Byte av grill där fram på VW Golf 6

molnen
13 augusti 2019 · 30 Inlägg

Hej!

Bytte grill där fram på bilen idag, vilket gick okej, men sen kom jag till rocket-science delen med att ta loss själva emblemet från den gamla för att montera på den nya. Vilket gick helt åt skogen då jag lyckades bryta av en av dessa plastbitarna som låser fast i grillen när man ska montera den..

Ja hur löste jag då detta? Jag la en beställning på samma typ av grill fast "emblem-lös".

Men jag vill oavsett fixa den gamla sedan för behålla originalet i sig.

Ska jag köpa nytt emblem på eBay? Eller kan man hitta det i någon butik på nätet?

Tack

Cuefa Ain't no place like home...
13 augusti 2019 · 4 628 Inlägg

Har du kollat vad emblemet kostar på Volkswagen?
Det skiljer oftast inte tillräckligt mycket, med frakt o allt, för att det ska löna sig att ta enstaka delar från nätet.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
molnen
13 augusti 2019 · 30 Inlägg

Cuefa skrev:
Har du kollat vad emblemet kostar på Volkswagen?
Det skiljer oftast inte tillräckligt mycket, med frakt o allt, för att det ska löna sig att ta enstaka delar från nätet.

Ringde till närmsta VW återsäljare och la en beställning på ett emblem, 600kr gick det på mad

Men man lär sig av sina misstag såklart.. smile

Cuefa Ain't no place like home...
13 augusti 2019 · 4 628 Inlägg

Man får säga att det kan vara ganska billiga läropengar ändå smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
molnen
13 augusti 2019 · 30 Inlägg

Cuefa skrev:
Man får säga att det kan vara ganska billiga läropengar ändå smile

Hahah ja, förstår vad du menar big_smile

Nu när jag ändå har dig på tråden, när monterade den nya grillen på bilen så gick den på ganska smidigt, men det kändes ändå inte som att dom där "knippsarna" på grillen ville gå i helt i bilen, det klickar till, men den fastnar inte riktigt.

Trodde jag gjorde något fel vid monteringen, så testade sätta på den gamla igen och den satte sig i "knippsarna" bättre och behövde lite mer "ryck" för att lossa den från det.

Är det vanligt att det blir så? Med skruvarna på sedan så sitter den som den ska - men blir ändå lite små tokig över att "knippsarna" inte fastnade helt och hållet.. neutral

Cuefa Ain't no place like home...
13 augusti 2019 · 4 628 Inlägg

Är det en eftermarknadsgrill är det troligen orsaken till att den inte låser 100% - det brukar helt enkelt inte vara samma passform på dem som på originalgrejerna.
Till och med erkända tillverkare som Rieger och Kamei har issues med passformen på sina grejer, det är helt enkelt något man får leva med, det är i alla fall min erfarenhet! smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang