Takpapp, eller svetsbar papp till betongplatta

lekman
9 augusti 2019 · 148 Inlägg

Har en gammal bil som i oriignal har en asfaltsmatta i golven, fastvärmt ller fastkletat med asfaltsklet. Kan man eventuellt använda nån byggprodukt som ersättning, typ svetsbar takpapp, eller tätningsmatta till husgrunder

Senast redigerat av lekman (9 augusti 2019)

SvarreE
9 augusti 2019 · 239 Inlägg

Hmm Ja du vad ska man säga.
Har du tagit bort den eller vad är anledningen till frågan?
Vad är det för bil och vad ska du göra med den?
Mattan är ju där av en anledning, oftast ljudisolering, behöver du inte det kan du ju skita i den.
Annars hade jag nog satt dit en bitumenmatta av billigare sort. Biltemas självhäftande funkar säkert kanon.
Hade inte lagt på en takpapp, hela grejen är att den sitter mot underlaget som klistrad.... smile den har inte alls de egenskaperna. Men visst teoretiskt så blir det väl bättre än inget....
Behöver inte täcka allt men ju mer ju bättre (nu tycker säkert någon att lite på rätt ställe är bättre än att bara lägga på men strunt samma)

Men har du en gammal Woody med trästomme så funkar byggpappen mellan stomme och metalldelar.

lekman
9 augusti 2019 · 148 Inlägg

Det handlar om en Isabella, jag har tagit bort den gamla bitumenmattan som sitter på golvet för att komma åt att fixa bort all ytrost. Nu är det dags att få dit en ny, sån , bitumenmatta. Tänkte att det kanske finns nåt som kallas för svetsbar takpapp, eller kanske till husgrunder, som sagt. Avsikten är inte att jag ska snåla in på nåt, mer som tips på om det finns nåt lämpligt att få tag på

mb_pucken
9 augusti 2019 · 5 083 Inlägg

https://www.brl.se/sv/artiklar/silent-c … matta.html
Detta är precis vad du behöver :-) sitter fast och tål att vara i en bil.
Har själv denna sedan flera år tillbaka i både tak och övriga karossen i ena bilen och den sitter som berget :-)

Har testat Biltemas för något år sedan och den funkade ej bra. Alldeles för dåligt lim och sprack vid kyla.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
SvarreE
10 augusti 2019 · 239 Inlägg

En Borgward?
Fetaste bilmärkesnamnet genom tiderna ju.

Kan bara hålla med mb_pucken kör alltid med silent coat,  det är grymt bra. Inte testat med Biltemas men tror det är bättre än takpapp ändå.
Problemet med den svetsbara lappen är att den blir kladdig när den är varm och börjar lukta. Tänker över avgasrör osv. Sedan har den ju ingen yta, slitytan på taket är ju inte toppen att montera matta på.
Måste in och kolla, hoppas du har en projekttråd på Isabellan!!

doktorduett
10 augusti 2019 · 340 Inlägg

mb_pucken skrev:
https://www.brl.se/sv/artiklar/silent-coat-vibrodamping-20-ark-2kvm-dampmatta.html
Detta är precis vad du behöver :-) sitter fast och tål att vara i en bil.
Har själv denna sedan flera år tillbaka i både tak och övriga karossen i ena bilen och den sitter som berget :-)

Har testat Biltemas för något år sedan och den funkade ej bra. Alldeles för dåligt lim och sprack vid kyla.

bra tips. jag klippte 4 kvm direkt till duett´n

caromania Forummoderator
10 augusti 2019 · 9 296 Inlägg

Jag har använt Biltemas och mekonomens bitumenmatta. Mekonomens är dyrare (typ 2 mattor som Biltemas 3) och de är värda pengarna. Otroligt lätt att forma med värmepistol och man kan limma ner lappar där det är knepigt. Biltemas är betydligt sämre.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
lekman
10 augusti 2019 · 148 Inlägg

OK, tack, testar med silent coat. Kollade på Mekonomen, tror jag det var, men det jag hittade var lite väl tjockt (4 mm) och man måste ju samtidigt tänka på vikten så att både acceleration och bromsar funkar i framtiden

lekman
10 augusti 2019 · 148 Inlägg

SvarreE skrev:
En Borgward?
Fetaste bilmärkesnamnet genom tiderna ju.

Kan bara hålla med mb_pucken kör alltid med silent coat,  det är grymt bra. Inte testat med Biltemas men tror det är bättre än takpapp ändå.
Problemet med den svetsbara lappen är att den blir kladdig när den är varm och börjar lukta. Tänker över avgasrör osv. Sedan har den ju ingen yta, slitytan på taket är ju inte toppen att montera matta på.
Måste in och kolla, hoppas du har en projekttråd på Isabellan!!

Har ingen projekttråd på Isabellan, men finns nån bild på ett rejält ytrostigt golv på fb, gruppen Borgward fans, där finns ju många andra snygga Borgwards oxå, förstås

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang