Sportavgassystem?

molnen
7 augusti 2019 · 30 Inlägg

Hej på er,

Jag är ganska ny på forumet, but bare with me smile

Jag har en VW Golf 2011 - 2.0 TDI som jag har ägt ett tag nu, älskar bilen verkligen.

Har beställt ett par nya snygga baklampor och en ny grill där fram, för den lilla fina detaljen av rött och svart.

Men har lite funderingar på sportavgassystem, vad bör man tänka på? Godkänner besiktningen det? Och isåfall, vet ni vart jag kan hitta dessa avgassystem, bra sida ni kan tipsa om?

Mitt motorintresse växer och växer, så därav jag tycker om att meka med bilen och potentiellt framöver göra lite större förändringar på den.

Va gärna kritiska om ni har åsikter om något, eller kom med ideér

Tack!

Growe Fri fart för ett fritt folk!
7 augusti 2019 · 13 673 Inlägg

bilprovningen bryr sig sällan.. låter dom förmycket då blir det ett problem.  Men finns vissa poliser som tycker att det ej är okej.   men samma sak där låter den inte skithögt och man inte beter sig som en röv så bryr sig inte dom heller..     finns ju endå inga poliser på vägarna längre smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
molnen
7 augusti 2019 · 30 Inlägg

Ivel skrev:
Fundera först mycket noga och eftertänksamt över hur "ballt" en fyrcylindrig folkvagnsdiesel skulle låta med ett ljudligare avgasljud.

Sant, det kanske inte blir så himla gött ljud trots allt.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 augusti 2019 · 17 379 Inlägg

I alla fall bättre än en 5-cylindrig Volvo...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
7 augusti 2019 · 13 673 Inlägg

Ivel skrev:

Hybrid_ skrev:
I alla fall bättre än en 5-cylindrig Volvo...

Allt låter bättre än en femcylindrig Volvo, brölar som en frustrerad brunstig impotent älgtjur.
(Ja jag har en radhuscontainer.)

Då låter alltså alla v10 bilar illa oxå.. Eller?  Alla bilar kan låta bättre med rätt system. Men kan oxå låta jävligt illa med fel..   Finns ju inget värre än en trött v8 med raka rör utan x rör

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Janneutanb
8 augusti 2019 · 7 267 Inlägg

Borde väl sitta ett partikelfilter på den där dieseln.
Isåfall kommer du nog bli besviken över ljudet om du byter avgassystemet för filtret dämpar ljudet enormt mycket.

Lockwood
8 augusti 2019 · 394 Inlägg

De allra flesta motorer kan fås att låta bättre/annorlunda. Det beror dels på hur tjock plånbok man har, samt hur rymligt samvetet är med tanke på ev ”miljöbrott”. Ett chansbyggt/hemmabygg system till en viss V8 kan låta så där, medans ett utprövat kvalitetssystem kommer att sjunga helt rätt. Jag gick själv för många år sedan från Ferrita på en V8 till helt nytt avgas med headers/katalysatorer från en mycket känd tillverkare parat med ”X-pipe & slutdämpare” från en annan i sk ”Race ljudnivå”. Nivån var rimligt ”låg” vid fast varvtal, visst lät det mycket men inte så mycket att farbror blå reagerade konstant. Vid varvtalökning var det ett rent ”vrål”, mer moderat vid långsammare ökning och vilddjur vid fullgas.

torsen
11 augusti 2019 · 7 198 Inlägg

Jag har skrivit det förut, och gör det igen.
En turbo "hackar sönder" avgasljudet så att ljudnivån inte blir hörbart högre utan eller med "öppnare" "sportljuddämpare".
Har själv på 2 Land Rover Defender demonterat stora ljuddämparen
Den ena var en 5-cylindrig "Storm".
Den andra var en 4-cylindrig "Puma".
Orsaken till att JAG demonterade ljuddämparna var att dessa var lägsta punkten på båda bilarna.
Jag önskade bättre markfrigång, vilket jag fick, utan högre ljudnivå, vilket önskemål även det uppfylldes.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
11 augusti 2019 · 13 673 Inlägg

Ivel skrev:

Ivel skrev:

Growe skrev:

Då låter alltså alla v10 bilar illa oxå.. Eller?  Alla bilar kan låta bättre med rätt system. Men kan oxå låta jävligt illa med fel..   Finns ju inget värre än en trött v8 med raka rör utan x rör

Hur menar du?

Growe, jag inväntar ditt svar.

https://youtu.be/Z3pP7ltbDFc?t=122

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
panda666
11 augusti 2019 · 4 228 Inlägg

https://www.youtube.com/watch?v=jXLE5t969M4

https://www.youtube.com/watch?v=aFmDoQvRc9I

nått i de stilen kanske? om de va ja skulle ja ta min tid lite på tuben och kolla vad ja e  ute efter^^ finns hur mycket som helst att välja på, skulle nog satsa på nått som låter lite grovt och mullrigt men o andra sidan får man huvudvärk sen varje dag när man åker den. Fast alla är inte som mig så lycka till,)

Utmarks-Loke
11 augusti 2019 · 5 813 Inlägg

Fyrcylindriga motorer låter generellt sett tråkigare än andra antal cylindrar, diesel låter tråkigare än andra bränslen och turbo och partikelfilter dämpar och hackar sönder ljudet ytterligare. Sportavgas på en sådan bil är bortkastat. Det måste finnas mycket roligare grejer att lägga pengarna på i såna fall.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang