normal körning.
Klämmer 0-100 km/h på dryga 5.2 sekunder och jag har snälla grejer.

Sen beror det naturligtvis på den bilen jag länkade till vilken utväxling den sitter på, vad jag kunde hitta så kunde den som sämst ha 9.6s till 100km/h och som bäst 7.9s original.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang