GM, Mopar eller FoMoCo? Vilka jänkare är bäst?

noob_robban
16 augusti 2019 · 53 Inlägg

Hej på er.

Tänker köpa jänkebil nästa sommar. Det finns en del märken och modeller att välja mellan, och jag skulle vilja ha lite insikter från de som äger jänkare och kan sina grejer.

Eftersom det kommer bli min första veteranbil vill jag ha en som är lätt att sköta om och meka med. Vilka motorer är lättare att jobba med än andra?
Reservdelar kommer att behövas. Är något märke billigare eller mer lättillgängligt i Sverige?

Jag ser till exempel rätt många Cadillacar komma upp på Blocket till bra priser, men eftersom Cadillac inte delade samma delar som resten av GM antar jag att de blir svårare att underhålla. Tänker jag rätt?

Går det att få ett bra exemplar för under 100 000? Söker allt mellan 1955-1975 ungefär. Måste inte vara V8, men helst 4 dörrar.

Mercedes 200 "Jefito" (1985)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
16 augusti 2019 · 14 007 Inlägg

noob_robban skrev:
Hej på er.

Tänker köpa jänkebil nästa sommar. Det finns en del märken och modeller att välja mellan, och jag skulle vilja ha lite insikter från de som äger jänkare och kan sina grejer.

Eftersom det kommer bli min första veteranbil vill jag ha en som är lätt att sköta om och meka med. Vilka motorer är lättare att jobba med än andra?
Reservdelar kommer att behövas. Är något märke billigare eller mer lättillgängligt i Sverige?

Jag ser till exempel rätt många Cadillacar komma upp på Blocket till bra priser, men eftersom Cadillac inte delade samma delar som resten av GM antar jag att de blir svårare att underhålla. Tänker jag rätt?

Går det att få ett bra exemplar för under 100 000? Söker allt mellan 1955-1975 ungefär. Måste inte vara V8, men helst 4 dörrar.

GM-s delar tror jag ligger bäst till i reservdelar. Mopar är nog dyrast. Jag föreslår GM eftersom jag kör dessa men det är absolut inge fel på Mopar eller Ford.
Mopar är ju egentligen namnet på reservdelar till Chrysler, Dodge och Plymouth.
FoMoCo är ju egentligen namnet på reservdelar till Ford.
Till GM kommer mycket delar från AC Delco.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Znixer
16 augusti 2019 · 145 Inlägg

Vettemannen skrev:

noob_robban skrev:
Hej på er.

Tänker köpa jänkebil nästa sommar. Det finns en del märken och modeller att välja mellan, och jag skulle vilja ha lite insikter från de som äger jänkare och kan sina grejer.

Eftersom det kommer bli min första veteranbil vill jag ha en som är lätt att sköta om och meka med. Vilka motorer är lättare att jobba med än andra?
Reservdelar kommer att behövas. Är något märke billigare eller mer lättillgängligt i Sverige?

Jag ser till exempel rätt många Cadillacar komma upp på Blocket till bra priser, men eftersom Cadillac inte delade samma delar som resten av GM antar jag att de blir svårare att underhålla. Tänker jag rätt?

Går det att få ett bra exemplar för under 100 000? Söker allt mellan 1955-1975 ungefär. Måste inte vara V8, men helst 4 dörrar.

GM-s delar tror jag ligger bäst till i reservdelar. Mopar är nog dyrast. Jag föreslår GM eftersom jag kör dessa men det är absolut inge fel på Mopar eller Ford.
Mopar är ju egentligen namnet på reservdelar till Chrysler, Dodge och Plymouth.
FoMoCo är ju egentligen namnet på reservdelar till Ford.
Till GM kommer mycket delar från AC Delco.

/Benny

FoMoCo är inte namnet på reservdelsbolaget utan koncernnamnet för hela Ford (Ford Motor Company) Annars är du rätt ute smile

OnT: Mellan årsm 55-65 blir det nog tufft att hitta något vettigt under 100k men visst går det, beror lite på vad man vill ha för skick. GM har ju mest och billigast delar så det kan vara en bra idé att börja med. Rent generellt ju äldre modell (från typ -64 neråt) ju dyrare reservdelar men även svårare att få tag på delar. Till de äldre modellerna har man med GM, och då framförallt Cheva, billigast och lättast att få tag i delar. Undantaget är väl Cadillac där är det mesta dyrt.

M123
16 augusti 2019 · 962 Inlägg

Ärligt.

Cadillac är svårskruvat för en nybörjare, finns otroligt lite fakta mot andra mäken, delar kostar oftast 3 gånger så mycket.
Men allt detta är väl av en anledning.

Dom går sällan sönder och allt är otroligt överdrivet välgjort med stolthet.
Du kan inte på något sätt jämföra en Cadillac med en hel division heller utan man måste hålla sig inom samma sigment, Cadillac är byggd för att vara en lyxbil och har komfort efter det.
Liknade bilar är ju Lincoln Continental och Chrysler Imperial och här är en smaksak vad som är bäst.

Det jag tycker man lär ställa sig först frågan om är vad det är för biltyper man gillar och där är startpunkten.
Sen kan man ha en någorlunda rättvis diskussion om vad som är bra eller inte.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
16 augusti 2019 · 14 007 Inlägg

M123 skrev:
Ärligt.

Cadillac är svårskruvat för en nybörjare, finns otroligt lite fakta mot andra mäken, delar kostar oftast 3 gånger så mycket.
Men allt detta är väl av en anledning.

Dom går sällan sönder och allt är otroligt överdrivet välgjort med stolthet.
Du kan inte på något sätt jämföra en Cadillac med en hel division heller utan man måste hålla sig inom samma sigment, Cadillac är byggd för att vara en lyxbil och har komfort efter det.
Liknade bilar är ju Lincoln Continental och Chrysler Imperial och här är en smaksak vad som är bäst.

Det jag tycker man lär ställa sig först frågan om är vad det är för biltyper man gillar och där är startpunkten.
Sen kan man ha en någorlunda rättvis diskussion om vad som är bra eller inte.

Först ska man nog bestämma sig för om man vill ha en muskelbil eller en glidarbil.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
noob_robban
16 augusti 2019 · 53 Inlägg

M123 skrev:
Ärligt.

Cadillac är svårskruvat för en nybörjare, finns otroligt lite fakta mot andra mäken, delar kostar oftast 3 gånger så mycket.
Men allt detta är väl av en anledning.

Dom går sällan sönder och allt är otroligt överdrivet välgjort med stolthet.
Du kan inte på något sätt jämföra en Cadillac med en hel division heller utan man måste hålla sig inom samma sigment, Cadillac är byggd för att vara en lyxbil och har komfort efter det.
Liknade bilar är ju Lincoln Continental och Chrysler Imperial och här är en smaksak vad som är bäst.

Det jag tycker man lär ställa sig först frågan om är vad det är för biltyper man gillar och där är startpunkten.
Sen kan man ha en någorlunda rättvis diskussion om vad som är bra eller inte.

Helt rätt.
Såhär tänker jag.
Inga rena muskelbilar. Chargers och sånt. Vill ju helst ha en fullstor landbåt. Kanske något halvsportigt som en T-bird om priset är bra.
Soffa fram är ett krav. Den ska kunna rymma sex pers bekvämt.
Säkerhetsbälten hade varit ett plus så man inte hamnar i passagerarsätet när man tar en kurva, men det finns ju sällan på bilar innan -66 typ.
Den behöver inte vara lyxig. Elhissar och AC och annat som kan gå sönder är inte nödvändigt. Så länge den har en radio.

Mercedes 200 "Jefito" (1985)
M123
16 augusti 2019 · 962 Inlägg

Härligt då har vi en liten mall att förhålla oss till.

Nu kan jag knappt något om thunderbirden men det är små saker.
Att kunna åka 6 personer i en sådan är nog lika lätt som att vinna på lotto. Finns nog väldigt få årsmodeller där som erbjuder ett baksäte och är väl en bil jag ser framför mig med Bucket seats.

Ska man åka bra om 6 personer lär man upp på en riktig Full-size, helst om kompisarna äter mycket hamburgare.

Kan du nämna några bilar på ett ungefär mer du gillar så man har mer att greppa på? smile

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
noob_robban
16 augusti 2019 · 53 Inlägg

Ja du, kan ju nämna några och se vad som får respons.

Chrysler New Yorker/Newport/300 från -62, du vet dom med sneda framlyktor. Ser fräckt ut.
Cadillac DeVille. Alla år. Måste ju som sagt inte ha en lyxbil men en Cadillac är en Cadillac!
Buick Electra från cirka -75. Egentligen en rätt tråkig design men det är det som gör den så fulsnygg!
Oldsmobile Cutlass runt -69, kisar man så ser den ut som en muskelbil, men den är tillräckligt stor och bufflig för att vara glidare.
Chevrolet Impala, vilken årsmodell som helst. Alltid snygga.
Oldsmobile 98 -65, också sådär stilren och trist att den blir snygg.
Typ vilken stor Pontiac som helst mellan 1955-75.
Ford Galaxie 500 -65.
Ford Fairlane 1955-65.

Vad jag EGENTLIGEN innerst inne vill ha är ju en 50-talare, det årtiondet byggdes de absolut vackraste bilarna någonsin. Men de är dyra, och behöver nog mer kärlek än jag klarar av att ge. Så, som min första veteran tänker jag något lite nyare.

Mercedes 200 "Jefito" (1985)
torsen
17 augusti 2019 · 7 198 Inlägg

"Nästan" part i målet, därför kanske lite jävig.
Arbetade på 60- och 70-talet som serviceingenjör med MOPAR hos ANA i Nyköpng.
ANA hade, i syfte att begränsa antalet reservdelar, bestämt sig för att endast importera vissa modeller av Chryslerbilarna och bland de modellerna även begränsa urvalet av motorer, växellådor, bakaxlar, framvagnar, elsystem m m.
Nämnas bör även att alla MOPAR-bilar som passerad ANA hade varit delvis nerplockade och (om-)lackerade i (original-) kulör och rostskyddsbehandlade samt "omutrustats" med andra däck(Michelin X), andra stötdämpare(Monroe gasstötdämpare), annat batteri(större), andra strålkastarinsatser(Marchal) samt på en del modeller "bättre" framstolar = omstoppade.
PolisValianterna hade SAAB-stolar.

Tyvärr skedde en "sidoimport", av främst Valianter, av ett OK-ägt företag till mestadels TAXI.
Företaget var baserat i Göteborgsregionen.
Deras bilar importerades med trumbromsar fram och klenare/mindre trumbromsar bak samt enklare(billigare) standardutrustning.

ANA fick lida mycket för att de inte lagerförde delar till dessa, framför allt TAXI-bilar, vilket gav MOPAR-bilarna oförskylld kritik.

Har själv, naturligtvis, ägt några MOPAR-bilar.

noob_robban
17 augusti 2019 · 53 Inlägg

Oj, där sa du något. Jag glömde ju Valiant på min lista. Fina grejer! Även Dodge Dart.

Mercedes 200 "Jefito" (1985)
torsen
17 augusti 2019 · 7 198 Inlägg

Har bl a ägt 2 Valianter 1963 - en V100 manuell 170cu"och en V200 automat 225cu".
Den första drog 1,1 liter mil vid pendling mellan Eskilstuna(bostad) och arbete("växellådan" i Köping).
Den andra drog 1,08 liter per mil vid pendling mellan Linköping(bostad) och arbete(ANA i Nyköping).
Låter motsägelsefullt att den större motorn med automat skulle gå billigare än den lilla, men så var det.

B t w så står det en "Valle" 64 eller 65 till salu vid Sandlycke/Grundbro mellan Åkers styckebruk och Strängnäs sedan snart ett år. Nära avfarten till Valsberga. Syns tydligt från vägen. Inget pilsnervrak men nog i behov av lite omvårdnad. Ett tips om du har vägarna förbi.

Vad jag känner till/minns så var enda "generalfelet" på "Slant Six-mototorn" inte bilrelatert utan i stället beroende på okunniga/klåfingriga "hobbymekaniker".
Avgaslimpan/grenrörets muttrar ska dras med ytterst litet vridmoment.
Det ska "glida" på plåtpackningen vartefter det vidgar sig eller krymper m anl av värmen.
För hårt åtdragna muttrar kan resultera i sprucken "limpa".
Men det känner väl de flesta till som jobbat med raka sexor.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang