Troligen kommer denna bil att kosta mer att renovera än vad den är värd

spillolja
21 augusti 2019 · 4 014 Inlägg

WEBB-KLIPP: Här lyfts bilen upp ur vattnet
http://www.sydostran.se/karlskrona/webb … r-vattnet/

Senast redigerat av spillolja (21 augusti 2019)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Mack Forum- och sitemoderator
21 augusti 2019 · 26 111 Inlägg

Det var ett nytt sätt att tvätta bilen på..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Skitungen
21 augusti 2019 · 199 Inlägg

Det blir nog skrot förhoppningsvis.

zzr9409209
22 augusti 2019 · 716 Inlägg

Helt klart så skrotas den,om ägaren hade försäkring...

spillolja
19 september 2019 · 4 014 Inlägg

Här är en till där renoveringskostnaden troligen överstiger fordonets värde:
http://www.blt.se/karlskrona/larm-om-bil-i-vattnet/

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Utmarks-Loke
19 september 2019 · 5 809 Inlägg

Ivel skrev:

spillolja skrev:
Här är en till där renoveringskostnaden troligen överstiger fordonets värde:
http://www.blt.se/karlskrona/larm-om-bil-i-vattnet/

Utsläppen i vattnet tycker jag är mer oroande. Avensisen kommer fungera problemfritt efter ett dopp i ån om batteri, motorolja och bromsvätska byts förutom det uppenbara tankläkaget och avgassystemet.
Ni minns väl Top Gear och den odödliga HiLuxen?

Dagens bilar med mycket elektronik är lite mer känsliga mot bad än gamla hilux diesel var. Inte ens japansk Toyota-elektronik tål vatten.

rcy
19 september 2019 · 1 705 Inlägg

Ivel skrev:
Jag har dragit upp en isvakad Corolla E120 ur en sjö, den stod där i ca två timmar innan traktor och tillräckligt många spännband hade uppbringats. Nytt batteri, bränsle samt filter och olja så startade bilen faktiskt. Elhissar fungerade och så även centrallåset. Instrumenthuset däremot var lite för mycket akvarium för att fungera. Hur som helst så gick bilen att köra om än med blöt ändalyckt.

Hur länge fungerade den?
Som uppväxt ett hundratal meter från en sjö med plogad rallybana vintertid så har jag sett många bilar gå igenom isen och bli ordentligt blöta. Det brukar inte vara något problem alls att få igång dom igen, problemen kommer däremot nåt år senare när varenda kontaktpunkt i bilen börjat rosta och varenda elektronikkomponent börjat ärga. Klädsel och tyg möglar, vissa delar sväller och andra krymper.
Fukt och vatten kryper in precis överallt och bilen börjar rosta på ställen som ingen ens haft en tanke på att rostskydda.

Bilar som är vattenskadade ska lösas in. Att dom startar och fungerar direkt efter är helt irrelevant, problemen kommer senare och kostar oftast flera gånger bilens värde att åtgärda.

Saab 9-3 Aero "the sissy" (2002)
Saab 9-5 "familjefraktarn" (2000)
Audi A6 Allroad "biitörbo fyrrhjula" (2002)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
19 september 2019 · 4 917 Inlägg

Jag håller med ivel, för min corolla behöver ingen övertäckning när man ska motortvätta..
Sen ser man andra kärror få problem som  inte täkt känsliga delar under huven..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Brådhis * Voff voff *
19 september 2019 · 10 244 Inlägg

Prova att doppa en (påslagen) dator i saltvatten...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Utmarks-Loke
19 september 2019 · 5 809 Inlägg

malus skrev:
Jag håller med ivel, för min corolla behöver ingen övertäckning när man ska motortvätta..
Sen ser man andra kärror få problem som  inte täkt känsliga delar under huven..

Prova att spola vatten under instrumentbrädan också, och överallt. Motorn är utsatt för vattensprut när man kör så den är åtminstone hyfsat skyddad.

rcy
20 september 2019 · 1 705 Inlägg

malus skrev:
Jag håller med ivel, för min corolla behöver ingen övertäckning när man ska motortvätta..
Sen ser man andra kärror få problem som  inte täkt känsliga delar under huven..

På dom flesta bilar finns det inga känsliga delar under huven, dom är designade för att klara en hel del vatten. Jag motortvättar alla mina bilar med högtryck och har aldrig haft några problem.

Dock är det en helt enorm skillnad på en motortvätt och att doppa hela bilen under vatten, så jag förstår inte riktigt vad det har med saken att göra?

Cuefa Ain't no place like home...
20 september 2019 · 4 628 Inlägg

"Bilen hamnade 20-30 meter ut".... HUR fort gick det nu igen sa vi!?
Den där behöver bli en plåtkub...

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Cuefa Ain't no place like home...
20 september 2019 · 4 628 Inlägg

Ivel skrev:

Cuefa skrev:
"Bilen hamnade 20-30 meter ut".... HUR fort gick det nu igen sa vi!?
Den där behöver bli en plåtkub...

Bilar flyter faktiskt bättre än vad man kan tro.

Tänkte inte på det, jag läste det som om den hade hoppat 20-30 meter ut i vattnet :p

Men som du säger, en bil flyter längre än man kan ana ^^
Tack för att Du är mer vaken än jag är denna fredag big_smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
spillolja
24 oktober 2019 · 4 014 Inlägg

Ytterliggare ett fordon som ofrivilligt blivit sjösatt:
http://www.blt.se/karlskrona/larm-om-tr … i-vattnet/

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Skitungen
24 oktober 2019 · 199 Inlägg

spillolja skrev:
Ytterliggare ett fordon som ofrivilligt blivit sjösatt:
http://www.blt.se/karlskrona/larm-om-tr … i-vattnet/

Haha hur lyckas man med det? roll

Utmarks-Loke
24 oktober 2019 · 5 809 Inlägg

Men den går säkert att få igång igen, om gubben nu var tillräckligt driftig för att döda motorn innan den han suga in vatten

torsen
24 oktober 2019 · 7 198 Inlägg

Skilda bilar är olika designade för att klara det många tror de är konstruerade för, vilket en del klarar.
Sålunda körde jag, för några år sedan, i Brändåsen genom ett s k muddrace-spår som var så djupt att lervattnet sköljde över motorhuven med en Samurai.
Enda stället vattnet läckte in var vid handbromsspakens damask.
Att motorn inte fick i sig vatten beror på att Samuraiens luftintag finns på höger sida bakom batteriet nära högra A-stolpen.
Förmodligen bildades någon form av luftkudde de få sekunder vattnet översteg motorhuven.
Men det som inte klarade sig var startmotorn och generatorn samt kopplingen.
Kopplingen p g a a sjögräs hamnade på halsen där ingående axeln till växellådan finns, och där urtrampningslagret ska kunna löpa.
Med våld lyckades jag tyvärr deformera hållaren för urtrampningslagret så att hållare sprack.

Men andra bilar, Jeep t ex, tål inte att kylfläkten, när den delvis hamnar under vattenytan, piskar upp vatten mot motorhuvens insida, så att vattnet hamnar i den uppåtvända struten som är mynningen på luftrenaren.
Struten blir som en tratt för att fånga upp vattnet.
Har varit med och demonterat såväl tändstift som insprutare på Jeepar så man med startmotorns hjälp "sprutat ut" vattnet.

Jag motortvättar ALDRIG med vatten i allmänhet, och i synnerhet INTE med högtrycksvätt.
Använder i stället 5 56.
Härigenom blir dessutom alla elektriska komponenter och kopplingsstycken preparerade mot läckage och överslag.
Började jag med på mina MC (tack vare en av CRC sponsrad svåger).

Utmarks-Loke
24 oktober 2019 · 5 809 Inlägg

torsen skrev:
Skilda bilar är olika designade för att klara det många tror de är konstruerade för, vilket en del klarar.
Sålunda körde jag, för några år sedan, i Brändåsen genom ett s k muddrace-spår som var så djupt att lervattnet sköljde över motorhuven med en Samurai.
Enda stället vattnet läckte in var vid handbromsspakens damask.
Att motorn inte fick i sig vatten beror på att Samuraiens luftintag finns på höger sida bakom batteriet nära högra A-stolpen.
Förmodligen bildades någon form av luftkudde de få sekunder vattnet översteg motorhuven.
Men det som inte klarade sig var startmotorn och generatorn samt kopplingen.
Kopplingen p g a a sjögräs hamnade på halsen där ingående axeln till växellådan finns, och där urtrampningslagret ska kunna löpa.
Med våld lyckades jag tyvärr deformera hållaren för urtrampningslagret så att hållare sprack.

Jag hade en gång en suzuki SJ410, jag vet inte hur lik en samurai den är men det är väl ganska likt? Den hade jag snorkel på så jag kunde köra under vatten till överkant vindrutan. Men den vägde ju inte mycket under vatten så den hade knappt någon drivförmåga i djupt vatten. Men motorn gick och det bubblade muntert därbak.

spillolja
27 juli 2022 · 4 014 Inlägg

Forsättning följer:
Ytterliggare ett fordon som ofrivilligt blivit sjösatt:
https://www.blt.se/karlskrona/bil-och-s … -265f1387/  låst artikel, troligen väntar ett mycket trist öde för inblandade fordon

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
torsen
28 juli 2022 · 7 198 Inlägg

Minns de fabriksnya "Katarinabilarna" som illegalt exporterades från USA till Litauen och där "restaurerades", i stället för att skrotas.
Toyotaklubben gick ut och varnade för att ett antal "Katarina-LandCruiser" hamnat i Sverige.
Mycket förmånligt pris på lågmilare, nästan nya, höll på att få mig att torska.
Jag kollade upp en av dessa LandCruiser och fann att första registrering var i Tyskland.
Undrar hur många andra "Katarinabilar" som hamnade i Sverige och hur det gick för dem efter några år.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang