Byta motor i en BMW 523i

zom_zom
8 augusti 2019 · 6 Inlägg

Hej, jag undrar om någon vet om det går ta en motor från en BMW 523 som det har suttit en automat i? Jag har en manuell i min bil som är en BMW 523i -06.

Tack på för hand!

Utmarks-Loke
8 augusti 2019 · 5 833 Inlägg

Det skulle nog kräva ny programvara då motorn och växellådan samverkar. Så i praktiken är det inte möjligt, även om det kanske skulle gå att genomföra på något vis, med rätt kunskaper och teknisk utrustning.

Utmarks-Loke
8 augusti 2019 · 5 833 Inlägg

Eller ja, det beror ju på hur mycket av motorn som du tar. Behåller du all elektronik och styrboxar från den gamla går det

Lockwood
8 augusti 2019 · 394 Inlägg

Svänghjulet behöver flyttas. I övrigt inga konstigheter så länge det är samma variant av motorn, har för mig den fick högre effekt från o med 2008. Sen om detta beror på "bättre" insprutning eller hårdvaruskillnader i motorn har jag ingen koll på alls. Välj en motor med exakt samma beteckning, helst samma årsmodell.

simlar
9 augusti 2019 · 5 524 Inlägg

Tänk på att det kan bli problem vid besiktning.
Från 1/1-93 ingår även växellådan i avgascertifieringen.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
VirreEriksson
9 augusti 2019 · 1 301 Inlägg

simlar skrev:
Tänk på att det kan bli problem vid besiktning.
Från 1/1-93 ingår även växellådan i avgascertifieringen.

Blir ju inga problem om han sätter i samma motor som suttit där ifrån början. Även andra motorer brukar inte vara större problem om man gör det riktigt och det tex bara skiljer i litervolym och utsidan av motorn är samma. Inget de märker.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang