Trasig hasplåt, besiktning

RitPer
22 augusti 2019 · 52 Inlägg

Hasplåten eller plastskyddet under motorn har av någon anledning spruckit och hängde ner i marken på höger sida.

Jag tejpade upp detta med vävtejp och det verkar hålla. Frågan är dock vad besiktningen har att säga om detta? Åker jag på att byta?

Eller kan jag ta bort den helt?

Richtenb
22 augusti 2019 · 1 359 Inlägg

De säger inget om den är helt borta

RitPer skrev:
Hasplåten eller plastskyddet under motorn har av någon anledning spruckit och hängde ner i marken på höger sida.

Jag tejpade upp detta med vävtejp och det verkar hålla. Frågan är dock vad besiktningen har att säga om detta? Åker jag på att byta?

Eller kan jag ta bort den helt?

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
zzr9409209
22 augusti 2019 · 716 Inlägg

Ta bort den helt enkelt,tapen kommer inte att hålla,och så klart kommer tapen att släppa när du besar bilen, eller köp en på skroten,,

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
22 augusti 2019 · 4 917 Inlägg

zzr9409209 skrev:
Ta bort den helt enkelt,tapen kommer inte att hålla,och så klart kommer tapen att släppa när du besar bilen, eller köp en på skroten,,

Onödigt att köpa tape på skroten..
smile

Senast redigerat av insidan (22 augusti 2019)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
zzr9409209
22 augusti 2019 · 716 Inlägg

??

zleepy Trucker
22 augusti 2019 · 1 391 Inlägg

insidan skrev:

zzr9409209 skrev:
Ta bort den helt enkelt,tapen kommer inte att hålla,och så klart kommer tapen att släppa när du besar bilen, eller köp en på skroten,,

Onödigt att köpa tape på skroten..
smile

Förstod du inte att han menade att köpa en hasplåt på skroten så kanske du borde sluta skriva "onödiga inlägg" ...  smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
zzr9409209
22 augusti 2019 · 716 Inlägg

"Onödiga inlägg" och det är precis vad du gör nu..så lägg ner för fan...

torsen
22 augusti 2019 · 7 198 Inlägg

RitPer skrev:
Hasplåten eller plastskyddet under motorn ?

Vad är det för bil som hr hasplåt av plast?
En av mina bilar har hasplåt fram.
Men det är av 5 mm härdad fartygsaluminiumplåt!
Måste vara en konstig bil som har hasplåt av plast!
Vad har du kört på?

zzr9409209
22 augusti 2019 · 716 Inlägg

Nu menas det säkert ett "stänkskydd" av plast för motor och växellåda som sitter på "alla" bilar ., sen typ 25 år?

RitPer
22 augusti 2019 · 52 Inlägg

Tack för svar alla svar!

Förstod vartåt det barkade. Känns tråkigt att ta bort skyddet även om det är en skitbil. Smidigast borde då vara att köpa på skroten och åka till verkstaden och be dom montera?

Ett år till besiktning så jag har lite betänketid. Har en rulle vävtejp i bilen i beredskap när den ger sig.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
22 augusti 2019 · 4 917 Inlägg

RitPer skrev:
Tack för svar alla svar!

Förstod vartåt det barkade. Känns tråkigt att ta bort skyddet även om det är en skitbil. Smidigast borde då vara att köpa på skroten och åka till verkstaden och be dom montera?

Ett år till besiktning så jag har lite betänketid. Har en rulle vävtejp i bilen i beredskap när den ger sig.

Om det är plast, så kan du faktiskt ta en lödkolv och smälta ihop delarna.
Fast då måste du ju ha en lödkolv tillhands..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
RitPer
22 augusti 2019 · 52 Inlägg

insidan skrev:

RitPer skrev:
Tack för svar alla svar!

Förstod vartåt det barkade. Känns tråkigt att ta bort skyddet även om det är en skitbil. Smidigast borde då vara att köpa på skroten och åka till verkstaden och be dom montera?

Ett år till besiktning så jag har lite betänketid. Har en rulle vävtejp i bilen i beredskap när den ger sig.

Om det är plast, så kan du faktiskt ta en lödkolv och smälta ihop delarna.
Fast då måste du ju ha en lödkolv tillhands..

Hade det godkänts tror du?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
22 augusti 2019 · 4 917 Inlägg

Jag vågar nästan satsa min oätna hatt på det !
Förmodligen tittar dom inte ens..

Senast redigerat av insidan (22 augusti 2019)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Cuefa Ain't no place like home...
23 augusti 2019 · 4 628 Inlägg

Borra hål på varsin sida om sprickan o ta svart buntband o "knyt" ihop ljuddämpningen (det är vad det egentligen är, allt annat är bara en bonus).

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
RitPer
23 augusti 2019 · 52 Inlägg

Cuefa skrev:
Borra hål på varsin sida om sprickan o ta svart buntband o "knyt" ihop ljuddämpningen (det är vad det egentligen är, allt annat är bara en bonus).

Låter ju smart och enkelt men kommer det duga för en besiktningsman?

Sprickan är rak och fin så det borde vara fullt görbart.

candyweiss
23 augusti 2019 · 863 Inlägg

RitPer skrev:

Cuefa skrev:
Borra hål på varsin sida om sprickan o ta svart buntband o "knyt" ihop ljuddämpningen (det är vad det egentligen är, allt annat är bara en bonus).

Låter ju smart och enkelt men kommer det duga för en besiktningsman?

Sprickan är rak och fin så det borde vara fullt görbart.

Det blir garanterat godkänt.

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
caromania Forummoderator
23 augusti 2019 · 9 296 Inlägg

Ta bort skiten.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Cuefa Ain't no place like home...
26 augusti 2019 · 4 628 Inlägg

RitPer skrev:

Cuefa skrev:
Borra hål på varsin sida om sprickan o ta svart buntband o "knyt" ihop ljuddämpningen (det är vad det egentligen är, allt annat är bara en bonus).

Låter ju smart och enkelt men kommer det duga för en besiktningsman?

Sprickan är rak och fin så det borde vara fullt görbart.

Det blir, som sagts ovan, helt godkänt.

caromania skrev:
Ta bort skiten.

Den sitter där av en anledning. Varför inte fixa den om det "bara" är en spricka i den?

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
caromania Forummoderator
26 augusti 2019 · 9 296 Inlägg

Cuefa skrev:

caromania skrev:
Ta bort skiten.

Den sitter där av en anledning. Varför inte fixa den om det "bara" är en spricka i den?

Vilken är anledningen? Jag vet - och det är inte för ljuddämpning. "Hasplåten" som den benämns här sitter där av två anledningar. För det första för att skydda undersidan av motorrum och framvagn mot smuts och vatten. Den andra anledningen är att luftmotståndet bör påverkas negativt av att den inte sitter där.

Jag har kört utan plastsjoket i ca10 år. Min motor är inte i sämre skick undertill. Ingen ytterligare rost har framkommit och bilen uppträder exakt lika vad gäller bränsleförbrukning och annat som kan tänkas påverkas av ett påstått ökat luftmotstånd. En bonus är att jag slipper åka runt med ett glappande, trasigt skydd som bara samlar skit på ovansidan. Dessutom så är min lekmannamässigt ställda teori att jag får betydligt mer ventilation runt turbo och motor generellt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Cuefa Ain't no place like home...
26 augusti 2019 · 4 628 Inlägg

caromania skrev:

Cuefa skrev:

caromania skrev:
Ta bort skiten.

Den sitter där av en anledning. Varför inte fixa den om det "bara" är en spricka i den?

Vilken är anledningen? Jag vet - och det är inte för ljuddämpning. "Hasplåten" som den benämns här sitter där av två anledningar. För det första för att skydda undersidan av motorrum och framvagn mot smuts och vatten. Den andra anledningen är att luftmotståndet bör påverkas negativt av att den inte sitter där.

Jag har kört utan plastsjoket i ca10 år. Min motor är inte i sämre skick undertill. Ingen ytterligare rost har framkommit och bilen uppträder exakt lika vad gäller bränsleförbrukning och annat som kan tänkas påverkas av ett påstått ökat luftmotstånd. En bonus är att jag slipper åka runt med ett glappande, trasigt skydd som bara samlar skit på ovansidan. Dessutom så är min lekmannamässigt ställda teori att jag får betydligt mer ventilation runt turbo och motor generellt.

Ok, då är det bara idioti från biltillverkarens sida att montera dessa på i stort sett samtliga bilar.

Bara så jag förstår detta rätt - din teori är alltså bättre än biltillverkarnas?
Hur som, det är fritt - både för trådskaparen och dig - att köra med eller utan detta skydd, bilen blir ju inte akut okörbar utan skyddet.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang