FAQ: Vad bör man se upp med vad gäller bilar från VAG-koncernen.

caromania Forummoderator
20 augusti 2019 · 9 296 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Presidento skrev:
http://teslaclubsweden.se/dieselskandalen-3-0/

Tröttnar dom aldrig på att fuska?

Hoppsan. Tveksam källa förvisso men det bör väl gå att verifiera från andra håll med misstänker jag.

Källor behövs inte i denna tråd. Här är allt skitsnack tillåtet, fast det är sant.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
granadadr
20 augusti 2019 · 7 269 Inlägg

caromania skrev:

Hybrid_ skrev:

Presidento skrev:
http://teslaclubsweden.se/dieselskandalen-3-0/

Tröttnar dom aldrig på att fuska?

Hoppsan. Tveksam källa förvisso men det bör väl gå att verifiera från andra håll med misstänker jag.

Källor behövs inte i denna tråd. Här är allt skitsnack tillåtet, fast det är sant.

om det inte är sant då? smile hahaha

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
caromania Forummoderator
20 augusti 2019 · 9 296 Inlägg

granadadr skrev:

caromania skrev:

Hybrid_ skrev:
Hoppsan. Tveksam källa förvisso men det bör väl gå att verifiera från andra håll med misstänker jag.

Källor behövs inte i denna tråd. Här är allt skitsnack tillåtet, fast det är sant.

om det inte är sant då? smile hahaha

Om det inte är sant så är det bara anmärkningsvärt om skvallret handlar om Rover-bilar. Alla andra märken får man skvallra om och baktala fritt. Rover däremot är det enda bilmärket som någonsin existerat som inte öht är behäftat med någon form av fel eller problem.

Frågor på det?

Edit: Mvh mod

Senast redigerat av caromania (20 augusti 2019)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
chrizz Administratör
20 augusti 2019 · 11 780 Inlägg

Håll er till ämnet nu tack. Ang. källor så är det ju lite svårt när det handlar om personliga erfarenheter. Men som vanligt så bör alla vid det här laget veta att man ska ta saker man läser på nätet med en nypa salt. Ibland är det sant, ibland nästan sant, och ibland helt uppdiktat. Man får försöka bilda sig en egen uppfattning om verkligheten utifrån den samlade mängd info man hittar. Det är inte svårare än så smile

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
caromania Forummoderator
20 augusti 2019 · 9 296 Inlägg

chrizz skrev:
Håll er till ämnet nu tack. Ang. källor så är det ju lite svårt när det handlar om personliga erfarenheter. Men som vanligt så bör alla vid det här laget veta att man ska ta saker man läser på nätet med en nypa salt. Ibland är det sant, ibland nästan sant, och ibland helt uppdiktat. Man får försöka bilda sig en egen uppfattning om verkligheten utifrån den samlade mängd info man hittar. Det är inte svårare än så smile

De flesta håller helt med.

(Förlåt för OT tidigare farsan...) smile

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Lockwood
21 augusti 2019 · 394 Inlägg

Ivel, Hybrid(?) och ni andra som har koll på alla brister tillkortakommanden osv. Bränn av det ni har här så sammanställer jag. Det är rätt tunnt än så länge:(.

Senast redigerat av Lockwood (21 augusti 2019)

panda666
21 augusti 2019 · 4 228 Inlägg

Viktigast är väl vanligt förekommande fel? återkommande fel?

vw bilar typ golf/passat/seat/skoda enligt mina erfarenheter har dåligt rostskydd och lack. Ser ofta rost och lacksläpp på dessa även fram till modeller så nya som 2015-2016, nyare har kanske inte börjat rosta än?

Den förbannade dsg rasslet har ja sett på random vw bilar fram till 2015-2016 också, allt mellan golf/passat/skoda.

Tjutande bränslepumpar på passater fram till 2014-2015.

Inte så ovanligt förekommande på allmänt vw kombis då bakrutespolning inte funkar och istället skjuter spolarvätska in i bagaget istället för bakrutan.

Inte helt ovanligt på vw bilar där instrument panel har bara helt dött.

Ecofuel varianterna 1.4 tsi alltså eller vad dom nu heter, både vw och audi då har jag sett på jobbet där motorlampan börjar lysa även på helt nya bilar med väldigt lite på mätaren..Problem med kedjor osv.

Dom flesta känner väl igen också att audis bensinmotorer är katastrof..tfsi/tsi. Har bekanta vars motorer har helt sagt upp sig även fullservade osv. Senaste då en kollega på jobbet där hennes a5 bensinare sa upp sig precis.

Skriver till mer när ja kommer på men detta nu iaf. Källor? 5-6 år på jobbet/vänner familj och bekanta då som kommer med info. Flertal forum på nätet där folk beskriver exakt samma upplevelser som jag. För mig är det jätteviktigt med info på nätet som forums osv för det är ju dom som äger själva bilen och kommer med erfarenheter.

Presidento Of World
21 augusti 2019 · 3 306 Inlägg

Lockwood skrev:
Ivel, Hybrid(?) och ni andra som har koll på alla brister tillkortakommanden osv. Bränn av det ni har här så sammanställer jag. Det är rätt tunnt än så länge:(.

Då jag jobbar med flång nya sådana bilar och ser fortfarande att dom inte ens fixat hälften av felen än så blir det en lång lista smile det är inget hat.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Lockwood
21 augusti 2019 · 394 Inlägg

Precis, jobbar man i en ÅF verkstad så ser man bara problemen. Det verkar dock som att problemen är mycket större på garaget.org än i verkliga livet. Men att de har problem det är det inget snack om, frekvensen kommer vi aldrig få klarhet i, där är allt helt godtyckligt... Jag ser gärna att ni som har mest kunskap i ämnet bränner av det ni vet. Vi väl alla slippa det eviga "käbblet" om VAG-problem i varenda j*vla "Köpråds tråd"?

Presidento Of World
21 augusti 2019 · 3 306 Inlägg

Lockwood skrev:
Precis, jobbar man i en ÅF verkstad så ser man bara problemen. Det verkar dock som att problemen är mycket större på garaget.org än i verkliga livet. Men att de har problem det är det inget snack om, frekvensen kommer vi aldrig få klarhet i, där är allt helt godtyckligt... Jag ser gärna att ni som har mest kunskap i ämnet bränner av det ni vet. Vi väl alla slippa det eviga "käbblet" om VAG-problem i varenda j*vla "Köpråds tråd"?

Ingen verkstad kan jag säga ^^ fullt förstående om man jobbar på en verkstad och ser problemen, men i mitt fall tvärtom ingen verkstadsdel eller liknande alls.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Lockwood
21 augusti 2019 · 394 Inlägg

Presidento: Utan att gå in på detaljer, kan du uppskatta hur många VAG ni har samt hur många av dessa som har haft problem med att DSG gått sönder? Detta så vi får en liten liten indikation på frekvensen? Du kan skriva typ "VAG med DSG är årsmodeller mellan 2016-2019. Uppskattningsvis 50 bilar varav uppskattningsvis 40  fått ny växellåda". Eller så jobbar du med finansiering o får därför inte uttala dig eller att du får inte yppa dig av andra anledningar, förståeligt.

panda666
21 augusti 2019 · 4 228 Inlägg

Lockwood skrev:
Presidento: Utan att gå in på detaljer, kan du uppskatta hur många VAG ni har samt hur många av dessa som har haft problem med att DSG gått sönder? Detta så vi får en liten liten indikation på frekvensen? Du kan skriva typ "VAG med DSG är årsmodeller mellan 2016-2019. Uppskattningsvis 50 bilar varav uppskattningsvis 40  fått ny växellåda". Eller så jobbar du med finansiering o får därför inte uttala dig eller att du får inte yppa dig av andra anledningar, förståeligt.

Kan säga så här, och det är sanningen och inget skitsnack. ca 17.00 idag promenerade jag och min familj från dotterns dagis till mcdonalds för att köpa mat och dom har en drivethrough där, där stog en vw transporter och skulle beställa mat och visst lät det utav helvete från dsg lådan så tom min sambo hörde det metalliska ljudet och frågade mig vad fasen det var som lät? och det enda jag behövde göra är att vrida huvet och se att det var nått från vw och sa då direkt dsg automatlåda som rasslar, hon sa då: fyfan vad du känner igen problemen bara från att höra lol. Då svarade jag: Men det är för att jag har vart med om så många på jobbet att jag känner igen missljudet direkt..om man har fått höra ett missljud så många gånger är det inte svårt att känna igen direkt sen..Försöker inte kasta skit på vag men snälla nån..det är ju löjligt vad många bilar som har problem med  den där lådan.

Presidento Of World
21 augusti 2019 · 3 306 Inlägg

Lockwood skrev:
Presidento: Utan att gå in på detaljer, kan du uppskatta hur många VAG ni har samt hur många av dessa som har haft problem med att DSG gått sönder? Detta så vi får en liten liten indikation på frekvensen? Du kan skriva typ "VAG med DSG är årsmodeller mellan 2016-2019. Uppskattningsvis 50 bilar varav uppskattningsvis 40  fått ny växellåda". Eller så jobbar du med finansiering o får därför inte uttala dig eller att du får inte yppa dig av andra anledningar, förståeligt.

Jag kan inte uttala mig om hur många men våra bilar bruka gå mellan 1500 till 3500mil innan avverkning, man hinner se mycket på det. Oavsett hur många fel och krånglar så är det fina bilar. Jag gillar nya octavia som fan.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 augusti 2019 · 17 380 Inlägg

En kul bil var en kompis Audi S8. Någon V10-motor i den. Den gick som en klocka. Förvisso dyr service men krånglade gjorde den inte.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Lockwood
26 augusti 2019 · 394 Inlägg

200000 användare på garaget. 1% aktiva på forumet, dvs 2000 personer. Av dessa äger 10% VAG, dvs 200 personer. Men endast 1% (20 personer) har ventilerat sitt missnöje här. Har garaget med hjälp av några hyperaktiva användare gjort VAG-problemet ljusår större än det är i verkligheten?

Senast redigerat av Lockwood (26 augusti 2019)

chrizz Administratör
26 augusti 2019 · 11 780 Inlägg

Min a4 allroad 2.0tfsi drog över en liter olja på ett par hundra mil. Men oljetörsten är ju välkänd. Den bilen fixades av Audi på goodwill utanför garantin (specifikationen visade att jobbet kostade över 80000kr). Jag ville inte vänta och se om den var bra efter det så jag sålde den, men jag vill tro att problemet var löst.

Många har nog det här problemet, bara sist jag var inne på Möller för att boka service till min nya Audi (ja, jag vet...) så var mannen innan mig i kön där pga att hans Audi drack jättemycket olja. En diesel dock visade det sig.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
caromania Forummoderator
26 augusti 2019 · 9 296 Inlägg

Lockwood skrev:
200000 användare på garaget. 1% aktiva på forumet, dvs 2000 personer. Av dessa äger 10% VAG, dvs 200 personer. Men endast 1% (20 personer) har ventilerat sitt missnöje här. Har garaget med hjälp av några hyperaktiva användare gjort VAG-problemet ljusår större än det är i verkligheten?

Hur tänker du nu? Räknar du bort alla otaliga källor från pressen som florerar? Syftet med tråden har varit mycket tveksam från början till slut. Försök inte göra dig lustig över användare som ventilerar sin bristande tilltro till en produkt som onekligen och bevisligen drabbats av enorma kvalitetsproblem. Det är löjligt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
rcy
26 augusti 2019 · 1 705 Inlägg

Lockwood skrev:
200000 användare på garaget. 1% aktiva på forumet, dvs 2000 personer. Av dessa äger 10% VAG, dvs 200 personer. Men endast 1% (20 personer) har ventilerat sitt missnöje här. Har garaget med hjälp av några hyperaktiva användare gjort VAG-problemet ljusår större än det är i verkligheten?

Användare på garaget kan nog anses vara mer "bilkunniga" än gemene man. Folk som kan nåt om bilar undviker VAG. Därav den låga "gnällfrekvensen" på garaget.

Kan du göra fulstatistik så kan jag. wink

Audi A6 Allroad "biitörbo fyrrhjula" (2002)
Saab 9-3 "svarten" (2004)
Saab 9-5 "familjefraktarn" (2000)
Lockwood
26 augusti 2019 · 394 Inlägg

Jag har sagt det förr o säger det igen. Ingen vet problemens omfattning/frekvens. Allt är höftningar. Allt, oavsett höftningens riktning.  De otaliga källorna du nämner kan i själva verket vara några få grundkällor men det är olika individer som uttalar de.  Att VAG lägger locket på är givet. Att de som drabbas (låt oss säg en oberoende handlare) skriker högt kan man förstå till 100%. Jag är tämligen övertygad om att alla större problem som nämnts hittills (oljetörst & DSG) är mycket reella o förmodligen betydligt mer frekventa än vad som förväntas av ett "premium" fabrikat, men hur hög denna frekvens (risk att drabbas) är vet vi inte (då behöver vi ha tillförlitlig statistik, men vem skall man fråga? VW kommer inte svara, en oberoende verkstad blir oxå fel, blir lite som att fråga hur många som är sjuka av patienterna på ett sjukhus, skall vi gissa 90%?), det är bara gissningar/höftningar. Men det är alltid de som skriker högst som hörs mest, o skriker samma personer högst hela tiden så kan problemen helt plötsligt vara "oändligt stora", det är lite det som hänt/händer på detta forum. Jag tycker att de sk "VAG-hatet" måste balanseras, betraktas lite mer nyktert. Jag hade förväntat mig att betydligt fler individer, o då andra än de vanliga, tar "chansen" att ventilera sina åsikter.
Syftet med tråden är att samla alla problem i en samma o tråd och inte förpesta varenda köptråd, det måste väl även du kunna skriva under på? Lite bättre ton o balansering i ämnet tjänar alla på, det förändrar inte det faktum att produkterna kanske inte är de bästa, men gör iaf forumet trevligare.

Lockwood
26 augusti 2019 · 394 Inlägg

rcy: Det var ingen statistik alls, bara en reflektion. Jag kan ju tycka att just mer bilkunniga borde ju ventilera mer, för att man vill kunna lösa problemet själv, eller iaf förstå varför det uppstår. Jag kan massor om bilar, men jag undviker att ge råd trots att jag skulle kunna skriva i var o varannan tråd på forumet. Jag skulle absolut kunna tänka mig att köpa en ny VAG.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang