Nybörjarfrågor köpa gammal bil för att börja meka med

sunegubben
12 augusti 2019 · 1 Inlägg

Hej,
Jag funderar på att köpa en äldre bil för att meka med och piffa till. Funderar på en Saab 96 eller äldre Volvo. Hur rostig kan en sådan bil få vara innan den är bortom räddning? om det finns en liten krockskada, hur allvarligt är det? Hade tänkt mig lägga ca 15-20 tkr, dem som är billigare än så verkar vara rena vrak, och går man upp i pris är de redan väldigt tillfixade. Hur svårt är det att göra saker själv? saknar helt och hållet erfarenhet.

caromania Forummoderator
12 augusti 2019 · 9 296 Inlägg

Välkommen till forumet!

Härligt! Fixa upp en gammal bil är otroligt kul och givande även om det såklart tar både tid och pengar. Du kommer kunna få massor av goda råd och hjälp här vilket är ovärderligt när man inte kan allt själv.

Tips från mig. Du verkar inte siktat in dig på någon specifik modell vilket är bra. Ha ett öppet sinne vad gäller märke och modell. Börja undersök hur det är med delar till olika bilar du fastnar för. Volvo 140-240 finns det säkert mycket till och tillgången är viktig. Samma kostnader. Att t ex skaffa en billig Jaguar kan locka men sedan upptäcker man vad delar kostar. Osv.

Hur dålig kan bilen vara? Ja om det är oöverskådliga rostskador så är risken att man tappar sugen. Hellre då köpa någonting som kanske är besiktigat men fult, då kan man ha det som en ”rullande renovering” dvs att det går att köra bilen medan man fixar.

Bucklor och skador går alltid att fixa. Lack är svårt att lyckas med men övning ger färdighet och accepterar man att man inte är en professionell lackerare och inser att det kommer finnas brister så är det bara att köra.

Plats och utrustning är viktigt. Ett bra garage med ljus och värme är definitivt att föredra. Utrustning kan man köpa allt eftersom.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
SvarreE
12 augusti 2019 · 239 Inlägg

Kul
Precis som en annan jobbar, gör det för projekten.
Caromania har rätt i allt som vanligt, tillgång på delar, plats att vara på är viktigt (kan man hitta att dela med någon så man inte behöver köpa alla verktyg är det ett jätteplus!) Och snåla inte på viktiga verktyg, svets framförallt det blir roligare om det går lite lättare...
Du kan ju också kolla på påbörjade projekt, brukar komma ut till bra priser!
Har du några kompisar att hälsa på i deras garage? Annars får du säkert hälsa på någon här ifrån så får du en känsla för allt som behövs. Inte från början men man vill fort ha mer prylar..... och plats.
Då kan de säkert lära dig de första stegen också. Allt är inte så svårt som Youtubes instruktionsfilmer vill verka ibland!

jaka54
12 augusti 2019 · 5 680 Inlägg

Hej!
Håller med ovanstående...
Plats, dvs ett garage att hålla till i är ett måste liksom Mig-svets (med gas) , kompressor (minst 50 lit och 4hk), vinkelslip och en hel del fasta nycklar och annat i verktygsväg. Sen måste jag framhålla ett tryckluftverktyg som jag haft stor nytta av det senaste året: en rak slipmaskin från Biltema (Blå) men hårdmetall slipstift från Lundquistmaskin (kostar ca 500kr styck). Dessa slipstift slipar svetsar och stål som om det vore smör.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang