V70n 2.4t kan jag sätta i 2.3t?

jimpo89
9 augusti 2019 · 151 Inlägg

Hej! 
Hoppas det finns nån riktigt kunnig där ute som kan hjälpa mig! Jag har då en Volvo v70n 2.4t B5244t3 som är optimerad hos ett företag. Fick ett motorhaveri så jag fick tag i en annan motor som jag nu sett är en 2.3t alltså en B5234t3. Pratade med en som jobbar på Volvo och han visa vad som jag ska flytta över osv så ska de funka sa han. Och när jag förklarade att den är optimerad så blev han osäker och tyckte jag skulle först kolla med dom där jag optimerade bilen och ja... han visste inte... så jag kollade med företaget själva och dom visste inte heller om det skulle gå och tyckte jag skulle kolla med forum såååå ja här är jag nu. smile

Som sagt så ska jag flytta över gamla givare och gasspjäll och vvt och termostathus o så men som jag har förstått de så är det kammarna och motorvolymen som blir skillnad och tror ni det kan funka med optimeringen eller måste jag göra den org igen? Det vill jag inte helst. Och dom som optimerat heter quantum tuning. Tack på förhand smile

Volvo V70n 2,4t "familjeräcern" (2002)
Marlboroman
9 augusti 2019 · 8 229 Inlägg

Det är en rad tekniska skillnader mellan dem motorerna. Byter man spjäll och spridare så kan man få den att gå. Men! Eftersom volym, kompression, turbo och spridare skiljer så är det olika mjukvaror vilket gör att en 2,3 inte kommer till sin rätt. Så krasst sett så bör du antingen leta på rätt motor eller byta mjukvara till rätt för en 2,3'a.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
jimpo89
10 augusti 2019 · 151 Inlägg

Marlboroman skrev:
Det är en rad tekniska skillnader mellan dem motorerna. Byter man spjäll och spridare så kan man få den att gå. Men! Eftersom volym, kompression, turbo och spridare skiljer så är det olika mjukvaror vilket gör att en 2,3 inte kommer till sin rätt. Så krasst sett så bör du antingen leta på rätt motor eller byta mjukvara till rätt för en 2,3'a.

Okej tack för svaret. dock sa han som jag pratat med att han gjort tidigare såna byten och det funkat med org box. vad skiljer i turbon? Har boxen liggandes till nya motorn så menar du att jag ska ta kretskortet i den boxen och sätta i min eller koppla in boxen i bilen i en dator och lägga in rätt motor så att säga?

Volvo V70n 2,4t "familjeräcern" (2002)
jimpo89
10 augusti 2019 · 151 Inlägg

Btw 2.4t finns till flera olika Volvo modeller och min är en 75års jubileums modell alltså den på 200hk org men sett s60r med 2.4t kan jag då ta den motorn? Vill trots allt vara helt säker smile 2.3:an får jag förmodligen sätta i mercan jag bygger på isåfall smile

Volvo V70n 2,4t "familjeräcern" (2002)
Christian S
10 augusti 2019 · 4 816 Inlägg

jimpo89 skrev:
vad skiljer i turbon?

dom är olika stora.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
jimpo89
10 augusti 2019 · 151 Inlägg

Christian S skrev:

jimpo89 skrev:
vad skiljer i turbon?

dom är olika stora.

Jaså märkligt eftersom dom ser exakt lika ut och på motorkoden är det t3 på båda så han från Volvo förklara att det var minsta bekymret. Tänkte mer om det var impellern som var skillnad men inte storleken smile

Senast redigerat av jimpo89 (10 augusti 2019)

Volvo V70n 2,4t "familjeräcern" (2002)
Marlboroman
10 augusti 2019 · 8 229 Inlägg

jimpo89 skrev:
Okej tack för svaret. dock sa han som jag pratat med att han gjort tidigare såna byten och det funkat med org box.

Har boxen liggandes till nya motorn så menar du att jag ska ta kretskortet i den boxen och sätta i min eller koppla in boxen i bilen i en dator och lägga in rätt motor så att säga?

Jag var lite otydlig. Det kommer att fungera, men du kommer inte kunna få ut effekten och gången du skulle kunna få ut med rätt mjukvara.
Att du har boxen till den motorn hjälper dig inte ett dugg. Du måste byta mjukvara i den styrbox som sitter i bilen om du vill ha rätt för motorn.

jimpo89 skrev:
Btw 2.4t finns till flera olika Volvo modeller och min är en 75års jubileums modell alltså den på 200hk org men sett s60r med 2.4t kan jag då ta den motorn?

Motorn i S60R är på 2,5 liter. Och där skiljer det ännu mer.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Christian S
10 augusti 2019 · 4 816 Inlägg

jimpo89 skrev:

Christian S skrev:

jimpo89 skrev:
vad skiljer i turbon?

dom är olika stora.

Jaså märkligt eftersom dom ser exakt lika ut och på motorkoden är det t3 på båda så han från Volvo förklara att det var minsta bekymret. Tänkte mer om det var impellern som var skillnad men inte storleken smile

det är olika storlekar på kompressordelen.
turbon på 2,4T borde heta 13T medan den på T5 (2,3) heter 16T, det sitter en metallbricka fast nitad på turbon där det står vad det är för modell, artnr osv.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Christian S
10 augusti 2019 · 4 816 Inlägg

Marlboroman skrev:

jimpo89 skrev:
Btw 2.4t finns till flera olika Volvo modeller och min är en 75års jubileums modell alltså den på 200hk org men sett s60r med 2.4t kan jag då ta den motorn?

Motorn i S60R är på 2,5 liter. Och där skiljer det ännu mer.

tyvärr är det så olyckligt att S60 heter R + S60 i reggpapprena och då är det tyvärr många som har tex en S60 2.4 på 140Hk helt plötsligt har en S60R eftersom dom vet att det finns en modell som heter så.

precis, motor i S60/V70N R AWD är på 2,5 liter men motorn i S60/V70N T5 05-> är på 2,4 liter men den är ju i princip samma som R motorn.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
jimpo89
10 augusti 2019 · 151 Inlägg

Marlboroman skrev:

jimpo89 skrev:
Okej tack för svaret. dock sa han som jag pratat med att han gjort tidigare såna byten och det funkat med org box.

Har boxen liggandes till nya motorn så menar du att jag ska ta kretskortet i den boxen och sätta i min eller koppla in boxen i bilen i en dator och lägga in rätt motor så att säga?

Jag var lite otydlig. Det kommer att fungera, men du kommer inte kunna få ut effekten och gången du skulle kunna få ut med rätt mjukvara.
Att du har boxen till den motorn hjälper dig inte ett dugg. Du måste byta mjukvara i den styrbox som sitter i bilen om du vill ha rätt för motorn.

jimpo89 skrev:
Btw 2.4t finns till flera olika Volvo modeller och min är en 75års jubileums modell alltså den på 200hk org men sett s60r med 2.4t kan jag då ta den motorn?

Motorn i S60R är på 2,5 liter. Och där skiljer det ännu mer.

Okej tack så mycket då förstår jag men då är det bara att leta efter en annan motor till v70n så får den jag har gå till merca projektet 😁👌 men när jag kollar på bildelsbasen efter motor så står det B5244t3 suttit i s60r därför jag blir så fundersam 😂

Volvo V70n 2,4t "familjeräcern" (2002)
jimpo89
10 augusti 2019 · 151 Inlägg

Christian S skrev:

Marlboroman skrev:

jimpo89 skrev:
Btw 2.4t finns till flera olika Volvo modeller och min är en 75års jubileums modell alltså den på 200hk org men sett s60r med 2.4t kan jag då ta den motorn?

Motorn i S60R är på 2,5 liter. Och där skiljer det ännu mer.

tyvärr är det så olyckligt att S60 heter R + S60 i reggpapprena och då är det tyvärr många som har tex en S60 2.4 på 140Hk helt plötsligt har en S60R eftersom dom vet att det finns en modell som heter så.

precis, motor i S60/V70N R AWD är på 2,5 liter men motorn i S60/V70N T5 05-> är på 2,4 liter men den är ju i princip samma som R motorn.

Jo 2.4 är på 140hk de vet jag men när jag sökte på bildelsbasen efter B5244t3 så kom de upp en som suttit i en s60r därav jag blev fundersam smile men ska försöka hitta rätt motor smile

Volvo V70n 2,4t "familjeräcern" (2002)
turbodeath
10 augusti 2019 · 2 452 Inlägg

nu är det så att 2,4 t turbo har orginal 199 hk, en 2,3 t5a till s60 har 250 hk,sen har du en 2,5 t som är på 210 hk......du kan visst använda den motorn till din bil som heter b5244t3...har själv bytt motor i min bildet du ska ha till din bil som är viktigt är gasspjäll,spridare....du flyttar bara över dom grejerna...o se till att det är motor med enkel wwt inte dubbel då blir det problem...ska byta motor i summun bilen som har 259 hk o flyttar bara över dom grejerna jag behöver.

döden kommer tillbaka
jimpo89
12 augusti 2019 · 151 Inlägg

turbodeath skrev:
nu är det så att 2,4 t turbo har orginal 199 hk, en 2,3 t5a till s60 har 250 hk,sen har du en 2,5 t som är på 210 hk......du kan visst använda den motorn till din bil som heter b5244t3...har själv bytt motor i min bildet du ska ha till din bil som är viktigt är gasspjäll,spridare....du flyttar bara över dom grejerna...o se till att det är motor med enkel wwt inte dubbel då blir det problem...ska byta motor i summun bilen som har 259 hk o flyttar bara över dom grejerna jag behöver.

ja den jag har org i bilen 2.4t alltså b5244t3 och den jag ska isåfall sätta i är 2.3t och den har bara en vvt som min motor på avgas sidan och det är tänkt att flytta över allt de som suttit i bilen till den nya motorn smile och det borde ju inte ha nån inverkan på mjukvaran heller eftersom den lirar med det som sitter från början då är det ju bara vad jag tycker vassare kammar och mindre motor volym smile tar gärna mer info om du har som jag kan tänka på eller göra annorlunda för som sagt den gick inte som andra 2.4t om man säger så och varför min motor haverera är den ventil som är i oljepumpen som troligtvis hamnat i öppet läge så all mitt oljetryck försvann sen knack knack tongue just det varför min är på 200hk är för att det är 75 års jubileums modell och läste att volvo köpte tydligen in chipet eller om det var mjukvara till dom bilarna. men som han jag prata med sa att 2.3t var tydligen den bästa motorn och mest trimvänlig enligt han eftersom fodret är så starkt på dessa smile

Volvo V70n 2,4t "familjeräcern" (2002)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang