Tidigast besiktiga bilen.

Perrablerra
13 augusti 2019 · 127 Inlägg

Har utan någon som helst lycka sökt efter när jag tidigast kan besiktiga min plåtlåda. Alla anger när den senast ska in men jag vill veta det motsatta. Och man får ju inte göra det för tidigt. Då blir det dubbel besiktning vilket känns dumt. Någon som har koll? Den ska senast in 31:a Januari 2020.

Peugeot Partner "Plåtlådan" (2014)
M123
13 augusti 2019 · 962 Inlägg

https://www.transportstyrelsen.se/sv/va … totalvikt/

Det står här enligt nya reglerna att du inte får överskrida 14 månader mellan besiktningarna.

Jag tolkar således att du kan själv besluta hur du kommer förskjuta nästa till besiktningen.
Du får ju inte dubbelt nu utan tar du en tidigare tid som jag tolkar det så får det inte gå längre än 14 månader till nästa besiktningen.
Du har ju inga perioder att hålla dig inom som tidigare utan är flytande.

Är det en äldre bil 30-49 år är det två års intervall som tidigare men dock utan period.

Det framgår inte vilken form din bil är registrerad som så därför tog jag med alla dom där som exempel.

Nu är detta hur jag tolkar det och är således inte säker så svaret är under reservation för feltolkning.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
zzr9409209
13 augusti 2019 · 716 Inlägg

Allra enklast så ringer du bilprovningen.

Perrablerra
13 augusti 2019 · 127 Inlägg

M123 skrev:
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/fordonsbesiktning/nya-besiktningsregler-20-maj-2018/personbil-och-lastbil-som-inte-overstiger-3500-kg-i-totalvikt/

Det står här enligt nya reglerna att du inte får överskrida 14 månader mellan besiktningarna.

Jag tolkar således att du kan själv besluta hur du kommer förskjuta nästa till besiktningen.
Du får ju inte dubbelt nu utan tar du en tidigare tid som jag tolkar det så får det inte gå längre än 14 månader till nästa besiktningen.
Du har ju inga perioder att hålla dig inom som tidigare utan är flytande.

Är det en äldre bil 30-49 år är det två års intervall som tidigare men dock utan period.

Det framgår inte vilken form din bil är registrerad som så därför tog jag med alla dom där som exempel.

Nu är detta hur jag tolkar det och är således inte säker så svaret är under reservation för feltolkning.

Kan det vara så trevligt. Får ringa och kolla. Tack alla smile

Peugeot Partner "Plåtlådan" (2014)
Perrablerra
13 augusti 2019 · 127 Inlägg

Jo det var som du sa M123. Man kan besiktiga när man vill.

Peugeot Partner "Plåtlådan" (2014)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
13 augusti 2019 · 17 473 Inlägg

Korrektamundo.

Dock räknas det alltid till den sista dagen i månaden. Så om man bes. tidigt i månaden får man lite tid på köpet.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang