Bilskatt - ej utsänd ?

Anton4618
16 augusti 2019 · 1 Inlägg

2019-08-09 mottog jag ett brev från Kronofogdemyndigheten om icke betald bilskatt. Utskriftsdatum 2019-07-23: i brevet meddelades jag att bilskatt ej erlagts för min bil, vilket skulle ha skett före 2019-05-31. Förfallodatum enligt dtta brev var att betala 1236:- senast 2019-08-05.
År 2016, 2017 och 2018 fick jag inbetalningskort från Transportstyrelsen i god tid och skatten betalades för fordonet ifråga.
För år 2019 kom inget brev, inte heller någon påminnelse om att betala varför jag
hade sorterat ner bilskattebetalningen minnesmässigt till förmån för mer aktuella saker.
Vid samtal med handläggare på Transportstyrelsen påstod denna person att utskrift av inbetalningskort resp påminnelse enl deras noteringar skett. Jag har sedermera erfarit att om adressen är för lång har Transportstyrelsen svårt att få ut breven
Jag hänvisades till kronofogdemyndigheten som agerat på uppdrag av Transportstyrelsen att få in utebliven skatt.
De totala summorna utgörs av
Ej erlagd bilskatt.           535
Ränta                                101
Grundavg kronofmynd.  600
Jag ifrågasatte huruvida brev om bilskatt resp påminnelse utsänds 2019, detta med hänvisning till hur det fungerat resp betalats 3 föregående år. Dessutom köpte jag en annan bil 2019-06-17 och fick nästan omgående inbetalningskort utsänd (vilket fungerade) med urskriftsdatum 2019-06-17; dvs samma dag.
I diskussionen med Transportstyrelsens handläggare enades vi om att
-möjlighet fanns att utskrift inte fungerat trots dator påstådda arbete
- möjlighet fanns att utskrift skett men sedan kuvertering inte fungerat
- möjlighet fanns att utskrift felsorterats vid Transportstyrelsen
- möjlighet fanns att Postnord felsorterat/kastat breven (knappast 2 gånger)
- möjlighet fanns att felsortering skett vid postboxar (knappast 2 gånger)
Summan av kardemumman är nu följande:
-  jag tvingats betala 1236:- för bilskatten
-  Kronofogdemyndigheten gett mig betalningsanmärkning
- kortföretag meddelats vilket medfört att möjlighet att betala med kort stoppats.

Jag undrar nu om fler än jag drabbats av liknande myndighetshantering.

Utmarks-Loke
16 augusti 2019 · 5 813 Inlägg

Anmäl dig till E-faktura för att vara på den säkra sidan. Även om Postnord kanske är oskyldig denna gång så är de inte att lita på.

skanepiraten
16 augusti 2019 · 466 Inlägg

Använder E faktura.

Volvo 740 TIC "Jenny" (1986)
caromania Forummoderator
16 augusti 2019 · 9 296 Inlägg

Tråkigt men som Ivel säger så är det ens egna ansvar. Jag har gjort samma blunder en gång men fick då bara en påminnelse på 100kr. Bara att bita i det sura äpplet. Mest stökigt är det när man håller på att ställa på och av, då skickar de inte ens ut papper längre. Så tipset är att regelbundet kolla av ”mina fordon” på Transportstyrelsen.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Mew
16 augusti 2019 · 2 152 Inlägg

Jag har gjort samma sak i år med en bil som jag ställde på för att sedan lämna över till en bekant, fick aldrig hem något papper. När jag sedan ringde till dem för att fråga hur det stod till så hade de lagt på en hundring i förseningsavgift, men han jag pratade med gav mig betalningsuppgifterna på ett SMS så det kunde lösas direkt. Tyckte det var lite konstigt bara, att jag ska behöva jaga dem för att betala, men det gick ju bra och killen jag pratade med var trevlig och förstående.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
16 augusti 2019 · 13 673 Inlägg

Ivel skrev:
Här står det mer information om det är någon som är nyfiken.

https://transportstyrelsen.se/fordonsskatt


https://transportstyrelsen.se/sv/vagtra … teravgift/


Trist, givetvis, oavsett varför man får betala förseningsavgift och får en betalningsanmärkning.

kf skickar väll endå först ut en betalningsnamaning innan det blir en anmärkning.  eller har jag missuppfattat hur det fungerar?


Jag har allt på E-faktura för då ser jag om jag fått någon ny räkning.  har ju en jävla massa bilar så det är perfekt att slippa fundera på om det är dags att betala eller inte ifall en räkning skulle försvinna.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
dkws2
16 augusti 2019 · 176 Inlägg

jag har också drabbats av den skiten, aldrig haft en betalningsanmärkning i hela mitt liv, sen kommer ett brev från kronofogden. jävla kukskallar (om skatten på min bil)

Senast redigerat av dkws2 (16 augusti 2019)

Mercedes 300tdt "pickup" (1988)
zleepy Trucker
16 augusti 2019 · 1 391 Inlägg

Har ägt bilar i nästan 20år och aldrig haft något problem, som fordonsägare har man ett personligt ansvar att se till att fordonet är besiktat och påställt samt skattat, och är man osäker så går det snabbt och logga in med bankid på transportstyrelsens hemsida och se när/hur mycket som ska betalas..

har man betalat skatten flera år tidigare så vet man när ens fordons skatt ska komma/betalas...

tråkigt med anmärkning dock, men dom borde väl först skickat ut ett brev innan det gick så långt som en anmärkning?

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
Janneutanb
16 augusti 2019 · 7 267 Inlägg

Fast man får ingen anmärkning bara för fogden skickar ut ett kravbrev.
Skiter man i deras kravbrev några gånger så får man anmärkningen.

torsen
16 augusti 2019 · 7 198 Inlägg

Anton4618 skrev:
Jag undrar nu om fler än jag drabbats av liknande myndighetshantering.

Du är inte ensam.
I maj i år fick jag fakturan på bilskatten, som skulle ha varit betald i april.
Jag betalade direkt.
Några dagar efter jag betalt(för sent) fick jag ett krav med påminnelseavgift.
Ringde till Transportstyrelsen och lade fram fakta.
Fick uppgiften att jag skulle vända mig till Skatteverket.
Ringde dom.
Fick av handläggare veta att väldigt många hört av sig med samma bekymmer som jag.
Rådet jag fick var att betala och överklaga.
Gjorde så direkt = första dagarna i maj.
En bekräftelse på inbetalning och överklagande med diarienr erhölls.
Än i dag, efter 3½ månad, inget besked från Skatteverket eller Transportstyrelsen, men brukadeförbudet på bilen är upphävt.
Att myndigheter får bete sig så mot ostraffade svenskar(sedan många många generationer tillbaka) är i mitt tycke märkligt.
Passerar man t ex Sundsvallsbron tar det bara ett par veckor innan man får "notan".
Löjligt att skicka ut krav på 9:-.
Administrationen måste vara hundratalet kronor.
När jag, för åtskilliga decennier sedan, utbildade mig till merkantil ingenjör(enklare form av civilekonom) fick jag lära mig att det var oekonomiskt att hantera transaktioner(in-/ och utbetalningar) på under 50:-.

Nää, läs Anderz Harnings "Mogadondalen" men byt ut jaktlicensen på pensionärer mot fri jakt på politiker - året runt - och inför skottpengar så som man förr hade på kajor i min hemstad.
5:- paret för inlämnade kråkfötter.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
17 augusti 2019 · 13 673 Inlägg

torsen skrev:

Anton4618 skrev:
Jag undrar nu om fler än jag drabbats av liknande myndighetshantering.

Du är inte ensam.
I maj i år fick jag fakturan på bilskatten, som skulle ha varit betald i april.
Jag betalade direkt.
Några dagar efter jag betalt(för sent) fick jag ett krav med påminnelseavgift.
Ringde till Transportstyrelsen och lade fram fakta.
Fick uppgiften att jag skulle vända mig till Skatteverket.
Ringde dom.
Fick av handläggare veta att väldigt många hört av sig med samma bekymmer som jag.
Rådet jag fick var att betala och överklaga.
Gjorde så direkt = första dagarna i maj.
En bekräftelse på inbetalning och överklagande med diarienr erhölls.
Än i dag, efter 3½ månad, inget besked från Skatteverket eller Transportstyrelsen, men brukadeförbudet på bilen är upphävt.
Att myndigheter får bete sig så mot ostraffade svenskar(sedan många många generationer tillbaka) är i mitt tycke märkligt.
Passerar man t ex Sundsvallsbron tar det bara ett par veckor innan man får "notan".
Löjligt att skicka ut krav på 9:-.
Administrationen måste vara hundratalet kronor.
När jag, för åtskilliga decennier sedan, utbildade mig till merkantil ingenjör(enklare form av civilekonom) fick jag lära mig att det var oekonomiskt att hantera transaktioner(in-/ och utbetalningar) på under 50:-.

Nää, läs Anderz Harnings "Mogadondalen" men byt ut jaktlicensen på pensionärer mot fri jakt på politiker - året runt - och inför skottpengar så som man förr hade på kajor i min hemstad.
5:- paret för inlämnade kråkfötter.

När man får räkningen på 9kr så ska du så klart sätta in 10kr.  Det gör det ännu bättre

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang