Dags för elbil?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
11 augusti 2019 · 14 007 Inlägg

Growe skrev:

candyweiss skrev:

Hybrid_ skrev:
fördelen är att det går ju alltid att instalera en dieselvärmare i alla fordon.

Tappar man inte hela grejen med miljötänket då?

miljö? går det att äta.. om vi ska prata om miljö så skulle vi spara mer av miljön att helt sonikt förinta hälften av alla på jorden det skulle påverka miljön..  vade vi i sverige kör för bilar spelar ingen som helst roll

Du har en poäng. Det som skulle vara positivt för miljön vore att först sätta in åtgärder i skitiga länder som Polen, Kina, Indien och Ryssland. Där har vi 4,5 kanske 6 miljarder människor. Det är patetiskt att tro att vi i Sverige ska kunna rädda världen med våra 10 miljoner människor. 99,99% av dessa 4-6 miljarder vet inte ens om att lilla Sverige existerar. Så det håller inte att vi skall visa världen hur den ska räddas.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
11 augusti 2019 · 17 379 Inlägg

Growe skrev:

candyweiss skrev:

Hybrid_ skrev:
fördelen är att det går ju alltid att instalera en dieselvärmare i alla fordon.

Tappar man inte hela grejen med miljötänket då?

miljö? går det att äta.. om vi ska prata om miljö så skulle vi spara mer av miljön att helt sonikt förinta hälften av alla på jorden det skulle påverka miljön..  vad vi i sverige kör för bilar spelar ingen som helst roll

Givetvis har du rätt. 10 miljoner invånare i Sverige mot 8 miljarder själar på jorden. Varav många lever i länder där de skiter fullständigt i klimatet (Min gissning)

Hur många i vårt land tänker miljö? Inte jag, visst sorterar vi och återvinner och köper inte plastkassar men följer glatt med kompisar med båtar som har monsterstora dieslar och dricker mer på ett par timmar än Priusen gör på ett år...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
11 augusti 2019 · 14 007 Inlägg

Ivel skrev:

Vettemannen skrev:

Growe skrev:

miljö? går det att äta.. om vi ska prata om miljö så skulle vi spara mer av miljön att helt sonikt förinta hälften av alla på jorden det skulle påverka miljön..  vade vi i sverige kör för bilar spelar ingen som helst roll

Du har en poäng. Det som skulle vara positivt för miljön vore att först sätta in åtgärder i skitiga länder som Polen, Kina, Indien och Ryssland. Där har vi 4,5 kanske 6 miljarder människor. Det är patetiskt att tro att vi i Sverige ska kunna rädda världen med våra 10 miljoner människor. 99,99% av dessa 4-6 miljarder vet inte ens om att lilla Sverige existerar. Så det håller inte att vi skall visa världen hur den ska räddas.

/Benny

Indien som du nämnde släpper ut 1.7ton co2 per invånare, Sverige 4.5ton co2 per invånare.
Fundera på hur mycket du behöver ändra din livsstil för att nå de utsläppen.

Ja, det blir 2380 miljoner ton för Indien och 45 miljoner ton för Sverige. Räknat på att Indien har 1,4 miljarder invånare.

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
11 augusti 2019 · 17 379 Inlägg

I Sverige lever vi som vi hade 2-3-4 jordklot att förbruka varje år. Kom inte ihåg exakt siffra, såg på nyhetsmorgon då breakeven var för ett par veckor sedan totalt.

Ser man till U-länder i mellersta Afrika så förbrukar de nog inte lika mycket som oss...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Utmarks-Loke
11 augusti 2019 · 5 809 Inlägg

Hybrid_ skrev:
I Sverige lever vi som vi hade 2-3-4 jordklot att förbruka varje år. Kom inte ihåg exakt siffra, såg på nyhetsmorgon då breakeven var för ett par veckor sedan totalt.

Ser man till U-länder i mellersta Afrika så förbrukar de nog inte lika mycket som oss...

Det är bara för att de inte har råd, hade de kunnat handla grejer så hade de nog gjort det utan större eftertanke

M123
11 augusti 2019 · 962 Inlägg

Ivel skrev:

M123 skrev:

Ivel skrev:

Berätta gärna och hur det ligger till med dieseltillverkning och bensintillverkning, länka även källorna.

Jag hinner inte leta på artikeln just nu, har lite bråttom, återkommer om jag hittar den sen.

Här är iaf en om den lovordade etanolen i samma anda som min fråga.
Källa: Svenska Dagbladet.
https://www.svd.se/etanol-storre-miljobov-an-bensin

Det du levererar är alltså en debattartikel utan några tydliga källhänvisningar skriven av den avlidne partiledaren och eumotståndaren för junilistan Sören Wibe.
Jag inväntar istället något konkret som inte är baserat på en persons åsikter.

Resonerar man så kan man ju aldrig ta en forskare seriöst.
Alla har ju politiska preferenser och inget talar väl för att just dessa hade varit underlag för artikeln, detta är ju något du för upp.

Lika så dör ju hela miljödebatten av samma anledning fast åt andra hållet, merparten som håller den debatten i dom fina rummen har ju sina preferenser.
Gör det dom mindre seriösa för det?
Eller gör det dina diskussioner mindre seriösa?

Någonstans bottnar ju sig en övertygelse.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
M123
11 augusti 2019 · 962 Inlägg

Ivel skrev:

M123 skrev:

Ivel skrev:

Det du levererar är alltså en debattartikel utan några tydliga källhänvisningar skriven av den avlidne partiledaren och eumotståndaren för junilistan Sören Wibe.
Jag inväntar istället något konkret som inte är baserat på en persons åsikter.

Resonerar man så kan man ju aldrig ta en forskare seriöst.
Alla har ju politiska preferenser och inget talar väl för att just dessa hade varit underlag för artikeln, detta är ju något du för upp.

Lika så dör ju hela miljödebatten av samma anledning fast åt andra hållet, merparten som håller den debatten i dom fina rummen har ju sina preferenser.
Gör det dom mindre seriösa för det?
Eller gör det dina diskussioner mindre seriösa?

Någonstans bottnar ju sig en övertygelse.

Jo det kan man, om forskarens rön verifieras och inte är några får ord i en debattartikel.
Det är i mitt tycke samma sak som att läsa en busschaufförsdebattartikel av Hanif Bali och luta sig mot den gällande den frågan.

Det där politiska får du hålla för dig själv. Vad jag kan tyda så är det väl inte i linje med reglerna för forumet.

Men åter igen.
Här finns i det närmaste dom saklig aspekterna som min förra länk ang etanolen.
Här avhandlas odling och en liten del av energiårgången vid framställning, samt hur mycket areal det behövs för egenproduktion i Sverige.


https://fof.se/tidning/2007/7/artikel/e … och-energi

Gissningsvis kommer något motargument i annan riktning handla om något helt annat för att styra bort diskussionen från nackdelarna.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
M123
12 augusti 2019 · 962 Inlägg

Ivel skrev:

M123 skrev:

Ivel skrev:

Jo det kan man, om forskarens rön verifieras och inte är några får ord i en debattartikel.
Det är i mitt tycke samma sak som att läsa en busschaufförsdebattartikel av Hanif Bali och luta sig mot den gällande den frågan.

Det där politiska får du hålla för dig själv. Vad jag kan tyda så är det väl inte i linje med reglerna för forumet.

Men åter igen.
Här finns i det närmaste dom saklig aspekterna som min förra länk ang etanolen.
Här avhandlas odling och en liten del av energiårgången vid framställning, samt hur mycket areal det behövs för egenproduktion i Sverige.


https://fof.se/tidning/2007/7/artikel/e … och-energi

Gissningsvis kommer något motargument i annan riktning handla om något helt annat för att styra bort diskussionen från nackdelarna.

Njäe, det var inte politik utan ett vis att påvisa hur saker kan felaktigt beskrivas för att få igenom sin agenda eftersom det är påvisat hur saken egentligen låg till med busschauffören och vad han får göra på sin rast.

Det var en intressant om än gammal artikel. Beroende på hur etanolen framställs och av vilka råvaror påverkar utsläpp och energiåtgången.

Jag flyttar inte fokus vad du menar med det.
Du däremot har klivit långt bort från den initiala frågan du ställde:
"Hur många liter diesel går det åt nu igen när man ska ta fram en liter etanol?"
Nu undrar jag vad svaret är och även hur det ser ut med dieselåtgången för bensin och dieseltillverkning.
Vet du detta eller har du ingen koll?

Nej jag är på samma ämne än, det enda är att jag skrev liter och lagt fram tydliga länkar med energiåtgången och den negativa åverkan som blir av denna produktion. Jag hittar inte länken där jag läst så vi får förhålla oss till fakta jag gett och inte hörsägen som det blir om jag skriver ut litrar per liter.

Som jag skrev tidigare så ligger Sverige elproduktion viland på 40% Kärnkraft, sen kan jag upplysa att den även ligger på 40% Vattenkraft och 11% Vindkraft samt 9% Kraftvärme.

Således har man halveringstiden på bränslet och förvaringen samt ev läckage från kärnkraften att ta in i beräkningen för elbilar, åverkan på alla vattendrag som förstör biotoper för vattenlevande djur och områden för människor som svämmas över.

Sen vindkraft som genererar ljud och vindar som stör omgivning här sett till djurlivet.

Sen där till kan man lägga till den el vi måste importera i form av kolkraft när vår egen produktion inte räcker till.

Plus om man nu ska ha värme i bilen och denna värmen ska komma från etanol.
Ingenstans är det en miljöbil om man synar sömmarna på riktigt.
Allt är som jag tidigare har skrivit ett stor spel bara som folk köper med hull och hår.

Bara för något i närtid inte släpper ut koldioxid betyder det inte att någon uppoffring behövts göras och att det släppts ut på vägen dit eller ifrån, här handlar det inte om att vara klimatsmart utan klimatdum på riktigt med fenomenet Elbil.

Så Elbil nejtack.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
panda666
14 augusti 2019 · 4 228 Inlägg

https://www.blocket.se/inspiration/bil/ … ill--19105

Vad säger folket? Herr klasse här har lite tankar över hur länge diesel och bensinbilar kommer att överleva ett par år till faktiskt över 10-15år enligt honom. Verkar som att stor företagen inte har jättebråttom utan fortsätter med bensin och diesel och tar det lugnt me elbilar tills alla har laddstationer;)))

caromania Forummoderator
14 augusti 2019 · 9 296 Inlägg

panda666 skrev:
https://www.blocket.se/inspiration/bil/artiklar/-diesel-bilar-overlever-20-ar-till--19105

Vad säger folket? Herr klasse här har lite tankar över hur länge diesel och bensinbilar kommer att överleva ett par år till faktiskt över 10-15år enligt honom. Verkar som att stor företagen inte har jättebråttom utan fortsätter med bensin och diesel och tar det lugnt me elbilar tills alla har laddstationer;)))

Tror det stämmer bra. Förhoppningsvis stannar inte forskningen upp vad gäller alternativa drivmedel så att bensin-/dieselbilar kan rulla vidare med andra utsläpp. I länder som Sverige kommer däremot säkert elbilarna slå igenom med kraft i framförallt städerna, där trots allt den större delen av befolkningen bor. Men även här tror jag vi kommer ha kvar förbränningsmotorn i säkert 100 år. Vi har också ett glesbefolkat land med stora avstånd på landsbygden och där kommer det gå långsammare.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
panda666
14 augusti 2019 · 4 228 Inlägg

caromania skrev:

panda666 skrev:
https://www.blocket.se/inspiration/bil/artiklar/-diesel-bilar-overlever-20-ar-till--19105

Vad säger folket? Herr klasse här har lite tankar över hur länge diesel och bensinbilar kommer att överleva ett par år till faktiskt över 10-15år enligt honom. Verkar som att stor företagen inte har jättebråttom utan fortsätter med bensin och diesel och tar det lugnt me elbilar tills alla har laddstationer;)))

Tror det stämmer bra. Förhoppningsvis stannar inte forskningen upp vad gäller alternativa drivmedel så att bensin-/dieselbilar kan rulla vidare med andra utsläpp. I länder som Sverige kommer däremot säkert elbilarna slå igenom med kraft i framförallt städerna, där trots allt den större delen av befolkningen bor. Men även här tror jag vi kommer ha kvar förbränningsmotorn i säkert 100 år. Vi har också ett glesbefolkat land med stora avstånd på landsbygden och där kommer det gå långsammare.

Vet inte hur bra den här nya tekniken med adblue fungerar, det sägs att det är mycket problem med systemet och att den kan frysa om det blir vinter med minus grader typ -11 som jag tycker personligen är skit löjligt, har de nånsin varit vinter här där det inte har gått ner till -11? och då vill jag inte ha ett svar där javvist 6 år sen blev det aldrig mer än minus 5 utan vanligtvis så blir det kallt^^och flera har problem med olika delar av systemet som pajar som givare osv som är skitdyra att laga. Så med andra ord skulle vi behöva bättre system som ska hålla ut bilens livslängd. Annars har det alltid funnits en liten rädsla inom mig om att våra gamla bilar skulle behöva skrotas per direkt om nån dag regeringen bestämmer det, hoppas inget sånt kommer i kraft, utan sakta men säkert gå in i framtiden och forsla bort all skit, inte på en gång^^Ge folk bra med tid att samla ekonomin och gå över till el i framtiden.

panda666
14 augusti 2019 · 4 228 Inlägg

Offtopic - bortredigerat

Streetfreak
14 augusti 2019 · 693 Inlägg

Jaha, vad tillför det elbilstråden här på garaget?

Ford Thunderbird "Bullet Bird" (1962)
caromania Forummoderator
14 augusti 2019 · 9 296 Inlägg

Streetfreak skrev:

panda666 skrev:

Jaha, vad tillför det elbilstråden här på garaget?

Inte ett smack.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
viccoA
27 augusti 2019 · 3 109 Inlägg

Nu har jag beställt min andra elbil, den 9 månader gamla tar sambon över.
Den nya är också relativt billig mot de dyraste, går 0-100 på 5.6 sekunder vilket duger för en bruksholk, har dragkrok och går ca 41 mil på en laddning enligt specen.

Hur många av er som är kritiska mot elbilar har kört mer än 10 mil i en modern elbil?

viccoA
27 augusti 2019 · 3 109 Inlägg

Ivel skrev:

viccoA skrev:
Nu har jag beställt min andra elbil, den 9 månader gamla tar sambon över.
Den nya är också relativt billig mot de dyraste, går 0-100 på 5.6 sekunder vilket duger för en bruksholk, har dragkrok och går ca 41 mil på en laddning enligt specen.

Hur många av er som är kritiska mot elbilar har kört mer än 10 mil i en modern elbil?

Model 3?

Jajemen!
Största nackdelarna med Tesla som jag ser det:
- Saknar dynamiska ljus
- Något bullrigare än vad den hade behövt vara (borde tex haft laminerade dubbelglas i samtliga rutor)
- Småsaker som kunde funkat bättre tex torkarautomatiken
- Ingen elektrisk baklucka
-Verkar mer benägen att strula än medelelbilen (visserligen kommer den med generös garanti)

Finns däremot ett jäkla gäng fördelar...

Senast redigerat av viccoA (27 augusti 2019)

viccoA
27 augusti 2019 · 3 109 Inlägg

Growe skrev:

Svarte_Orm skrev:

Growe skrev:

haha såg en tomte stå utanför en mack och laddade sin Leaf..    jag stog där 1timme.. då stog han redan när jag kom dit.    kändes som en bra deal att köpa elbil ;-)   vem har så mycket fritid att man kan ladda i över 1timme för att ta sig någonstans..    tar mig 2-3min och jag kan köra 1-1.5vecka till och från jobbet innan jag måste lägga samma tid igen..  och endå drar jag mig från att tanka..   jag gör det när det är typ så tomt att jag redan chansat på att ta mig hem från jobbet dagen innan..   skulle aldrig klara en elbil skulle dampa loss vid första laddningen

Är inte klimatet värt en timme av ditt liv yikes Tänk på Greta och isbjörnarna

gör mig bara mer sugen att inte ens stänga av bilen..      trodde faktist inte att det skulle vara så illa.. men det var en typisk elbilsägare så han stog och tittade på elstationen under större delen av tiden smile

Han hade nog kopplat in vagnen i AC laddaren istället för DC, då får leaf bara 32A 230v och då tar det en stund att ladda.
Själv lägger jag nästan aldrig tid på att köra till macken längre vilket jag var tvungen att göra när jag körde fossil. Vaknar varje morgon med 40 friska mil i bilen.

viccoA
27 augusti 2019 · 3 109 Inlägg

Vettemannen skrev:
I denna tråd pratar man om bensinvärmare eller dieselvärmare för att hålla varmt i kupén men hur går det ihop med att vi ska vara fossilfritt framöver. Man får nog ta fram ett annat bränsle än el till våra bilar.

/Benny

Min elbil har elektrisk värmepump för både kyla och värme. Andra elbilar använder värmen som batterierna/drivlinan alstrar för viss värmning (betydligt mindre förluster dvs högre verkningsgrad hos en elbil så blir inte så mycket spillvärme) och stödvärmer med elvärme.

Ur ett miljöperspektiv så är inte dieselvärmare bra, saknar katalysator och annan avgasrening, dessutom rätt opraktiskt att behöva tanka fossila drivmedel på macken när resten av bilen tankar på uppfarten.

Senast redigerat av viccoA (27 augusti 2019)

Lockwood
27 augusti 2019 · 394 Inlägg

viccoA skrev:
Vaknar varje morgon med 40 friska mil i bilen.

Jag vaknar varje morgon om jag så vill med minst 110 friska mil i bilen? Under en resa när till Österrike i juni i år så körde jag dryga 100 mil på ca 7 timmar. Det hade aldrig gått med en elbil, eller i vart fall inte på 7 timmar, för har man en snitthastighet på ca 150 km/h så har elbilen långt ifrån den uppgivna räckvidden. Dessutom, om jag får säg, är det en trevlig känsla att kunna ha ca 200 på mätaren o inte mer än 4000 varv på högsta växeln, trots löjligt liten motor. På hela resan (dryga 350 mil) så var snittförbrukningen knappa 0.75, det är riktigt bra med tanke på att det är en bensinare och att det var inte tal om nån snålkörning direkt.

Bilen är för övrigt till min stora förvåning klassad som elhybrid hos Transportstyrelsen, trots att den saknar möjlighet att gå på el. Däremot har den 48V elsystem till stora delar.

viccoA
27 augusti 2019 · 3 109 Inlägg

Lockwood skrev:

viccoA skrev:
Vaknar varje morgon med 40 friska mil i bilen.

Jag vaknar varje morgon om jag så vill med minst 110 friska mil i bilen? Under en resa när till Österrike i juni i år så körde jag dryga 100 mil på ca 7 timmar. Det hade aldrig gått med en elbil, eller i vart fall inte på 7 timmar, för har man en snitthastighet på ca 150 km/h så har elbilen långt ifrån den uppgivna räckvidden. Dessutom, om jag får säg, är det en trevlig känsla att kunna ha ca 200 på mätaren o inte mer än 4000 varv på högsta växeln, trots löjligt liten motor. På hela resan (dryga 350 mil) så var snittförbrukningen knappa 0.75, det är riktigt bra med tanke på att det är en bensinare och att det var inte tal om nån snålkörning direkt.

Bilen är för övrigt till min stora förvåning klassad som elhybrid hos Transportstyrelsen, trots att den saknar möjlighet att gå på el. Däremot har den 48V elsystem till stora delar.

Under EN resa... ja, såklart.
Antar att det inte är en Prius du har för de flesta årsmodeller toppar kring 170-180km/h på GPSen däremot visar hastighetsmätaren ibland en skvätt till, möjligt att det går lite fortare på väg nedför Hallandsåsen (55 sekunder mellan 100-180km/h i den nya modellen har jag sett).

Själv prioriterar jag att varenda dag kunna:
Kunna köra bil med drivmedel för ca 2kr/mil.
Kunna köra smaskigt fort på krokig landsväg när jag vill (men jag kör såklart enligt skyltarna överallt, alltid).
Okej acceleration när jag ska köra om lastbilar och kunna smita iväg hyffsat fort vid rödljusen om jag vill - instant torque är galet beroende framkallande.
Köra runt i något som ser roligare ut än många andra medelprisbilar.

Med de nya laddarna kan vissa elbilar ladda uppemot 3-5,5kwh i minuten, inte så att man står jättelänge och laddar på långresa, du får 30 mil på 10 minuter, man kan köra mer eller mindre tills man ändå hade tagit paus för att gå på toa eller äta lunch. Dvs jag kan med min vagn köra 70 mil med total laddtid på 15 minuter under resan alt 100mil med två stopp på totalt 30 minuter (såklart inte om jag kör alltför fort). Själv tycker jag inte att det stör oerhört vägt mot fördelarna i min vardag.

142/kmh i snittfart hade du en bra dag på autobahn, jag har kört mellan  250-280km/h från full till tom tank några gånger med undantag för några avfarter där hastigheten går ner men det händer inte varje gång, oftast tät trafik, olyckor och vägarbeten som drar ner snittet.

Senast redigerat av viccoA (27 augusti 2019)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang