Min passat lade av under körning, startar inte efter det

Snoooze
27 november 2021 · 7 Inlägg

Growe skrev:
hur låter startmotorn?  går den onormalt snabbt runt?

Jag har en Passat 1.4 TSI 2010 som vägrar starta. Ingen tändning alls men jag tycker startmotorn snurrar onormalt snabbt vid startförsök. Som om det är mindre motstånd när motorn vevar runt.

Vad kan det vara?

Utmarks-Loke
27 november 2021 · 5 813 Inlägg

Snoooze skrev:

Growe skrev:
hur låter startmotorn?  går den onormalt snabbt runt?

Jag har en Passat 1.4 TSI 2010 som vägrar starta. Ingen tändning alls men jag tycker startmotorn snurrar onormalt snabbt vid startförsök. Som om det är mindre motstånd när motorn vevar runt.

Vad kan det vara?

Kamkedjan är av.

Snoooze
27 november 2021 · 7 Inlägg

Jag bytte den för 2 år sen. Körde som vanligt o parkerade o sen när jag skulle iväg startar den inte. Borde jag inte hört nåt missljud om kedjan går av?
Hur kan jag kolla det utan att riva halva motorn?

Utmarks-Loke
27 november 2021 · 5 813 Inlägg

På många bilar kan man öppna oljepåfyllningslocket och kolla om kamaxlarna snurrar när någon vrider på nyckeln. Vet dock inte hur det är på dessa motorer, bilproducenterna är ju innovativa ibland

Snoooze
27 november 2021 · 7 Inlägg

Om jag vevar runt på startmotorn o släpper upp koppling med växel i så vill bilen hoppa fram. Då måste ju kedjan vara hel tänker jag.

Utmarks-Loke
27 november 2021 · 5 813 Inlägg

Snoooze skrev:
Om jag vevar runt på startmotorn o släpper upp koppling med växel i så vill bilen hoppa fram. Då måste ju kedjan vara hel tänker jag.

Nej, kedjan driver kamaxlarna och lite andra grejer, men den driver inte växellådan. Att bilen hoppar fram säger inte ett dugg om kedjans kondition.

Mossan1
27 november 2021 · 2 752 Inlägg

Korrekt som föregående säger.
Kamkedjan drivs av vevaxeln och vevaxeln driver transmissionen.
Kamkedjans uppgift är att just kamaxlarna ska dras med så ventilerna öppnar och stänger i rätt ögonblick.
(Ibland kan vattenpump och ev balansaxel drivas av kedjan också, men det hör inte hit nu)

Brusten kamkedja så startar den inte.
Heller inte om den hoppat över några kugg. Då öppnar ventilerna vid fel tillfälle. I båda fallen går startmotorn "för lätt" vid startförsök. Det uppstår inte kompression som det ska.

Vissa VAG har en fullständigt usel kamkedja, och uslast är spännaren som är oljetrycksstyrd utan backspärr.
Så utan oljetryck ingen spänning på kedjan.  Det innebär att om man stannar bilen i motlut med växel i och motorn dras lite i motsatt rotationsriktning, har spännaren tryckts tillbaka så att den är helt ospänd när motorn skall startas igen. Då kan den lätt hoppa över och motorn skadas internt. Normalt tar en motor inte skada av att dras runt åt fel håll tex via gravitationen med växel i.

Kedjans hållbarhet är också helt undermålig på dom motorerna och kamkedjebrott som förr var extremt ovanligt förekommer nu så ofta att försäkringsbolagen höjer maskinskadepremien på dessa motorer.
VAG hade dieselgate, men VAGs kamkedjegate är värre ändå för konsumenterna.

Men observera att motorn kan stanna av helt andra orsaker,och enkom baserat på att "motorn går lätt" är inte nog för att döma ut kedjan. (Även om det är ett klassigt symptom på det) Framförallt inte från forumgissningar. Här har ingen annan info än vad som skrivits i tråden.

Hoppad eller rasad kedja = stora motorskador internt. Tyvärr.

Så hoppas på annat fel.

Senast redigerat av Mossan1 (27 november 2021)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
27 november 2021 · 13 673 Inlägg

Mossan1 skrev:
Korrekt som föregående säger.
Kamkedjan drivs av vevaxeln som också driver transmissionen.
Kamkedjans uppgift är att just kamaxlarna ska snurra så ventilerna öppnar och stänger i rätt ögonblick.
(Ibland kan vattenpump och ev balansaxel drivas också, men det hör inte hit nu)

Brusten kamkedja så startar den inte.
Heller inte om den hoppat över några kugg. Då öppnar ventilerna vid fel tillfälle. I båda fallen går startmotorn "för lätt" vid startförsök. Det uppstår inte kompression som det ska.

Just TFSI har en fullständigt usel kamkedja, och uslast är spännaren som är oljetrycksstyrd utan backspärr.
Så utan oljetryck ingen spänning på kedjan.  Det innebär att om man stannar bilen i motlut med växel i och motorn dras lite i motsatt rotationsriktning, har spännaren tryckts tillbaka så att den är helt ospänd när motorn skall startas igen. Då kan den lätt hoppa över och motorn skadas internt. Normalt tar en motor inte skada av att dras runt åt fel håll tex via gravitationen med växel i.

Kedjans hållbarhet är också helt undermålig på TFSI och kamkedjebrott som förr var extremt ovanligt förekommer nu så ofta att försäkringsbolagen höjer maskinskadepremien på dessa motorer.
VAG hade dieselgate, men VAGs kamkedjegate är värre ändå för konsumenterna.

Men observera att motorn kan stanna av helt andra orsaker, och enkom baserat på att "motorn går lätt" är inte nog för att döma ut kedjan. (Även om det är ett klassigt symptom på det) Framförallt inte från forumgissningar. Här har ingen annan info än vad som skrivits i tråden.

Hoppad eller rasad kedja = stora motorskador internt. Tyvärr.

ja det är a-o att ALDRIG parkera med växel i och utan handbroms..  smile   det misstaget får man inte göra när man har bilar med äklig kamkedja.. det är djävulens påfund sånt där skräp...

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Mossan1
27 november 2021 · 2 752 Inlägg

Growe skrev:
ja det är a-o att ALDRIG parkera med växel i och utan handbroms..  smile   det misstaget får man inte göra när man har bilar med äklig kamkedja.. det är djävulens påfund sånt där skräp...

Gäller INTE kamkedjor generellt!

Åtskilliga andra biltillverkare har kamkedja helt utan dom problemen.

Utmarks-Loke
27 november 2021 · 5 813 Inlägg

Jag parkerar min bmw så varenda dag eftersom handbromsbackarna och de andra grejerna är urplockade för tillfället. Är absolut inga problem på de bilarna i alla fall.

Snoooze
27 november 2021 · 7 Inlägg

Ok så är det ju såklart.
Börjar bli lite trött på den bilen nu även om jag uppskattar den när den funkar.

Jag har bytt kamkedja 2 ggr nu på denna bil. Första gången vid 11500 min andra vid 17500 mil. Nu har bilen gått 21500.

Lite konstigt att det inte kommer några felkoder alls denna gång.  Tidigare var det alltid felkoder på fel kamvinkel / tändläge m.m.

Utmarks-Loke
27 november 2021 · 5 813 Inlägg

Snoooze skrev:
Ok så är det ju såklart.
Börjar bli lite trött på den bilen nu även om jag uppskattar den när den funkar.

Jag har bytt kamkedja 2 ggr nu på denna bil. Första gången vid 11500 min andra vid 17500 mil. Nu har bilen gått 21500.

Lite konstigt att det inte kommer några felkoder alls denna gång.  Tidigare var det alltid felkoder på fel kamvinkel / tändläge m.m.

Jo, men då var kedjan bara sliten, nu är det nog värre än så. Antingen har den hoppat flera kuggar eller så är den av. Eller så är det ett helt annat fel, men med just den motorn och avsaknad av kompression blir man ju mer än lite misstänksam...

Snoooze
28 november 2021 · 7 Inlägg

Jag börjar förlikas med tanken att det nog är kedjan som är orsaken igen. Fasen vad surt att riva i det där igen.

Finns det något enkelt sätt att kontrollera hur ventilerna mår utan att riva topplock?

Mossan1
28 november 2021 · 2 752 Inlägg

Jag säger det igen, DU HAR BARA FÅTT FORUMGISSNINGAR.
Det finns massor av andra saker det kan vara också.
En modern motor som blir nedsurad kan också tappa en hel del kompression och låta liknande som brusten kamdrivning.

Snoooze
28 november 2021 · 7 Inlägg

Mossan1 skrev:
Jag säger det igen, DU HAR BARA FÅTT FORUMGISSNINGAR.
Det finns massor av andra saker det kan vara också.
En modern motor som blir nedsurad kan också tappa en hel del kompression och låta liknande som brusten kamdrivning.

Tack. Men felsöka vidare utan koder är ju en utmaning i sig?
Hur kan kompressionen bli dålig när motorn är sur?

Kompressionen är nästan lika låg som när stiften är borta. Motorn snurrar flera extra varv efter jag stänger tändläget.

Mossan1
28 november 2021 · 2 752 Inlägg

Snoooze skrev:
Tack. Men felsöka vidare utan koder är ju en utmaning i sig?

Från motorstyrdonet får du hyffsade felkoder med vilken generisk OBD2scanner som helst.

Snoooze skrev:
Hur kan kompressionen bli dålig när motorn är sur?
Kompressionen är nästan lika låg som när stiften är borta.

Förklaring:
Lågfriktionsmotorer (som alla moderna) behöver oljefilmen som finns på cylinderväggarna. För mycket bensin så tvättas den bort och kompressionen blir avsevärt lägre.
Jag har personligen fått hjälpa igång 4st där detta "Lawnmover syndrome" har inträffat. (Googla)
Vissa spekulerar i att hydrualiska lyftarna får ventilerna att stå lite öppna, men tre av dom fyra hade inte hydrualiska lyftare, och samtliga puttrade igång med en matsked olja i cylindern.
Samtliga hade startats kall i kyla flyttats typ 3m och stängts av. Dvs gått inte ens 30sek.


MEN, vad jag förstått så dog din motor under färd? Då är det inte grundfelet i alla fall, men om vi ponerar att gnistan försvann så motorn stannar, och sedan fortlöpande startförsök så skulle den kunna sura ändå. Eller något annat fel bara öser in soppa....
Lite långsökt? Javars.
Men jag menar att det fortfarande KAN vara annat fel.

Snoooze skrev:
Motorn snurrar flera extra varv efter jag stänger tändläget.

Usch, Tyvärr ett stort tecken på internt motorhaveri.  Du får hålla tummarna.

Mew
28 november 2021 · 2 152 Inlägg

Mossan1 skrev:

Snoooze skrev:
Hur kan kompressionen bli dålig när motorn är sur?
Kompressionen är nästan lika låg som när stiften är borta.

Förklaring:
Lågfriktionsmotorer (som alla moderna) behöver oljefilmen som finns på cylinderväggarna. För mycket bensin så tvättas den bort och kompressionen blir avsevärt lägre.
Jag har personligen fått hjälpa igång 4st där detta "Lawnmover syndrome" har inträffat. (Googla)
Vissa spekulerar i att hydrualiska lyftarna får ventilerna att stå lite öppna, men tre av dom fyra hade inte hydrualiska lyftare, och samtliga puttrade igång med en matsked olja i cylindern.
Samtliga hade startats kall i kyla flyttats typ 3m och stängts av. Dvs gått inte ens 30sek.

Detta hände mig med min gamla BMW E39 en gång efter att ha startat bilen och bara kört ut från uppfarten och ställt den på gatan. Motorn hade råkat hamna i en sådan position att den var helt komplös när man körde på startmotorn. Fick till slut bogsera igång den, sen funkade det som vanligt nästa gång och hela tiden efter det. Körde 3 år till med bilen, sålde den sedan till en bekant som fortfarande kör med den. Kändes som ett helt absurd händelse, men tydligen vanligare än man kan tro.

Snoooze skrev:
Motorn snurrar flera extra varv efter jag stänger tändläget.

Det låter värre däremot... 😅 Men kolla gärna upp det med någon som kan kolla det på plats innan du antar det värsta oavsett. smile

Snoooze
28 november 2021 · 7 Inlägg

Mossan1 skrev:

Snoooze skrev:
Tack. Men felsöka vidare utan koder är ju en utmaning i sig?

Från motorstyrdonet får du hyffsade felkoder med vilken generisk OBD2scanner som helst.

Snoooze skrev:
Hur kan kompressionen bli dålig när motorn är sur?
Kompressionen är nästan lika låg som när stiften är borta.

Förklaring:
Lågfriktionsmotorer (som alla moderna) behöver oljefilmen som finns på cylinderväggarna. För mycket bensin så tvättas den bort och kompressionen blir avsevärt lägre.
Jag har personligen fått hjälpa igång 4st där detta "Lawnmover syndrome" har inträffat. (Googla)
Vissa spekulerar i att hydrualiska lyftarna får ventilerna att stå lite öppna, men tre av dom fyra hade inte hydrualiska lyftare, och samtliga puttrade igång med en matsked olja i cylindern.
Samtliga hade startats kall i kyla flyttats typ 3m och stängts av. Dvs gått inte ens 30sek.


MEN, vad jag förstått så dog din motor under färd? Då är det inte grundfelet i alla fall, men om vi ponerar att gnistan försvann så motorn stannar, och sedan fortlöpande startförsök så skulle den kunna sura ändå. Eller något annat fel bara öser in soppa....
Lite långsökt? Javars.
Men jag menar att det fortfarande KAN vara annat fel.

Snoooze skrev:
Motorn snurrar flera extra varv efter jag stänger tändläget.

Usch, Tyvärr ett stort tecken på internt motorhaveri.  Du får hålla tummarna.

Har läst ur med Torque och en generisk odb2 men inga koder alls finns lagrade. Ingen motorlampa som lyser heller.

Min bil vägrar starta efter jag parkerat den.

jaka54
28 november 2021 · 5 680 Inlägg

Hej!
Har du gnista på stiften?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang