Buick Park Avenue problem vid start, samt dör efter en tid under låga var eller tomgång.

fredrikjeliasson
10 augusti 2019 · 2 Inlägg

Har försökt hitta en tråd eller annat med svar på till mitt problem, men inte hittat något specifikt. Hoppas Ni kan hjälpa mig.

Buick 1991, Park Avenue, automat, 173Hk

Problem:
Bilen dör kort tid efter start, oftast vid låga varv/tomgång, dessutom går den inte alltid att starta från början. Då kan det vara helt dött eller ett återkommande klickljud när man vrider nyckeln. Den går ibland att starta med en gång, men ibland får man vänta en stund. När den inte startar med en gång så händer ingenting när man vrider om nyckeln. Inget ljud, ingen rotation på startmotor och inga lampor som lyser. Bilen verkar vara då helt död. Jag upplever att den startar lättare om man kopplar från batteriet i några minuter och sedan startar igen.

Utförda tester/annan info:
Batteriet är ganska nytt, ok värden.
Generatorn laddar batteriet, har mätt under drift.
Vad jag kan se, inga dåliga kontakter från batteri/generator.
Mätt strömkablar och finner inga dåliga kontakter.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
10 augusti 2019 · 4 917 Inlägg

Nyckellåset och/eller startmotorn är mitt tips, men jag tror det är 2 olika fel..
Prova med att kolla om spänning kommer på kabeln från nyckeln till startmotorn.
Det är den klena kabeln som ska kollas.
Ev kan du slå lite lätt på startmotorn och få den att starta, vilket kan bero på utslitna kol.
Det andra felet kan vara igensatt bränslefilter eller dåligt bränsletryck.

Senast redigerat av insidan (10 augusti 2019)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
fredrikjeliasson
10 augusti 2019 · 2 Inlägg

Tack!

Ska försöka utreda detta. Är själv inte alls van vid dessa bilar och inte van vid detta problemet heller, men jag får försöka! Inte riktigt värt att skicka in den på reparation.

torsen
11 augusti 2019 · 7 198 Inlägg

Instämmer med insidan = flera olika fel.

Startmotorns kol kan vara så slitna att det uppstår "byrålådeeffekt".
Kolen "kantrar" och/eller fjädereffekten är/har blivit för låg.
Kolen "når inte ner" till kollektorn och ger tillfredsställande kontakt.
Kan temporärt, varje gång, avhjälpas genom att någon knackar på startmotorn samtidigt som nyckeln hålls i startmotorläge.
(levde jag med på en bil i närmare 3 år innan jag fick ändan ur vagnen och bytte startmotor)

Att motorn inte vill gå på tomgång, eller är svårstartad, varm kan tyda på defekt kondensator - om bilen har äldre tändsystem med avbrytarkontakter.

Ännu en sak som kan vara värd att kolla är jordförbindningen mellan motor och chassie.
Detta är en ofta förbisedd sak(som jag har dålig erfarenhet av efter fruktlös felsökning).

zzr9409209
11 augusti 2019 · 716 Inlägg

Kondensator finns inte på en -91.. men kan ev, vara tempgivaren till motorstyrningen,läckande spridare, om den är svårstartad varm.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
11 augusti 2019 · 14 007 Inlägg

zzr9409209 skrev:
Kondensator finns inte på en -91.. men kan ev, vara tempgivaren till motorstyrningen,läckande spridare, om den är svårstartad varm.

Det kan göra bilen svårstartad varm. Hade detta fenomen på min Vette ända tills jag bytte injektorerna (spridarna).

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
zzr9409209
11 augusti 2019 · 716 Inlägg

Fick byta spridare på Camaron åxxå...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang