Bilköp

CarinSvedala
9 augusti 2019 · 2 Inlägg

Hej.

Vad har ni att säga om Ford Focus 2016, Titanium 5d, 1.0 ecoboost, 125 Hk ??

Fördelar,nackdelar, barnsjukdomar, prisvärd, dyra delar,kan man byta t.ex glödlampor utan verkstadsbesök? Dyr i drift? Dyra reservdelar? Kostnader för service?

Andrahandsvärde?

Snälla ge mej massor av "bra att veta, tänka på.."

Senast redigerat av CarinSvedala (9 augusti 2019)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
9 augusti 2019 · 17 385 Inlägg

Normalbra bilar. Är det automat så är denna lite känslig. I synnerhet om den har körts på "fel sätt"
Bromsar som behöver bytas/justeras inte ovanligt.

Men en på det hela taget bra bil.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
CarinSvedala
9 augusti 2019 · 2 Inlägg

Tack så mycket för svaret smile

Presidento Of World
9 augusti 2019 · 3 306 Inlägg

Är det inte oljedränkt kamrem på dom som skall hålla 20 000mil men som inte gör det alls? Vi har en fordguru som kan hjälpa oss här?

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
torsen
10 augusti 2019 · 7 202 Inlägg

Min, min sambons samt en sons erfarenheter är goda av nyköpta Focus Kombi.
2 år/3 000 mil, 5 år/15 000 mil resp 3 år/8 000 mil.
Min rullade utan mankemang till bra/låg värdeminskning.
Sambons rostade men fixades kostnadsfritt på garantin.
Sonen fick byta hjullager 4 gånger bak, vilket var kostnadsfritt.
Kan rekommenderas före andra tyska eller svenska kombibilar.
( skriver inte längre ut vilka bilar jag, släktingar och bekanta har dålig erfarenhet av)

Utmarks-Loke
10 augusti 2019 · 5 814 Inlägg

torsen skrev:
Min, min sambons samt en sons erfarenheter är goda av nyköpta Focus Kombi.
2 år/3 000 mil, 5 år/15 000 mil resp 3 år/8 000 mil.
Min rullade utan mankemang till bra/låg värdeminskning.
Sambons rostade men fixades kostnadsfritt på garantin.
Sonen fick byta hjullager 4 gånger bak, vilket var kostnadsfritt.
Kan rekommenderas före andra tyska eller svenska kombibilar.
( skriver inte längre ut vilka bilar jag, släktingar och bekanta har dålig erfarenhet av)

En bil som behöver rostlagas efter bara ett par år är inte bra, även om det fixades på garanti. Det låter inte som en bil som kommer bli långlivad, har det väl börjat rosta så fortsätter det. Och fyra hjullager, har fords mekaniker fått ordning på det nu eller kommer det fortsätta att behövas hjullagerbyte i samband med oljebytet varje år resten av bilens livstid? Jag tycker faktiskt inte det där är "goda erfarenheter" för helt nya bilar. Jag köpte min tyska kombibil vid 20.000 mil och har kört två år, sextusen mil, och den har fortfarande ingen rost och inga dåliga hjullager. Det enda som gått sönder är en fjäder, som kostade 300kr och var superenkel att byta. Det är vad jag förväntar mig från en relativt ny bil.

panda666
10 augusti 2019 · 4 228 Inlägg

Ska chippa in lite igen med farsans ford som ja alltid gör när det gäller om fordar.
st220 2005 manuell runt 23.000mil. Han köpte den typ 6 år sen när den hade gått kanske 16-17 tusen mil. Aldrig gått igenom besiktning utan fel, skivor o belägg byttes runtom, alla fjädrar+stötdämpare är bytta, batteri, krängshämnare överallt, givare, bromsok bak, mm mm mm. Nu senaste bes bromsok vb samt handbroms backar byttes. Han är iaf nöjd än så länge och verkar inte palla byta bil så han kör tills den dör helt. Nu bara vänta på Gurun som sagt, får se vad hon har att säga^^

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang