M123
12 augusti 2019
· 962 Inlägg
Ivel skrev:
M123 skrev:
Ivel skrev:
Jo det kan man, om forskarens rön verifieras och inte är några får ord i en debattartikel.
Det är i mitt tycke samma sak som att läsa en busschaufförsdebattartikel av Hanif Bali och luta sig mot den gällande den frågan.
Det där politiska får du hålla för dig själv. Vad jag kan tyda så är det väl inte i linje med reglerna för forumet.
Men åter igen.
Här finns i det närmaste dom saklig aspekterna som min förra länk ang etanolen.
Här avhandlas odling och en liten del av energiårgången vid framställning, samt hur mycket areal det behövs för egenproduktion i Sverige.
https://fof.se/tidning/2007/7/artikel/e … och-energi
Gissningsvis kommer något motargument i annan riktning handla om något helt annat för att styra bort diskussionen från nackdelarna.
Njäe, det var inte politik utan ett vis att påvisa hur saker kan felaktigt beskrivas för att få igenom sin agenda eftersom det är påvisat hur saken egentligen låg till med busschauffören och vad han får göra på sin rast.
Det var en intressant om än gammal artikel. Beroende på hur etanolen framställs och av vilka råvaror påverkar utsläpp och energiåtgången.
Jag flyttar inte fokus vad du menar med det.
Du däremot har klivit långt bort från den initiala frågan du ställde:
"Hur många liter diesel går det åt nu igen när man ska ta fram en liter etanol?"
Nu undrar jag vad svaret är och även hur det ser ut med dieselåtgången för bensin och dieseltillverkning.
Vet du detta eller har du ingen koll?
Nej jag är på samma ämne än, det enda är att jag skrev liter och lagt fram tydliga länkar med energiåtgången och den negativa åverkan som blir av denna produktion. Jag hittar inte länken där jag läst så vi får förhålla oss till fakta jag gett och inte hörsägen som det blir om jag skriver ut litrar per liter.
Som jag skrev tidigare så ligger Sverige elproduktion viland på 40% Kärnkraft, sen kan jag upplysa att den även ligger på 40% Vattenkraft och 11% Vindkraft samt 9% Kraftvärme.
Således har man halveringstiden på bränslet och förvaringen samt ev läckage från kärnkraften att ta in i beräkningen för elbilar, åverkan på alla vattendrag som förstör biotoper för vattenlevande djur och områden för människor som svämmas över.
Sen vindkraft som genererar ljud och vindar som stör omgivning här sett till djurlivet.
Sen där till kan man lägga till den el vi måste importera i form av kolkraft när vår egen produktion inte räcker till.
Plus om man nu ska ha värme i bilen och denna värmen ska komma från etanol.
Ingenstans är det en miljöbil om man synar sömmarna på riktigt.
Allt är som jag tidigare har skrivit ett stor spel bara som folk köper med hull och hår.
Bara för något i närtid inte släpper ut koldioxid betyder det inte att någon uppoffring behövts göras och att det släppts ut på vägen dit eller ifrån, här handlar det inte om att vara klimatsmart utan klimatdum på riktigt med fenomenet Elbil.
Så Elbil nejtack.
"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.