Dags för elbil?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
3 februari 2020 · 17 448 Inlägg
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Christian S
3 februari 2020 · 4 816 Inlägg

Ivel skrev:
Du minns fel.
Kalifornien Kettleman City 30nov, alltså deras thanksgiving.
Det var, vilket inte nämns i filmen eller texten, ett Teslajippo hos en större återförsäljare vilket samlade en stor mängd bilar...trots att elbilsförare inte är entusiaster enligt somliga inskränkta forumsmedlemmar.

Om man är road av köer:
https://youtu.be/yD6dAxsiDXE

det beror på att dom hade ingen aning om det utan som det står i texten under klippet på youtube.

Occurred on November 30, 2019 / Kettleman City, California, USA

"We were traveling home from a family trip to Long Beach over Thanksgiving, we stopped for fuel and to let our dogs out and noticed a line of cars in the distance. We drove over to see what was happening and it was such a site that I decided to video what seemed like a half-mile of Teslas waiting to charge in order to get home from Thanksgiving vacation. This supercharging location is the newest, latest and greatest located in Kettleman City, CA."

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Brådhis * Voff voff *
4 februari 2020 · 10 275 Inlägg

zemet skrev:
Ingen har sagt att elbilar är bäst på exakt allt alla gånger under alla förhållanden.
Men 99% av befolkningen kommer inte göra resan mellan mälardalen och södra lappland.

Och gör man det 1 gång om året kanske man kan leva med att ta lite längre tid att ladda, man sparar ju typ 5-600 kr i drivmedel... Och annars finns ju hyrbilar/vänners bilar man kan låna.

För dem allra flesta så hade det gått utmärkt att köra elbil och kanske ha en andra bil för dessa speciella situationer när man drar släp eller sjösätter båten eller åker riktigt långt.

Det är ju just det här man stör sig på i debatten... "Dom flesta kommer inte..." "99% av..." "Låna någons bil..." "Hyr en bil..." "Snittresan per dag är..."

Vill man att den stora massan ska köra elbil, vilket jag personligen inte skulle ha något alls emot att göra, så får man lösa problemen på ett bredare plan som faktiskt passar folk. Både ekonomiskt och rent praktiskt. Skapa incitament så att folk vill göra rätt - inte bara svinga piskan!

Just nu kommer jag mest att tänka på anekdoten där ett lands flygvapen tog ett snitt på alla sina piloters mått och utifrån det tillverkade ett flygplanssäte - som inte passade en enda av deras piloter...

Det är alltid lätt att luta sig mot statistik. Då slipper man använda sig av verkligheten...

//Brådhis

Senast redigerat av Brådhis (4 februari 2020)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
caromania Forummoderator
5 februari 2020 · 9 296 Inlägg

En hel del offtopic rensat. Nu återgår vi till ämnet och slutar fundera över citat etc. Mvh mod!

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
KenthIJ
12 februari 2020 · 1 442 Inlägg

Hybrid_ skrev:

KenthIJ skrev:

caromania skrev:

Hybrid vet förmodligen. Det han inte vet om deras elbilar behöver man inte veta.

Jo Hybrid är ju en klippa (som den Bohuslänska graniten) spec. när det gäller KIA. Hoppas han hör av sig i ärendet.

Smicker...
Upp till 80% klarar man på 7-8 timmar om den inte är sopslut i tanken. De sista 20 procenten tar ytterligare i princip lika mycket tid. Detta på en DEFA ABL som ger 7,4 kWh.

Värt att notera är att man själv kan välja att bilen bryter laddningen vid exempelvis 80% då de sista är bra tröga att få i. Vintertid tar laddningen längre tid att få upp farten. Men vet inte hur mycket då det är rejält med plusgrader här.

Tackar så jättemycket.

Äldsta dottern funderar på att skaffa eNiro.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 februari 2020 · 17 448 Inlägg

KenthIJ skrev:

Hybrid_ skrev:

KenthIJ skrev:

Jo Hybrid är ju en klippa (som den Bohuslänska graniten) spec. när det gäller KIA. Hoppas han hör av sig i ärendet.

Smicker...
Upp till 80% klarar man på 7-8 timmar om den inte är sopslut i tanken. De sista 20 procenten tar ytterligare i princip lika mycket tid. Detta på en DEFA ABL som ger 7,4 kWh.

Värt att notera är att man själv kan välja att bilen bryter laddningen vid exempelvis 80% då de sista är bra tröga att få i. Vintertid tar laddningen längre tid att få upp farten. Men vet inte hur mycket då det är rejält med plusgrader här.

Tackar så jättemycket.

Äldsta dottern funderar på att skaffa eNiro.

Elbilar är ju dyra. Men att köra med en bränslekostnad på 2 kr/mil är svårslaget. Och E-niron är kul att köra, inget snack om saken. Den drar ifrån de flesta bilar. Jag har lämnat många förvånade ungdomar bakom mig vid rödljusen... 

E-niro och Hyundai Kona bygger på samma bottenplatta och teknik. Vilken man köper är mest en smaksak. Niron känns lite större inuti.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
KenthIJ
12 februari 2020 · 1 442 Inlägg

Hybrid_ skrev:

KenthIJ skrev:

Hybrid_ skrev:

Smicker...
Upp till 80% klarar man på 7-8 timmar om den inte är sopslut i tanken. De sista 20 procenten tar ytterligare i princip lika mycket tid. Detta på en DEFA ABL som ger 7,4 kWh.

Värt att notera är att man själv kan välja att bilen bryter laddningen vid exempelvis 80% då de sista är bra tröga att få i. Vintertid tar laddningen längre tid att få upp farten. Men vet inte hur mycket då det är rejält med plusgrader här.

Tackar så jättemycket.

Äldsta dottern funderar på att skaffa eNiro.

Elbilar är ju dyra. Men att köra med en bränslekostnad på 2 kr/mil är svårslaget. Och E-niron är kul att köra, inget snack om saken. Den drar ifrån de flesta bilar. Jag har lämnat många förvånade ungdomar bakom mig vid rödljusen... 

E-niro och Hyundai Kona bygger på samma bottenplatta och teknik. Vilken man köper är mest en smaksak. Niron känns lite större inuti.

Svärsonen har nog möjlighet att få lite förmåner genom jobbet.
Skall tipsa dem om att kolla Kona oxå

mrsanca
20 februari 2020 · 30 Inlägg

Svarte_Orm skrev:

Vettemannen skrev:

Svarte_Orm skrev:
Hondas lilla elbil är faktiskt rätt snygg, för att vara en bil från 2000-talet. De flesta andra är ju grymt fula med konstig design. Synd bara att den är dyrare än konkurrenterna, med sämre räckvidd.

Vad heter den?

/Benny

E, kort och koncist.

https://en.wikipedia.org/wiki/Honda_e

Supersnygg. Riktigt cool bil. Men synd på priset och räckvidden. Hoppas vi får se några på vägarna i år.

SportPilot Ubåtsingenjör
20 februari 2020 · 7 227 Inlägg

mrsanca skrev:

Svarte_Orm skrev:

Vettemannen skrev:

Vad heter den?

/Benny

E, kort och koncist.

https://en.wikipedia.org/wiki/Honda_e

Supersnygg. Riktigt cool bil. Men synd på priset och räckvidden. Hoppas vi får se några på vägarna i år.

Håller med, riktigt häftig liten bil... men med den räckvidden så är den helt ointressant för mig och många andra

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
mrsanca
21 februari 2020 · 30 Inlägg

KenthIJ skrev:

Hybrid_ skrev:

KenthIJ skrev:

Tackar så jättemycket.

Äldsta dottern funderar på att skaffa eNiro.

Elbilar är ju dyra. Men att köra med en bränslekostnad på 2 kr/mil är svårslaget. Och E-niron är kul att köra, inget snack om saken. Den drar ifrån de flesta bilar. Jag har lämnat många förvånade ungdomar bakom mig vid rödljusen... 

E-niro och Hyundai Kona bygger på samma bottenplatta och teknik. Vilken man köper är mest en smaksak. Niron känns lite större inuti.

Svärsonen har nog möjlighet att få lite förmåner genom jobbet.
Skall tipsa dem om att kolla Kona oxå

Kia eNIRO verkar vara en väldigt bra bil.

Den är med i en räckviddstest i den här videon https://youtu.be/ZH7V2tU3iFc

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang