Trasig hasplåt, besiktning

RitPer
26 augusti 2019 · 52 Inlägg

Får tacka för engagemanget kring skyddets vara eller icke vara.

Jag kollade lite på bildelsbasen, där det för övrigt ligger under kategorin "Hasplåt", så verkar det finnas för ca 300.

Lutar åt att jag köper en där och låter verkstaden sätta dit vid nästa service.

Noterade även att de bilar som hade det bästa utrustningspaketet hade en större hasplåt som täcker en större yta. Kanske för att öka ljuddämpningen på de "lyxigare" varianterna? Vad vet jag.

Senast redigerat av RitPer (26 augusti 2019)

Cuefa Ain't no place like home...
26 augusti 2019 · 4 628 Inlägg

Det kan ha med storlek (och bränslesort) på motor att göra.
På VAG har oftast dieslarna större skydd, ofta med ljuddämpande material på ovansidan/mot motorn, just för att dämpa motorljuden. Det är, oavsett vad Caromania och andra tror, den främsta anledningen till att dessa skydd sitter där.
Att de stänger ute fukt och smuts från omgivningen samt (ibland, ibland inte) verkar positivt för aerodynamik är en bonus men inte den primära anledningen till att de sitter där.
Kollar man på äldre t.ex Passat och Golf kan man se att bensinmotorerna har en pytteliten läpp i framkant, kanske 25-30cm från stötfångaren och bakåt medan dieslarna hade en fullstor ljuddämpning, som dessutom ofta hade ytterligare en del som sträckte sig bak under växellådan (på de bilar som hade längsmonterad motor).

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
RitPer
26 augusti 2019 · 52 Inlägg

Cuefa skrev:
Det kan ha med storlek (och bränslesort) på motor att göra.
På VAG har oftast dieslarna större skydd, ofta med ljuddämpande material på ovansidan/mot motorn, just för att dämpa motorljuden. Det är, oavsett vad Caromania och andra tror, den främsta anledningen till att dessa skydd sitter där.
Att de stänger ute fukt och smuts från omgivningen samt (ibland, ibland inte) verkar positivt för aerodynamik är en bonus men inte den primära anledningen till att de sitter där.
Kollar man på äldre t.ex Passat och Golf kan man se att bensinmotorerna har en pytteliten läpp i framkant, kanske 25-30cm från stötfångaren och bakåt medan dieslarna hade en fullstor ljuddämpning, som dessutom ofta hade ytterligare en del som sträckte sig bak under växellådan (på de bilar som hade längsmonterad motor).

Tack för svar.

Fick för mig att det var samma motor som min men kanske såg fel.

Blir ju sugen på att montera en sån istället men låter nog bli. Får bli en likadan som jag så jag vet att det passar. Detta är en bil från VAG så det du säger verkar stämma på min i alla fall.

zzr9409209
26 augusti 2019 · 716 Inlägg

Och att det är ett elende när man ska byta olja,skruvar som inte drar när skiten ska dit igen...

Richtenb
28 augusti 2019 · 1 359 Inlägg

Rost och stänk/stenskydd är ju det enda plastkåpan är bra för. Ibland inte ens för det eftersom den kan stänga in fukt istället. Men bromsrör håller definitivt längre med kåpa än utan. Övrigt är det knappast nån skillnad på

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang