Chevrolet Epica -07 centrallåsproblem

Jennyisgren
6 augusti 2019 · 6 Inlägg

Tjenare!
Har en Chevrolet Epica -07 2.0 LT som har börjat bråka när jag låser den. Både med nyckel och med fjärrkontroll. Trycker på låsknappen och dörrarna låser. Det klickar i alla låsen med 0.5 sekunders intervaller och kan hålla på så i flera minuter. Det är precis som om den inte vet om den ska låsa eller inte.  Då får jag tvångsöppna den med nyckel, och då går givetvis larmet igång. Har plockat av insidan på dörren, och fjädern till handtaget var isönder - så den är bytt. Men den gör fortfarande likadant men inte lika intensivt. Någon som har en idé?

Edit.
Den gör det även när jag kör. Inte alla gånger, men ibland. Då brukar det fungera att trycka på lås-lås upp knappen flera gånger.

Senast redigerat av Jennyisgren (6 augusti 2019)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 augusti 2019 · 17 386 Inlägg

I dörrar och bagagelucka sitter små microbrytare som känner om bilen är ordentligt stängd. Indikerar någon av dessa att så inte är fallet så låses den inte. Men att den försöker hela tiden var lite lustigt.
Ryck säkringen till centrallåset.

Prova att googla. Prova även använda bilens riktiga namn: "Daewoo Tosca" som den heter i original.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Jennyisgren
6 augusti 2019 · 6 Inlägg

Hybrid_ skrev:
I dörrar och bagagelucka sitter små microbrytare som känner om bilen är ordentligt stängd. Indikerar någon av dessa att så inte är fallet så låses den inte. Men att den försöker hela tiden var lite lustigt.
Ryck säkringen till centrallåset.

Prova att googla. Prova även använda bilens riktiga namn: "Daewoo Tosca" som den heter i original.

Hittar ingenstans på Google eller i instruktionsboken var säkringen till centrallåset sitter. Har letat hela dagen. På alla olika namn, den har 3 olika namn beroende på var i världen man finns tydligen.

Senast redigerat av Jennyisgren (6 augusti 2019)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 augusti 2019 · 17 386 Inlägg

Hm. Tittat under locket till säkringsboxen? Schema där?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Jennyisgren
6 augusti 2019 · 6 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/233/232781/232781-5ba57cf74a7a97db6360eba30ba35d1f.jpg

Hybrid_ skrev:
Hm. Tittat under locket till säkringsboxen? Schema där?

Försökt få fram vilken det är utan framgång

Senast redigerat av Jennyisgren (6 augusti 2019)

M123
6 augusti 2019 · 962 Inlägg

Den som heter LCM nu kan jag ha hur fel som helst men kan vara förkortning för Lock Control Module.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 augusti 2019 · 17 386 Inlägg

M123 skrev:
Den som heter LCM nu kan jag ha hur fel som helst men kan vara förkortning för Lock Control Module.

Så länge man inte drar ur ECU eller ESP bör det väl vara riskfritt?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
M123
6 augusti 2019 · 962 Inlägg

Hybrid_ skrev:

M123 skrev:
Den som heter LCM nu kan jag ha hur fel som helst men kan vara förkortning för Lock Control Module.

Så länge man inte drar ur ECU eller ESP bör det väl vara riskfritt?

Gud det törs jag inte svara på. Men man lär väl kunna de om den är gången?

Jag vill inte ansvara för om något tappar minnet, själv skulle jag ha ryckt den men då är det ens egna saker det handlar om.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Jennyisgren
6 augusti 2019 · 6 Inlägg

M123 skrev:

Hybrid_ skrev:

M123 skrev:
Den som heter LCM nu kan jag ha hur fel som helst men kan vara förkortning för Lock Control Module.

Så länge man inte drar ur ECU eller ESP bör det väl vara riskfritt?

Gud det törs jag inte svara på. Men man lär väl kunna de om den är gången?

Jag vill inte ansvara för om något tappar minnet, själv skulle jag ha ryckt den men då är det ens egna saker det handlar om.

Det blir att undersöka det här, det låter ju väldigt logiskt!

Jennyisgren
23 april 2021 · 6 Inlägg

Bytade bägge låsen på vänster sida så är problemet löst 🙏🏻

novisibil
12 juni 2022 · 1 Inlägg

Jennyisgren skrev:
Bytade bägge låsen på vänster sida så är problemet löst 🙏🏻

Underbart med denna återkoppling! Jag har samma problem med samma bilmodell. Hur förstod du vilket lås det var som behöves bytas? Bytte du på egen hand eller via biltekniker? Vad blev kostnaderna för dig tillslut med bytet?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang