BMW 218d, 2016 - kylarvätska, läckage?

norrlandsskogen
10 augusti 2019 · 37 Inlägg

Hej!

Nyligen köpt en BMW 218d, årsmodell 2016, begagnad i bra skick via bilhandlare. Allt har fungerat prima och allt med bilen ska enligt bilhandlaren fungera korrekt. Vilket det även finns papper på.

Upptäckte igår att jag inte fick någon värme via klimatanläggningen. AC, kyla och fläktar har fungerat utmärkt dock. Vid provkörning innan köp, och strax efter att jag kört med bilen, provade jag dum som jag var aldrig värmen p.g.a. sommar och varm väderlek.

Jag öppnar upp huven idag och kontrollerar nivån av kylarvätska och märker att nivån är bra mycket lägre än min-punkten. Det syns en gnutta kylarvätska i botten av behållaren. Jag fyller på med kylarvätska och dest-vatten upp till max-punkt (får i ca 6 dl glykol, 6 dl dist-vatten), kör några km för att blanda runt vätskan bra. Voila - värmen fungerar perfekt.

Trots att nivåerna av kylarvätska varit så låga har bilen aldrig givit någon varning, om exempelvis överhettning. Hur kommer det sig?

Kan kylarvätskan försvinna såhär utan läckage helt normalt, och behöva fyllas på då och då?

För mig låter det märkligt. Bör man anta att ett läckage finns?

Kommer även kika kylarvätska-nivån igen imorgon när bilen/motorn stått kall över natten.

Vad bör man göra som nästa steg? Tips & råd uppskattas stort.

Utmarks-Loke
10 augusti 2019 · 5 833 Inlägg

Har du kollat hur det ser ut på oljestickan, är oljan mörkbrun/svart eller är den smutsvit? Kylarvätska skall inte försvinna, åtminstone inte i sådana mängder, över 1 liter.

norrlandsskogen
10 augusti 2019 · 37 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Har du kollat hur det ser ut på oljestickan, är oljan mörkbrun/svart eller är den smutsvit? Kylarvätska skall inte försvinna, åtminstone inte i sådana mängder, över 1 liter.

Hej!

Nej, ej hunnit kika detta. Du tänker om kylarvätskan blandats med oljan via internt läckage?

Senast redigerat av norrlandsskogen (10 augusti 2019)

Utmarks-Loke
10 augusti 2019 · 5 833 Inlägg

Ja, någonstans måste ju vattnet ta vägen och in i motorn är en möjlighet som förekommer. En annan är att övertrycksventilen i locket till expansionskärlet blir "slapp" och släpper ut vattnet som ånga redan vid normalt arbetstryck i motorn. Det var vanligt på äldre bmw men jag vet inte ens om det finns på dagens motorer.

norrlandsskogen
10 augusti 2019 · 37 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Ja, någonstans måste ju vattnet ta vägen och in i motorn är en möjlighet som förekommer. En annan är att övertrycksventilen i locket till expansionskärlet blir "slapp" och släpper ut vattnet som ånga redan vid normalt arbetstryck i motorn. Det var vanligt på äldre bmw men jag vet inte ens om det finns på dagens motorer.

Syftar du på locket till behållaren med kylarvätska så satt det extremt hårt fast. Väl tillskruvat. Trots att bilen stått kall över natten var det extremt svårt att öppna, fick ta i utav fan. Nästan så att det kändes som att locket aldrig öppnats manuellt efter att bilen lämnat fabriken.

Utmarks-Loke
10 augusti 2019 · 5 833 Inlägg

Förr satt det en liten övertrycksventil med en fjäder i locket, vet inte om det gör det längre. Men då brukar man kunna se en massa smuts runt locket efter frostskyddsvätskan. Det borde man egentligen kunna se oavsett var det läcker, vattnet dunstar ju men glykolen blir kvar

norrlandsskogen
10 augusti 2019 · 37 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Förr satt det en liten övertrycksventil med en fjäder i locket, vet inte om det gör det längre. Men då brukar man kunna se en massa smuts runt locket efter frostskyddsvätskan. Det borde man egentligen kunna se oavsett var det läcker, vattnet dunstar ju men glykolen blir kvar

Tack för svar. Av det jag sett så ser allt perfekt ut, ingen smuts eller liknande. Behållaren som rymmer kylarvätskan också. Inga spår ö.h.t. bara tom på kylarvätska.

Lånad bild: https://www.autocar.co.uk/sites/autocar … k=Zc6CnIgh

Kylarvätskans behållare och lock uppe till höger. Precis under finns någon form av skruvkappa, misstänker att denne används för att tömma ut kylarvätskan? Detta övergår dock min kompetens gällande kunskap inom bilmekanik och inget jag lär pilla med.

Lockwood
11 augusti 2019 · 394 Inlägg

Jaha. Olyckskorparna vädrar morgonluft. Osannolikt att en 4 år gammal bil ”skjuter” topp och eller packning så olja & vatten blandas. Oavsett bilfabrikat. Kylvätskan byts normalt med 2-4 års mellanrum. Gissar att man inte fyllt på korrekt vid ett ev byte och eller att man inte fått tillbaka nån slang ellet liknande korrekt. Håll koll på nivån närmaste tiden. Det försvinner alltid små mängder kylvätska (uppåt 2-3 dl) mellan bytena, utan att fel föreligger.

norrlandsskogen
11 augusti 2019 · 37 Inlägg

Lockwood skrev:
Jaha. Olyckskorparna vädrar morgonluft. Osannolikt att en 4 år gammal bil ”skjuter” topp och eller packning så olja & vatten blandas. Oavsett bilfabrikat. Kylvätskan byts normalt med 2-4 års mellanrum. Gissar att man inte fyllt på korrekt vid ett ev byte och eller att man inte fått tillbaka nån slang ellet liknande korrekt. Håll koll på nivån närmaste tiden. Det försvinner alltid små mängder kylvätska (uppåt 2-3 dl) mellan bytena, utan att fel föreligger.

Tack för svar. Du är inne lite på det jag tänker mig, trots min okunskap inom bilmekanik och service.
Tänker mig att kylvätskan bytts ut helt (troligen inför sälj), av bilhandlaren. Sedan har man inte fyllt upp vätskan ordentligt, eller gjort det, men vätskan har efter provkörning av bilen fördelats ut kring motordelarna, och behållaren visar på lågt värde - även om tillräckligt med kylarvätska finns för att kyla motorn. Ponera nu alltså att ingen varningslampa ö.h.t. lyst. Allt har fungerat felfritt mig veterligen utom att värmen via klimatanläggningen ej fungerat, vilket den gör nu efter påfyllning.

Högst intressant att se hur kommande dygn blir, kikar nivå av kylarvätska imorgon. Fyller på. Minskar det sedan lär det röra sig om ett läckage, eller som du är inne på, att man inte fått tillbaka slang eller annat korrekt.

Bilhandlaren är ansluten till MRF och jag har även Solid, large, som garanti. Föreligger något problem ska bilhandlaren stå för detta? Haft bilen i en vecka. Mycket nöjd med allt annars.

Senast redigerat av norrlandsskogen (11 augusti 2019)

Xebers76
11 augusti 2019 · 2 264 Inlägg

Det är AGR-ventilen som tar vatten på dessa, det är standard-fel och byts på garanti, inget ovanligt alls

norrlandsskogen
11 augusti 2019 · 37 Inlägg

Xebers76 skrev:
Det är AGR-ventilen som tar vatten på dessa, det är standard-fel och byts på garanti, inget ovanligt alls

Tack för svar.

Utveckla gärna om du orkar, har noll koll.

Xebers76
11 augusti 2019 · 2 264 Inlägg

norrlandsskogen skrev:

Xebers76 skrev:
Det är AGR-ventilen som tar vatten på dessa, det är standard-fel och byts på garanti, inget ovanligt alls

Tack för svar.

Utveckla gärna om du orkar, har noll koll.

Besök bmw och säg att din bil tar vatten. En kort felsökning leder till AGR. Denne byts ut och ny programvara åker i, sedan är det lagat smile

Agr är en avgaskylare

norrlandsskogen
11 augusti 2019 · 37 Inlägg

Xebers76 skrev:

norrlandsskogen skrev:

Xebers76 skrev:
Det är AGR-ventilen som tar vatten på dessa, det är standard-fel och byts på garanti, inget ovanligt alls

Tack för svar.

Utveckla gärna om du orkar, har noll koll.

Besök bmw och säg att din bil tar vatten. En kort felsökning leder till AGR. Denne byts ut och ny programvara åker i, sedan är det lagat smile

Agr är en avgaskylare

Will do.

Stort tack för svar, uppskattas.

norrlandsskogen
22 augusti 2019 · 37 Inlägg

Kan ju göra en snabb återkoppling om någon annan har liknande problem. Kontaktade BMW och deras mekaniker berättade att AGR/EGR-ventilen hade bytts förra året. Det är möjligt att man inte fyllde på kylarvätskan korrekt efter detta, eller att kylarvätskan bytts ut vid senare skede, och att luftfickor skapats (min teori). Känns jävligt B, om kylarvätskan bytts helt borde väl detta utförts med "kylvätskepåfyllare" som minimerar risken för luftfickor? Inte kan man väl bara hällt i skiten rakt ner i expansionskärlet till rätt nivå, sedan klart? Anyway...

Tog sedan bilen till bilhandlaren och deras verkstad hittade ingen läcka öht. Man fyllde på med kylarvätska och nivåerna har varit stadiga sedan dess. Det är möjligt att man fulat sig och applicerat någon tätningsvätska i samband med att man fyllde upp glykolen. Time will tell när hela kylsystemet rasar. big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang