VW Golf IV -01 Krånglar när det regnar

pellepringle
7 augusti 2019 · 2 Inlägg

Hejsan. Jag har en Golf IV -01, men felet på den nu är att när det regnar så krånglar det. Jag kan åka cirka 5-10 minuter tills oljelampan börjar pipa och lysa rött, sedan när jag bromsar in och ska svänga exempelvis så dör hela bilen och tar en stund att starta den igen. Men när det är sol ute så funkar bilen utan problem.

Jag har testat bytt tändspole samt en trasig tändkabel.

Nån som vet? smile

caromania Forummoderator
7 augusti 2019 · 9 296 Inlägg

pellepringle skrev:
Hejsan. Jag har en Golf IV -01, men felet på den nu är att när det regnar så krånglar det. Jag kan åka cirka 5-10 minuter tills oljelampan börjar pipa och lysa rött, sedan när jag bromsar in och ska svänga exempelvis så dör hela bilen och tar en stund att starta den igen. Men när det är sol ute så funkar bilen utan problem.

Jag har testat bytt tändspole samt en trasig tändkabel.

Nån som vet? smile

Låter helt galet. Farsan hade en VW 1200 på 60talet som tydligen aldrig startade eller gick när det regnade och min Passat från -79 med automatchokad Solex pdsit var ett helvete att få liv i i fuktig väderlek. Men det känns ju som om de borde lärt sig? Du är väl på rätt spår. Tändningen gillar inte fukt. Men hur man hittar det..? Kan det vara något standardfel? Vi får invänta Folkvagnsraggarna och hoppas de har någon lösning. sad

Ps: Låt mig vara först; har du plockat ut felkoder?

Senast redigerat av caromania (7 augusti 2019)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
pellepringle
7 augusti 2019 · 2 Inlägg

caromania skrev:

pellepringle skrev:
Hejsan. Jag har en Golf IV -01, men felet på den nu är att när det regnar så krånglar det. Jag kan åka cirka 5-10 minuter tills oljelampan börjar pipa och lysa rött, sedan när jag bromsar in och ska svänga exempelvis så dör hela bilen och tar en stund att starta den igen. Men när det är sol ute så funkar bilen utan problem.

Jag har testat bytt tändspole samt en trasig tändkabel.

Nån som vet? smile

Låter helt galet. Farsan hade en VW 1200 på 60talet som tydligen aldrig startade eller gick när det regnade och min Passat från -79 med automatchokad Solex pdsit var ett helvete att få liv i i fuktig väderlek. Men det känns ju som om de borde lärt sig? Du är väl på rätt spår. Tändningen gillar inte fukt. Men hur man hittar det..? Kan det vara något standardfel? Vi får invänta Folkvagnsraggarna och hoppas de har någon lösning. sad

Ps: Låt mig vara först; har du plockat ut felkoder?

Jag har plockat ut felkoder, utan vidare resultat.

SvarreE
7 augusti 2019 · 239 Inlägg

Jag tror också på tändkablar. Troligen får du väl en kortslutning när det är fuktigt, skulle börja med att byta kabeln mellan fördelaren och spolen eftersom bilen dör och inte bara går sämre. Rengör alla ytor noga också.
Beväpna dig med en sprayflaska och om du sprutar runt tändkablarna kan jag ge mig på att du kan se en gnista tjuvhoppa någonstans.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang