Köpråd första bil

Nybergrobin
30 augusti 2019 · 2 377 Inlägg

Johansson72 skrev:
Volvo, mest för att delar finns överallt likaså kompetens att meka med dem.

Skippa 2/7/9-serien, omoderna och obekväma "järnsängar". För din budet finns det massor av C70 att välja bland, en av de linjemässigt snyggaste bilarna Volvo någonsin gjort. Coupén är snyggare än cabben i de prislägena. Hyffsat bekväma/moderna, men fortfarande "modulära" i elektroniken så det går att typ slänga in en bättre stereo utan att bilens CAN-buss får frispel. Plus att du kan "retrofit" och göra schyssta uppgraderingar utan att behöva köpa dyrt, en bättre orginalstereo från ebay eller skroten kan vara ett första uppgraderingssteg. Samma sak med inredningsdetaljer eller nya stolar. Rip and replace..

Eller varför inte en sen S80 T6:a, cirka 2004-2005. Fortfarande en klen växellåda, men låt bli att trimma så har du ändå 272hkr och en komfort man utan att tveka både kan och vill korsa Europa i, eller åka till treriksröset som roadtripp med tre polare i, utan att få kramp i ryggen eller bli döv av vägljud i. Finns som T5 AWD oxå om du vill ha en bra vinterbil.

Sen finns det massor med annat kul av andra märken.

Men vad du än gör, köp INTE något sönderskruvat av en polare som bara behöver fixas lite.. Undvik gamla Saab/BMW/Volvo med kapade fjädrar, snedslitna däck, solfilm på halva framrutan å  femton röda parfymflaskor på rad, sådant är inte värt en nickel att betala extra för.

Sikta på en "gubb-bil" som haft 2-3 ägare och perfekt servicehistorik. Då behöver du inte börja med att riva ut kilometervis med kablar. wink

Där sade du något!!!!  Det klokaste jag har läst på länge....

plutten999
5 september 2019 · 2 Inlägg

Du kan få en fräsch s80 t6 för runt 20-25k i princip fullt utrustade eller så väljer du den sportigare "limited" i den blåa färgen för samma peng som tillverkades i 500ex är väl typ 300 kvar i trafik

Enda nackdelen är förbrukningen men man åker som en kung

Ps . lysande farfymflasko i framrutan är inte mysigt för fem öre inte heller 1000 doftgranar i spegeln ,....

Volvo S60 T5 "Sveriges fetaste S60 Remake" (2002)
caromania Forummoderator
5 september 2019 · 9 296 Inlägg

plutten999 skrev:
Du kan få en fräsch s80 t6 för runt 20-25k i princip fullt utrustade eller så väljer du den sportigare "limited" i den blåa färgen för samma peng som tillverkades i 500ex är väl typ 300 kvar i trafik

Enda nackdelen är förbrukningen men man åker som en kung

Ps . lysande farfymflasko i framrutan är inte mysigt för fem öre inte heller 1000 doftgranar i spegeln ,....

Du får även en BMW 750 för 25k men det betyder inte att det behöver vara ett vettigt köp för det.

Men jag håller med dig om doftgranar osv. smile

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
plutten999
5 september 2019 · 2 Inlägg

caromania skrev:

plutten999 skrev:
Du kan få en fräsch s80 t6 för runt 20-25k i princip fullt utrustade eller så väljer du den sportigare "limited" i den blåa färgen för samma peng som tillverkades i 500ex är väl typ 300 kvar i trafik

Enda nackdelen är förbrukningen men man åker som en kung

Ps . lysande farfymflasko i framrutan är inte mysigt för fem öre inte heller 1000 doftgranar i spegeln ,....

Du får även en BMW 750 för 25k men det betyder inte att det behöver vara ett vettigt köp för det.

Men jag håller med dig om doftgranar osv. smile

bmw 740-750 för den pengen köper man inte likaså S klass ... Man ber om problem

Volvo S60 T5 "Sveriges fetaste S60 Remake" (2002)
caromania Forummoderator
5 september 2019 · 9 296 Inlägg

plutten999 skrev:

caromania skrev:

plutten999 skrev:
Du kan få en fräsch s80 t6 för runt 20-25k i princip fullt utrustade eller så väljer du den sportigare "limited" i den blåa färgen för samma peng som tillverkades i 500ex är väl typ 300 kvar i trafik

Enda nackdelen är förbrukningen men man åker som en kung

Ps . lysande farfymflasko i framrutan är inte mysigt för fem öre inte heller 1000 doftgranar i spegeln ,....

Du får även en BMW 750 för 25k men det betyder inte att det behöver vara ett vettigt köp för det.

Men jag håller med dig om doftgranar osv. smile

bmw 740-750 för den pengen köper man inte likaså S klass ... Man ber om problem

Och en Volvo S80 t6 är...?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Nybergrobin
5 september 2019 · 2 377 Inlägg

caromania skrev:

plutten999 skrev:

caromania skrev:

Du får även en BMW 750 för 25k men det betyder inte att det behöver vara ett vettigt köp för det.

Men jag håller med dig om doftgranar osv. smile

bmw 740-750 för den pengen köper man inte likaså S klass ... Man ber om problem

Och en Volvo S80 t6 är...?

Skrot? xD 

Växellådor som är under all kritik iaf....

caromania Forummoderator
5 september 2019 · 9 296 Inlägg

Nybergrobin skrev:

caromania skrev:

plutten999 skrev:

bmw 740-750 för den pengen köper man inte likaså S klass ... Man ber om problem

Och en Volvo S80 t6 är...?

Skrot? xD 

Växellådor som är under all kritik iaf....

Jag skulle inte påstå att någondera av bilarna är skrot, men generellt så blir dyra premiumbilar väldigt billiga efter en tid i livet. De är helt enkelt snuskigt dyra att laga. Visst, man kan ha ”tur” och köra utan problem år ut och år in, men att utgå från det är dumdristigt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 september 2019 · 17 379 Inlägg

caromania skrev:

Nybergrobin skrev:

caromania skrev:

Och en Volvo S80 t6 är...?

Skrot? xD 

Växellådor som är under all kritik iaf....

Jag skulle inte påstå att någondera av bilarna är skrot, men generellt så blir dyra premiumbilar väldigt billiga efter en tid i livet. De är helt enkelt snuskigt dyra att laga. Visst, man kan ha ”tur” och köra utan problem år ut och år in, men att utgå från det är dumdristigt.

Jag har kört halvgamla Premiumbilar utan kostnader i min ungdom men jag kör snällt. Och gjorde så redan på 90-talet. Kan säkert köpa en T6 och den rullar på till och från jobbet. Men ska man varva ut och bromsa häftigt och köra bil som en ungdom vanligen gör de första 2 åren så nej. De rasar. Pga okunnighet från föraren att känna sin bils gränser.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
caromania Forummoderator
5 september 2019 · 9 296 Inlägg

Hybrid_ skrev:

caromania skrev:

Nybergrobin skrev:

Skrot? xD 

Växellådor som är under all kritik iaf....

Jag skulle inte påstå att någondera av bilarna är skrot, men generellt så blir dyra premiumbilar väldigt billiga efter en tid i livet. De är helt enkelt snuskigt dyra att laga. Visst, man kan ha ”tur” och köra utan problem år ut och år in, men att utgå från det är dumdristigt.

Jag har kört halvgamla Premiumbilar utan kostnader i min ungdom men jag kör snällt. Och gjorde så redan på 90-talet. Kan säkert köpa en T6 och den rullar på till och från jobbet. Men ska man varva ut och bromsa häftigt och köra bil som en ungdom vanligen gör de första 2 åren så nej. De rasar. Pga okunnighet från föraren att känna sin bils gränser.

Förvisso men med tillägget att de kärror som ansågs premium på vår tid defacto var gamla järnhästar. En S80 har väl typ 40km kabel och 400elmotorer styrda av ecu’s och ccu’s överallt.

Fan, med förstabilen ska man ju bara vara orolig över rost. Man ska inte ha magsår över att om tempgivaren till fläkten pajjar så kostar det 6000.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Utmarks-Loke
5 september 2019 · 5 813 Inlägg

Jag ser "premiumbilar" som volvo S80, BMW 7-serien, MB S-klass och så vidare främst som motorvägslok. Troligtvis inte vad en ungdom behöver som första bil. En mindre, kvickare, enklare bil är vad som skall till. Kanske en golf? Det är det klassiska valet, har varit den perfekta förstabilen sedan 80-talet

caromania Forummoderator
5 september 2019 · 9 296 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Jag ser "premiumbilar" som volvo S80, BMW 7-serien, MB S-klass och så vidare främst som motorvägslok. Troligtvis inte vad en ungdom behöver som första bil. En mindre, kvickare, enklare bil är vad som skall till. Kanske en golf? Det är det klassiska valet, har varit den perfekta förstabilen sedan 80-talet

På 80talet fanns inga billiga Golfar. sad Vi körde Amazon.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 september 2019 · 17 379 Inlägg

caromania skrev:

Svarte_Orm skrev:
Jag ser "premiumbilar" som volvo S80, BMW 7-serien, MB S-klass och så vidare främst som motorvägslok. Troligtvis inte vad en ungdom behöver som första bil. En mindre, kvickare, enklare bil är vad som skall till. Kanske en golf? Det är det klassiska valet, har varit den perfekta förstabilen sedan 80-talet

På 80talet fanns inga billiga Golfar. sad Vi körde Amazon.

En Golf är inte fel. Men då gäller 1.6-motorn och inget annat. (Jaja, En GTD från 1993 fungerar med)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Utmarks-Loke
5 september 2019 · 5 813 Inlägg

caromania skrev:

Svarte_Orm skrev:
Jag ser "premiumbilar" som volvo S80, BMW 7-serien, MB S-klass och så vidare främst som motorvägslok. Troligtvis inte vad en ungdom behöver som första bil. En mindre, kvickare, enklare bil är vad som skall till. Kanske en golf? Det är det klassiska valet, har varit den perfekta förstabilen sedan 80-talet

På 80talet fanns inga billiga Golfar. sad Vi körde Amazon.

Började inte de första golfarna bli billiga mot slutet av 80-talet?

caromania Forummoderator
5 september 2019 · 9 296 Inlägg

Svarte_Orm skrev:

caromania skrev:

Svarte_Orm skrev:
Jag ser "premiumbilar" som volvo S80, BMW 7-serien, MB S-klass och så vidare främst som motorvägslok. Troligtvis inte vad en ungdom behöver som första bil. En mindre, kvickare, enklare bil är vad som skall till. Kanske en golf? Det är det klassiska valet, har varit den perfekta förstabilen sedan 80-talet

På 80talet fanns inga billiga Golfar. sad Vi körde Amazon.

Började inte de första golfarna bli billiga mot slutet av 80-talet?

Begagnade bilar var mycket dyrare förr. Som ~20åring fick man ge 1-2 månadslöner för en rostburk med 70hästar. Ungefär på den nivån var det. Man får otroligt mycket bil idag för samma pengar.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang