Rimlig kostnad för att byta detta?

LottaFred
13 augusti 2019 · 170 Inlägg

Hej, jag har en Toyota Yaris från 2012, efter en långtur såg jag att det vänstra bakdäcket var helt nedslitet på insidan. Lämnade in på verkstaden och fick besked om att det inte gick att göra någon fyrhjulsinställning utan att det behövdes bytas bussningar både höger och vänster och att högra hjullagret var slut. Kostnad för material och arbete 12500 kr, skulle enligt uppgift ta ungefär en hel arbetsdag i anspråk för mekaniker... Har ingen aning, är detta en rimlig kostnad för detta? Tacksam för lite kunnig input! // Lotta

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
13 augusti 2019 · 14 039 Inlägg

LottaFred skrev:
Hej, jag har en Toyota Yaris från 2012, efter en långtur såg jag att det vänstra bakdäcket var helt nedslitet på insidan. Lämnade in på verkstaden och fick besked om att det inte gick att göra någon fyrhjulsinställning utan att det behövdes bytas bussningar både höger och vänster och att högra hjullagret var slut. Kostnad för material och arbete 12500 kr, skulle enligt uppgift ta ungefär en hel arbetsdag i anspråk för mekaniker... Har ingen aning, är detta en rimlig kostnad för detta? Tacksam för lite kunnig input! // Lotta

Lyssna med flera verkstäder.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
LottaFred
13 augusti 2019 · 170 Inlägg

Ja, det skulle jag såklart kunna göra men det brukar finnas så många kunniga människor här så det var mitt första alternativ...

Lockwood
13 augusti 2019 · 394 Inlägg

Lämnat till Toyota? Om ja så borde du kunna få arbetet gjort iaf 5k billigare, hos en mindre verkstad

LottaFred
13 augusti 2019 · 170 Inlägg

Nix, inte Toyotaverkstad utan en vanlig...

panda666
13 augusti 2019 · 4 250 Inlägg

LottaFred skrev:
Hej, jag har en Toyota Yaris från 2012, efter en långtur såg jag att det vänstra bakdäcket var helt nedslitet på insidan. Lämnade in på verkstaden och fick besked om att det inte gick att göra någon fyrhjulsinställning utan att det behövdes bytas bussningar både höger och vänster och att högra hjullagret var slut. Kostnad för material och arbete 12500 kr, skulle enligt uppgift ta ungefär en hel arbetsdag i anspråk för mekaniker... Har ingen aning, är detta en rimlig kostnad för detta? Tacksam för lite kunnig input! // Lotta

låter som helt galenskap i mina öron. hjullagret var slut? hör du nånting när du kör? vill du ha en riktig verkstad som kan kolla på det och garanterat inte råna dig ska du dra till min verkstad i bakarby/veddesta.

https://www.xn--spngabilverkstad-eob.se/kontakta-oss/

Dom heter spånga bilverkstad och kan hel hjärtat rekommendera dom till 10000%
Har använt mig av dom i nästan 10 år eller så länge ja haft kortet. Det kommer garanterat bli billigare än 12k som denna andra verkstan sa. Och jag skulle inte tro att lite bussningar osv kan slita av däcken sådär. Men ring och boka tid och åk ditt och var inte rädd det kommer att lösa sig, dom har aldrig svikit mig eller nån som ja skickat ditt.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
13 augusti 2019 · 4 917 Inlägg

Vafalls panda?
Jag trodde du kunde mecka själv..sad

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
panda666
13 augusti 2019 · 4 250 Inlägg

insidan skrev:
Vafalls panda?
Jag trodde du kunde mecka själv..sad

ja har så många mer intresserade än mig på jobbet som gärna hjälper mig när nått pajar^^ jag har blivit lat tyvärr;) Men det finns flera som gärna hjälper till så jag är tacksam, finns flera verkstäder där ute som passar på och blåser ihjäl folk. Galet

LottaFred
13 augusti 2019 · 170 Inlägg

panda666 skrev:

LottaFred skrev:
Hej, jag har en Toyota Yaris från 2012, efter en långtur såg jag att det vänstra bakdäcket var helt nedslitet på insidan. Lämnade in på verkstaden och fick besked om att det inte gick att göra någon fyrhjulsinställning utan att det behövdes bytas bussningar både höger och vänster och att högra hjullagret var slut. Kostnad för material och arbete 12500 kr, skulle enligt uppgift ta ungefär en hel arbetsdag i anspråk för mekaniker... Har ingen aning, är detta en rimlig kostnad för detta? Tacksam för lite kunnig input! // Lotta

låter som helt galenskap i mina öron. hjullagret var slut? hör du nånting när du kör? vill du ha en riktig verkstad som kan kolla på det och garanterat inte råna dig ska du dra till min verkstad i bakarby/veddesta.

https://www.xn--spngabilverkstad-eob.se/kontakta-oss/

Dom heter spånga bilverkstad och kan hel hjärtat rekommendera dom till 10000%
Har använt mig av dom i nästan 10 år eller så länge ja haft kortet. Det kommer garanterat bli billigare än 12k som denna andra verkstan sa. Och jag skulle inte tro att lite bussningar osv kan slita av däcken sådär. Men ring och boka tid och åk ditt och var inte rädd det kommer att lösa sig, dom har aldrig svikit mig eller nån som ja skickat ditt.

Tack för tipset! Enligt verkstaden skulle materialet gå på 4500 och resten arbetskostnad...

panda666
13 augusti 2019 · 4 250 Inlägg

LottaFred skrev:

panda666 skrev:

LottaFred skrev:
Hej, jag har en Toyota Yaris från 2012, efter en långtur såg jag att det vänstra bakdäcket var helt nedslitet på insidan. Lämnade in på verkstaden och fick besked om att det inte gick att göra någon fyrhjulsinställning utan att det behövdes bytas bussningar både höger och vänster och att högra hjullagret var slut. Kostnad för material och arbete 12500 kr, skulle enligt uppgift ta ungefär en hel arbetsdag i anspråk för mekaniker... Har ingen aning, är detta en rimlig kostnad för detta? Tacksam för lite kunnig input! // Lotta

låter som helt galenskap i mina öron. hjullagret var slut? hör du nånting när du kör? vill du ha en riktig verkstad som kan kolla på det och garanterat inte råna dig ska du dra till min verkstad i bakarby/veddesta.

https://www.xn--spngabilverkstad-eob.se/kontakta-oss/

Dom heter spånga bilverkstad och kan hel hjärtat rekommendera dom till 10000%
Har använt mig av dom i nästan 10 år eller så länge ja haft kortet. Det kommer garanterat bli billigare än 12k som denna andra verkstan sa. Och jag skulle inte tro att lite bussningar osv kan slita av däcken sådär. Men ring och boka tid och åk ditt och var inte rädd det kommer att lösa sig, dom har aldrig svikit mig eller nån som ja skickat ditt.

Tack för tipset! Enligt verkstaden skulle materialet gå på 4500 och resten arbetskostnad...

Varsågod! Har ingen aning vart du fick dom där priserna ifrån men jag är helt säker på att du kommer att få mycket bättre pris och service hos mitt ställe. Är ganska övertygad också på att din bil inte har alla dessa fel som dom påstår att den har. Och som tar hela dan på att göra? tänkte dom byta motorn också?
Som sagt for gods sake pröva me dom.

Lockwood
13 augusti 2019 · 394 Inlägg

En snabb (mycket snabb!) koll på ebay.de ger att de två bussningar kostar ca 700 kr inkl frakt https://www.ebay.de/itm/MEYLE-30-14-710 … wRPhbnHhV. Vad jag kunnat se så har Yaris en stel bakaxel med endast (?) dessa två bussningar. Hjullager av bästa kvalitet kostar ca 1500 kr inkl frakt (No name hittar man för halva summan). https://www.ebay.de/itm/SKF-VKBA-6828-R … wmtJXUBsX. Så runt 2200 för delarna om du köper de på ebay.de. Köpa över disk i Sverige är klart dyrare, det kan vara dubbelt så dyrt, men frågan är om man verkligen får SKF hjullager isf o inte annat "No name".
Så har man tur så tar verkstaden kring 3500 för delarna. Hjullagret ser enkelt ut att byta, sitter med 4 bultar. Hur knepiga bussningarna är vet jag ej, men de borde gå att byta utan att demontera hela bakaxeln. Iaf, jag gissar på ca 5-6 timmars arbetstid hos en vettig verkstad. Normal timdebitering är ca 1000 kr inkl moms, så du bör landa kring dryga 8000 som mest.

LottaFred
13 augusti 2019 · 170 Inlägg

Lockwood skrev:
En snabb (mycket snabb!) koll på ebay.de ger att de två bussningar kostar ca 700 kr inkl frakt https://www.ebay.de/itm/MEYLE-30-14-710 … wRPhbnHhV. Vad jag kunnat se så har Yaris en stel bakaxel med endast (?) dessa två bussningar. Hjullager av bästa kvalitet kostar ca 1500 kr inkl frakt (No name hittar man för halva summan). https://www.ebay.de/itm/SKF-VKBA-6828-R … wmtJXUBsX. Så runt 2200 för delarna om du köper de på ebay.de. Köpa över disk i Sverige är klart dyrare, det kan vara dubbelt så dyrt, men frågan är om man verkligen får SKF hjullager isf o inte annat "No name".
Så har man tur så tar verkstaden kring 3500 för delarna. Hjullagret ser enkelt ut att byta, sitter med 4 bultar. Hur knepiga bussningarna är vet jag ej, men de borde gå att byta utan att demontera hela bakaxeln. Iaf, jag gissar på ca 5-6 timmars arbetstid hos en vettig verkstad. Normal timdebitering är ca 1000 kr inkl moms, så du bör landa kring dryga 8000 som mest.

Stort tack för engagemang! Ska kolla med verkstaden jag fick tips om ovan imorgon och hoppas att verkstaden som nu har bilen isf inte hunnit lägga beställning på delarna redan.

LottaFred
14 augusti 2019 · 170 Inlägg

Uppdatering; ringde verkstaden i Spånga som gav en mycket bättre kostnadsuppskattning men ville kolla på bilen för att kunna säga säkert. Ringde sedan tillbaka till verkstaden bilen står på, sa att jag fått ett bättre pris på annat ställe och att jag ville avvakta med att bestämma mig. Han ringde tillbaka en timme senare och hade då gått ner 2500 kr i pris, inkluderat ny fyrhjulsinställning efteråt. Tackade ja för att slippa köra på nedslitet däck till Spånga men nästa gång blir det Spånga direkt. Stort tack för er kunniga hjälp, hade aldrig fått ner priset utan er kloka input! // Lotta

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
14 augusti 2019 · 4 917 Inlägg

Dom tog en chans att blåsa dig på 2500 och du lämnar den där ändå..
JAG hade ALDRIG gjort det, men det är dina pengar..
Sen F Ö  så hade jag endast fixat till inställningen på hjulet som  drar snett och inget annat..
Varför slänga bort 10 000 när man kan komma undan med 700..
Ett sista tips..
Besiktiga bilen och påpeka vad verkstan sagt, så får du höra sanningen. .
Men byt däck innan du kör in..

Senast redigerat av insidan (14 augusti 2019)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
panda666
14 augusti 2019 · 4 250 Inlägg

LottaFred skrev:
Uppdatering; ringde verkstaden i Spånga som gav en mycket bättre kostnadsuppskattning men ville kolla på bilen för att kunna säga säkert. Ringde sedan tillbaka till verkstaden bilen står på, sa att jag fått ett bättre pris på annat ställe och att jag ville avvakta med att bestämma mig. Han ringde tillbaka en timme senare och hade då gått ner 2500 kr i pris, inkluderat ny fyrhjulsinställning efteråt. Tackade ja för att slippa köra på nedslitet däck till Spånga men nästa gång blir det Spånga direkt. Stort tack för er kunniga hjälp, hade aldrig fått ner priset utan er kloka input! // Lotta

Hej!

Önskar dig lycka till och hoppas att det kommer att gå bra, jag hade inte ens vågat låna deras toalett dom du väljer att åka till nu, dom försökte blåsa dig och jag tror att dom inte kommer att göra bra jobb och försöka blåsa dig igen. Jag skulle köra sakta och lugnt och lämnat in till spånga och sparat massa pengar men mer kan jag inte säga eller göra. Lycka till och säg gärna hur det gick.

Ha det bra.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang