Köra lastbil på körkort :)

volvostridsvagn
16 augusti 2019 · 62 Inlägg

Hej jag har läst trafikförordningen 1998 och 1977.

körkortslagen 1998::488 2 kapitlet 11e paragraf så står det att:
11 §   Inom garage-, verkstads- eller bensinstationsområde får den som har ett körkort med behörigheten B köra personbil oavsett totalvikt samt lastbil och buss, med eller utan släpfordon men utan last eller passagerare.

i körkortslagen 1977:477 står det att:
Utan hinder av första stycket får
   1. lastbil, släpfordon eller buss föras

a)utan last eller passagerare inom garageområde, verkstadsområde eller bensinstationsområde eller eljest kortare sträcka av den som har körkort med behörigheten B,
     
b) med last eller passagerare i fall som avses under a), om färden äger rum i samband med bärgning, reparation eller liknande åtgärd beträffande fordonet samt föraren av detta har körkort med behörigheten B och har fyllt 19 år,

Min fråga är varför får man inte längre köra kortare sträcka eller i samband med reparation (med lastbil på  b-kort) ? 

Samma sak med bilar har jag hört att i blrjan på 2000-talet ändrade dom ,så man bara får köra obesiktad bill till från besiktning och verkstad. Dock får man inte provköra i samband med besiktning. Hur ska man då veta om tex bromsarna funkar efter man bytt dom?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 augusti 2019 · 17 470 Inlägg

Tja, En lastbil är ju en smula större än dito personbil. Dessutom beter den sig annorlunda. Något jag själv märkte den gången jag körde turistbuss på allmän väg på mitt B-kort. Fullt lagligt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
trubbelturbo
17 augusti 2019 · 1 459 Inlägg

På åkeriet jag jobbar så brukar mekanikern bränna omkring med lastbilarna ute på gårdsplanen och in i verkstaden. Mig veterligen har han bara B-körkort. Helt lagligt då verkar det som, det trodde jag faktiskt inte smile

Men som svar på din fråga. Min gissning är att när du kör en lastbil på en parkering eller på ett verkstadsområde så går det oftast väldigt sakta. Då är det inte någon större skillnad mot att köra personbil, bara att den är väldigt mycket större. Det är först när du kommer upp i lite fart (som du kanske behöver göra om du ska provköra exempelvis i samband med reparation, kanske ska testa bromsar eller liknande), det är då du börjar märka av tyngden/höjden/ spårkänslighet etc. Dessutom ute i trafiken bör du veta vart du ska hålla blicken, vilka speglar du ska kolla i osv. Samt att du mer måste börja planera din körning. Varför det är fördelaktigt att du har rätt utbildning för fordonet i fråga som du framför.

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang