Ställa på bil efter åratal, vad händer med körförbudet?

caromania Forummoderator
7 augusti 2019 · 9 296 Inlägg

Ja det här klurar jag på...

Jag har en bil som varit avställd sedan 2012 och följaktligen alltså har körförbud. Nu börjar projektet närma sig sitt slut men vad händer när jag ställer på bilen och försäkrar den? Får jag ett brev att jag måste besiktiga inom en viss kort tid, eller ligger körförbudet kvar? (Jag antar det!)

Får jag då med körförbud köra bilen till verkstad, eller är det bara kortaste vägen till bilprovningen som gäller? Förutsättningen som sagt påställd och försäkrad.

Finns detta månne på transportstyrelsens hemsida så får någon gärna länka.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
simlar
7 augusti 2019 · 5 523 Inlägg

Körförbudet ligger kvar när du ställer på bilen.

Med körförbud får man köra närmsta väg till och från besiktning och till och från verkstad, gäller då att bilen är minst trafikförsäkrad.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
M123
7 augusti 2019 · 962 Inlägg

Om du loggar in dig på Transportstyrelsens sida "dinafordon" så kommer världens fetaste rödrosa ruta upp och flagga på det fordonet som har körförbud med texten.

"Fordonet har körförbud eftersom det inte har besiktats i tid.

Fordonet får bara köras kortast lämpliga väg till en verkstad för reparation och därefter kortast lämpliga väg till en besiktningsstation."

Här är sidan.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va … na-fordon/

Att vänta på en lapp kan jag nog se som kontraproduktivt och råder istället att beställa tid i god tid som passar en själv. Helst på eftermiddagen nära stängning, och då absolut helst på en Fredag.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
caromania Forummoderator
7 augusti 2019 · 9 296 Inlägg

Kanon grabbar. Jag hoppades att det skulle gå att göra ett sånt där ”jag är för lat för att söka”-inlägg som är så vanligt. Tack och bock.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
fish Allfixare
8 augusti 2019 · 1 475 Inlägg

Hade besiktningen gått ut när du ställde av den? Om inte så borde du få respit tid på 3 veckor när du ställer på den. Det fick jag varje vår när jag ställde på min svarta S2, a förr. Den va alltid fortfarande besiktigad när jag ställde av på hösten.

Lockwood
8 augusti 2019 · 394 Inlägg

Respiten finns ej kvar. Dessutom gällde respiten bara året efter så att säg. Så gick besiktningen ut säg sista april (enligt det gamla regelverket!) så gällde respit-regeln ett år efter. Man kunde alltså inte ställa ab bilen besiktigad innan den var inne i besiktningsperioden säg 2011 och åberopa respiten vid nästa påställning säg 2014

fish Allfixare
9 augusti 2019 · 1 475 Inlägg

Lockwood skrev:
Respiten finns ej kvar. Dessutom gällde respiten bara året efter så att säg. Så gick besiktningen ut säg sista april (enligt det gamla regelverket!) så gällde respit-regeln ett år efter. Man kunde alltså inte ställa ab bilen besiktigad innan den var inne i besiktningsperioden säg 2011 och åberopa respiten vid nästa påställning säg 2014

OK. Ja, jag hade ju bes period fram till sista mars om jag minns rätt. Men ställde ju alltid av bilen runt oktober, och ställde på den igen i april/maj året efter.

caromania Forummoderator
9 augusti 2019 · 9 296 Inlägg

fish skrev:

Lockwood skrev:
Respiten finns ej kvar. Dessutom gällde respiten bara året efter så att säg. Så gick besiktningen ut säg sista april (enligt det gamla regelverket!) så gällde respit-regeln ett år efter. Man kunde alltså inte ställa ab bilen besiktigad innan den var inne i besiktningsperioden säg 2011 och åberopa respiten vid nästa påställning säg 2014

OK. Ja, jag hade ju bes period fram till sista mars om jag minns rätt. Men ställde ju alltid av bilen runt oktober, och ställde på den igen i april/maj året efter.

Jag hade just detta problem med min vanliga sommarbil. Den hade sista datum för besiktning den 31/3 vilket gjorde att den hade körförbud när den ställdes på, och att som första resa åka till bilprovningen efter 5-6 månaders stillestånd är ju allt annat än bra.

Den nya regeln med förskjutning av datum blev perfekt för mig. Nu kan jag köra bilen hela sommaren och besiktiga i augusti/sept.

Men nu handlade det ju om liket jag har på gården och där vet jag nu vad som gäller. Toppen.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang