Vw Passat 1,8T 2005, trasig ventilationskåpspackning?

Zotrix
26 augusti 2019 · 3 Inlägg

Tjenare!

Tänkte kolla om någon har bra koll och kan svara på min fråga.

Jag köpte en passat 1,8t 2005 förra veckan. Har gått väldigt bra fram tills igårkväll. Jag kan börja med att säga att den hade en felkod när jag köpte den, vilket är "coolant temperature sensor" (beställde hem en sådan sensor men inte fått den än).

Som sagt var så har bilen gått bra och fint, men igår när jag ställde mig och tankade och skulle sedan iväg från macken så har motorlampan börjat blinka gult istället för fast gult sken sedan tidigare. Bilen går väldigt lustigt, skakar nästan i hela bilen men den går ändå att köra. Jag stannar till för att se om jag kan läsa av felkoden, då visar det sig att jag har fått en ny felkod, tror det var p1071. I varjefall stod det i något med stil "runs too lean". Jag trodde därför det var något med insputningen eller så. Jag åkte därlför hem, ca:1km och stannade bilen (gick fortfarande precis likadant).

Jag öppnade upp motorhuven för att kolla till tändstiften, jag lyfter bort motorkåpan och sedan drar upp tändhatten på ett av stiften, det visar sig att det står olja nästan ända upp.. Alltså helt fyllda tändstifts/hatt hål. Jag lyfte på alla fyra tändhattar och det visade sig att det var likadant i två andra, så tre av fyra var fyllda med olja.

Det förklarade nu gången på motorn för antar att den endast gick på någon/några cylindrar. Jag torkade ut all olja, blåste rent stiften och tändhattarna. Det kom inte in någon ny olja. Jag testade därför att starta bilen igen med samma stift, men den gick precis likadant. Jag tror endast att det behövs nya stift för att få den att gå bra då jag tror något av stiften gick sönder med tanke på all olja. Efter att jag hade haft den startad igen stängde jag av för att kolla ifall det kommit in ny olja i rören, men icke. Jag undrar därför vad ni tror är felet?

Är det ventilationskåpspackningen, topplockspackningen, något igensatt, eller beror det på kylar sensorn?

Väldigt tacksam för snabbt svar!

Xebers76
26 augusti 2019 · 2 264 Inlägg

Enligt mina erfarenheter funkar det problemfritt när det står fullt med olja i dem där hålen, har i dem fallen som jag varit med om det varit olja där på bilar som går perfekt och utanfelkoder (oljan har upptäckts vid service)

Trots det säger jag ju endå som så att du gjort helt rätt i att göra rent där. Att tändspolar ger sig på dessa är inte helt ovanligt. Det borde dock finnas felkod om någon är paj.

Att kasta delar på ett problem är ju inte att felsöka egentligen. Sen så får jag ju säga att hade det varit min bil och att jag brydde mig om den så hade jag ju kostat på 4st nya tändstift (om dem nu inte varit utbytta nyligen). Är själv van att behöva betala för 8 nya tändstift så 4 är ju ingen förmögenhet.

Att han lägger felkod på för mager blandning betyder att det läcker någonstans. Antingen avgasläckage före lambdan (som då lurar sensorn) eller insugsläckage som gör att det blir för mycket luft när det inte ska vara det. Datorn kan bara justera luft/bränsle till en viss gräns då den tillslut bestämmer att något är trasigt.

Dem där motorerna har så sjukt mycket vakuumslangar och backventiler osv osv. Har meckat med flera sådana men det var 2011 så minns inte vad vi bytte ut.

Hoppas fler kan flika in info här
smile

Edit: ja byt ut tempsensorn och radera felkoderna. Kör en runda och se vad som händer. Tempsensorn ger sig på diverse VW från den eran. (Har själv bytt ut flera trasiga tempsensorer på dessa bilar)

Börja med den innan du gör något annat. Ger sensorn fel signal så är det en väldans massa mappar som inte sammarbetar med motorns verkliga temperarur så det kan bli massa konstiga fel, även det med "mager blandning" kan ske.

Senast redigerat av Xebers76 (26 augusti 2019)

Zotrix
26 augusti 2019 · 3 Inlägg

Xebers76 skrev:
Enligt mina erfarenheter funkar det problemfritt när det står fullt med olja i dem där hålen, har i dem fallen som jag varit med om det varit olja där på bilar som går perfekt och utanfelkoder (oljan har upptäckts vid service)

Trots det säger jag ju endå som så att du gjort helt rätt i att göra rent där. Att tändspolar ger sig på dessa är inte helt ovanligt. Det borde dock finnas felkod om någon är paj.

Att kasta delar på ett problem är ju inte att felsöka egentligen. Sen så får jag ju säga att hade det varit min bil och att jag brydde mig om den så hade jag ju kostat på 4st nya tändstift (om dem nu inte varit utbytta nyligen). Är själv van att behöva betala för 8 nya tändstift så 4 är ju ingen förmögenhet.

Att han lägger felkod på för mager blandning betyder att det läcker någonstans. Antingen avgasläckage före lambdan (som då lurar sensorn) eller insugsläckage som gör att det blir för mycket luft när det inte ska vara det. Datorn kan bara justera luft/bränsle till en viss gräns då den tillslut bestämmer att något är trasigt.

Dem där motorerna har så sjukt mycket vakuumslangar och backventiler osv osv. Har meckat med flera sådana men det var 2011 så minns inte vad vi bytte ut.

Hoppas fler kan flika in info här
smile

Edit: ja byt ut tempsensorn och radera felkoderna. Kör en runda och se vad som händer. Tempsensorn ger sig på diverse VW från den eran. (Har själv bytt ut flera trasiga tempsensorer på dessa bilar)

Börja med den innan du gör något annat. Ger sensorn fel signal så är det en väldans massa mappar som inte sammarbetar med motorns verkliga temperarur så det kan bli massa konstiga fel, även det med "mager blandning" kan ske.

Tack så mycket för ett välskrivet svar! Vet du möjligen varför den tryckt upp olja där då? Tack på förhand! Mvh

Xebers76
26 augusti 2019 · 2 264 Inlägg

Har för mig det är ventilkåpspackningen som läcker. Ventilkåpan ser ju lite speciell ut på en sådan motor då den har hål för tändspolarna, så det blir många ställen det kan läcka på.

Sedan har jag något svagt minne av att det är 4 st separata packningar som sitter där som gärna läcker.

Jag har personligen aldrig bytt en sådan packning på en sån motor så kan inte lova något om just den biten.

Men låt det vara sålänge och kolla hur mycket olja där ligger om typ 500 mil så kan man ta beslut därefter.

Ja det är ju bara min tanke, alla tänker vi olika tongue

Zotrix
26 augusti 2019 · 3 Inlägg

Xebers76 skrev:
Har för mig det är ventilkåpspackningen som läcker. Ventilkåpan ser ju lite speciell ut på en sådan motor då den har hål för tändspolarna, så det blir många ställen det kan läcka på.

Sedan har jag något svagt minne av att det är 4 st separata packningar som sitter där som gärna läcker.

Jag har personligen aldrig bytt en sådan packning på en sån motor så kan inte lova något om just den biten.

Men låt det vara sålänge och kolla hur mycket olja där ligger om typ 500 mil så kan man ta beslut därefter.

Ja det är ju bara min tanke, alla tänker vi olika tongue

Tack så mycket! Ja, precis det ser ut som det läckt från denna packning du beskriver då det kommer ovanifrån tändstiften.

Angående att den går så dåligt så testade jag med nya stift, dock samma problem och går lika dåligt, så testade att dra bort tändspole efter tändspole och verkade som en var död, så testade för att se om den gav någon gnista, men icke. Så verkar som den går på 3 cylindrar, därför den förmodligen går som den går. Tänkte åka och köpa en ny tändspole imorgon. Återkommer med en uppdatering då! Tack på förhand. Mvh.

Lockwood
26 augusti 2019 · 394 Inlägg

Minsta "lilla" olja i tändstiftsbrunnarna (som de kallas) är av ondo. Har man otur så kan det bli "elektriskt överslag" vilket i mycket lindriga fall får bilen att gå ojämnt, i mer allvarliga fall så ryker berörd cylinders tändspole, och i mycket olyckliga fall så är det berörd cylinders "slutsteg" i styrboxen som går sönder. Detta är inte specifikt din bil utan gäller i praktiken alla moderna bilar vilka har djupa "tändstiftsbrunnar". Det generella rådet är oavsett bil är att man kontrollerar hur det ser ut i tändstiftsbrunnarna, det skall praktiskt taget vara snustorrt, är det inte det så skall man byta ventilkåpspackning, vilket är enkelt på vissa bilar o väldigt svårt på andra...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang