Byta hjullager VW passat 2010 b6

Hjullager2019
20 augusti 2019 · 2 Inlägg

Misstänker att hjullager bak börjar ta slut.
Att byta verkar inte svårt. Bilen har ABS så jag måste köpa lager med ABS givare i lagret. Frågan är om jag behöver koppla upp bilen mot ”bildiagnos-dator” och göra något där eller är det bara att ta bort lagret och sätta dit ett nytt? Fick ett prisförslag på 5000kr vilket jag tycker är dyrt. (Lager x 2 + arbetskostnad)

https://youtu.be/tVkiPcnEge4

Har bytt skivor och bromsbelägg bak precis och oljudet kommer inte av detta, samt hissat upp bilen och känt på lagren. Dessa känns stumma men antar att lager ändå kan ge missljud. Tror inte det är däcken heller som är så dåliga.

Tacksam för svar!
Med vänlig hälsning,

zzr9409209
20 augusti 2019 · 716 Inlägg

Lägg två fingrar på fjädern och snurra /fort/ på hjulet,du känner direkt om lagret är slut.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
20 augusti 2019 · 13 673 Inlägg

den typen av lager glappar väldigt sällan men kan liva om som fan...  bak är det lätt att byta enda som är svårt är okhållarna som sitter rätt hårt men inget stort jobb  iövrigt sitter lagrena bara med en skruv.. kan inte minnas att jag bytt fram på någon passat

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Hjullager2019
22 augusti 2019 · 2 Inlägg

Growe skrev:
den typen av lager glappar väldigt sällan men kan liva om som fan...  bak är det lätt att byta enda som är svårt är okhållarna som sitter rätt hårt men inget stort jobb  iövrigt sitter lagrena bara med en skruv.. kan inte minnas att jag bytt fram på någon passat

Ok, Hade lagret ABS sensor? Behövde du iså fall göra ngt speciellt? Uppkopplad bildiagnos? Eller bara att byta lagret?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang