Köra bil på bana, vad ska jag tänka på?

TyskKvalite
9 augusti 2019 · 17 Inlägg

Hej!

Går i tanken om att köra bil på bana. Sturup Raceway har evenemang då och då där man kan ta dit sin privata bil för att köra.

Tänkte att det hade varit skoj att pröva med min lilla go-cart Peugeot (Peugeot 107), men inte säker på vad jag bör ha koll på.

Bilen är servad för ca två månader sedan så oljenivån ska vara lugn. Bromsarna ska vara i okej skick. Tanken är att däcken ska bytas inom kort då de ligger runt den lagliga gränsen, och tänker att det kan göras efter? Så jag kör slut på däcken på banan.

Kommer bromsarna bli märkbart sämre under körningen? Ska man ställa bilen då och då för att låta bromsarna svalna?

Vad mer ska man tänka på? Kommer köra upp till tre timmar och jag tvivlar på att Toyotas ingenjörer tänkte att bilen skulle köras hårt runt en bana i flera timmar när den byggdes.

Hur är det med försäkringen? Har helförsäkring genom Trygg-hansa. Gäller den trots att jag kör på bana?Det är ju inga tävlingsmoment.

Som sagt har jag dålig koll på detta så om någon är mer erfaren av bankörning så skriv gärna.

Tack på förhand!

Growe Fri fart för ett fritt folk!
9 augusti 2019 · 13 736 Inlägg

bromsvätska och belägg är A-O  därefter däcken..   en 107:A med dåliga däck kommer nog bete sig både understyrt och överstyrd något överjävligt     bra bil att lära sig köra bana på därimot..   
men utan riktiga bromsar är det farligt som tusan..   även om man tror att bromsarna är bra så kan bromsarna försvinna på en blinkning när det minst passar..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Xebers76
9 augusti 2019 · 2 265 Inlägg

Dem små bromsarna kommer överhetta väldigt fort kan jag lova dig, var försiktig!

TyskKvalite
9 augusti 2019 · 17 Inlägg

Growe skrev:
bromsvätska och belägg är A-O  därefter däcken..   en 107:A med dåliga däck kommer nog bete sig både understyrt och överstyrd något överjävligt     bra bil att lära sig köra bana på därimot..   
men utan riktiga bromsar är det farligt som tusan..   även om man tror att bromsarna är bra så kan bromsarna försvinna på en blinkning när det minst passar..

Xebers76 skrev:
Dem små bromsarna kommer överhetta väldigt fort kan jag lova dig, var försiktig!

Tack, tänker också att bromsarna lär ta en del stryk. Hur märker man att dem blir alldeles för överhettade? Kommer jag känna att bromsarna tar mindre och mindre eller slutar dem bara fungera mitt i allt?

Jag tänker att jag bytar bromsvätskan innan körningen. Ska jag kolla upp skicket på bromsskivorna också?

NIzmO Ollikkala Racing
10 augusti 2019 · 1 724 Inlägg

Du kommer troligtvis att känna hur bromsarna tar sämre och att pedalen tar längre ner, så fort du börjar känna såna tendenser så ta ett eller två kylvarv då det gör mer nytta än att stå still.
I bästa fall får du tillbaka det mesta av bromsverkan när tempen gått ner.

Fräsch bromsvätska är att rekommendera.

- Time Attack -
Christian S
10 augusti 2019 · 4 816 Inlägg

TyskKvalite skrev:
Kommer köra upp till tre timmar och jag tvivlar på att Toyotas ingenjörer tänkte att bilen skulle köras hårt runt en bana i flera timmar när den byggdes.

Hur är det med försäkringen? Har helförsäkring genom Trygg-hansa. Gäller den trots att jag kör på bana?Det är ju inga tävlingsmoment.

körningarna brukar vara uppdelade i 30min pass.

din vanliga bilförsäkringen gäller inte.

det brukar vara obligatoriskt med sma licens vilket är en personlig försäkring, här är en länk till hemsidan http://www.smalic.se och här är en direkt länk till licensen http://www.smalic.se/forare/

TyskKvalite skrev:

Growe skrev:
bromsvätska och belägg är A-O  därefter däcken..   en 107:A med dåliga däck kommer nog bete sig både understyrt och överstyrd något överjävligt     bra bil att lära sig köra bana på därimot..   
men utan riktiga bromsar är det farligt som tusan..   även om man tror att bromsarna är bra så kan bromsarna försvinna på en blinkning när det minst passar..

Xebers76 skrev:
Dem små bromsarna kommer överhetta väldigt fort kan jag lova dig, var försiktig!

Tack, tänker också att bromsarna lär ta en del stryk. Hur märker man att dem blir alldeles för överhettade? Kommer jag känna att bromsarna tar mindre och mindre eller slutar dem bara fungera mitt i allt?

Jag tänker att jag bytar bromsvätskan innan körningen. Ska jag kolla upp skicket på bromsskivorna också?

när bromsarna är alldeles för överhettade så tar dom typ inte alls men innan dess så kommer du att märka att dom tar sämre och sämre, även vanliga gatdäck är lätta att överhetta vid aggressiv bankörning och det märker du då greppet försämras markant.

NIzmO skrev:
Du kommer troligtvis att känna hur bromsarna tar sämre och att pedalen tar längre ner, så fort du börjar känna såna tendenser så ta ett eller två kylvarv då det gör mer nytta än att stå still.
I bästa fall får du tillbaka det mesta av bromsverkan när tempen gått ner.

Fräsch bromsvätska är att rekommendera.

precis, det är bättre att ta ett par lugna kylvarv när bromsarna och däcken blir för varma än att åka in i dipån och ställa sig för att kyla ner dom.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Christian S
10 augusti 2019 · 4 816 Inlägg

sen ska du givetvis ha heltäckande klädsel och hjälm.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang