Köpråd: Audi A1 1.4 TFSI 185HK

JohanSundin
13 augusti 2019 · 6 Inlägg

Tjena alla här på forumet

Är ute efter en trevlig förstabil och har blivit helt kär.
Bilen jag har hittat är välutrustad osv men när jag läser om motorproblemen som motorn har så blir jag tveksam. Har kollat igenom servicebok och det har sett bra ut.

Bilen är en 2013 byggd 2012 med runt 17 000 mil på klockan. Om jag skulle fortsätta att serva bilen korrekt på auktoriserade verkstäder och undviker longlife oljan och liknande, vad är risken för att den ska bestämma sig för att ge upp?

Och den dagen det kommer till att byta kamkedjan, vad skulle det kosta på ett ungefär?
Övriga rekommendationer och spaningar välkomnas

Tack på förhand

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
13 augusti 2019 · 17 379 Inlägg

Tja, om longlife är tillämpad så kan väl kedjan behöva bytas imorgon? Om den inte redan är bytt någon/några gånger redan?

Oljeförbrukning brukar variera kraftigt vad jag har förstått.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
spillolja
13 augusti 2019 · 4 014 Inlägg

Om det är en 2013 så sitter troligen den senaste uppdaterad oljesugröret, 185 hk är mycket på 1400cc
man bör /ska byta olja och filter  senast efter 15.000km   helst efter ca 12-13.000km, använd purflux oljefilter LS391 det ska ha extra filteryta  https://www.autoteileservice24.de/de/oe … AG_F-LS391  samt en 5W-40 Olja, temostat nedre kylkretsen som är på 95C+  bör med fördel kunna bytas till ett på  87C+ (Gates TH42687G1 )
om kedja behöver bytas så kostar den minst 10.000:-

men provkör bilen, känns den bra så köp den,, har själv en Tsi122, samma motorblock  har strax snart kört 150.000km med den utan kedjebyte

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
JohanSundin
13 augusti 2019 · 6 Inlägg

Tack för era snabba svar. Ska åka tillbaka till handlaren imorgon med lite mer kött på benen och prata lite med dom. När jag kollar runt på nätet så verkar mycket inte helt omöjligt att byta själv med lite kunniga vänner. Skulle ni rekommendera att byta grejerna själv eller att öppna plånboken och serva på en "riktig" verkstad

candyweiss
13 augusti 2019 · 863 Inlägg

JohanSundin skrev:
Tack för era snabba svar. Ska åka tillbaka till handlaren imorgon med lite mer kött på benen och prata lite med dom. När jag kollar runt på nätet så verkar mycket inte helt omöjligt att byta själv med lite kunniga vänner. Skulle ni rekommendera att byta grejerna själv eller att öppna plånboken och serva på en "riktig" verkstad

Riktigt snygg bil https://www.blocket.se/stockholm/Audi_A … amp;last=1
Tänk på att den ska besiktigas senast 2019-08-31

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
JohanSundin
14 augusti 2019 · 6 Inlägg

candyweiss skrev:

JohanSundin skrev:
Tack för era snabba svar. Ska åka tillbaka till handlaren imorgon med lite mer kött på benen och prata lite med dom. När jag kollar runt på nätet så verkar mycket inte helt omöjligt att byta själv med lite kunniga vänner. Skulle ni rekommendera att byta grejerna själv eller att öppna plånboken och serva på en "riktig" verkstad

Riktigt snygg bil https://www.blocket.se/stockholm/Audi_A … amp;last=1
Tänk på att den ska besiktigas senast 2019-08-31

Det är den jag har kollat på. Självklart får handlaren fixa en besiktning innan man köper

spillolja
15 augusti 2019 · 4 014 Inlägg

Oj det var det en automatare, kanske bäst att låta den förbli kvar hos handlaren

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
TyskKvalite
15 augusti 2019 · 17 Inlägg

185 hästar i en A1a lär vara grymt kul.

Om bilen har blivit long-life servad så rör du inte den. Det spelar ingen roll vad bilhandlaren än säger eller hur fint skick den är i. Long-life är ett uselt påhitt som dödar motorer i förväg. Max ett år eller 1500 mil mellan servicetillfällen.

Om den är korrekt servad är det nog en rolig liten bil. Tar du hand om den lär den rulla i många mil till.
Trist bara att stolarna ser ut att komma direkt från en sunkig vuxenbiograf på någon bakgata i Berlin men men.

JohanSundin
16 augusti 2019 · 6 Inlägg

Fick tag på den digitala serviceboken nu.
Såhär har det sett ut
Feb 2014 3168mil
Juli 2016 9867mil
Mars 2017 11 639mil
Dec 2017 13 836 mil
Feb 2019 16 958 mil

Dom här hällt i longlife oljan men verkar ha servat ganska ofta. Vad tror ni?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 augusti 2019 · 17 379 Inlägg

Jag säger nej, rullat för mycket mellan service.
Vad säger ni andra?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Lockwood
16 augusti 2019 · 394 Inlägg

Det är en missad, eller i vart fall ej inskriven service. Det är lite väl extremt med ca 6500 mil utan service. Jag hade nog valt nåt annat, OM priset inte är super-duper billigt, bilen har unik utrustning, och att säljaren bjuder på 12-månaders maskinskadegaranti. Kom ihåg att den missade servicen kommer göra den svårsåld när du skall sälja den.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 augusti 2019 · 17 379 Inlägg

Lockwood skrev:
Det är en missad, eller i vart fall ej inskriven service. Det är lite väl extremt med ca 6500 mil utan service. Jag hade nog valt nåt annat, OM priset inte är super-duper billigt, bilen har unik utrustning, och att säljaren bjuder på 12-månaders maskinskadegaranti. Kom ihåg att den missade servicen kommer göra den svårsåld när du skall sälja den.

Den garantin ska man studera noga. Skulle något hända så finns det troligen ett undantag som gör ovan nämnda garanti värdelös. Det har förekommit trådar om detta genom åren.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Lockwood
16 augusti 2019 · 394 Inlägg

Det är säljaren som lämnar garanti i detta fall inte nån värdelös "Svensk motorgaranti" eller vad de heter. Måste stå klar o tydligt att garantin lämnas av de med bakgrund av den missade servicen. Sedan måste bilen vara betydligt billigare än motsvarande utan missade service, iaf 20k enligt min åsikt.

spillolja
16 augusti 2019 · 4 014 Inlägg

Slå en signal till föregående ägare och hör vad dom har att berätta

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
JohanSundin
16 augusti 2019 · 6 Inlägg

Tror att jag hoppar över denhär chansen. Tokrolig att köra och något av en dröm när man bara är 19 år men det är en för stor risk för mig att ta. Om någon annan är sugen så är den super-fin på ytan och numera nybesiktigad. Tack för eran hjälp och jag ser fram emot att fortsätta hänga här på garaget

JohanSundin
16 augusti 2019 · 6 Inlägg

Tidigare ägare verkar förövrigt vara någon halvkänd föredetta fotbollspelare. Rolig touch som jag tyckte va intressant

spillolja
16 augusti 2019 · 4 014 Inlägg

Livet är fullt med spänningar så ut å shoppa eder kärra

wink

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
TyskKvalite
16 augusti 2019 · 17 Inlägg

JohanSundin skrev:
Fick tag på den digitala serviceboken nu.
Såhär har det sett ut
Feb 2014 3168mil
Juli 2016 9867mil
Mars 2017 11 639mil
Dec 2017 13 836 mil
Feb 2019 16 958 mil

Dom här hällt i longlife oljan men verkar ha servat ganska ofta. Vad tror ni?

Jag hade inte köpt den.
Förhoppningsvis har man glömt bort att fylla i servicetillfället mellan 2014 och 2016, men man vet aldrig. Det kommer göra bilen betydligt mer svårsåld för dig när det väl är dags.

Förstår att det är en rolig bil, men det finns andra roliga bilar där ute som är korrekt servade där risken att du finner dig ståendes med en bil vars motor är rasad är betydligt lägre.

Du nämnde förövrigt att det hade varit kul att äga en sådan bil nu när du bara är 19.
Jag köpte en Audi A3 som hade 200 hästar när jag var 19-20. Oerhört rolig bil att köra runt med. Dock hade den några år på nacken vilket gjorde att fel började komma från höger och vänster. Slutade med att jag lagt ut långt över 100k på en bil som jag fick 60 för när jag sedan sålde.

Min poäng är att det kanske är bättre att vänta tills du har en lite större budget ifall du vill köpa en roligare bil. För 200k får du t.ex. en välvårdad, relativt ny Golf GTI. Den lär ge dig betydligt mindre bekymmer och huvudvärk än vad en "roligare" bil för 100k kommer ge dig.

Senast redigerat av TyskKvalite (16 augusti 2019)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang